خواص گلوتامین: 19 فایده اثبات شده و عوارض گلوتامین برای سلامتی

گلوتامین یک اسید آمینه‌ی‌ بسیار مهم و فراوان در بدن است. اگر چه قرص گلوتامین بیش‌تر به عنوان یک مکمل بدنسازی شناخته می‌شود، اما مطالعات صورت گرفته از تاثیر آن برای ساخت عضلات به طور کامل حمایت نمی‌کنند. در عوض، این اسید آمینه به جلوگیری از نشت روده کمک می‌کند، عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌دهد، و مانع از هدر رفتن عضلات در افراد بیمار می‌شود. با ما در این نوشتار همراه باشید تا در مورد خواص گلوتامین برای سلامتی و نیز مهمترین عوارض گلوتامین برای سلامتی بیش‌تر بدانید.

گلوتامین چیست؟

گلوتامین یک اسید آمینه است که عملکرد آن به قرار زیر است:

– به عنوان یک بلوک ساختمانی برای پروتئین‌های بدن

– به عنوان سوخت برای سلول‌هایی که دیواره‌ی روده را تشکیل می‌دهند

– به عنوان سوخت برای سلول‌های ایمنی مانند ماکروفاژها (درشت‌خوارها)

– حفظ تعادل نیتروژن

– جلوگیری از سوختن سایر اسیدهای آمینه برای انرژی

این اسید آمینه در عین حال فراوان‌ترین اسید آمینه در بدن است و همین نشان‌دهنده‌ی اهمیت آن است.

فرم طبیعی و فرمی که بدن ما استفاده می‌کند، ال-گلوتامین است.

گلوتامین یک اسید آمینه‌ی ضروری نیست، بلکه به نظر می‌رسد بر اساس شرایط ضروری باشد. معمولا گلوتامین در مقادیر کافی در بدن تولید می‌شود. با این حال، در بعضی موارد در اثر استرس، التهاب و آسیب، بعضی از عملکردهای بدن از گلوتامین به میزان زیادی استفاده می‌کنند و بنابراین گاهی لازم است آن را از رژیم غذایی یا مکمل‌ها به دست بیاوریم.

ماهیچه‌ی اسکلتی ۷۰ درصد کل تولید گلوتامین در بدن را بر عهده دارد.

اندام‌های اصلی که از گلوتامین استفاده می‌کنند، عبارتند از: ماهیچه‌ی اسکلتی، کلیه‌ها، کبد و روده‌ی کوچک است .

گلوتامین یک اسید آمینه‌ی حیاتی برای سیستم ایمنی بدن و متعادل نگه داشتن سطح نیتروژن در بدن است. علاوه بر این، گلوتامین به میزان ۶۰ درصد از اسیدهای آمینه‌ی آزاد را در استخوان‌ها تشکیل می‌دهد و به همین دلیل است که مکمل خوبی برای افراد فعال در رشته‌ی بدنسازی و علاقمندان به ورزش محسوب می‌شود.

ال-گلوتامین برای روده‌ها فایده دارد

۱. ال-گلوتامین یک سوخت برای رشد سلول‌های روده و عملکرد گوارشی است

گلوتامین یکی از سه منبع اصلی سوخت (دو مورد دیگر عبارتند از گلوتامات و آسپارتات) برای سلول‌های روده کوچک است. در روده، گلوتامین برای تولید سلولی و رشد سلولی و همین‌طور برای کمک به جذب و حمل مواد مغذی مورد نیاز است.

۲. ال-گلوتامین از نشت روده جلوگیری و به درمان آن کمک می‌کند

عوامل زیادی باعث نشت روده می‌شوند از جمله استرس، قرار گرفتن در معرض اشعه و شیمی درمانی. در بسیاری از موارد، ال-گلوتامین به شکل قرص گلوتامین به پیشگیری از نشت روده و درمان آن کمک می‌کند.

