درمان قارچ ناخن: 25 درمان خانگی عفونت قارچ ناخن دست و پا

قارچ ناخن، یک نوع عفونت قارچی شایع است که می‌تواند زیر ناخن‌های دست یا ناخن‌های پا به شکل نقطه‌های زرد یا سفید ظاهر شود. در حالی که قارچ ناخن می‌تواند در هر دو انگشتان دست و پای‌تان به وجود بیاید اما عموما روی ناخن‌های پا ظاهر می‌شود چون محیط آن برای رشد سریع قارچ‌ها، به خصوص گروهی از قارچ‌ها به نام درماتوفیت، مناسب‌تر است. قارچ ناخن می‌تواند باعث سوزش و ناراحتی شود؛ ابتدا روی ناخن پا یا دست به وجود می‌آید، باعث ترک خوردن یا شکافته شدن ناخن می‌شود، و بعد به جاهای دیگر بدن نیز سرایت پیدا می‌کند، که بسیار خطرناک است؛ بنابراین، قارچ ناخن را باید در اسرع وقت درمان کرد. در آغاز، زیر نوک ناخن‌های‌تان یک نوع رنگباختگی مشاهده می‌کنید بعد کل ناخن‌تان بی‌رنگ می‌شود و از لبه‌ها می‌شکند. در عین اینکه مجبور هستید قارچ ناخن را تحمل کنید، ناخن‌تان زرد رنگ خواهد شد و باعث می‌شود علائم آزاردهنده‌ای مانند کلفت شدن، ورم، التهاب، درد یا چند تکه شدن ناخن را تجربه کنید. دلایل اصلی بروز این علائم قرار گرفتن طولانی مدت در محیط خیس، سیستم ایمنی ضعیف، بهداشت ناکافی و … هستند.

انجام درمان‌های زیر برای تقویت ناخن و جلوگیری از سرایت قارچ ناخن به سایر قسمت‌های بدن واقعا کارساز هستند و به محافظت از ناخن‌تان و نواحی اطراف آن کمک می‌کنند.

۱. مخلوط روغن درخت چای با سایر انواع روغن حامل

اولین درمان موثر که نباید نسبت به آن بی تفاوت بود روغن درخت چای است. با کارایی و استفاده‌های فراوانی و فوق‌العاده‌ای که دارد، عجیب نیست که روغن درخت چای برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و علائم من جمله قارچ ناخن استفاده می‌شود. روغن درخت چای سرشار از خواص ضد عفونی، ضد قارچی و ضد باکتریایی است. تمام این خواص برای درمان عفونت‌ها و اختلالات پوستی مفید هستند، به علاوه درد را نیز به شدت کاهش می‌دهند، میکروب‌ها و قارچ‌ها را به سرعت نابود می‌کنند. علاوه بر آن، از روغن درخت چای به طور گسترده برای دفع بوی بد ناخن ترک خورده و عفونی شده استفاده می‌شود. غفلت از روغن درخت چای برای درمان خانگی قارچ ناخن اشتباه بزرگی است. با استفاده‌ی منظم از آن، می‌توانید مطمئن باشید که وضعیت‌تان به طرز چشمگیری تغییر خواهد کرد. راه‌های فراوانی برای استفاده از روغن درخت چای وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنید و انجام دهید. ما یکی از روش‌ها را برای شما تشریح می‌کنیم:

– کمی روغن درخت چای و یک گلوله‌ی پنبه آماده کنید

– گلوله‌ی پنبه را با چند قطره روغن درخت چای خیس کنید، سپس آن را روی قسمت مبتلا به قارچ بمالید

– پنبه‌ی خیس شده را به مدت ۱۰ دقیقه روی محل مربوطه بزنید و بردارید.

– بعد، از یک مسواک برای سابیدن ملایم و آرام ناخن مبتلا شده استفاده کنید.

– در گام بعدی باید مخلوطی از روغن درخت چای و مقداری یکسان از روغن آویشن یا روغن زیتون تهیه کنید.

– یا می‌توانید ۴-۵ قطره روغن درخت چای را در یک کاسه‌ی بزرگ آب بریزید و بعد ناخن مبتلا را مدتی در این مخلوط بخیسانید.

– باید این روش را دو بار در روز انجام دهید، یک بار صبح و یک بار عصر، تا زمانی که قارچ ناخن‌تان به طور کامل برطرف شود.

– این روش همچنین می‌تواند بر قارچ ناخن پای‌تان نیز تاثیر بگذارد.

۲. خیساندن قارچ ناخن در جوش شیرین

نام جوش شیرین در اکثر درمان‌های طبیعی برای ناراحتی‌ها و علائم بیماری‌ها به چشم می‌خورد. این ماده، که در بین بهترین درمان‌های خانگی طبیعی برای قارچ ناخن قرار می‌گیرد، در بین بیماران مبتلا به ناراحتی‌های ناخن بسیار شناخته شده است. دلیل محبوبیت بسیار جوش شیرین آن است که از ترکیبی تشکیل شده است که کارش کشتن و از بین بردن قارچ‌ها نیست بلکه بهبود وضعیت ناخن‌ها و جلوگیری از رشد و گسترش قارچ ناخن است. از طرف دیگر، این ماده جنبه‌ی دیگری مخالف جنبه‌ی اسیدی – به نام قلیایی – نیز دارد که ممکن است در صورت اسیدی شدن محیط رشد کند. برای استفاده از جوش شیرین جهت درمان قارچ ناخن نیز راه‌های بسیاری وجود دارد که یکی از آن‌ها را برایتان تشریج می‌کنیم:

– ابتدا، لازم است دست‌های‌تان را به دقت با آب گرم بشویید

– با حوله‌ای نرم و خشک ناخن‌‌تان را پاک کنید.

