راه های پولدار شدن بدون سرمایه؛ 7 راهکار + 25 ایده

تکنیک‌ها و راه های پولدار شدن بدون سرمایه را بشناسید و مسیر ثروتمند شدن را زودتر از دیگر افراد طی کنید. کلیدی‌ترین سرفصل‌های این مقاله آموزشی، به شرح زیر است:

  • برای ثروتمند شدن، به چند جریان درآمدی نیاز دارید.
  • افرادی که ذهنیت رشد دارند، از خالص دارایی بیشتری برخوردار هستند.
  • هرچه پول کمتری خرج کنید، سرمایه بیشتری خواهید داشت.
  • خرج‌های غیرضروری را پس‌انداز کنید.
  • بدهی‌هایتان را پرداخت کنید تا سرمایه‌گذاری‌هایتان را از دست ندهید.
  • با یک ضربه‌گیر مالی اضطراری، با اطمینان‌خاطر از بحران‌ها عبور کنید.
  • با یک برنامه اقدام موثر، ثروتمند شوید.
  • با بهره‌گیری از تخصص یک مربی، مسیر ثروت را سریع‌تر طی کنید.

علاوه بر این‌که در طول این مقاله، نکات بالا مورد بررسی قرار گرفته است، با 25 مورد از مهم‌ترین راه های پولدار شدن بدون سرمایه آشنا خواهید شد. لطفا تا انتها، با ما همراه باشید.

نکته: محتوای این مقاله بخشی از محتوای دوره رایگان روانشناسی پول است.

راه های پولدار شدن بدون سرمایه

پول فقط یک وسیله است که دست‌یابی به اهداف را ساده‌تر می‌کند، مثلا کمک می‌کند بیشتر با خانواده‌تان وقت بگذرانید و تفریح کنید. با وجود اینکه پول بخشی جدانشدنی از زندگی است، اما نباید تمام تمرکزتان را روی آن قرار دهید. این نکته را فراموش نکنید: پول فقط یک ابزار است. اما باید هدف‌تان را آزادی بگذارید. این دو را هیچ‌وقت با هم اشتباه نگیرید. (منبع)

در ادامه، مهم‌ترین تکنیک‌ها و راه های پولدار شدن بدون سرمایه آورده شده است.

1_ چند جریان درآمدی بسازید

برخلاف چیزی که دیگران تصور می‌کنند، با اتکا به یک شغل و یک منبع درآمد، نمی‌توان ثروتمند شد. راز ثروتمند شدن این است که چند منبع درآمدی ایجاد کنید و تا جایی که ممکن است به آن تنوع ببخشید.

یک ضرب‌المثل معروف هست که می‌گوید: همه تخم‌مرغ‌هایتان را در یک سبد نگذارید. در واقع، اگر تنها پشتوانه شما یک منبع درآمد است، در برابر شرایط اقتصادی، نوسان‌ها و بحران‌های احتمالی آسیب‌پذیر خواهید بود.

با استناد به اداره مالیات ایالات متحده، باید بگوییم که افراد میلیونر این موضوع را به خوبی درک کرده‌اند و به طور میانگین، حدود 7 جریان درآمدی دارند.

2_ طرزفکر رشد را یاد بگیرید

دو نوع طرز فکر در دنیا وجود دارد:

  • طرز فکر رشد: این طرز فکر یعنی باور به اینکه می‌توان استعدادها و مهارت‌ها را با سخت‌کوشی، یادگیری رهبری و دریافت بازخورد سازنده رشد داد.
  • طرز فکر ثابت: طرزفکر ثابت یا ایستا یعنی باور به ثابت بودن هوش، استعداد و مهارت‌ها. یعنی فکر کردن به این که نمی‌توان بهتر شد.

افرادی که طرز فکر ایستا دارند، از بازخورد گرفتن متنفر هستند و در صورت تجربه شکست، احساس کمبود و ضعف می‌کنند.

با این حال، کسی که طرزفکر رشد دارد، دائما به موارد زیر فکر می‌کند:

  • خلق ثروت
  • یادگیری مهارت‌های جدید
  • ایجاد روابط ارزشمند

دارایی‌های افراد با ذهنیت رشد، از افرادی که ذهنیت ثابت دارند بیشتر است. اگر دارید به خودتان می‌گویید که “من نمی‌توانم این کار را انجام دهم، قرار است شکست بخورم، شاید آسیب ببینم و…” به خودتان بگویید “دیگه کافیه!” اجازه ندهید این افکار منفی ذهنیت و باورهای شما را شکل بدهند.