در موش‌ها، مکمل ها یا قرص گلوتامین قبل از اشعه، تعداد دفعات نشت را کاهش داد. هفت موش از هشت موش که گلوتامین را در رژیم غذایی‌شان دریافت نکردند، دچار نشت روده بودند (افزایش نفوذ پذیری روده)، در حالی که تمام موش‌هایی که گلوتامین دریافت کردند، روده‌های سالم داشتند.

علاوه بر این، گلوتامین همچنین به حفظ پرز روده به لحاظ تعداد و ارتفاع کمک می‌کند.

آسیب‌های گرمایی و اکسیداتیو ناشی از تمرینات، باعث تخریب پوشش روده و ایجاد سندروم نشت روده می‌شود.

در افراد سالمی که ۶۰ دقیقه تمرین تردمیل انجام می‌دادند، مکمل گلوتامین از نشت روده که در گروه پلاسبو دیده شد، ممانعت کرده بود.

همچنین ثابت شده‌است که شیمی درمانی نفوذپذیری روده را افزایش می‌دهد.

در بیماران مبتلا به سرطان سینه، مکمل گلوتامین به مدت ۱۲ روز قبل از شیمی درمانی، موجب کاهش قابل توجه نشت روده‌ی ناشی از شیمی درمانی شد.

۳. ال-گلوتامین باعث بهبود جریان روده می‌شود

ثابت شده‌است که گلوتامین در بهبود جریان روده در بیمارانی که بخشی از معده‌شان به وسیله‌ی عمل جراحی حذف شده بسیار کمک‌کننده است. مکمل گلوتامین (۳ گرم) به صورت روزانه و به مدت ۱۲ روز موجب بهبود قابل‌توجهی در جریان خون روده‌ی کوچک نسبت به گروه کنترل شد.

ال-گلوتامین  برای سیستم ایمنی و حمایت از روند بهبودی

سلول‌های ایمنی مانند لنفوسیت‌ها، ماکروفاژها و نوتروفیل‌ها نیاز به گلوتامین دارند. حضور گلوتامین در اطراف این سلول‌ها به گلبول‌های سفید خون اجازه رشد می‌دهد.

بنابراین، حوادثی که نیاز به عملکرد سیستم ایمنی بدن دارند، از جمله آسیب، عفونت، درمان سرطان، و جراحی، گلوتامین را در بدن کاهش می‌دهند. علاوه بر این، مکمل‌های گلوتامین به بهبود این اختلالات کمک می‌کنند.

۴. ال- گلوتامین از سیستم ایمنی در برابر عفونت‌ها حمایت می‌کند

گلوتامین سطح لنفوسیت‌های B و T را در بیماران مبتلا به سندرم واکنش التهابی سیستمیک (SIRS، واکنش التهابی شدید و به طور بالقوه مرگبار ناشی از عفونت، تروما، یا سوختگی) کمی افزایش می‌دهد. در مطالعه‌ای روی ۳۰ بیمار مبتلا به SIRS مکمل گلوتامین باعث کاهش التهاب و افزایش سرعت بهبودی شد.

در ۲۲ بیمار تحت عمل جراحی کولورکتال، مکمل ال-گلوتامین  باعث افزایش لنفوسیت‌های T شد، سلول‌هایی که از بدن در مقابل حمله‌ی باکتری‌ها محافظت می‌کنند.

در یک مطالعه (تصادفی دوسو کور) روی ۴۵ بیمار تحت پیوند مغز استخوان، افرادی که مکمل گلوتامین را دریافت کرده بودند، کم‌تر دچار عفونت شدند.

مطالعات انجام شده روی ۶۸ نوزاد بستری با وزن کم هنگام تولد، نشان داد که مکمل گلوتامین باعث کاهش سپتیسمی بیمارستانی (یک بیماری مرگبار که در اثر آن بدن در واکنش به عفونت، بافت‌های خود را تخریب می‌کند) و باکتریمی (عفونت باکتریایی خون ) می‌شود. تنها ۱۱٪ از نوزادانی که مکمل گلوتامین دریافت می‌کردند دچار عفونت شدند در مقایسه با ۳۰٪ نوزادانی که مکمل دریافت نکردند.

