راهنمای دریافت کد بورسی در سامانه سجام

اولین و مهم‌ترین گام برای فعالیت در بازار بورس، دریافت کد بورسی است. کد بورسی را می‌توان به منزله شناسنامه هر فرد در بازار سهام دانست. بدون در اختیار داشتن این کد افراد نمی‌توانند وارد بازار بورسی شوند و به سرمایه‌گذاری بپردازند. در خصوص نحوه دریافت کد بورسی نیز سؤالات مختلفی مطرح می‌شود و بعضا برخی از افراد با چالش‌هایی رو به رو می‌گردند. در همین راستا تصمیم گرفتیم که راهنمای دریافت کد بورسی و احراز هویت سجام را به طور کامل در اختیار شما قرار دهیم. با مطالعه ادامه مطلب، به راحتی می‌توانید کد بورسی خود را دریافت کرده و فعالیت خود را در بازار بورس آغاز نمایید.

کد بورسی از چه چیزی تشکیل شده است؟

هر فرد برای استفاده از سامانه‌های آنلاین و آفلاین بازار بورس نیاز به داشتن کد بورسی دارد. این کد بورسی متشکل از چند حرف و عدد است. حروف مربوط به کد بورسی هر فرد، سه حرف اول نام خانوادگی او است و یک رشته عدد 5 رقمی نیز در کد بورسی وجود دارد. به این ترتیب شناسه کاربری هر فرد در بورس به صورت منحصربه‌فرد تعیین می‌شود. به این ترتیب هر فرد فعال در بازار سهام از طریق این کد قابل شناسایی و رهگیری است.

روش‌های دریافت کد بورسی

در حال حاضر دو روش برای دریافت کد بورسی وجود دارد که عبارت‌اند از:

  1. برخی از کارگزاری‌های بورس، فرآیند دریافت کد بورسی را به صورت حضوری و از طریق ثبت نام و افتتاح حساب به کاربران خود ارائه می‌کنند. به این ترتیب که شما با مراجعه به شعب این کارگزاری‌ها یا از طریق سامانه‌های آنلاین آن‌ها، ضمن افتتاح حساب در کارگزاری، درخواست خود را برای دریافت کد بورسی ارسال می‌کنید. به این ترتیب کارگزاری به نیابت از شما اطلاعات را به شرکت بورس ارسال کرده و کد بورسی شما صادر می‌شود.
  2. در روش دوم بدون نیاز به مراجعه به کارگزاری، به صورت شخصی می‌توانید برای دریافت کد بورسی از طریق سامانه سجام اقدام کنید. در این روش باید اطلاعات خود را در سامانه سجام ثبت نمایید و بعد از انجام فرآیند احراز هویت با یوآیدی، کد بورسی خود را دریافت کنید.

در مقاله حاضر روش دوم مورد نظر ما است. در ادامه به تشریح مراحل دریافت کد بورسی از طریق سامانه سجام می‌پردازیم.

مراحل دریافت کد بورسی از طریق سامانه سجام

سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان یا سجام از سال 1388 به منظور ارائه خدمات با کیفیت بیشتر و توأم با شفافیت به کاربران بازار سهام راه‌اندازی شده است. هر کاربری برای فعالی در بازار بورس باید یک بار نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام کند. مراحل دریافت کد بورسی از طریق سامانه سجام به دو بخش تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

1. ثبت نام در سامانه سجام

در گام اول باید در سامانه سجام ثبت نام کنید. در صفحه اصلی سایت روی گزینه ثبت نام کلیک کرده و در صفحه جدیدی که باز می‌شود شماره تلفن همراه ثبت شده به نام خودتان را درج کنید. بعد از وارد کردن کد امنیتی در صفحه، یک کد تأیید به شماره همراه وارد شده ارسال می‌شود. بعد از وارد کردن این کد می‌توانید وارد مرحله بعد شوید.

رپورتاژ

در ادامه باید تعیین کنید که به عنوان کاربر حقیقی یا حقوقی برای ثبت نام اقدام می‌کنید. فرض ما بر آن است که به عنوان کاربر حقیقی ثبت نام انجام می‌دهید. بعد از آن باید کد ملی خود را وارد کرده و تابعیت‌تان را تعیین نمایید.

