لیست سخت ترین شغل های جهان + نکات ایمنی هر کدام

هر شغل در دنیا سختی‌های خود را دارد اما در مشاغلی وجود دارد که افراد معمولی، قادر به حضور در محیط کاری آن‌ها برای ثانیه‌ای نیستند. وجود خطرات فیزیکی و ریسک‌های جانی، محیط کاری نامناسب، شرایط بدنی خطرناک، فشار روانی و دوری از خانواده مواردی است که یک شغل را در لیست سخت‌ترین‌ها قرار می‌دهد. از مهم‌ترین عامل‌های سختی کار وجود فشار بر سلامتی و بدن است.کارگران معدن، افراد مشغول در سکو‌های نفتی، آتش‌نشان‌ها، کارگران ساختمان و خلبانان جنگی سخت‌ترین شغل‌هارا دارند. در این مقاله این شغل‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کار در معدن؛ رتبه نخست سخت‌ترین مشاغل جهان

کار در معدن یکی از سخت‌ترین شغل‌های دنیا است. افراد مشغول در این شغل باید در تونل‌هایی عمیق در دل زمین، در فضای تاریک با وجود گاز‌های خطرناک مشغول کار شوند. ریزش سنگ، انفجار و گاز‌های سمی از خطرات جدی و خطرناک این شغل است. استفاده از کلاه ایمنی و استفاده ماسک به صورت دائم از نکات ایمنی در مواجه با ریزش سنگ و انتشار گاز است. کارگران معدن باید همیشه از وجود وسایل ایمنی در کنار خود اطمینان حاصل کنند. افراد قبل از استخدام باید در مورد مقابله با شرایط اضطراری و چگونگی استفاده از سیستم‌های نجات اضطراری آموزش ببینند.

کار در معدن؛ رتبه نخست سخت‌ترین مشاغل جهان

کار کردن سکوی نفتی؛ از شغل‌های سخت دنیا

افراد مشغول در این حرفه چالش‌های بسیاری با طبیعت محیط کار دارند. کارگران مشغول در این شغل معمولا در قسمت دور از خشکی و در عمق دریا فعالیت می‌کنند. همین امر موجب عدم دسترسی سریع به اورژانس و پزشک برای کارکنان این شغل است. جو آب و هوایی شدید، سقوط از ارتفاع، سطوح لغزنده، خطر انفجار و آتش‌سوزی از خطرات فیزیکی و ایمنی این شغل است. ساعات کاری طولانی، زندگی در فضای محدود، محیط کار منفرد جزئی از شرایط زندگی کارکنان این حرفه است. بار روانی این شغل چشمگیر بوده و فرد به استرس بالایی دچار می‌شود.

افراد مشغول در سکوهای نفتی باید از لباس‌های مخصوص ضد حریق و تجهیزات حفاظت فردی (PPE) در مدت زمان شیف خود استفاده کنند. مهارت کافی در مورد وسایل ایمنی در ارتفاع مثل انواع کمربند ایمنی کار در ارتفاع را داشته باشند. آموزه‌های خود را درمورد آتش و حوادث نفتی دائما به روز کنند. این‌ها از موارد ایمنی کارگران سکوی نفتی در محل کار است.

آتش‌نشانی؛ شرایط کاری سخت و پویا

آتش‌نشانی به دلیل پیچیدگی‌ها فراوانی که دارد جزو مشاغل سخت دنیا محسوب می‌شود. محیط عملیات در هر نوبت با نوبت قبل تفاوت فاحشی دارد. وظایف این افراد، مهار آتش سنگین و شدید و نجات افراد در آتش است. یک آتش نشان باید از قدرت جسمانی، تصمیم‌گیری سریع در لحظه و سلامت روان خوب برخوردار باشد.

خطر سوختگی، آسیب ناشی از دود و حرارت، فروریختن سازه‌ها از خطرات این شغل شریف است. از مضرات این شغل می‌توان مسمومیت با دود و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی را نام برد. نکات ایمنی در این شغل پوشیدن لباس حریق و استفاده از ماسک اکسیژن، به همراه داشتن وسایل اطفای حریق در حین انجام عملیات، انجام ندادن کار سنگین و مداوم و خستگی مفرط است.