۵. گلوتامین زخم را التیام می‌دهد

گلوتامین انرژی لازم را برای سلول‌هایی که جهت فرآیندهای بهبود زخم مهم هستند مانند ماکروفاژها، لنفوسیت‌ها و بافت همبند، فراهم می‌کند.

هنگامی که یک آسیب ایجاد می‌شود، بافت‌ها و سلول‌های سیستم ایمنی که در اطراف آسیب قرار دارند، سریع‌تر از گلوتامین استفاده می‌کنند. در موش صحرایی سطح گلوتامین ۵ روز پس از آسیب ۵۰٪ کاهش یافت.

کاهش غلظت گلوتامین باعث تحریک سلول‌های عضلانی برای تولید گلوتامین بیش‌تر جهت بهبود زخم و سایر فرآیندها می‌شود.

۶) گلوتامین  باعث کاهش اثرات جانبی شیمی درمانی می‌شود

بیمارانی که برای درمان سرطان سر و گردن تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند، معمولا به موکوزیت (التهاب غشاء مخاطی) در حفره‌ی دهان، حنجره و حلق مبتلا می‌شوند. این اختلال درد و ناراحتی شدیدی ایجاد می‌کند.

هنگامی که بیماران از مکمل‌های گلوتامین استفاده می‌کردند، سطح موکوزیت همراه با میزان درد کاهش می‌یافت.

وقتی موش‌ها تحت اشعه‌ی معده قرار گرفتند، آن‌هایی که از مکمل‌های گلوتامین استفاده می‌کردند، کم‌تر وزن از دست دادند.

با این حال، سلول‌های سرطانی می‌توانند از گلوتامین برای سوخت استفاده کنند، بنابراین مکمل گلوتامین اغلب در بیماران سرطانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با این حال، به دلیل این‌که موارد مبتلا به سرطان متفاوت هستند و گلوتامین ممکن است برای حمایت از سلامت عمومی در بیماران مبتلا به سرطان سودمند باشد، بیماران قبل از اضافه کردن گلوتامین به رژیم‌شان، باید با پزشک مشورت کنند.

۷) گلوتامین به روند بازیابی بدن پس از عمل جراحی کمک می‌کند

جراحی گلوتامین را در ماهیچه‌ها کاهش می‌دهد و سنتز پروتئین عضله را کم می‌کند.

در بیمارانی که در دوره‌ی بعد از جراحی معده به سر می‌بردند، گروهی که مکمل گلوتامین دریافت کردند کم‌تر دچار کاهش گلوتامین عضلانی نسبت به گروه شاهد شدند. علاوه بر این، سنتز پروتئین در گروه درمان تغییری نکرد، در حالی که در گروه کنترل کاهش یافت.

مکمل روزانه‌ی گلوتامین یک هفته قبل از جراحی معده، وضعیت آنتی‌اکسیدانی پس از عمل و عملکرد کبد را نسبت به گروه کنترل بهبود داد.

بیماران دریافت‌کننده‌ی گلوتامین کم‌تر دچار کاهش میزان گلوتاتیون (آنتی‌اکسیدان اصلی در بدن) شدند و طول مدت اقامت آن‌ها در بیمارستان کاهش یافت.

۸.  گلوتامین نیتروژن را در بدن زمانی که دچار کاهش شده، افزایش می‌دهد

عفونت‌ها، جراحی‌ها، اشعه، و شیمی درمانی با تخریب پروتئین باعث کاهش سطح نیتروژن در بدن می‌شود. بیمارانی که پیوند مغز استخوان دریافت می‌کنند، با فاکتورهایی که نیتروژن را در بدن نگه می‌دارند، کم‌تر دچار عفونت می‌شوند، کم‌تر در بیمارستان می‌مانند و تشکیل کلن میکروبی را کم‌تر تجربه می‌کنند.