3_ جلوی هزینه‌های اضافی را بگیرید

هرچه پول کمتری خرج کنید، دارایی بیشتری خواهید داشت. یکی از راه‌های دست‌یابی به اهداف، بودجه‌بندی و کاهش هزینه‌های اضافی است. شاید لازم باشد در سبک‌زندگی‌تان کمی تغییر ایجاد کنید یا در مقابل وسوسه و تمایل به خرید، مقاومت کنید.

به‌عنوان مثال، می‌توانید کمتر رستوران بروید، سفرهای پرهزینه را کنار بگذارید، در یک محیط کوچک‌تر زندگی کنید، هزینه‌های مربوط به خودرو را کاهش دهید و در نهایت، برای پول‌های صرفه‌جویی شده، برنامه‌ریزی کنید.

پس از کاهش شدید هزینه‌ها، پول نقد آزاد شده را باید در راستای دو هدف مهم استفاده کنید: پرداخت بدهی و سرمایه‌گذاری. در ادامه، اهمیت و نحوه دست‌یابی به این دو هدف را بررسی کرده‌ایم.

4_ پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را جدی بگیرید

اغلب افراد فکر می‌کنند برای ثروتمند شدن باید خوش شانس بود، ارث و میراث داشت یا اینکه سراغ بخت آزمایی و روش‌های مشابه رفت. اما راز ثروتمند شدن در سرمایه‌گذاری بلند مدت و منظم نهفته است.

بسیاری از ثروتمندان، رمز موفقیت و پولدار شدن را سرمایه‌گذاری در سنین پایین می‌دانند. هرچه زودتر شروع به سرمایه‌گذاری کنید، بهتر است. زمان، قدرت شگفت‌انگیز سود مرکب را به شما نشان خواهد داد.

سود مرکب هم سرمایه اولیه شما را شامل می‌شود و هم سودهای به دست آمده از سرمایه اولیه! به‌عبارت دیگر، پول برای‌تان کار می‌کند. حتی اگر سرمایه‌تان کم است، در طول زمان سودهای قابل‌توجهی را تجربه خواهید کرد و این همان جادوی سود مرکب است.

آلبرت انیشتین، فیزیک‌دان مشهور، سود مرکب را هشتمین عجایب دنیا نامیده است.

5_ پرداخت بدهی را در اولویت قرار دهید

بدهی، یک مانع جدی در مسیر ثروتمند شدن است. فرقی نمی‌کند سرمایه‌تان زیاد باشد یا کم، در هر صورت باید بدهی‌هایتان را پرداخت کنید، به ویژه بدهی‌هایی که بهره بالا دارند و در طول زمان رشد می‌کنند.

اگر می‌توانید، بدهی‌هایتان را به صورت یک‌جا تسویه کنید، در غیر این‌صورت، به صورت ماهیانه اقساط آن را پرداخت کنید. هرچه بار بدهی‌هایتان کاهش یابد، می‌توانید پول بیشتری را صرف پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کنید.

بدهی‌هایتان را اولویت‌بندی کنید، اول بدهی‌های با نرخ‌بهره بالا را پرداخت کنید و پس از مدتی، با پول آزاد شده سراغ گام‌های بعدی بروید. پرداخت بدهی، نیازمند مدیریت، صبر و تلاش است، برای تجربه رفاه مالی، باید از این زنجیرها، رهایی یابید.

6_ ضربه‌گیر مالی بسازید

یکی از ضروری‌ترین گام‌های ثروتمند شدن که باید آن را در اولویت قرار دهید، ایجاد صندوق اضطراری است. ثروتمندان به خوبی می‌توانند ریسک‌هایشان را مدیریت کنند، یعنی در مقابل بحران‌ها و اتفاقات غیرمنتظره کاملا آماده‌اند.

اتفاقات غیر منتظره‌ای مثل:

  • برطرف کردن مشکلات سقف منزل
  • بیماری و مشکلات پزشکی اورژانسی
  • تعمیر خودرو
  • و…

در صورتی که ضربه‌گیر مالی نداشته باشید، در صورت مواجهه با مشکلات و بحران‌ها مجبور به استفاده از پس‌انداز یا کارت بانکی‌تان خواهید بود. اگر مدام سراغ پس‌اندازتان بروید و بخشی از آن را خرج کنید، هیچ‌وقت ثروتمند نخواهید شد.

افراد ثروتمند، یک صندوق اضطراری دارند و به این ترتیب، بار بدهی‌هایشان را کاهش می‌دهند و سطح اضطراب کمتری را تجربه می‌کنند. همچنین باید این را بدانید که اغلب افراد، اهمیت این موضوع را نمی‌دانند و ضربه‌گیر مالی اضطراری ندارند.

