گل مغربی: 9 خاصیت روغن گل مغربی برای سلامتی و زیبایی

در این مقاله به تمام آن‌ چیزهایی اشاره می‌کنیم که درباره‌ی روغن گل مغربی کاملا طبیعی و نحوه‌ی استفاده از آن برای تسکین علائم آزاردهنده‌ی برخی بیماری‌ها و رسیدن به زیبایی و سلامتی باید بدانید.

با این‌که شاید به نظر برسد گل مغربی یا پامچال شب از آن دسته گل‌هایی باشد که بیش‌تر به خاطر زیبایی با شکوه و حس عاشقانه‌‌شان کاربرد دارند، حقایق کاملا متفاوتی نیز درباره‌ی این گیاه وجود دارند. گل مغربی گل وحشی زرد رنگ و کوچکی است که در آمریکای شمالی، اروپا، و بخش‌هایی از آسیا یافت می‌شود، و بیش‌تر به خاطر روغنی که از آن گرفته می‌شود، شهرت دارد. در حقیقت، قرن‌ها است که بشر از روغن گل مغربی برای خواص زیبایی و سلامتی‌اش استفاده می‌کند. به گفته‌ی دنیس بارون، مربی تندرستی و متخصص سبک زندگی با پیشینه‌ی آیورودا، “روغن گل مغربی غنی از اسید گاما-لینولنیک (GLA) است؛ این ماده یک اسید چرب ضروری است که برای کمک به درمان امراض مختلف در بخش‌های مختلف بدن، از قبیل بافت‌های تناسلی زنان، کانال‌های خونی، مجاری تنفسی، و دستگاه عصبی کاربرد دارد.‌”‌ این روزها، از روغن گل مغربی در تهیه‌ی انواع مختلفی از محصولات زیبایی، و هم‌چنین، به صورت مکمل، استفاده می‌شود.

پیش از شروع، شاید بهتر باشد به ۵۵ روغن گیاهی و خواص درمانی و سلامتی آن‌ها نگاهی بیندازید؛ زیرا روغن مغربی نیز یکی از آن‌ها است.

۱. تسکین مشکلات پوستی

روغن گل مغربی می‌تواند به تسکین علائم وضعیت‌های پوستی دردناک، صعب‌العلاج، و آزاردهنده نظیر پسوریازیس و اگزما کمک کند. به گفته‌ی مت ون اویترت، متخصص روغن‌های عصاره‌ای و موسس شرکت فروگال‌چیکن، میزان بالای اسیدهای چرب امگا-۶ موجود در روغن گل مغربی می‌تواند به تسکین این علائم کمک کند. ون اویترت توصیه می‌کند، اگر به اگزما و پسوریازیس مبتلا هستید، ترکیبی از روغن گل مغربی و روغن نارگیل را هر روز روی پوست‌تان بمالید؛ البته، برای پیشگیری از بروز هرگونه تداخل میان این روغن و داروهای مصرفی‌تان، پیش‌تر با پزشک معالج مشورت کنید.  ‌

۲. کمک به کاهش چین و چروک

اسید گاما – لینولنیک (GLA) موجود در روغن گل مغربی، به خاطر خواص گوناگون‌اش برای سلامتی پوست،‌ از جمله کاهش چین و چروک، شهرت دارد. به گفته‌ی ژان جیکوبز، مدیر عامل مجموعه‌ی اسپای ژان جیکوبز، “‌سطح بالای آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گل مغربی به خنثی‌سازی تاثیرات مخرب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند؛ به این ترتیب، می‌تواند از پوست در برابر اکسیداسیون بافت زنده محافظت کند. هم‌چنین، افزودن این ماده‌ی مغذی به برنامه‌ی مراقبت از پوست‌تان به تسکین خشکی و زبری پوست نیز کمک می‌کند.‌” بارون توصیه می‌کند، برای داشتن پوستی بی‌عیب و ظاهری جوان، روغن گل مغربی را مرتبا به پوست صورت و گردن‌تان بمالید، حتی روزی دو مرتبه از مکمل‌های گل مغربی نیز استفاده کنید.