در یک مطالعه (تصادفی دوسو کور) روی ۲۴ بیمار پیوند مغز استخوان، مکمل گلوتامین باعث بهبود توانایی بدن آن‌ها در حفظ نیتروژن شد. گلوتامین همچنین حفظ میزان نیتروژن در بیماران تحت عمل جراحی معده را بهبود می‌بخشد.

در موش‌ها، مکمل گلوتامین، محتوای نیتروژن معده و روده را حفظ کرد. همچنين موش‌هايي كه از گلوتامين تغذيه كردند، افزایش نيتروژن را در روده‌ی کوچک تجربه کردند.

۹. گلوتامین مانع از کاهش میزان آمینو اسیدهای شاخه‌دار (BCAA) می‌شود

پس از آسیب دیدن یا هدر رفتن عضلات ناشی از استرس، سطوح گلوتامین در عضلات کاهش می‌یابد. گلوكوكورتيكوئيدها باعث هدر رفتن عضلات در افراد سالم مي‌شوند و به این ترتیب سطح گلوتامين را کاهش می‌دهند.

در مطالعه‌ای روی هفت بیمار سالم، درمان گلوکوکورتیکوئید مقدار گلوتامین را در ۲۴ ساعت کاهش داد.

کاهش سطح گلوتامین همچنین منجر به کاهش سطح اسید آمینه‌های شاخه‌ای می‌شود. لوسین به میزان ۲۳٪، والین ۲۷٪ و ایولوسین ۳۳٪ کاهش یافت. افزایش اکسیداسیون لوسین به طور مستقیم با کاهش سطح گلوتامین مرتبط بود.

BCAAها اسید آمینه‌های ضروری هستند و نقص در این اسیدهای آمینه منجر به کم شدن میزان سنتز پروتئین می‌شود.

در مطالعات دیگر، با نگه داشتن سطح گلوتامین در خون، میزان اکسیداسیون لوسین در بزرگسالان، نوزادان و کودکان مبتلا به دیستروفی ماهیچه‌ای دوشن و همچنین سگ‌ها کاهش یافت.

با این حال، در افراد سالم یا ورزشکاران که پروتئین کافی مصرف می‌کنند، مکمل گلوتامین ممکن است اثرات مفیدی برای حفظ عضله نداشته باشد.

ال-گلوتامین  و ورزش

۱۰. ورزش طولانی مدت و شدید ال-گلوتامین را تحلیل می‌برد

ورزش نوعی فشار روی بدن است که باعث کاهش عملکرد سیستم ایمنی در ساعت‌های پس از تمرین می‌شود. در نتیجه، بسیاری از ورزشکاران استقامتی پس از تمرینات طولانی، مکررا سرماخوردگی را تجربه می‌کنند.

تمرینات کوتاه مدت (کم‌تر از یک ساعت) گلوتامین را در خون کاهش نمی‌دهند، بلکه آن را کمی افزایش هم می‌دهند. این نتیجه می‌تواند به این دلیل باشد که گلوتامات به گلوتامین تبدیل می‌شود.

با این حال، در اثر ورزش طولانی مدت و شدید (به عنوان مثال، سه ساعت)، سطح گلوتامین به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد و حتی ۴.۵ ساعت پس از ورزش درهمان سطح پایین می‌ماند. این پیامد احتمالا به این دلیل است که کبد از گلوتامین برای ساخت گلوکز استفاده می‌کند تا پروتئین‌های بیشتری تولید کند.

سطوح گلوتامین در ورزشکاران پرکاری که خستگی دائمی دارند، پایین‌تر است .

