خواص رازک: ۹ خاصیت شگفت انگیز رازک

رازک که نام علمی آن هومولوس لوپولوس (hops ) است، خوشه‌های گلی است که بر روی گیاه رازک رشد می‌کند. چیزی که خیلی از افراد نمی‌دانند این است که رازک از مدت‌ها قبل به دلیل خواصی که برای  سلامتی دارد به کار می‌رفته است. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره خواص رازک نکات جالبی بخوانید.

امروزه رازک در شکل‌های مختلف مانند قرص، کپسول، عصاره مایع و رنگ یافت می‌شود. رازک می‌تواند برای درمان طیفی از بیماری‌ها از جمله مشکلات گوارشی، سردرد و اضطراب به کار رود و تحقیقات نشان می‌دهد که این گیاه می‌تواند با برخی از انواع سرطان نیز مبارزه کند.

توصیف گیاه

رازک، خوشه‌های گل یا مخروط‌های دانه‌ای است که بر روی گیاه رازک رشد می‌کنند. این گیاه، یک گونه رونده قوی و چند ساله است. رازک، بومی بخش‌هایی از اروپاست اما امروزه در بسیاری از مناطق معتدل دنیا کشت می‌شود.

این گیاه، ساقه‌های پرزدار دارد و طول آن به ۷ متر می‌رسد.

گل‌های این گیاه از گوشه برگ‌های سبز تیره آن رشد می‌کنند و طول آن‌ها بین ۶ تا ۱۲ سانتی‌متر است. فقط گل‌های ماده برای مقاصد پزشکی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چرا رازک برای شما مفید است؟

رازک دارای روغن‌های معطر مختلف و مواد معدنی و ویتامین‌های متعدد است که خواص درمانی این گیاه به دلیل وجود آن‌ها است. روغن‌های معطر موجود در رازک، میرسین ، کاروفیلین، فارنیسین و هومولن هستند. این روغن‌ها خواص درمانی متعدد از جمله فعالیت های ضد التهابی و ضد عفونی کننده دارند.

ویتامین‌های موجود در رازک، ویتامین C، E و B6 هستند. این مواد مغذی خواص آنتی اکسیدانی قوی دارند که می‌توانند در برابر بیماری از بدن محافظت کنند، سیستم ایمنی را تقویت کنند و سرعت فرآیند پیری را کاهش دهند.

رازک حاوی یک ترکیب فلاونوئیدی به نام زانتوهومول است که خواص ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد ویروسی، ضد تومور و ضد لخته شدن خون دارد.

خواص رازک برای سلامتی

۱. برای استرس و اضطراب

رازک، به طور سنتی، به دلیل خاصیت آرام‌بخشی که دارد، به کار رفته است و می‌تواند به کاهش اضطراب و استرس کمک کند.

مطالعات بسیاری نشان دادند که رازک تاثیری آرام‌بخش بر سیستم عصبی می‌گذارد.

گفته می‌شود رازک، گیرنده‌های GABA در مغز را تعدیل می‌کند. مطالعات نشان داده‌‌اند که رازک، زمانی که با سنبل‌الطیب به کار رود، تاثیر آرام‌بخش بیشتری دارد.

۲. بهبود خواب

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد رازک می‌تواند به بهبود کیفیت خواب افراد کمک کرده و حتی به درمان مشکلاتی مانند بی خوابی کمک کند.

رازک به طور سنتی برای کمک به مشکلات مربوط به خواب به کار رفته و مطالعات متعدد تاثیر آن به عنوان یک خواب‌آور را مورد مطالعه قرار داده‌اند. بسیاری از مطالعات به این نتیجه رسیدند که رازک در کنار گیاه دیگر -سنبل‌الطیب – در بهبود خواب موثر است.

مطالعه‌ای که در ۲۰۱۲ به چاپ رسید تاثیر رازک بر پرستاران زن را – به دلیل شغل پر استرس و الگوی خواب نامنظم آن‌ها – مورد مطالعه قرار داد.

این مطالعه دریافت که شرکت کننده‌هایی که نوشیدنی‌های حاوی رازک مصرف کردند، در مقایسه با گروه کنترل، کیفیت خواب بهتری داشتند.

۳. برای یائسگی

مطالعات نشان می‌دهند که رازک دارای مواد شیمیایی است که مانند استروژن عمل می‌کنند. این مواد شیمیایی می‌توانند به کاهش علائم تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی کمک کنند.

مطالعه‌ای که بر ۱۰۰ زن یائسه انجام شد دریافت که ژل واژینال حاوی رازک، خشکی واژن را کاهش داد. این ژل به کاهش درد رابطه جنسی دردناک، کاهش حس سوزش، خارش و التهاب واژینال نیز کمک کرد.

مطالعه‌ای که در ۲۰۰۶ به چاپ رسید، تاثیر عصاره‌های فیتواستروژن رازک (پرنیل نارینجنین-۸) بر ناراحتی‌های ناشی از یائسگی را مورد مطالعه قرار داد.

نتایج مطالعه نشان داد که مصرف روزانه عصاره رازک، تاثیر مفیدی بر بسیاری از ناراحتی‌های مربوط به یائسگی، از جمله گرگرفتگی، دارد.

۴. آرام کردن عضلات

رازک به تنهایی یا همراه با سنبل‌الطیب می‌تواند برای آرام کردن عضلات، کاهش خشکی مفصل و جلوگیری از اسپاسم و کشش به کار رود.