– بعد ۱ پیمانه آب را با ۲ پیمانه جوش شیرین در یک کاسه مخلوط کنید

– آن‌ها را خوب هم بزنید تا چیزی شبیه خمیر به دست آید

– از یک گوش پاک کن استفاده کنید و این خمیر را روی ناخن مبتلا شده بمالید و بگذارید ۱۰-۱۵ دقیقه بماند

– وقتی کارتان تمام شد، ناخن‌تان را بشویید و خشک کنید

– این روش را دو بار در روز تکرار کنید تا قارچ‌ها به طور کامل نابود شوند.

– برای جواب گرفتن از این پروسه از چند روز تا دو هفته زمان نیاز است، بنابراین اگر شاهد افتادن ناخن‌تان بودید تعجب نکنید.

۳. استفاده از روغن نارگیل به عنوان درمانی موثر برای قارچ ناخن

روغن نارگیل، به خاطر کارکرد عالی در معالجه‌ی بعضی از مشکلات مربوط به مو، پوست یا استفاده به عنوان ابزار زیبایی، روغن معروفی است. می‌توانید در فرایند درمان مو و پوست از روغن نارگیل استفاده کنید؛ قطعا تجربه‌ی بی‌نظیری خواهید داشت. یکی دیگر از کاربردهای روغن نارگیل ممکن است عجیب به نظر برسد اما بسیار موثر است و آن مبارزه با قارچ ناخن است. چون روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چرب با زنجیره متوسط است، که به عنوان قارچ‌کش‌های طبیعی در لایه‌ی چربی غشاء قارچ فرو می‌روند و باعث ضعیف شدن سیستم‌شان و موجب از هم گسیختگی سلول‌ها و نابودی قارچ می‌شوند. این فرایند دقیق درمان قارچ ناخن توسط روغن نارگیل بود. روش استفاده از نارگیل کاملا ساده و به قرار زیر است:

– ابتدا باید کمی روغن نارگیل را تو دستتان بریزید

– بلافاصله آن را روی ناخن عفونی شده بمالید و به آرامی آن منطقه را ماساژ بدهید.

– بگذارید ناخن‌تان روغن را جذب کند و به صورت طبیعی خشک شود

– یادتان باشد که باید حنما دست‌های‌تان را مابین هر بار استفاده خوب تمیز کنید.

– برای حصول نتایج بهتر این روش را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید. در واقع، اگر می‌خواهید یک دست ناخن براق و تمیز داشته باشید که بعدها هرگز به علائم قارچی مبتلا نشود نیز می‌توانید از روغن نارگیل استفاده کنید.

۴. استفاده از روغن پرتقال به طور مجزا یا در ترکیب با روغن هسته‌ی انگور

روغن پرتقال، که یک ضد قارچ طبیعی است، به طور گسترده برای درمان عفونت ناخن‌های پا استفاده می‌شود. برای استفاده از روغن پرتقال برای قارچ ناخن، بهتر است از یک قطره‌ چکان استفاده کنید تا روغن را توسط آن روی ناخن‌ها و انگشتان پا بریزید. اما حتما فقط از روغن پرتقال خالص برای قارچ ناخن استفاده کنید، که این بهترین درمان خانگی برای قارچ ناخن خواهد بود، در غیر این صورت، ممکن است به پوست حساس شده آسیب بزند. وقتی با این وضعیت روبرو شدید، باید روغن پرتقال را با روغن حاملی طبیعی مانند روغن زیتون یا روغن دانه‌ی انگور با نسبت 1:1 ترکیب کنید. اما، قبل از استفاده‌ی روغن پرتقال بر روی قارچ ناخن، باید آن را روی پوست‌تان امتحان کنید تا از عدم آلرژی به مرکبات مطمئن شوید. وقتی از روغن پرتقال مطمئن شدید، نوبت انجام دستورالعمل لازم برای داشتن ناخن‌هایی بهتر و عاری از بیماری است. این دستورالعمل بر مبنای ترکیب روغن پرتقال با یک نوع روغن حامل دیگر ارائه شده است:

– بر مبنای نسبت 1:1 مقداری یکسان از روغن پرتقال را با روغن هسته‌ی انگور مخلوط کنید

– روغن‌ها را با هم مخلوط کنید، بعد از این محلول روی ناخن عفونی شده‌ی خود بمالید

– وقتی تمام شد، بگذارید چند دقیقه بماند و این فرایند را تا آنجا که می‌توانید به آرامی تکرار کنید تا به طور کامل از قارچ ناخن خلاص شوید.

۵. استفاده از روغن اورگانو

یکی از حیرت انگیزترین درمان‌های خانگی قارچ ناخن که نباید از آن غفلت کرد روغنی با منشاء طبیعی است به نام روغن اورگانو یا روغن پونه‌ی کوهی. روغن اورگانو که مملو از تعداد زیادی از خواص مفید من جمله ترکیب‌های ضد ویروسی، ضد انگلی، ضد عفونی و ضد باکتریایی است، به درمان عفونت ناخن کمک می‌کند و ظاهری درخشان و باورنکردنی به آن می‌بخشد. می‌توانید روغن اورگانو را با یک نوع روغن دیگر مانند روغن زیتون ترکیب کنید و با آن قارچ ناخن را از بین ببرید.