با این حال، بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که جلوگیری از این افت در سطح گلوتامین مانع از کاهش عملکرد سیستم ایمنی پس از ورزش نمی‌شود. در این زمینه یک استثناء وجود دارد و آن هم تمرینات شدید دوی ماراتن است. قرص گلوتامین (۵ گرم بلافاصله و دو ساعت پس از مسابقات ماراتن) احتمال ابتلا به سرماخوردگی را در هفته های بعد به طور قابل‌توجهی کاهش داد.

۱۱. استفاده از ال-گلوتامین و عضله‌سازی

گلوتامین توسط بسیاری از افراد فعال در رشته‌ی بدنسازی برای حمایت از فرآیند ساخت عضله و کاهش درد استفاده می‌شود. با این حال، مطالعات این کاربرد ال-گلوتامین  را پشتیبانی نمی‌کنند.

رپورتاژ

مکمل ال-گلوتامین، گلوتامین را در خون افزایش می‌دهد، در حالی که گلوتامین آزاد عضله بدون تغییر می‌ماند. با این حال، مصرف همزمان گلوتامین و گلوکز باعث کاهش گلوتامین آزاد داخل سلول‌های عضلانی می‌شود، زیرا این امر باعث کاهش تولید گلوتامین در داخل بدن می‌شود.

قرص گلوتامین در دوزهای معمول (۳ تا ۶ گرم در روز) تاثیر قابل‌توجهی بر موارد زیر ندارد:

– عملکرد ورزشی فرد

– ظرفیت بافر (کاهش اسیدیته در بدن)

– حفظ عملکرد ایمنی (به استثنای تمرینات ماراتون)

– درد عضلانی پس از ورزش

– بهبود ترکیب بدن و کاهش توده‌ی چربی

در بعضی از مطالعات، به نظر می‌رسید استفاده از مکمل‌های حاوی گلوتامین همراه با مکمل‌های دیگر (به عنوان مثال، BCAA و پروتئین وی) توده‌ی عضلانی و عملکرد ورزشی فرد را افزایش دهد. با این حال، این اثرات بر روی مکمل گلوتامین به تنهایی مشاهده نشد.

آیا ال-گلوتامین  باعث کاهش درد عضلانی می‌شود؟

قرص گلوتامین در دوز بالا (۰.۳ گرم بر هر کیلوگرم از وزن بدن و یا ۱۸ گرم برای یک فرد ۶۰ کیلویی) باعث افزایش قدرت ساق پا و کاهش درد پس از ورزش شد.

این اثرات در مردان بیش‌تر از زنان است. با این حال، در مطالعه‌ی دیگری در بزرگسالان جوان، مکمل گلوتامین در دوز ۰.۹ گرم به ازای هر کیلو از وزن بدن به طور قابل‌توجهی قدرت بدنی را افزایش داد یا سبب کاهش درد عضلانی ناشی از اسکوات و پرس سینه شد.

قرص گلوتامین و هورمون رشد

هورمون رشد۹۰ دقیقه پس از جذب ۲ گرم ال-گلوتامین  به میزان ۴ برابر افزایش می‌یابد. با این حال، تمرین متوسط ​​تا شدید به مدت یک ساعت باعث افزایش ۲۰ درصدی هورمون رشد می‌شود.

در حالی که این امر ممکن است برای جمعیت کلی مفید باشد، اما مکمل گلوتامین تاثیر چندان زیادی بر سطح هورمون رشد در میان افرادی که تمرینات ورزشی متوسط ​​و شدید انجام می‌دهند، ندارد.

گلوتامین و بازیابی پس از تمرین

اضافه کردن ۸ گرم گلوتامین به محلول گلوکز با ۶۱ گرم گلوکز کمک می‌کند که عضله ذخیره گلیکوژن خود را سریع‌تر از گلوکزِ صرف به دست آورد. با این حال، مکانیزم آن هنوز مشخص نیست.

