10 خاصیت ریشه گیاه بابا آدم برای سلامت و تقویت رشد مو

ریشه گیاهبابا آدم ریشه در اروپا دارد و بعدها به آمریکای شمالی نیز راه پیدا کرد. این گیاه با نام‌های دیگری از جمله باردان، فیلگوش و آراقیطون و غیره نیز شناخته می‌شود. گیاه بابا آدم برگ‌های بزرگ و گلبرگ‌های بنفش که شبیه گل خار است، دارد. در عین حال، ریشه گیاه بابا آدم ، چندین کاربرد آرایشی، زیبایی و پزشکی دارد. یکی از فواید این گیاه تاثیر مثبت آن برای سلامت و تقویت رشد موها است.

تاریخچه‌ی استفاده از گیاه دارویی بابا آدم

کاربرد آرایشی بابا آدم از قرن‌ها قبل آغاز شده‌است و قبایل بومی آمریکا آن را به عنوان یک گیاه ارزشمند در نظر می‌گرفتند  و با جوشاندن ریشه‌ی آن در شربت افرا آبنبات درست می‌کردند. در اروپای قرون وسطی نیز، گیاه بابا آدم به عنوان درمانی برای تصفیه‌ی خون مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه بسیاری از متخصصان طب گیاهی توصیه می‌کنند که ریشه‌ی بابا آدم را برای درمان مشکلات مو و بهبود سلامت آن‌ها مورد استفاده قرار بدهید.

چرخه‌ی رشد مو

چرخه‌ی طبیعی رشد مو ۲ تا ۳ سال طول می‌کشد. در طول این مرحله، موها هر ماه یک و نیم سانتی‌متر رشد می‌کنند. اگر مو در شرایط سالمی باشد، ۹۰ درصد از سلول‌های مو به رشد کمک می‌کنند و باقی غیرفعال می‌مانند. موهایی که رشد نکرده‌اند در عرض سه ماه می‌ریزند و به جای آن‌ها تارهای جدید مو می‌رویند.

مواد مغذی موجود در گیاه بابا آدم

بر اساس مطالعات صورت گرفته، گیاه بابا آدم حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی مفید مانند موسیلاژ، تانین‌ها، اینولین‌ها، اسیدهای چرب ضروری و همچنین ویتامین A است. هر یک از این‌ها نقش موثری در تغذیه‌ی مو و پوست و همین‌طور کاهش کلسترول دارند.

خاصیت ریشه گیاه بابا آدم برای سلامت و تقویت رشد موها

در این قسمت مزایای ریشه‌ی بابا آدم را برای موها و سلامت کلی می‌بینید:

۱. منبعی از آنتی‌اکسیدان‌ها است

این اولین مزیت ریشه‌ی بابا آدم برای مو است. تحقیقات سال ۲۰۱۰ نشان داد که ریشه‌ی بابا آدم شامل انواع مختلفی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند کوئرستین، اسید فنولیک و لوتئولین است. این آنتی‌اکسیدان‌ها به چند شیوه‌ی مختلف به بدن کمک می‌کنند.

۲. خون را از سموم پاک می‌کند

یافته‌های علمی در سال ۲۰۱۱ نشان داد که آنتی‌اکسیدان موجود در گیاه دارویی بابا آدم نه تنها سیستم بدن را پاک می‌کند، بلکه خون را نیز از سموم عاری می‌سازد. ریشه‌ی بابا آدم خون را سم‌زدایی می‌کند و سبب بهبود گردش خون می‌شود. و با هر دوی این اثراتی که روی بدن دارد، به سلامت موها کمک شایانی می‌کند. در صورتی که به دنبال خوراکی‌های دیگری برای سم‌زدایی بدن هستید، این مقاله را بخوانید.

۳. از رشد سرطان جلوگیری می‌کند

ریشه‌ی بابا آدم رشد سلول‌های سرطانی را محدود می‌کند. ثابت شده‌است که این گیاه دارویی علاوه بر فراهم کردن آنتی‌اکسیدان‌ها و پاکسازی خون از سموم، رشد تومورهای سرطانی مانند سرطان لوزالمعده را نیز محدود می‌کند. در رابطه با تاثیر این گیاه دارویی برای درمان انواع دیگر سرطان هنوز مطالعاتی لازم است، اما همین اثری که روی سرطان لوزالمعده دارد،‌ به تنهایی فوق‌العاده است.

۴. گیاه بابا آدم به عنوان تقویت‌کننده‌ی قوه‌ی جنسی عمل می‌کند

این کاربرد گیاه بابا آدم به زمان‌های خیلی دور باز می‌گردد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ کشف کرد که این گیاه دارویی با افزایش عملکرد و رفتار جنسی، ارتباط دارد. با این وجود، این نتیجه هنوز روی انسان‌ها ثابت نشده‌است.