– باید ۱ قاشق چایخوری روغن زیتون را با ۲ قطره روغن اورگانو مخلوط کنید

– آن‌ها را خوب با هم مخلوط کنید، و برای استعمال محلول بر روی ناخن مبتلا به قارچ یک گلوله‌ی پنبه و یک قطره چکان آماده کنید

– باید ای نروش را هر روز و به مدت ۳-۴ هفته انجام دهید تا ناخن‌تان تقویت شود.

۶. خیساندن قارچ ناخن در سرکه‌ی سفید

این ماده جزء لاینفک هر خانه‌ای است چون در بسیاری از امور و همچنین ناراحتی‌های مربوط به سلامتی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد، و قارچ ناخن از این قاعده مستثنی نیست. در سرکه‌ی سفید، ترکیب‌های ضد قارچی وجود دارد که می‌تواند عملکرد قارچ بر روی ناخن را بدون ایجاد هیچ عارضه‌ی جانبی خنثی کند. همچنین به متعادل شدن pH کمک می‌کند تا از این طریق مشکلات مربوط به قارچ را به طور کامل از میان بردارد. علاوه بر ترکیب با جوش شیرین، می‌توان سرکه‌ی سفید را به تنهایی نیز استفاده کرد که همین امر آن را به یکی از شاخص‌ترین درمان‌های خانگی برای قارچ ناخن تبدیل می‌کند. برای بهبود عفونت ناخن و قارچ ناخن مراحل زیر را دنبال کنید:

– تمام آنچه لازم است انجام دهید مخلوط کردن ۲ پیمانه آب با یک پیمانه سرکه‌ی سفید است

– آن‌ها را خوب با هم مخلوط کنید و انگشت مبتلا به قارچ ناخن را به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه در این محلول بگذارید.

– در صورتی که احساس ناخوشایندی در ناخن خود حس کردید، کمی دیگر آب به محلول اضافه کنید.

– یادتان باشد که می‌توانید هر روز این درمان را تکرار کنید تا بهترین نتایج را بگیرید. فقط حتما ناحیه‌ی مربوطه را به طور کامل بشویید و خشک کنید، وگرنه قارچ به سایر قسمت‌های بدن نیز سرایت خواهد کرد.

 

۷. استفاده از سرکه‌ی سیب

سرکه‌ی سیب نوع دیگری از سرکه است که حاوی ماهیتی نسبتا اسیدی است که قادر است با قارچ‌ها به نحو موثری مبارزه کند. این ماده می‌تواند با باکتری‌ها بجنگد و از پخش شدن قارچ در سایر قسمت‌های بدن جلوگیری کند. انواع مختلفی از سرکه‌ی سیب وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای برطرف کردن قارچ ناخن استفاده کنید.

یکی از روش‌ها آن است که یک اسپری درست کنید: ۱ قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب را با یک فنجان آب مخلوط کنید و داخل یک قوطی اسپری بریزید. شب‌ها، قبل از خوابیدن، این مخلوط را زیر ناخن دچار عفونت اسپری کنید و آن وقت خواهید دید که ظرف مدت کوتاهی ظاهر طبیعی خود را دوباره باز خواهد یافت.

۸. خوردن چند حبه سیر یا عصاره‌ی آن

سیر ممکن است بخش مهمی از هر وعده‌ی غذایی را تشکیل دهد و در هر آشپزخانه‌ای یکی از ضروریات به شمار می‌آید چون کاربرد فوق‌العاده و بی‌نظیری دارد. نه تنها در درمان مشکلات اساسی سلامتی مانند سرفه، سر درد و … مفید است بلکه حتی عفونت‌های اصلی من جمله عفونت قارچی را نیز برطرف می‌کند. نمی‌توان نادیده گرفت که سیر حاوی ترکیب‌های قدرتمندی است که به آدم‌ها کمک می‌کنند به طور موثری با قارچ‌ها مبارزه کند. دستورالعمل زیر را اجرا کنید تا در واقع یکی از بهترین درمان‌های قارچ ناخن را انجام داده باشید.

– ابتدا، باید مقدار یکسانی روغن سیر و سرکه‌ی سفید را با هم مخلوط کنید و بعد آن‌ها را خوب با هم قاطی کنید

– این محلول را روی ناخن مبتلا شده بمالید و با پیچاندن یک باند تمیز دور انگشت آن را بی حرکت نگه دارید.

– این کار ظرف چند ساعت به تضعیف عملکرد قارچ‌ها کمک می‌کند

– راه دیگر آن است که می‌توانید ۲-۳ حبه سیر را خرد کنید

– سیر خرد شده را با ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید

– بگذارید این مخلوط چند دقیقه‌ای بماند، بعد می‌توانید آن را مستقیما روی ناحیه‌ی مبتلا شده بگذارید.

– بگذارید این مخلوط بدون لمس و تماس دستان‌تان در آن ناحیه جذب شود.

– همچنین می‌توانید هر روز یک حبه سیر بخورید که این کار نیز به درمان قارچ ناخن کمک خواهد کرد.