سایر مزایای گلوتامین برای سلامت

۱۲) گلوتامین  با استرس مبارزه می‌کند

پروتئین گرماشوک (HSPها) گروهی از پروتئین‌ها هستند که در واکنش به استرس سلولی آزاد می‌شوند و به محافظت از پروتئین‌های دیگر در برابر آسیب دیدن کمک می‌کنند یا پروتئین‌های آسیب‌دیده را بازسازی می‌کند. آن‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از واکنش استرس هستند و تقریبا در هر ارگانیسمی یافت می‌شوند.

در مطالعات متعدد مدل‌های حیوانی استرس نشان داده‌اند که مکمل گلوتامین باعث افزایش سطوح پروتئین گرماشوک کلیدی می‌شود.

 

در بیماران تروما، افزایش ۷۰HSP- با کاهش میزان مرگ و میر مرتبط است.

در یک مطالعه (تصادفی دوسو کور) روی ۲۹ فرد به شدت بیمار، مکمل گلوتامین باعث افزایش ۳.۷ برابری ۷۰HSP- از پایه شد.

علاوه بر این، افزایش۷۰ HSP-با کاهش طول مدت زمان ماندن در بخش ICU همراه بود.

۱۳. گلوتامین از قلب در طول حمله‌ی قلبی و جراحی محافظت می‌کند

اغلب، جراحی قلب سبب بروز آسیب در عضله‌‌ی قلب می‌شود که ایسکمی / رپرفیوژن (I / R) نام دارد. ایسکمی به علت کم بودن سطح اکسیژن است، در حالی که رپرفیوژن بازگشت اکسیژن پس از کم شدن سطح اکسیژن است.

ثابت شده‌است که آسیب‌های I / R منجر به افزایش سطح تروپونین I، کراتین کیناز MB و میوگلوبین می‌شود. سطح بالای این پروتئین‌ها با افزایش مرگ و میر مرتبط است.

در یک مطالعه‌ی صورت گرفت (تصادفی دوسو کور) روی ۱۴ بیمار، کسانی که تحت عمل جراحی قلب قرار گرفتند، کاهش سطح تروپونین I و کراتین کیناز MB  را در طول ۲۴ و ۴۸ ساعت تجربه کردند. میوگلوبین تنها پس از ۲۴ ساعت کاهش یافت. این نتایج منجر به ضایعات قلبی کم‌تر و عوارض کم‌تری شد در کسانی که گلوتامین را دریافت کرده بودند.

در مطالعات سلولی، زمانی که سلول‌ها تحت I / R قرار گرفتند و گلوتامین دریافت کردند، سلول‌های دارای گلوتامین کم‌تر از بین می‌رفتند.

همچنین، عملکرد انقباضی سلول‌های قلب در تمام سلول‌های تغذیه شده با گلوتامین بهبود یافت، در حالی که هیچ یک از سلول‌های بدون گلوتامین قادر به بازیابی این عملکرد نبودند.

۱۴. گلوتامین  از بیماری کبد چرب غیر الکلی جلوگیری می‌کند

موش‌هایی که به آن‌ها رژیم غذایی بدون گلوتامین داده شده بود چربی زیادی در کبد (استئاتوز کبد) داشتند.

موش‌هایی که رژیم‌های غذایی حاوی گلوتامین داشتند، ۴۷٪ چربی کم‌تری در کبدشان نشان دادند. همچنین میزان کلسترول خون آن‌ها به علت کاهش میزان چربی، به میزان ۱۲٪ کم‌تر از موش‌های بدون گلوتامین بود.‌

مطالعات دیگر نشان داده‌اند که گلوتامین باعث کاهش جذب چربی توسط کبد می‌شود .

برای مصرف مکمل گلوتامین چه چیزهایی را باید در نظر گرفت؟

از آن‌جایی که گلوتامین در طول زمان با استرس یا آسیب از بین می‌رود، به سادگی با مصرف مکمل‌ها یا قرص گلوتامین در طول دوره‌ی آسیب فیزیکی یا استرس باید غلظت گلوتامین را حفظ و عضلات را از تحلیل رفتن دور نگه داشت.