7_ یک برنامه اقدام تعیین کنید

افراد میلیونر یک برنامه عملی خلق و حفظ ثروت دارند و همین باعث شده ثروتمند بمانند. این افراد، به‌صورت زیر برای بازه‌های زمانی مختلف هدف‌گذاری می‌کنند:

  • اهداف کوتاه مدت (۱ تا ۵ سال)
  • اهداف میان مدت (۵ تا ۱۲ سال)
  • اهداف بلند مدت (۱۲ سال به بالا)

این نکته را فراموش نکنید:

همه می‌توانند برای خودش هدف تعیین کنند، اما هر کسی نمی‌تواند به اهدافش پایبند بماند. میلیونرها به‌صورت روزانه پیشرفت‌شان را مورد بررسی قرار می‌دهند و به اهداف‌شان نزدیک می‌شوند.

8_ از یک مربی یا مشاور کمک بگیرید

طی کردن مسیر ناهموار موفقیت به‌تنهایی، دشوار است. کمتر فرد ثروتمندی را می‌توانید پیدا کنید که بدون کمک گرفتن از افراد با تجربه و متخصص، به قله‌های موفقیت رسیده باشد.

در این مسیر، از حمایت و پشتیبانی خانواده، همسر و مهم‌تر از همه، مربیان بهره می‌برند. در این مسیر می‌توانید از تجربه افراد خانواده، همسر یا مربی استفاده کنید. در اطراف شما، چه کسانی به موفقیت رسیده‌اند؟ ویژگی این افراد چیست؟ اهداف‌شان چیست؟ چه برنامه‌هایی دارند؟ چطور به اهداف‌شان رسیده‌اند؟

الهام‌گیری از تجربیات افراد موفق ایرانی و غیر ایرانی، می‌تواند مسیر موفقیت شما را هموار کند. بهتر است در زمینه‌های زیر، از تجربه افراد متخصص بهره بگیرید:

  • زندگی مالی
  • زندگی شخصی
  • زندگی حرفه‌ای

25 ایده پولدار شدن با سرمایه اولیه کم

اگر به دنبال راه‌ های پولدار شدن بدون سرمایه یا با حداقل سرمایه اولیه هستید، در ادامه 25 ایده شغلی پولساز را معرفی کرده‌ایم که به شما کمک می‌کند سریع‌تر به اهداف‌تان برسید.

1_ بازاریابی وابسته آنلاین

اگر یک پلتفرم آنلاین در حال رشد دارید یا می‌خواهید پلتفرم خودتان را بسازید، فرصت خوبی برای کسب درآمد خواهید داشت. کافی است با کسب‌و‌کارهای مرتبط همکاری کنید، محصولات و خدمات‌شان را در وب‌سایت‌تان تبلیغ کنید و از این طریق درآمدتان را افزایش دهید.

رپورتاژ

2_ توسعه‌دهنده اپلیکیشن موبایل

در دوره‌های آموزشی برنامه‌نویسی اپلیکیشن شرکت کنید، مهارت‌هایتان را ارتقا دهید و با طراحی اپلیکیشن‌های گوشی هوشمند و تبلت، کسب درآمد کنید.

3_ ایجاد وبلاگ

علایق و آموخته‌هایتان می‌تواند یک منبع درآمد باشد. کافی است در مورد موضوعاتی که به آن‌ها علاقه دارید بنویسید و از محتواهای خود کسب درآمد کنید.

4_ تکنسین کامپیوتر

با آموزش دیدن و فعالیت در حیطه فناوری اطلاعات، حل مشکلات کامپیوتری، عیب‌یابی و پشتیبانی فنی، می‌توانید حقوق بالایی را تجربه کنید.

5_ بازاریابی و دریافت پورسانت

با استارتاپ هایی که نیاز به فروش دارند ارتباط برقرار کنید و در مقابل فروش محصولات و خدمات آنها، پورسانت دریافت کنید.

6_ فروش آنلاین

مزایده‌ها و بازارهای آنلاین، فرصت خوبی را برای خرید محصولات دست‌دوم و فروش مجدد آنها فراهم کرده‌اند. به این ترتیب، با حداقل سرمایه اولیه، می‌توانید درآمد قابل‌توجهی را کسب کنید.

7_ فروش محصول در بازارچه‌های سنتی

اجاره غرفه در بازارچه‌های سنتی کم هزینه است، اما طیف وسیعی از مشتریان را به همراه دارد. این یک فرصت عالی برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار و فروش حضوری کالا را فراهم کرده است.

8_ طراح گرافیک

اگر در زمینه طراحی لوگو و طرح‌های گرافیکی مهارت دارید یا علاقه‌مند به فعالیت در این حیطه هستید، می‌توانید از فرصت‌های شغلی آن بهره‌مند شوید.