۹. تسکین عفونت با روغن اسطوخودوس

در میان طبیعی‌ترین درمان‌های خانگی برای قارچ ناخن، روغن اسطوخودوس به طور گسترده برای درمان عفونت، به ویژه عفونت قارچی ناخن استفاده می‌شود و اثبات شده است که برای قارچ ناخن بعد از گذشت یک دوره‌ی زمانی از استفاده آن، نتیجه‌ی مثبت‌تری دارد. روغن اسطوخودوس ترکیب‌های ضد قارچی دارد، که درمانی کامل و بی‌نقص برای علائم ساده‌ی قارچ ناخن پا و ناخن دست ایجاد می‌کنند. به علاوه، خواص فرار و ضدعفونی کننده بودن که در روغن اسطخودوس یافت می‌شوند به مبارزه با عفونت و همچنین حساسیت پوستی به طرز بی‌نظیری کمک می‌کنند. برای بهره بردن از مزایای روغن اسطوخودوس راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید اما در این مقاله ما فقط به یکی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

می‌توانید روغن اسطوخودوس را با روغن طبیعی دیگری، که روغن درخت چای است مخلوط کنید:

– به مقدار یکسانی روغن اسطوخودوس و روغن درخت چای تهیه کنید.

– آن‌ها را خوب با هم مخلوط و گرم کنید

– بعد یک گلوله‌ی پنبه را در این مخلوط خیس کنید.

– هر شب، پیش از خواب، از این پنبه‌ی خیس شده استفاده کنید و آن را به آرامی روی ناحیه‌ی عفونی شده و قسمت های اطراف آن بکشید.

– بگذارید یک شب بماند. اگر انگشت دست‌تان است آن را با یک تکه گاز پانسمان بپوشانید و اگر انگشت پای شما است می‌توانید برای افزایش کارایی این درمان آن را با جوراب پشمی تمیز بپوشانید.

– این روش را ۳-۵ روز انجام دهید تا ناخن‌های‌تان کاملا عاری از قارچ شوند و به طور کامل از دست این معضل خلاص شوید.

۱۰. گرفتن آب لیمو برای درمان قارچ ناخن

وقتی درباره‌ی بهترین درمان‌های خانگی برای معالجه‌ی قارچ ناخن صحبت می‌کنیم، اگر یک چیز را – که خیلی برای همه آشنا است – نادیده بگیریم اشتباه بزرگی کرده‌ایم: بله لیمو! ممکن است آب لیمو نوشیدنی محبوب شما باشد که در هوای گرم و داغ تابستان شما را حسابی خنک می‌کند اما در واقع، لیمو منبعی است که در صورت ابتلا به قارچ ناخن به مدت طولانی می‌توانید از عصاره‌ی آن استفاده کنید. در آب لیمو اسید سیتریک وجود دارد که فوق‌العاده برای درمان قارچ ناخن مناسب است، به ویژه ظرف مدتی کوتاه جلوی رشد قارچ را در ناخن‌تان می‌گیرد. به علاوه، آب لیمو غنی از خواص ضد قارچی و ضد عفونی کننده است که در مبارزه با عفونت ناخن تاثیر قدرتمندی دارد. راه‌های بسیاری برای استفاده از آب لیمو جهت رفع قارچ ناخن وجود دارد، اما در این مقاله، شما را با یکی از آن‌ها آشنا می‌سازیم:

آب لیموی تازه را بگیرید:

– آب یک لیمو را بگیرید، بعد آن را مستقیما روی ناخن مبتلا به قارچ قرار دهید

– بهتر است بگذارید ناخن‌تان به مدت ۱۰-۱۴ دقیقه آب لیمو را به خود جذب کند، بعد آن را با آب ولرم بشویید.

رپورتاژ

– یادتان باشد که آن را به آرامی روی پوستتان بمالید و بگذارید خشک شود و بعد این فرایند را برای مدت یک ماه تکرار کنید تا به طور کامل مشکل قارچ ناخن‌تان برطرف شود.

۱۱. عصاره‌ی برگ زیتون

استفاده از عصاره‌ی برگ‌های زیتون نیز یکی از درمان‌های خانگی محبوب برای قارچ ناخن است که ممکن است دوست داشته باشید. این انتخابی عالی است برای کسانی که هر روز از قارچ ناخن آزاردهنده و بوی مشمئز کننده‌ی آن رنج می‌برند. استفاده از عصاره‌ی برگ زیتون عموما برای متوقف کردن رشد قارچ ناخن و پیشگیری از گسترش آن به سایر نواحی اطراف است. دلیل مفید بودن عصاره‌ی برگ زیتون به خاطر آن است که دارای خواص آنتی بیوتیکی، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی است که می‌تواند اثر قارچ‌ها را کاهش دهد. به علاوه  یک سم‌زدای قدرتمند نیز هست.

– کمی عصاره‌ی برگ زیتون را مستقیما روی ناخن مبتلا به قارچ بمالید

– اگر می‌خواهید فرایند التیام تسریع شود، می‌توانید از برگ زیتون به صورت کپسول استفاده کنید.

– اگر می‌خواهید خیلی زود از شر قارچ ناخن خلاص شوید فرایند فوق را تکرار کنید.

۱۲. روغن علف لیمو

درمان‌های خانگی موثر دیگری نیز برای معالجه‌ی قارچ ناخن وجود دارند که ممکن است ثمربخش باشند من جمله روغن علف لیمو. چون روغن علف لیمو حاوی رایحه‌ای خوشایند است، عموما برای از بین بردن بوی ناخوشایند قارچ ناخن استفاده می‌شود. مشاهده شده است که روغن علف لیمو در از بین بردن سریع عفونت ناخن بسیار موفق عمل می‌کند و این به لطف خواص ضدعفونی کننده و ضد میکروبی آن است، پس سوای پیشگیری از رشد قارچ، علائمی مانند شکنندگی، سیاه شدن، یا بدشکلی ناخن پا را نیزکنترل می‌کند. برای دستیابی به نتایج مثبت می‌توانید روغن علف لیمو را مستقیما روی ناخن عفونی شده بمالید یا آن را با یک روغن حامل دیگر ترکیب کنید.