با این حال، گلوتامین یک مولکول ناپایدار است و دارای میزان حلالیت محدودی است و اثربخشی آن به عنوان یک مکمل تا آن حدی نیست که ممکن است انتظار داشته باشید.

استفاده از اسید آمینه‌ی دیگری مانند آلانین یا گلیسین به منظور ایجاد دوپپتیدها (دو آمینو اسید پیوسته به هم) باعث بهبود ثبات گلوتامین بدون ایجاد عوارض جانبی می‌شود.

مروری بر نظرات مصرف‌کنندگان

به طور بالقوه، گلوتامین به دلیل بی ثباتی‌اش، به عنوان یک مکمل به طور گسترده‌ای استفاده نمی‌شود. با این حال، گلوتامین توسط بسیاری از افراد فعال در زمینه ی بدنسازی برای بازگرداندن توده‌ی عضلانی استفاده می‌شود.

مروری بر نظرات مصرف‌کنندگان مکمل‌های گلوتامین در آمازون نشان می‌دهد که مکمل‌های گلوتامین باعث کاهش زمان بهبودی می‌شوند.

از سوی دیگر، انجمن‌های دیگر از گلوتامین به عنوان یک مکمل انتقاد می‌کنند و بر این باور هستند که به نظر نمی‌رسد اثرات مفیدی داشته باشد.

اثرات جانبی گلوتامین

۱.  مکمل گلوتامین با جذب و حمل دیگر اسیدهای آمینه تداخل ایجاد می‌کند

اغلب، اسیدهای آمینه‌ی مختلف برای حمل و نقل به بافت یا جذب به داخل روده و کلیه‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند. مکمل گلوتامین ممکن است غلظت گلوتامین را تا جایی افزایش دهد که حمل و جذب دیگر اسیدهای آمینه با مشکل مواجه شوند.

۲. مکمل گلوتامین تولید داخلی گلوتامین را کاهش می‌دهد

افزودن گلوتامین به میزان بیش از حد باعث کاهش تولید گلوتامین در بدن شما می‌شود. این امر باعث می‌شود بدن در عوض مولکول‌های مضر مانند گلوتامات و آمونیاک تولید کند.

۳. مکمل گلوتامین سم‌زدایی آمونیاک را با مشکل مواجه می‌کند

مکمل گلوتامین، توانایی بدن را برای از بین بردن مولکول‌های مضر مانند آمونیاک مختل می‌کند. این مکمل همچنین منجر به کاهش حمل و نقل آمونیاک توسط گلوتامین بین بافت‌ها می‌شود.

۴. متوقف کردن مصرف مکمل گلوتامین باعث بروز عوارض جانبی می‌شود

مکمل گلوتامین در درازمدت تولید گلوتامین را توسط خود بدن کاهش می‌دهد. بنابراین زمانی که مصرف مکمل گلوتامین متوقف می‌شود، بدن قادر به تولید گلوتامین کافی نیست، و همین باعث ایجاد طیف گسترده‌ای از عوارض جانبی مانند افزایش سطح نیتروژن می‌شود.

۵. دیگر اثرات جانبی مکمل گلوتامین

اگر چه این اثرات مکمل گلوتامین به طور کامل تایید نشده‌اند، اما ممکن است ارتباطی بین مکمل گلوتامین و این عوارض جانبی وجود داشته باشد:

– آسیب دیدن سیستم ایمنی

– افزایش خطر ابتلا به سرطان

– رشد تومور

– افزایش سطح اسیدهای آمینه‌ی دیگر در خون منجر به بروز اختلالات اسیدی می‌شود

سایر خطرات گلوتامین: سرطان

سلول‌های سرطانی از گلوتامین تغذیه می‌کنند. در بسیاری از موارد، سلول‌های سرطانی برای زنده ماندن به گلوتامین وابستگی دارند .