به این ترتیب وارد مرحله بعد می‌شوید که باید کارمزد ثبت نام در سجام را پرداخت کنید. بعد از انتخاب درگاه پرداخت مورد نظر باید مبلغ 10 هزار تومان به صورت اینترنتی پرداخت کنید

با طی کردن این مراحل، وارد صفحه مربوط به اطلاعات شخصی‌تان می‌شوید که عبارت‌اند از:

  • اطلاعات هویتی: در این صفحه اطلاعات شناسنامه‌ای خود را باید وارد کنید.
  • اطلاعات ارتباطی: شماره تماس، ایمیل و نشانی محل سکونت از جمله اطلاعاتی است که در این صفحه باید درج کنید.
  • اطلاعات کدهای بورسی: در صورتی که قبلا کد بورسی داشته‌اید، باید در این صفحه درج کنید.
  • اطلاعات حساب بانکی: اطلاعات مربوط به حساب بانکی شخصی به منظور واریز پول از طریق سجام باید اینجا وارد شود.
  • اطلاعات مالی: تعداد سؤال به منظور ارزیابی اطلاعات مالی شما پرسیده می‌شود.
  • اطلاعات شغلی: اطلاعات مربوط به فعالیت‌های اقتصادی خود را باید در این صفحه وارد کنید.

بعد از پشت سر گذاشتن این مراحل، یک کد پیگیری در اختیار شما قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که ثبت نام شما تنها در شرایطی تأیید شده است که این کد را دریافت کنید. همچنین باید تا زمان دریافت کد بورسی، از این کد پیگیری پشتیبانی کنید.

2. احراز هویت سامانه سجام

بعد از اتمام فرآیند ثبت نام در سامانه سجام، نوبت به احراز هویت می‌رسد. در حال حاضر احراز هویت به دو صورت حضوری و غیرحضوری انجام می‌شود. برای احراز هویت حضوری باید به یکی از مراکز مجاز از جمله دفاتر پیشخوان دولت و کارگزاری‌های منتخب مراجعه کنید. توجه داشته باشید که که در سامانه سجام می‌توانید اطلاعات مربوط به این مراکز را مشاهده کنید. در ادامه با در دست داشتن مدارک هویتی و کد پیگیری سامانه سجام باید به یکی از این مراکز در محل زندگی خود مراجعه کنید.

در روش دوم امکان احراز هویت غیرحضوری نیز به صورت آنلاین وجود دارد. برای این منظور نیاز به یک تلفن همراه هوشمند، تبلت یا لپ‌تاپ دارای وب‌کم هستید. در سامانه سجام تعدادی اپلیکیشن معرفی شده است که می‌توانید از طریق آن‌ها فرآیند احراز هویت غیرحضوری را انجام دهید. بعد از دانلود و نصب یکی از نرم‌افزارها، مراحل احراز هویت سامانه سجام را در سه مرحله می‌توانید پشت سر بگذارید که عبارت‌اند از:

  • پرداخت اینترنتی کارمزد احراز هویت
  • درج امضای الکترونیکی در سامانه
  • ضبط ویدیوی سلفی 5 ثانیه‌ای به صورت زنده برای تشخیص چهره

به این ترتیب فرآیند احراز هویت ظرف چند دقیقه به پایان می‌رسد و در صورت تأیید فرآیند احراز هویت، در مدت زمان کوتاهی، کد بورسی شما از طریق پیامک در اختیار شما قرار می‌گیرد.

کلام پایانی

راهنمای دریافت کد بورسی در سامانه سجام را بررسی کردیم. همان طور که مشاهده کردید، دریافت کد بورسی در حال حاضر به صورت غیرحضوری کاملا امکان‌پذیر است و می‌توانید خیلی راحت در مدت زمان کوتاهی نسبت به دریافت آن اقدام کنید. بعد از دریافت کد بورسی نیز با افتتاح حساب در یکی از کارگزاری‌های ارائه دهنده خدمات معاملات آنلاین بورس، می‌توانید فعالیت خود را در بازار آغاز کنید.

نوشته‌های مرتبط