آتش‌نشانی؛ شرایط کاری سخت و پویا

رپورتاژ

کارگران ساختمان و کار در ارتفاع

کارگران ساختمانی در اغلب واقع در ارتفاعات مشغول به هستند. بیشترین محیط فعالیت این افراد روی داربست است. خطر سقوط خود یا ابزار در ارتفاعات بالا ساختمان از چالش‌های سخت این شغل به حساب می‌آید. شرایط آب و هوایی مثل وزش باد، محیط کاری این افراد را پر خطرتر می‌کند. حمل وسایل سنگین همراه خود در بالای ساختمان از نکات ناایمن دیگر این شغل محسوب می‌شود. طولانی بودن ساعات کار این کارگران، خستگی فراوان و بالاتر رفتن احتمال بروز حوادث را به‌دنبال دارد. استفاده از کمربند ایمنی و تجهیزات حفاظت فردی، نظارت مستمر بر سلامت و استحکام داربست‌ها و سازه‌ها و آموزش دقیق نحوه استفاده از تجهیزات و وسایل سنگین از نکات ایمنی این حرفه‌ است.

خلبانی هواپیماهای جنگی یا امدادی؛ یکی از مشاغل سخت و پرخطر دنیا

خلبانی هواپیماهای جنگی یا امدادی از مهیج‌ترین و استرس‌زا‌ترین مشاغل دنیا است. سرنوشت جان چندین نفر بستگی به عکس العمل این افراد دارد. شرایط کار غیر عادی، تصمیمات سریع و هوشمند و فشار روانی از ویژگی‌های بارز این شغل است. سقوط با هواپیما، سوختن تجهیزات در عملیات، مجروح شدن در نبرد هوایی از خطرات و سختی‌های این شغل محسوب می‌شود.

نکات ایمنی برای شغل خلبان جنگی رعایت تمرینات مداوم برای مدیریت بحران و عملکرد تحت فشار، استفاده از تجهیزات ایمنی پیشرفته در کابین و سیستم‌های ایمنی، نظارت دقیق بر سلامت فیزیکی و روانی خلبان‌ها به شمار می‌رود.

نکات ایمنی کلی که در محیط‌های کاری سخت باید رعایت شود

نکات ایمنی کلی در محیط کار بسیار مهم هستند و برای حفظ سلامت و امنیت کارکنان و جلوگیری از بروز حوادث و آسیب‌ها ضروری‌اند. این نکات شامل مجموعه‌ای از اقدامات پیشگیرانه و رعایت استانداردهای ایمنی می‌شوند. در ادامه به مهم‌ترین نکات ایمنی کلی در محیط کار اشاره می‌شود:

  • استفاده از تجهیزات حفاظت فردی (PPE)
  • آموزش‌های ایمنی و آگاهی کارکنان
  • استفاده صحیح از تجهیزات و ابزارها
  • رعایت نظم و نظافت محیط کار
  • مدیریت مواد خطرناک
  • پیشگیری از حریق
  • کنترل و کاهش سروصدا و لرزش
  • اطمینان از روشنایی مناسب
  • پیشگیری از سقوط و لغزش
  • مدیریت و کنترل استرس و خستگی
  • بازرسی‌های منظم و نگهداری تجهیزات
  • سیستم‌های ارتباطی اضطراری
  • آگاهی از کمک‌های اولیه
  • ایمنی در استفاده از الکتریسیته

این موارد برخی از اقدامات ایمنی برای محیط کار است. در رابطه با ایمنی محل کار می‌توانید از متخصصین HSE مشورت بگیرید.

با داشتن تجهیزات درست و کاربردی، از بروز حوادث پیشگیری کنید

بسیاری از مشاغل جهان به دلیل شرایط سخت محیطی، فشار روانی و خطرات جانی، در لیست سخت‌ترین شغل‌ها قرار می‌گیرند. از کارگران معدن و سکوی نفتی گرفته تا آتش‌نشانان و خلبانان هواپیماهای جنگی، این مشاغل نیازمند رعایت دقیق نکات ایمنی و استفاده از تجهیزات حفاظتی هستند تا خطرات و آسیب‌های احتمالی کاهش یابد. آگاهی و آموزش‌های مناسب به همراه استفاده از تجهیزات ایمنی پیشرفته و استاندارد، نقش مهمی در حفظ سلامت و ایمنی کارکنان این حرفه‌ها ایفا می‌کند. شما می‌توانید در سایت ماه ایمن لوازم و تجهیزات ایمنی موردنیاز برای مشاغل مختلف را خریداری کنید.

نوشته‌های مرتبط