بنابراین، مکمل گلوتامین اغلب برای بیماران سرطانی ممنوع است. با این حال، چنان‌چه پیش‌تر گفته شد، مکمل گلوتامین به بسیاری از جنبه‌های دیگر سلامتی کمک می‌کند از جمله حفظ تندرستی و بهبودی بیماری سرطان. بعضی از پزشکان بر این باورند که مکمل گلوتامین برای بیماران مبتلا به سرطان سودمند است.

بنابراین بیماران قبل از مصرف گلوتامین به عنوان بخشی از برنامه‌ی درمان سرطان باید با پزشک‌شان مشورت کنند.

 

ممنوعیت مکمل گلوتامین و تداخل‌ دارویی

اختلال در مصرف مکمل‌های گلوتامین معمولا زمانی رخ می‌دهد که بیمار نمی‌تواند مواد مغذی مانند گلوتامین را از طریق تغذیه‌ی لوله‌ای دریافت کند، یعنی زمانی که مواد مغذی از طریق یک لوله‌ی تغذیه به بیمار داده می‌شود. عمدتا به علت مشکلات روده است که بیمار نمی‌تواند مواد مغذی را دریافت کند. در این موارد، مواد مغذی به صورت وریدی یا از طریق رگ‌ها به بیمار داده می‌شوند.

با توجه به ماهیت نسبتا بی ضرر مکمل‌های طبیعی، مطالعات زیادی وجود ندارد که اثرات گلوتامین را با سایر داروها بررسی کرده باشد.

با این حال، مواردی وجود دارد که مکمل گلوتامین بیش‌تر باعث آسیب می‌شود تا این‌که فایده‌ای داشته باشد. یک مورد زمانی است که گلوتامین با ایرینوتکان ۵ فلوروراسیل (5-FU)  برای درمان کارسینوم کولون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مضر بودن ترکیب (5-FU) با گلوتامین با درک کنونی ما مشخص نیست، و بنابراین آزمایش‌های اضافی قبل از مصرف مکمل در هنگام مصرف هر دارویی ضرورت دارد.

گلوتامین زمانی که همراه با داروهای اسید چرب امگا ۳ مورد استفاده قرار می‌گیرد، اثربخشی کم‌تری دارد نسبت به زمانی که فقط یک دارو استفاده می‌شود. اسیدهای چرب گلوتامین و امگا ۳ هر دو اثر مشابه در بیماران شیمی درمانی ایجاد می‌کنند. با این حال، زمانی که شیمی درمانی با گلوتامین و اسید چرب N-3 انجام شد، به نظر رسید که اثرات هر دو درمان لغو شد و درمان ترکیبی بدتر از درمان انفرادی بود.

بسیاری از واکنش‌های مفید در درمان انفرادی مانند اثرات ضد تومور در درمان ترکیبی از بین رفته بود.

در نتیجه، بیماران باید قبل از استفاده از مکمل‌های گلوتامین، هنگام مصرف داروهای دیگر، حتما به پزشک مراجعه کنند.

دوز مصرف مکمل گلوتامین

مکمل گلوتامین فروخته شده توسط وب‌سایت آمازون حدود ۵ گرم در هر وعده را توصیه می‌کند. این دوز به دلیل تاثیری که روی بازیابی عضلات در زمان مصرف این مکمل‌ها دیده شده‌است، توصیه می‌شود. با این حال، بسیاری از مطالعات بالینی ذکر شده در این نوشتار تاثیر آن را با دوز کم‌تر از ۵ گرم دیده‌اند. به عنوان مثال، مطالعه‌ی سندرم واکنش التهابی سیستمیک در بخش ۱ بهبودی در سلامت فرد را با استفاده از تنها ۱ گرم مکمل گلوتامین نشان داد.

 

نوشته‌های مرتبط