هم‌چنین، اگر از ترک پوستی رنج می‌برید، می‌توانید از ۲۰ درمان خانگی ساده برای رفع ترک‌های پوستی استفاده کنید.

۳. کاهش سرعت ریزش مو

مطالعات نشان داده‌اند، استفاده‌ی موضعی از روغن گل مغربی می‌تواند به درمان ریزش مو کمک کند. دانشمندان طی مطالعه‌ای در دانشگاه مریلند، از بیماران مبتلا به ریزش موی شدید خواستند به مدت هفت ماه از روغن گل مغربی استفاده کنند؛ آن‌ها دریافتند، موهای این بیماران، در پایان این هفت ماه، به اندازه‌ی قابل توجهی مجددا رشد کردند. به گفته‌ی ون اویترت، “‌برای کسب نتایج بهتر، حتی می‌توانید روغن گل مغربی را به روغن رزماری ترکیب کنید؛ طبق شواهد، این ترکیب به کاهش ریزش مو و افزایش ضخامت آن کمک می‌کند. چندین قطره از هر یک از این روغن‌ها را با روغن نارگیل ترکیب کنید و روزانه به نقاط آسیب‌دیده‌ی سرتان بمالید.‌”‌

۴. درمان آسیب‌های عصبی

از آن جا که روغن گل مغربی غنی از اسیدهای چرب ضروری امگا-۶ – با خواص شگفت‌انگیز برای سلامت – و اسید گاما-لینولنیک است، پژوهشگران شروع به انجام مطالعات عمیق‌تری درباره‌ی خواص مکمل گل مغربی برای سلامتی بدن کرده‌اند. نتایج مطالعه‌ای که در نشریه‌ی علمی طب مکمل و جایگزین مبتنی بر شواهد منتشر شدند، نشان دادند، روغن گل مغربی می‌تواند به درمان آسیب‌های شدید عصبی نیز کمک کند. به گفته‌ی ون اویترت، “‌در پایان این مطالعه، آسیب عصبی موش‌های آسیب‌دیده به اندازه‌ي قابل توجهی بهبود یافت، و واکنش‌های آن‌ها تقریبا نزدیک به واکنش‌های موش‌های سالم شد.‌”‌

هم‌چنین، اگر به درد عصبی دیابت مبتلا هستید، توصیه می‌کنیم از ۱۰ درمان برتر درد عصبی دیابت یا نوروپاتی دیابتی بهره ببرید.

۵. کاهش علائم آرتریت

رپورتاژ

التهاب به بروز مشکلات زیادی منجر می‌شود؛ از دیابت گرفته تا بیماری‌های خود ایمنی – در این بیماری‌ها دستگاه ایمنی به بافت‌های بدن حمله می‌کند، زیرا آن‌ها را با مهاجمان خطرناک اشتباه می‌گیرد. پژوهش‌ها نشان داده‌اند، روغن گل مغربی ممکن است حتی برای تسکین عوارض جانبی آرتریت روماتوئید – یک بیماری خود ایمنی – نیز مفید باشد. افزودن مکمل روغن گل مغربی و هم‌چنین، روغن ماهی – یک ماده‌ی ضد التهابی دیگر – به رژیم غذایی می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر کاهش علائم بیماری‌های التهابی داشته باشد.

هم‌چنین، اگر بدن‌تان دچار التهاب است، توصیه می‌کنیم از ۶ دمنوش قوی گیاهی برای مبارزه با التهاب استفاده کنید.

