طراحی لباس یا آرایشگری؟ کدام شغل در ایران بهتر است؟

یکی از بزرگترین مشکلاتی که امروزه گریبان بسیاری از افراد جامعه را گرفته است، انتخاب شغل متناسب با استعدادها و علایق افراد است. بسیاری از افراد بدون بررسی مزایا و معایب شغل موردنظر خود به آن حوزه ورود می‌کنند و پس از مدتی سرخورده شده و به فعالیت خود ادامه نمی‌دهند. پس بهتر است قبل از شروع هرگونه فعالیت، در رابطه با آن حرفه تحقیقات جامعی انجام داد و به صورت فکر شده به آن حوزه ورود کرد. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب طراحی لباس و آرایشگری می‌پردازیم و در انتها در رابطه با اینکه کدام یک از این دو شغل در ایران بهتر است، صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

طراحی لباس چیست؟

رپورتاژ

طراحی لباس یکی از شغل‌هایی است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این روزها بسیاری از افراد به دنبال شخصی دوزی لباس می‌روند، این مهم باعث شده است تا بازار کار لباس رونق پیدا کند. یک طراح لباس خوب باید بتواند طرح و نظر مشتری خود را به بهترین شکل بر روی پارچه پیاده سازی کند. صنعت مد و لباس روز به روز دچار تغییرات فراوانی می‌شود، به همین دلیل یک طراح لباس خوب باید همیشه بروز باشد. همچنین این شغل بازار کار فوق العاده‌ای دارد که این موضوع باعث شده است تا بسیاری از افراد به این شغل یا استخدام طراح لباس رو بیاورند.

شغل طراحی لباس که به عنوان یک شغل با درآمد بالا شناخته می‌شود، مزایای فراوانی دارد. از جمله مزایای طراحی لباس می‌توان به کم هزینه بودن این شغل اشاره کرد. شروع کار در این شغل، به سرمایه اولیه بالایی نیاز ندارد و می‌توان با سرمایه حداقلی تجهیزات موردنیاز برای شروع کار را تهیه کرد. همچنین افراد می‌توانند با بهره گیری از خلاقیت خود طراحی‌هایی را انجام دهند که سبب جذب مشتریان شود و به این شکل به راحتی به کسب و کار خود رونق دهند.

حال که با ویژگی‌های مثبت طراحی لباس آشنا شدید، بهتر است به معایب این حوزه نیز آگاه شوید. از مهم‌ترین معایب این شغل پر درآمد، زمانبر بودن دوره آموزشی آن است. در برخی موارد ممکن است آموزش طراحی لباس بیش از پنج سال به طول بیانجامد. به همین دلیل ممکن است این شغل برای بسیاری از افراد مناسب نباشد. همچنین در سنین بالا بیماری‌های نظیر بیماری چشم، دست  و گردن یک طراح لباس را تهدید می‌کند. پس بهتر است با اطلاع از این نکات این شغل را برگزینید.

آرایشگری چیست؟

آرایشگری

مو تاثیر بسزایی در زیبایی افراد می‌گذارد. به همین دلیل افراد برای رسیدن به زیبایی حداکثری از آرایشگران کمک می‌گیرند. آرایشگری شغلی است که از دیرباز به اشکال متنوعی انجام شده است. این شغل امروزه بسیاری مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری از افراد به آرایشگری به عنوان شغل خود می‌نگرند. خلاقیت در آرایشگری حرف اول را می‌زند و افراد می‌توانند با بهره گیری از خلاقیت خود به بهترین شکل در مسیر حرفه‌ای شدن در آرایشگری قدم بردارند. علاوه بر این یک آرایشگر خوب باید از دقت بسیار بالایی برخوردار باشد. زیرا کوچکترین اشتباه در این کار می‌تواند باعث ایجاد مشکل در کار شود.