می‌توانید روغن علف لیمو را روی ناخن‌تان بمالید و آن را ۳ بار در روز به آرامی ماساژ دهید. مطمئنا به زودی مشکل شما رفع خواهد شد.

۱۳. استفاده از نمک یا ترکیب روغن زیتون با نمک

در بحث از درمان‌های خانگی برای قارچ ناخن، واقعا نمی‌توانیم نمک را فراموش کنیم. نمک ماده‌ای ضروری است که به لطف اثربخشی‌اش و منشاء طبیعی که دارد بدون آن که عارضه‌ای جانبی به وجود بیاورد به طور گسترده از آن استفاده می‌شود. اگر نزدیک ساحل زندگی می‌کنید، فرو کردن ناخن‌های پای عفونی شده‌تان در آب دریا واقعا مفید است. آب دریا حاوی میزان بالایی از نمک است، و اگر نزدیک ساحل زندگی نمی‌کنید، می‌توانید خودتان آب نمک درست کنید و از آن برای از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌های مضر استفاده کنید. اثبات شده است که خیساندن ناحیه‌ی مبتلا به قارچ در آب نمک بسیار کارآمد است و همچنین انجام آن کار ساده‌ای است.

– ابتدا، آب اکسیژنه تهیه کنید و ناخن پای مبتلا شده به قارچ را درون آن بگذارید.

– وقتی کارتان تمام شد پای‌تان را بیرون بیاورید و در کمی نمک دریا روی ناخن‌تان بریزید و بگذارید به مدت ۳ دقیقه بماند.

– بعد یک فنجان نمک دریا داخل لگن بریزید

– و پاهای‌تان را مجددا در این محلول فرو کنید، و بگذارید به مدت نیم ساعت دیگر در آن باقی بماند. با انجام این کار، قارچ از بین خواهد رفت و ناخن‌تان دوباره مثل روز اول قوی خواهد شد.

۱۴. در صورت امکان آرد ذرت مصرف کنید

باور بکنید یا نه، آرد ذرت می‌تواند درمانی عالی و جزو یکی از بهترین درمان‌های خانگی موجود برای قارچ ناخن باشد. ممکن است در ابتدای امر جالب به نظر برسد، اما وقتی این درمان را انجام دهید، پشیمان و ناامید نخواهید شد چون وضعیت قارچ به تدریج کنترل می‌شود و ناخن‌تان روز به روز دوباره ظاهر درخشان اولیه‌ی خود را باز خواهد یافت. طریقه‌ی استفاده از آرد ذرت نیز بسیار ساده است:

– در یک ظرف بزرگ، دو لیتر آب را روی یک فنجان آرد ذرت بریزید

– بگذارید به مدت ۱ ساعت بگذرد تا آرد ذرت در آب رقیق شود

– بعد از آن مدت زمان مشخص، پاهای‌تان را که دچار قارچ ناخن شده‌اند به مدت ۳۰ دقیقه یا بیشتر داخل این مخلوط فرو کنید

– هرچند هنوز تعداد دفعات دقیقی برای تکرار این روش وجود ندارد: پیشنهاد می‌شود که این فرایند را یک بار در هفته تکرار کنید، یا می‌توانید هر روز آن را انجام دهید.

۱۵. دهانشویه‌ی لیسترین فقط برای دهان نیست

معمولا می‌شنوید که لیسترین یکی از بهترین محصولات مربوط به دهان است. اما این همه‌ی ماجرا نیست، لیسترین به عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی قارچ ناخن نیز استفاده می‌شود. دهانشویه‌ی لیسترین، با خواص ضد میکروبی قوی، نه تنها برای کشتن و از بین بردن جرم‌ها و میکروب‌های دهان استفاده می‌شود بلکه در مبارزه با قارچ ناخن نیز موثر هستند. لیسترین حاوی ترکیب‌های مفیدی و کمی الکل است که به عنوان یک ضدعفونی کننده‌ی قوی به دور نگه داشتن ناخن از قارچ و عفونت کمک می‌کند. توصیه‌ی ما به شما این است که حداقل یک بطری دهانشویه‌ی لیسترین تهیه کنید و سوای آن که برای شستشوی کامل دهان می‌توانید از آن استفاده کنید، می‌توانید آن را برای درمان قارچ ناخن‌تان نیز به کار بگیرید. دستورالعمل زیر را اجرا کنید:

– ابتدا، لازم است که وان حمام را از آب پر کنید و مقداری کافی از دهانشویه‌ی لیسترین را درون آن بریزید

– بعد، آب لیمو و سرکه‌ی رقیق نشده را به آن اضافه کنید

– آن‌ها را خوب هم بزنید و ناخن مبتلا به قارچ‌تان را به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه در آن فرو کنید.

– بعد به آرامی ناخن مبتلا به قارچ را بسابید و کاملا خشک کنید.

– هر روز این روند را تکرار کنید تا شاهد قوی‌تر و عاری شدن ناخن‌تان از قارچ بشوید.