۶. ایجاد تعادل در هورمون‌ها

شواهد ثابت کرده‌اند، روغن گل مغربی، به خاطر سطوح بالای اسیدهای چرب امگا-۶ – چربی‌های سالمی که معمولا از طریق مواد غذایی در بدن تامین نمی‌شوند – می‌تواند به ایجاد تعادل در هورمون‌ها کمک کند. به گفته‌ی ون اویترت، “‌زنان مبتلا به علائم یائسگی، برای کمک به ایجاد تعادل در هورمون‌های‌شان، می‌توانند در کنار رعایت رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا-۶ و امگا-۳، از خواص روغن گل مغربی نیز استفاده کنند.‌ .” وی توصیه می‌کند، چند قطره از روغن گل مغربی را با روغن نارگیل مایع داخل کپسول بریزید و مصرف کنید.‌

استفاده از روغن گل مغربی به عنوان یکی از ۸ روش خانگی موثر برای درمان گر گرفتگی ناشی از یائسگی شناخته می‌شود.

۷. کاهش آکنه

استفاده‌ی خوراکی یا موضعی روغن گل مغربی برای تسکین علائم جوش و آکنه، به خصوص در نوجوانان، می‌تواند مفید باشد. به گفته‌ی ون اویترت، “‌برای استفاده‌ی موضعی بر روی جوش و آکنه، یک قطره روغن درخت چای، یک قطره روغن گل مغربی، و یک قطره روغن نعناع هندی (پاچولی) را با یک قاشق روغن نارگیل مخلوط کنید. به علاوه، شواهد نشان داده‌اند، روغن درخت چای به خاطر خواص آنتی‌باکتریال قدرتمندش می‌تواند به کاهش آکنه کمک کند؛ هم‌چنین، پاچولی نیز برای سلامت پوست بسیار مفید است.‌”‌

وی توصیه می‌کند، برای بهره‌مندی بیش‌تر از خواص روغن گل مغربی، آن را با روغن ماهی ترکیب کنید و داخل یک کپسول خوراکی بریزید و مصرف کنید.

۸. کاهش درد پستان

یکی از یافته‌های علمی مهم درباره‌ی روغن گل مغربی می‌تواند باعث خوشحالی زنان باردار شود. به گفته‌ی ون اویترت، “‌روغن گل مغربی می‌تواند با کاهش درد پستان در زنان باردار کمک کند.‌” مطالعه‌ای که نتایج آن در نشریه‌ی بررسی‌های طب جایگزین‌منتشر شدند، نشان داد، کاهش درد پستان یکی از تاثیرات جانبی ترکیب روغن گل مغربی و ویتامین E است. ون اویترت توصیه می‌کند، اگر می‌خواهید این ترکیب را در خانه امتحان کنید، بهتر است آن را در اسموتی سبزیجات بریزید و نوش جان کنید.‌”‌ هم‌چنین، این روغن را با روغن نارگیل نیز می‌توانید ترکیب کنید، ولی از آن‌جا که مصرف بیش از اندازه‌ی این روغن باعث درد معده می‌شود، پیش از مصرف، با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید و در مصرف آن نیز زیاده‌روی نکنید.

۹. تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی  ‌

اگر شما نیز جزء آن ۷۵ درصد از زنانی هستید که در سال‌های باروری‌شان از علائم سندرم پیش از قاعدگی رنج می‌برند، بهتر است به استفاده از مکمل روغن گل مغربی فکر کنید؛ زیرا این روغن می‌تواند دردهای ناشی از این سندرم آزاردهنده را تسکین دهد.

ون اویترت توصیه می‌کند، برای بهره‌مندی از فواید این روغن، آن را با روغن شمعدانی ترکیب کنید و به صورت موضعی استفاده کنید، یا آن را در دستگاه‌ بخور بریزید و بخارات آن را استنشاق کنید. وی می‌افزاید، “‌استفاده از این روش بسیار آسان است؛ این کار، به خصوص پس از یک روز سخت یا پرمشغله، می‌تواند به شما آرامش بدهد.‌”‌

در نهایت، بهتر است بدانید، روغن گل مغربی یکی از ۹ قوی‌ترین داروهای گیاهی برای درمان بیماری‌ها است که از نظر علمی اثبات شده‌اند.

نوشته‌های مرتبط