به گفته متخصصان زمانی که این گیاهان با هم استفاده شوند، تاثیر بیشتری دارند.

۵. سلامت شناختی

تحقیق جدیدی که در چین انجام شده نشان می‌دهد که ترکیب زانتوهومول-a موجود در رازک می‌تواند در برابر استرس اکسیداتیو از سلول‌های مغز محافظت کند.

به گفته محققان، این نوع از استرس اکسیداتیو می‌تواند به اختلالات تباهی عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر منجر شود.

رپورتاژ

محققان دانشگاه لانژو دریافتند که زانتوهومول می‌تواند در برابر آسیب از مغز محافظت کرده و خطر اختلالات مغزی متعدد را کاهش دهد.

۶. سرطان

تحقیق انجام شده در آزمایشگاه دانشگاه ایالتی اورگن دریافت که زانتوهومول موجود در رازک می‌تواند با برخی از سرطان‌ها مبارزه کند.

آن‌ها دریافتند که رازک برای مبارزه با سلول‌های سرطانی روده بزرگ، تخمدان و سینه موثر است. نشانه‌هایی وجود دارد که این ترکیب می‌تواند از پیشرفت سرطان پروستات نیز جلوگیری کند.

۷. حساسیت‌ها

اگرچه برخی افراد به رازک حساسیت دارند اما برخی دیگر بر این باورند که رازک به درمان حساسیت کمک می‌کند. متاسفانه هیچ مدرک علمی مبنی بر تاثیر آنتی‌هیستامین رازک وجود ندارد.

۸. برای موها

ممکن است عجیب به نظر برسد اما شستن موها با عصاره رازک می‌تواند موها را درخشان کرده و شوره سر را کاهش دهد.

به گفته محققان، آنتی اکسیدان‌های موجود در رازک می‌توانند پوست سر را تقویت کرده و ریزش مو را کاهش دهند.

اگر می‌خواهید این را امتحان کنید، اول موهای خود را با یک شامپوی ملایم بشویید. سپس مقداری عصاره رازک را بر پوست سر ریخته و ماساژ دهید. بگذارید مدتی بماند، سپس موهای خود را مانند همیشه بشویید.

۹. کاهش وزن

یک مطالعه که در ۲۰۱۲ منتشر شد گزارش کرد که فلاونوئید – زانتوهومول – موجود در رازک به کاهش وزن بدن و قند خون ناشتا در موش‌های چاق کمک کرده است.

محققان به این نتیجه رسیدند که عصاره رازک می‌تواند تاثیر مثبتی بر برخی علائم سندرم متابولیک داشته باشد.

۱۰. سلامت قلب

یکی دیگر از خواص زانتوهومول موجود در رازک تاثیر آن بر سلامت قلب است. مطالعه‌ای که در ۲۰۱۲ به چاپ رسید دریافت که این ماده، فعالیت ضد پلاکت دارد. محققان به این نتیجه دست یافتند که ممکن است این ماده در جلوگیری از بیماری قلبی و عروقی و درمان آن نقش داشته باشد.

نحوه استفاده از رازک

رازک در شکل‌های مختلف از جمله عصاره مایع، رنگ، قرص و کپسول موجود است. این محصولات در بسیاری از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های محصولات سلامتی و همچنین در فروشگاه‌های آنلاین مانند آمازون موجودند.

می‌توانید با اضافه کردن دو قاشق چایخوری رازک به هر فنجان آب، چای رازک درست کنید. بگذارید چای شما ۱۰ دقیقه دم بکشد سپس آن را بنوشید.

حقایقی درمورد رازک

– رازک یک تاک رونده از خانواده کاناباسه بوده که همان خانواده ماری‌جوانا و شاهدانه است.

– مخروط‌های گیاه رازک حاوی ترکیبات اسیدی و روغن‌های معطر متعدد است. این روغن‌های معطر، مسئول عطر خاص رازک هستند.

– رازک می‌تواند بسته به محل و شرایط رشد، عطر و طعم متفاوت داشته باشد. رازک انگلیسی معمولا تند است، رازک آلمانی طعمی گیاهی دارد و  طعم رازک آمریکایی، مرکبات مانند است.

– رازک به شکل مکمل در بازار موجود است.

– رازک استفاده‌های متعدد پزشکی دارد و مطالعات نشان می‌دهند که می‌تواند به درمان سرطان و افزایش سلامت مغز و قلب کمک کند.

– رازک برای کاهش استرس و اضطراب و بهبود وضعیت خواب نیز به کار می‌رود.

– رازک، اغلب برای درمان بی‌خوابی، با ریشه سنبل‌الطیب ترکیب می‌شود.

عوارض جانبی

–  مصرف رازک به کودکان، زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.

– رازک برای اکثر بزرگسالان سالم خطری ندارد اما نباید آن را بیش از اندازه مجاز مصرف کرد.

– رازک می‌تواند باعث عوارضی مانند ناراحتی معده، تهوع، اسهال و استفراغ شود.

– رازک می‌تواند احساس افسردگی را تشدید کند.

– ممکن است برخی افراد به رازک حساسیت داشته باشند. تماس مداوم با آن می‌تواند باعث بروز راش شود.

نوشته‌های مرتبط