۱۶. سیب زمینی

اگر به فکر یکی از موثرترین درمان‌های خانگی بدون عوارض برای قارچ ناخن هستید، می‌توانید از منبعی طبیعی مانند سیب زمینی استفاده کنید. سیب زمینی ماهیتی بی خطر دارد، بنابراین نیازی نیست نگران طبعات استفاده از آن بر روی ناحیه‌ی مبتلا به عفونت باشید. به علاوه، سرشار از خواص ضد قارچی است، بنابراین فرایند پاکسازی قارچ‌ها و همچنین رفع عفونت ناحیه‌ی اطراف ناخن با استفاده از سیب زمینی روی ناخن آسیب دیده تسریع و تقویت می‌شود. به علاوه، سیب زمینی همیشه دم دست است، پس در وقت‌تان هم صرفه جویی خواهد شد و نیازی نیست دنبال درمانی ارزان و کارآمد بگردید. برای دستیابی به بهترین نتایج از درمان با استفاده از سیب زمینی، بهتر است دستورالعمل زیر را اجرا کنید:

– ابتدا، باید پوست سیب زمینی را بکنید و آن را به دو نیمه تقسیم و له کنید

– بعد آن را با زردچوبه مخلوط کنید تا یک خمیر به دست آید

– سپس، بگذارید ناخن‌تان مواد مغذی سیب زمینی را به مدت ۸ ساعت جذب کند

– وقتی تمام شد، آن را با آب بشویید

– مهمترین بخش این درمان آن است که سبی زمینی می‌تواند رنگ اصلی و اولیه‌ی ناخن‌تان را به شما باز گرداند. پس در استفاده از این درمان خانگی موثر و بی‌خطر برای معالجه‌ی قارچ ناخن‌تان درنگ نکنید!

۱۷. آب پیاز

پیاز یکی از مواد ضروری در هر آشپزخانه‌ای است چون کاربردی گسترده در زندگی روزانه‌ی ما دارد. اگر می‌خواهید طعم بهتر و بیشتری به غذاهای خود بدهید، از پیاز استفاده کنید. در کمال تعجب، پیاز توسط افراد زیادی، به خصوص کسانی که کمی دچار مشکلات سلامتی هستند و همچنین ناخن‌شان دچار عفونت شده است، بسیار زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. فقط بوی آن ممکن است شما را اذیت کند که در واقع، این بو فایده‌های بسیاری برای سلامتی شما دارد به خصوص این که در درمان و مبارزه با عفونت قارچی معجزه‌آسا عمل می‌کند. متخصصان آیورودا از پیاز نه تنها برای درمان مشکلات پوستی بلکه برای درمان قارچ ناخن یا حتی عفونت‌های سخت‌تر ناخن نیز استفاده می‌کنند. این درمان را خیلی ساده و به قرار زیر می‌توان انجام داد:

– ابتدا درون یک کاسه آب چند پیاز را بگیرید

– بعد این آب را مستقیما روی ناحیه‌ی مبتلا به قارچ ناخن بمالید

– شما همچنین می‌توانید یک تکه پیاز را امتحان کنید؛ یعنی یک تکه از پیاز را روی ناحیه‌ی مبتلا شده بگذارید. با انجام این کار، قدرت و شکل ناخن‌تان به سرعت به حالت اولیه باز خواهد گشت.

۱۸. پودر زردچوبه

اگر قارچ ناخن خیلی اذیت‌تان می‌کند اما هنوز نمی‌دانید چطور از شر آن خلاص شوید، توصیه‌ی ما به شما این است که از زردچوبه استفاده کنید. مردم اغلب زردچوبه را یکی از موثرترین درمان‌ها برای قارچ ناخن می‌دانند چون به طور طبیعی یکی از قوی‌ترین عوامل ضد فارچ و ضد عفونی کننده است. تاثیر بسیار مثبتی بر بدن دارد، از محافظت پوست در برابر عفونت گرفته تا پیشگیری از سرطان. در رابطه با قارچ ناخن، گفته می‌شود که زردچوبه می‌تواند به سرعت قارچ را نابود کند و همچنین قدرت و زیبایی را مجددا به ناخن شما باز گرداند. برای به کارگیری این روش، باید اقدامات زیر را انجام دهید:

– ابتدا، باید پودر زردچوبه تهیه کنید

– آن را با آب یا آب لیموی تازه مخلوط کنید تا یک خمیر به دست بیاید

– سپس این خمیر را مستقیما روی ناحیه‌ی مبتلا به عفوت قرار دهید

– می‌توانید این درمان را ۱-۲ بار در روز انجام دهید به شرط آن که نتایج رضایت بخشی داشته باشد

– در صورت امکان هر روز این درمان را انجام دهید، بگذارید خمیر زردچوبه یک روز کامل روی ناخن‌تان بماند. این کار فرایند التیام ناخن را تسریع خواهد کرد و در عین حال قارچ را کاملا از بین می‌برد و از گسترش آن جلوگیری می‌کند.

۱۹. برای داشتن ناخن‌های قوی رژیمی سالم داشته باشید

برای داشتن یک سیستم ایمنی سالم و قوی و همچنین دور ماندن از عفونت‌های احتمالی باید خوراکی‌های تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود بگنجانید. یا می‌توانید خوردن غذاهای سرشار از پروبیوتیک را (که در قسمت بعدی توصیف شده است) مصرف کنید. چنین خوراکی‌هایی، با ترکیب‌های ضد قارچی قوی، به محدود کردن رشد قارچ و خشکاندن تدریجی عفونت کمک خواهند کرد. برای تقویت سیستم ایمنی، راه دیگری نیز برای‌تان وجود دارد، که تقویت رژیم غذایی روزانه‌تان با افزودن دست کم ۵ وعده سبزیجات و میوه‌ی تازه است. چنین موادی به نوبه‌ی خود قارچ ناخن را درمان می‌کنند و همچنین از رخداد مجدد آن جلوگیری می‌کنند. اگز می‌خواهید به طور کامل قارچ ناخن‌تان را از بین ببرید ویتامین E مصرف کنید.