آرایشگری مزایای فراوانی دارد. به همین دلیل مورد توجه بسیاری از جوانان قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین مزایای آرایشگری می‌توان به تنوع بالای این حوزه اشاره کرد. آرایشگری تمامی حوزه‌های کاشت مژه، کاشت ناخن، شینیون مو و … را شامل می‌شود. پس شما می‌توانید با انتخاب درست  حوزه کاری خود، به راحتی هرچه تمام‌تر به دنیای آرایشگری وارد شوید. همچنین آرایشگری از جمله‌ شغل‌هایی است که محیط کار جذابی دارد و شما می‌توانید در محیط کار با افراد جدید تعامل کنید و زمان لذت بخشی را در حین کار بگذرانید.

علاوه بر این نکات، یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای این شغل، امکان آموزش در کم‌ترین زمان ممکن است. امروزه دوره‌های آموزشی فراوانی در این حوزه برگذار می‌شود. به همین دلیل علاقمندان حوزه آرایشگری می‌توانند به آسانی هرچه تمام‌تر به آموزش آرایشگری نزد اساتید مجرب بپردازند.

همانطور که از مزایای آرایشگری گفته شد، لازم است که به بررسی معایب این شغل پر درآمد نیز بپردازیم. آرایشگری ساعت کاری زیادی دارد و عموما آرایشگرها بیشتر اوقات روز خود را در آرایشگاه خود به سر می‌برند. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شما به عنوان یک آرایشگر ماهر شناخته شده باشید و مشتریان ثابت خود را پیدا کرده باشید. همچنین آرایشگری به بودجه زیادی در هنگام شروع کار نیازمند است. با توجه به اینکه عموما تجهیزات مورد نیاز برای شروع کار آرایشگری از قیمت بالایی برخوردار است، بسیاری از افرادی که این شغل را بر می‌گزینند باید از سرمایه اولیه قابل توجهی برخوردار باشند.

علاوه بر موارد ذکر شده از دیگر معایب این شغل می‌توان به خستگی زیاد این شغل اشاره کرد. عموما آرایشگرها در هنگام سر پا می‌ایستند و تایم کمی از ساعت کاری خود را استراحت می‌کنند. به همین دلیل عموما در سن بالا، بیماری‌های مرتبط با دست، پا و کمر گریبان گیر این افراد خواهد شد.

طراحی لباس

طراحی لباس یا آرایشگری؟ کدام شغل در ایران بهتر است؟

حال که با تمامی نکات آرایشگری و طراحی لباس آشنا شدید، می‌توان به مقایسه این دو حرفه پرداخت. همانطور که می‌دانید هر دو حوزه کاری از درآمد بالایی برخوردارند و می‌توان با فراگیری این دو حرفه، به درآمد بالایی دست پیدا کرد. به همین دلیل می‌توانید با توجه به علاقه خود به انتخاب میان طراحی لباس و آرایشگری بپردازید. اما توجه به مزایا و معایب این دو حوزه کاری می‌تواند شما را در انتخاب درست یاری کند.

امروزه از آرایشگری به عنوان یکی از شغل‌های پولساز نام برده می‌شود اما باید به این نکته توجه کرد که برای موفقیت در این رشته باید به صورت تمام وقت در محل کار خود حاضر بود و به کار پرداخت. قابل حدس است که یک آرایشگر موفق در بیشتر روزهای سال درگیر کار است و زمان کمی را برای استراحت خواهد داشت. یک طراح لباس خوب اوقات فراغت بیشتری را نسبت به یک آرایشگر خواهد داشت، اما دوره آموزشی وی بسیار طولانی‌تر از زمان آموزش یک آرایشگر است. به همین دلیل برای موفقیت در حوزه طراحی لباس به صبر بیشتری نیاز است. همچنین لازم به ذکر است که یک طراح لباس موفق باید بروز باشد و به طراح‌ها و مدل‌های روز دنیا مسلط باشد تا بتواند مشتریان خود را راضی نگه دارد.

با توجه به این نکات هم طراحی لباس و هم آرایشگری در ایران از بازار کار فوق‌العاده‌ای برخوردارند و با زمان گذاشتن بر روی این دو حوزه می‌توان به موفقیت رسید.

نوشته‌های مرتبط