9_ سازنده جواهرات

اگر به طراحی جواهرات دست‌ساز علاقه دارید و می‌توانید محصولات منحصربه‌فرد بسازید، امکان همکاری با فروشگاه‌های مختلف و کسب درآمد بالا خواهید داشت.

10_ مربی موسیقی

یک مربی موسیقی، فرآیند آموزش مهارت‌های موسیقی به دانش‌آموزان، در خانه یا استودیو را برعهده می‌گیرد.

11_ ساخت پادکست

اگر فن بیان خوب و محتوای قابل ارائه دارید، با جذب افراد شنونده و ساخت پادکست، فرصت درآمدزایی خواهید داشت.

12_ سرآشپز شخصی

یک سرآشپز شخصی، غذای مورد نیاز خانواده‌های پرمشغله یا مشاغل خاص را آماده می‌کند.

13_ عکاسی

با داشتن یک دوربین باکیفیت و کسب مهارت‌های لازم در این زمینه، می‌توانید از ارائه خدمات عکاسی درآمد کسب کنید.

14_ سخنران حرفه‌ای

یک سخنران حرفه‌ای، در معرض فرصت‌های پردرآمد سخنرانی قرار دارد.

15_ مشاور املاک

اگر با بازار ملک و املاک آشنا هستید، می‌توانید به عنوان مشاور املاک در این حیطه فعالیت کنید.

16_ بازیافت کننده

می‌توانید کسب‌و‌کار خودتان، در زمینه جمع‌آوری و فروش مواد قابل بازیافت را راه‌اندازی کنید.

17_ نماینده فروش بیمه عمر

اگر برون‌گرا هستید و مهارت‌های ارتباط بالایی دارید، می‌توانید با گذراندن دوره‌های آموزشی و اخذ مجوز، به‌عنوان نماینده فروش بیمه عمر مشغول به کار شوید.

18_ مشاور شبکه‌های اجتماعی

می‌توانید با راه‌اندازی کسب‌وکار در زمینه شبکه‌های اجتماعی و ارائه مشاوره، به برندسازی کسب‌وکارهای دیگر کمک کنید، تا در شبکه‌های اجتماعی رشد کنند.

19_ اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی

اگر در شبکه‌های اجتماعی مخاطب زیادی دارید، یا در حال جذب مخاطب هستید، می‌توانید از فرصت تبلیغ کسب‌و‌کارها و محصولات دیگران درآمد زیادی کسب کنید.

20_ راهنمای تور

اگر در یک شهر توریستی زندگی می‌کنید و به خوبی آن را می‌شناسید، راه‌اندازی کسب‌و‌کار راهنمای تور یک فرصت شغلی خوب خواهد بود.

21_ ترجمه (راه های پولدار شدن بدون سرمایه)

اگر به دو یا چند زبان تسلط دارید، می‌توانید با برندها و افراد مختلف ارتباط بگیرید و با معرفی خود، از خدمات تان کسب درآمد کنید.

22_ دستیار مجازی

یک دستیار مجازی به صورت دورکاری، کارهای روزانه افراد پرمشغله را انجام میدهد. کارهایی مثل مدیریت ایمیل، برنامه ریزی، ارتباطات، شبکه های اجتماعی و… .

23_ گویندگی (صداپیشگی)

اگر صدایی جذاب و گیرا دارید، میتوانید از پروژه های گویندگی درآمدزایی کنید.

24_ طراحی یا توسعه وبسایت

از دیگر راه های پولدار شدن بدون سرمایه ، طراحی وب سایت های زیبا و کاربر پسند برای مشتریان مختلف است. در کنار طراحی، یک توسعه دهنده وبسایت، به کدنویسی مسلط بوده و وب سایت مشتریان را با توجه به نیاز آنها توسعه میدهد.

25_ فروش خودرو

اگر توانایی انجام معاملات خودرو را دارید، به این حیطه علاقه مند هستید و در این زمینه تجربه دارید، می‌توانید فعالیت فروش خودرو را آغاز کنید و به مرور آن را به یک کسب و کار تبدیل کنید.

کلام آخر

راه های پولدار شدن بدون سرمایه فراوان و متنوع‌اند، اما باید راهکارهایی را انتخاب کنید که توسط افراد ثروتمند و روش‌مندی علمی اثبات و تایید شده‌اند. امیدواریم این مطلب آموزشی مورد توجه شما قرار گرفته باشد، از این‌که تا انتهای این مطلب آموزشی با ما همراه بودید، از شما متشکریم.

منابع:

  • themillennialmoneywoman
  • indeed.com
نوشته‌های مرتبط