۲۰. با مصرف پروبیوتیک‌ها تغذیه‌ی خود را کامل کنید

مانند بیماری اونیکومایکوز ، رشد قارچ به خاطر عدم تعادل میکرو-فلور در بدن به وجود می‌آید. برای خلاص شدن از چنین وضعیتی، باید به فکر مصرف مکملی پروبیوتیک باشید که یکی از رایج‌ترین درمان‌های خانگی قارچ ناخن محسوب می‌شود. در پروبیوتیک‌ها باکتری‌های روده وجود دارند که مانعی در برابر رشد و گسترش فضای زندگی میکروب‌های مضر ایجاد می‌کنند. به علاوه، در اکثر عوامل پروبیوتیک، باکتری‌های لاکتوباسیلوس پیدا می‌شوند که برای کاندیدا سمی هستند. بنابراین، برای حفظ سلامت بدن و جلوگیری از به وجود آمدن و گسترش عفونت ناخن، باید رژیم غذایی‌تان را با استفاده از مکمل‌های بدون قند کنترل کنید. یادتان باشد برای درمان عفونت ناخن نوع مناسبی از پروبیوتیک‌ها را انتخاب کنید که طبیعی و به اندازه‌ی کافی تازه باشند.

۲۱. بهداشت را رعایت کنید

اول از همه، باید آگاه باشید که عفونت ناخن به خاطر وجود محیط مرطوب، کثیف، و تنگ در اطراف ناخن پا و ناخن دست شما به وجود می‌آید. دلایل اصلی بی‌شمارند، اما مهمترین آن‌ها عبارتند از پوشیدن طولانی مدت دستکش، یا پوشیدن کفش‌های بدون منفذ (بسته)، جوراب‌های زخیم که هوا از آن‌ها عبور نمی‌کند. در نتیجه، ناخن‌تان خیس می‌شود، و بی شک عفونت بدون درنگ به ناخن‌تان حمله می‌کند. باید یادتان باشد که هر چه بیشتر به ناخن‌های‌تان هوا برسد، قارچ‌ها فرصت کمتری برای عفونی کردن ناخن‌هایتان خواهند داشت. توصیه‌ی ما این است که همیشه ناخن‌های‌تان را با انجام اعمالی مانند پوشیدن کفش‌های پهن، اجتناب از پوشیدن جوراب کش بافت و جوراب شلواری خشک نگه دارید: موارد ذکر شده محیط را برای عفونت ناخن مرطوب و پر از عرق می‌سازند. سعی کنید از کفش‌های جلو باز استفاده کنید.

۲۲. همیشه ناخن‌های‌تان را کوتاه نگه دارید

یک بار دیگر، به شما یادآوری می‌کنیم که ناخن‌های‌تان به خاطر بی‌دقتی می‌توانند عفونی شوند یعنی رها کردن ناخن‌های دست و ناخن‌های پای‌تان در محیطی که برای پرورش باکتری‌ها مفید است. به عنوان مثال، زیر ناخن‌تان چرک یا چیز کثیفی گیر کرده است، و همزمان، باکتری‌ها فرصت جولان دادن و رشد پیدا می‌کنند. یا وقتی ناخن‌های‌تان برای مدتی طولانی در معرض مواد شیمیایی قدرتمند قرار می‌گیرند، مطمئنا قارچ‌ها فرصت آن را خواهند داشت که به ناخن‌ها و محیط اطراف حمله کنند.

– توصیه‌ی ما این است که همیشه از منابع سمی که می‌توانند به ناخن‌های قوی شما آسیب بزنند دوری کنید.

– به علاوه، یادتان باشد که مرتبا ناخن‌های‌تان را مانیکور و پدیکور کنید تا ناخن‌های‌تان از عفونت قارچی زیان‌بار به دور بماند.

– بر یک مبنای مشخص و منظم، ناخن‌های‌تان را کوتاه کنید، و آن‌ها را تمیز نگه دارید و چرک و گرد و خاک را از زیر آن‌ها پاک کنید.

– مواظب باشید با چیزهای آلوده به قارچ تماس پیدا نکنید، به ویژه ناخن بیماران مبتلا به قارچ ناخن را لمس نکنید در غیر این صورت ممکن است عفونت قارچی از طریق ناخن بیمار به ناخن شما انتقال پیدا کند.

۲۳. بهترین دستکش‌ها را انتخاب کنید

اگر در زمینه‌ی انتخاب بهترین درمان خانگی برای قارچ ناخن دچار سردرگمی شده‌اید، بهتر است فعالیت‌هایی را انجام دهید که برای دور نگاه داشتن ناخن‌های‌تان از دید شما خوب هستند. در مورد دست‌ها، بهتر است به استفاده از روش‌های پیشگیرانه مانند استفاده از دستکش‌های لاستیکی فکر و در زمانی که مجبور هستید هنگام شستن ظرف‌ها یا لباس‌ها با شوینده‌های شیمیایی قوی در تماس باشید از آن‌ها استفاده کنید. با انجام این کار، دستان‌تان نه تنها در برابر نفوذ باکتری‌های موجود در منزل محافظت می‌شوند بلکه به طور کامل نیز خشک می‌مانند. چون باکتری‌ها در مکان‌های مرطوب و گرم رشد می‌کنند، پس مطمئن شوید که ناخن‌های‌تان همیشه در محیط و هوای باز و تازه قرار داشته باشند.

