8 ویژگی والدینی که فرزندان موفق تربیت می کنند

پدر و مادر بدون شک یک شغل ۲۴ ساعته و ۷ روز در هفته است و شما هرگز راهنمایی در مورد نحوه تربیت یک کودک کامل و بی عیب و نقص پیدا نخواهید کرد، مهم نیست که چه مدت آن را در گوگل جستجو کنید‌! اما مطالعات مختلف برخی از استراتژی‌ها و ویژگی‌های والدینی را که فرزندان موفق تربیت می‌کنند، کشف کرده‌اند. در این نوشتار با ۸ مورد از این ویژگی‌ها آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید!

۱. آنها حقیقت را پنهان نمی‌کنند

براساس تحقیقاتی که در سنگاپور انجام شده است، کودکانی که والدینشان به آنها دروغ می‌گویند، حتی اگر “دروغ‌های زیبا برای پنهان کردن یک واقعیت زشت” باشد، باز هم ممکن است در سازگاری با زندگی بزرگسالی مشکل بیشتری داشته باشند. وقتی کودک سوال سختی می‌پرسد، دروغ گفتن آسان‌ترین راه حل است. اما می‌تواند پیامی متناقض به کودک ارسال کند، خصوصاً وقتی به او گفته شود “صداقت بهترین سیاست است”.

آنها همچنین به احتمال زیاد وقتی بزرگ‌تر می‌شوند و درگیر رفتارهای منفی می‌شوند، به والدین‌شان نیز دروغ خواهند گفت.

۲. آنها تصاویر و مطالب زیادی در مورد بچه‌های خود در اینترنت به اشتراک نمی‌گذارند

در عصر اینترنت، بسیاری از کودکان با شکل جدیدی از نقض حریم خصوصی روبرو شده‌اند: والدین عکس‌ها و اطلاعاتی را در مورد آنها در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. بسیاری از مادرهای اینفلوئنسر حتی با افشای زندگی فرزندان خود در دنیا شغلی برای خود ایجاد کرده و برای تولید محتوا فرزندشان را هم تحت فشار قرار می‌دهند. این کار نه تنها به واقع خطرناک است بلکه باعث ناراحتی کودکان می‌شود و در طولانی مدت بر عزت نفس آنها تأثیر منفی می‌گذارد.

۳. آنها را به سفر رفتن تشویق می‌کنند

سفر عالی است: شما می‌توانید با افراد جدید ملاقات کنید، غذاهای جدید را امتحان کنید، مکان‌های جدید را ببینید و فرهنگ‌های جدیدی را تجربه کنید. به نظر می‌رسد، بچه‌ها همچنین می‌توانند از دیدن دنیا فایده زیادی ببرند. مسافرت باعث کنجکاوی فکری، توانایی سازگاری و حل سریع مشکلات می‌شود و همچنین استقلال و اعتماد به نفس بیشتری در فرزندتان ایجاد می‌کند. چنین کودکانی در بزرگسالی، معمولا ذهن بازتری دارند و معاشرتی و محترم هستند.

و این موضوع در مورد همه مسافرت‌ها، چه بین المللی و چه داخلی صدق می‌کند!

۴. آنها بچه‌ها را در کارهای خانه مشارکت می‌دهند

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند كودكانی كه به طور منظم كارهای خانه را انجام می‌دهند در بزرگسالی بهتر از عهده بسیاری از کارها و مسائل برمی‌آیند. دادن کارهای متناسب با سن‌شان، درسهای ارزشمندی را به بچه‌ها می‌آموزد. به طور کلی، انجام کارها اهمیت کار تیمی، مدیریت زمان و مهارت حل مسئله را در کودکان ایجاد می‌کند. بنابراین، آنها می‌توانند بزرگسالانی همدل باشند که هم به طور مستقل و هم در یک تیم عملکرد خوبی دارند.

رپورتاژ

۵. آنها تلاش را تحسین می‌کنند نه توانایی

برای تحسین کردن موفقیت فکری 2 راه وجود دارد: گفتن اینکه “تو خیلی باهوش هستی!” و گفتن  اینکه”تو خیلی سخت تلاش کردی و بالاخره راهش را فهمیدی!” اولی یک ذهنیت ثابت را پرورش می‌دهد، در حالی که دوم – یک ذهنیت رشد – محور را. یک ذهنیت ثابت به بچه‌ها می‌گوید که آنها هیچ تاثیری در موفقیت واقعی ندارند و نمی‌توانند توانایی قبلی خود را بهبود ببخشند. اما وقتی تلاش آنها را تحسین می‌کنید، به بچه‌ها القا می‌کنید که بهتر کار کنند و دست از تلاش برندارند.

کودکانی که ذهنیت رشد – محور پیدا کرده‌اند می‌توانند بدون زحمت به بزرگسالی برسند و از انجام کارهای دشوار نمی‌ترسند. در عین حال، افراد با یک ذهنیت ثابت معمولاً خود را شکست خورده احساس کرده و قادر به کنار آمدن با توانایی ذاتی خود که گاهی برای مدیریت مشکل کافی نیست، نیستند و اغلب می‌گویند: “دیگر کاری از دستم بر نمی‌آید”.

۶. آنها در خارج از خانه کار می‌کنند

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که دختران مادرانی که خارج از خانه کار می‌کنند سال‌های بیشتری را در تحصیل می‌گذرانند، در نهایت به یک سمت مدیریتی دست می‌یابند و دستمزد بالاتری نسبت به همسالان‌سان که مادران خانه نشین داشته‌اند، دریافت می‌کنند. و پسران این مادران در کارهای خانه و مراقبت از کودکان بسیار بیشتر کمک می‌کنند.

۷. آنها با همسر خود رابطه سالمی دارند

کودکانی که والدین‌شان دائماً با هم مشاجره می‌کنند در انجام امور و کنار آمدن با مشکلات ضعیف‌تر از آن دسته از کودکانی که والدین‌شان یک رابطه پایدار و شاد دارند، هستند. در خانواده‌هایی که درگیری بالایی بین والدین وجود دارد، کودکان بیشتر در معرض خطر بروز مشکلات عاطفی، اجتماعی و رفتاری و همچنین مشکلات تمرکز و عملکرد در مدرسه هستند.

این دسته از کودکان همچنین فاقد الگوی رابطه سالم هستند و در زمان بزرگسالی، ممکن است ناخودآگاه رفتار والدین‌شان را نسبت به یکدیگر تکرار کنند. از طرف دیگر، بچه‌های خانواده‌های خوشبخت از نظر عاطفی بالغ‌تر هستند و کمتر در روابط مشکل‌دار و سمی قرار می‌گیرند.

۸. آنها مقتدر هستند

روانشناسان 3 نوع سبک فرزندپروری را تفکیک می‌کنند: آسان‌گیر، مقتدر و مستبد. در حالی که مدل‌های آسان‌گیر و مستبد در مجاز دانستن کارها افراط یا تفریط دارند، والدین مقتدر فرزندان خود را راهنمایی می‌کنند، علایق آنها را تشویق می‌کنند و آموزش مسئولیت‌پذیری به کودکان‌شان را بر عهده دارند. بچه‌های این والدین در بزرگسالی منظم و در عین حال مستقل و خودآگاه خواهند بود.

کدام یک از این صفات را در خود دارید و دوست دارید کدام یک را در خودتان پرورش بدهید؟

نوشته‌های مرتبط