۵. مشکلات پوستی را درمان می‌کند

بابا آدم همچنین نقش مثبتی روی درمان مشکلات پوستی مختلف دارد از جمله پسوریازیس، آکنه و اگزما. چنین اثری به این علت است که باب آدم دارای خواص ضد التهابی و همین‌طور ضد باکتری است، و زمانی که محلول آن به صورت موضعی روی پوست دچار مشکل استعمال می‌شود، به سرعت مشکل موجود را از بین می‌برد. تحقیقات سال ۲۰۱۴ نشان داده‌است که این گیاه دارویی علاوه بر التیام مشکلات پوستی، قادر است پوست دچار سوختگی را نیز درمان کند.

رپورتاژ

۶. مشکلات شایع روی پوست کف سر را درمان می‌کند، از جمله خارش، شوره‌ی سر، قرمزی و آلرژی پوست کف سر. در صورتی که با مشکل خارش کف سر دست و پنجه نرم می‌کنید، این مقاله برای‌تان مفید خواهد بود.

۷. یکی از مهم‌ترین اثرات گیاه دارویی بابا ادم روی موها این است که ریشه‌ی آن‌ها را محکم می‌کند و به این ترتیب مانع ریزش مو می‌شود.

نحوه‌ی استفاده از بابا آدم برای درمان پوست کف سر

۱. تنتور بلابا آدم را با آب مخلوط کنید و آن را به طور مستقیم روی پوست سر بمالید.

۲. ترکیب را به آرامی روی پوست کف سر ماساژ بدهید.

این روش درمانی به شما کمک می‌کند تا موهای‌تان را حسابی تقویت کنید. ویتامین A و اسیدهای چرب ضروری که در بابا آدم موجود هستند، عامل اصلی اثربخشی آن روی موها است. درمان فوق همچنین به عنوان یک راه‌حل عالی برای از بین بردن مشکلات پوستی شایع، مانند شوره سر، خارش، قرمزی، آلرژی و عفونت‌ها عمل می‌کند. شما همچنین می‌توانید یکی از این دو دستورالعمل جالب را امتحان کنید تا موهای سالم و پوست کف سر سالمی به دست بیاورید:

آبکشی موها با محلول ریشه‌ی بابا آدم

۱. ریشه‌ی بابا آدم را در آب جوش دم بگذارید و بعد کمی صبر کنید تا خنک شود.

۲. بعد از آن‌که موهای‌تان را شامپو کردید و شستید، محلول به دست آمده را برای آبکشی موها استفاده کنید. به این ترتیب مشکل ریزش مو کم کم برطرف خواهد شد و به موهایی سالم و درخشان دست خواهید یافت.

عسل و بابا آدم

۱. یک قاشق غذاخوری عسل را به یک فنجان چای ریشه‌ی بابا آدم اضافه کنید.

۲. ترکیب به دست آمده را روی تمام قسمت‌های مو و پوست کف سر بمالید و پس از ۱۵ دقیقه آن را بشویید.

هشدارها و اقدامات احتیاطی در رابطه با ریشه‌ی بابا آدم

محصولات خوراکی این گیاه مانند روغن بابا آدم ممکن است عوارض جانبی خاصی ایجاد کنند. نمونه‌ای از عوارض جانبی این گیاه می‌تواند عدم تعادل در سطح قند خون باشد و در واقع باعث افزایش یا کاهش غیرطبیعی آن می‌شود. سایر عوارض جانبی بابا آدم عبارتند از عدم تعادل الکترولیت در بدن و همچنین آلرژی پوستی.

همچنین لازم به ذکر است که زنان باردار، مادران شیرده و همچنین افراد دیابتی باید از مصرف محصولات بابا آدم پرهیز کنند. برای کسب اطلاعات بیش‌تر، قبل از مصرف این گیاه دارویی به هر شکلی، حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

محصولات ریشه‌ی بابا آدم همچنین می‌توانند به صورت خوراکی مصرف شوند، به شرطی که شما آن را از یک فروشنده‌ی معتبر خریداری کنید. گیاه بابا آدم شباهت زیادی به گیاه شابیزک دارد، که گیاهی بسیار سمی است. همچنین این دو گیاه در یک ناحیه رشد می‌کنند. بنابراین اصلا سعی نکنید که خودتان گیاه بابا آدم را بچینید و آن را استفاده کنید.

این گیاه دارویی همچنین نوعی دیورتیک یا ادرارآور طبیعی است، بنابراین هرگز نباید زمانی که تشنه هستید یا بدن‌تان دهیدراته شده آن را استفاده کنید. در صورت مصرف بابا آدم همراه با دیورتیک‌های دیگر، ممکن است بدن دچار کمبود آب شود.

کسانی که به انواع گل داودی آلرژی دارند نیز در ممکن است به محصولات بابا آدم آلرژی نشان بدهند.

این هم از فواید ریشه‌ی بابا آدم برای موها و سلامت کلی بدن! در صورتی که به دنبال یک روش جدید اما ارگانیک هستید تا سلامت موها و رشد آن‌ها را بهبود بدهید، ریشه‌ی بابا آدم می‌تواند کمک‌کننده باشد. اگر در مورد استفاده از این گیاه دارویی برای موهای‌تان تجربه‌ای دارید، لطفا آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید!!

نوشته‌های مرتبط