۲۴. محافظت مناسب از پاها

قارچ ناخن پا نیز باعث احساس ناراحتی و عذاب می‌شود، ناخن‌های‌تان ترک بر می‌دارند یا رنگ خود را از دست می‌دهند و حتی بوی بدی می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید یادتان باشد از آن اجتناب کنید آن است که همیشه ناخن‌های پای‌تان در معرض محیط و هوای تازه باشد و در ضمن به ذهن بسپارید که:

– هنگام شنا یا انجام فعالیت‌ّهای آبی، اگر آدم‌های زیادی اطراف شما هستند که با شما از یک دوش استفاده می‌کنند حتما صندل بپوشید. این مکانی فوق‌العاده محبوب برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها است.

– نکته‌ی دیگری که باید رعایت کنید آن است که بر روی سطوحی که تمیز نیستند مثل کف اتاق، چمن، شن‌ها، خاک یا اماکن عمومی مانند استخر‌ها، حمام و رختکن‌های عمومی پا برهنه راه نروید.

– به جای استفاده از جوراب شلواری و جوراب‌های خیس، سعی کنید جوراب‌های الیافی مخصوص ورزش استفاده کنید چون آن‌ها به پاهای‌تان کمک می‌کنند به راحتی تنفس کنند و در نتیجه مانع از ورود رطوبت به ناخن‌ها و باعث خشک‌تر شدن آن‌ها می‌شوند.

– در رابطه با کفش‌های‌تان، اگر مجبور به پوشیدن کفش‌ به مدتی طولانی هستید، سعی کنید از کفش‌های جلو باز استفاده کنید چون آن‌ها فضای کافی در اختیار ناخن‌های‌تان می‌گذارند بدون آنکه محیط را مرطوب کنند یا باعث پخش شدن قارچ‌ها بشوند.

بهتر است از پودر یا اسپری ضد قارچ استفاده کنید و آن را داخل کفش‌تان بپاشید تا از پخش شدن قارچ به سایر نقاط پا و بدن جلوگیری شود.

۲۵. اغلب به سالن‌های زیبایی معتبر و صاحب نام سر بزنید

یکی دیگر از قواعد حیاتی برای حفظ سلامت ناخن‌ها آن است که از محصولات زیبایی ناخن استفاده‌ی بیش از حد نکنید چون اکثر آن‌ها حاوی مواد شیمیایی زیادی هستند که می‌توانند رنگ ناخن‌تان را خراب کنند و باعث نرم شدن و از دست دادن سفتی و استحکام‌شان بشوند. ممکن است ناخن مصنوعی بکارید، پولیش استفاده کنید یا روی ناخن‌های‌تان نقاشی کنید تا درخشندگی و زیبایی به دست‌ها و پا‌های‌تان ببخشید، اما حاصل کار ممکن است شما را بسیار نگران کند. این پولیش‌ها و ناخن‌های مصنوعی واقعا برای ناخن‌های‌تان ضرر دارند چون به جای آنکه پوششی برای آن‌ها باشند ممکن است باعث گیر افتادن رطوبت و پخش شدن عفونت شوند.

می‌توانید به سالن‌های زیبایی مخصوص ناخن بروید و ناخن‌های‌تان را مرتب چک کنید. توصیه می‌شود که اغلب به این سالن‌ها سر بزنید، اما توجه داشته باشید باید به سالن زیبایی مراجعه کنید که معتبر و خوش‌نام باشد. سالنی که تمام ابزارهایش را استرلیزه می‌کند و به شما بابت ارائه‌ی بهترین خدمات تضمین می‌دهد، یا محض احتیاط بیشتر می‌توانید خودتان وسایل ضروری را بخرید و هر بار که به سالن‌های زیبایی مراجعه می‌کنید با وسایل خودتان کارهای‌تان را انجام بدهند.

درمان‌های فوق‌الذکر به صورت طبیعی در خانه تهیه می‌شوند، اگر مدت زمان زیادی است که از قارچ ناخن رنج می‌برید باید بهترین و مناسب ترین درمان‌ها را انتخاب کنید تا از ناخن‌هایی قوی و براق برخوردار شوید. خوشبختانه، ۲۵ برترین درمان خانگی برای عفونت قارچ‌ ناخن می‌توانند به شما کمک کنند حتی سرسخت‌ترین قارچ‌ها را نیز از بین ببرید، قدرت ناخن‌های‌تان را بازیابی کنید و همچنین رنگ واقعی و اصلی آن‌ها را باز گردانید. تا حدودی تهیه کردن این درمان‌ها در منزل کار ساده‌ای‌ است، مواد تشکیل دهنده نیز همیشه در اطراف شما موجود هستند، و شما می‌توانید هر زمان که قارچ ناخن‌تان کنترل ناپذیر می‌شود از آن‌ها بهترین بهره را ببرید. اما در بعضی از موارد، هرچند نهایت سعی‌تان را می‌کنید تا تمام عوامل قارچی را از بین ببرید، اما این علائم بیش از اندازه شدید هستند، پس بهتر است در این شرایط با پزشک مشورت کنید تا بلکه درمان‌های معقول‌تر و کارسازتری به شما تجویز کند. به هر صورت، با انجام این درمان‌های خانگی طبیعی برای قارچ ناخن که در مقاله‌ی پیش رو فهرست کردیم و پشتکار نشان دادن در انجام آن‌ها، می‌توانید مطمئن باشید که وضعیت ناخن‌های‌تان روز به روز بهتر و بهتر خواهد شد.

نوشته‌های مرتبط