خواص گریپ فروت: 20 فایده گریپ فروت برای سلامتی که شگفت‌زده‌تان میکند

سفید، زرد، صورتی یا قرمز تیره؛ گریپ فروت دارای فواید (و ضررها!) گوناگون برای سلامتی است؛ و این مسئله باعث شده است گریپ فروت با تمام میوه‌های دیگر متفاوت باشد. از خواص گریپ فروت بگوییم؛ این میوه می‌تواند جلوی گرسنگی را بگیرد، کلسترول خون را کاهش دهد، و میزان مصرف فیبر را نیز بالا ببرد. البته از بدی‌های آن نیز خواهیم گفت. برای آگاهی از اطلاعاتی کامل درباره‌ی گریپ فروت، ادامه‌ی این مطلب را مطالعه کنید.

به نظر می‌رسد گریپ فروت نیز مانند برخی مواد خوراکی دیگر دارای طعم اکتسابی باشد. اندازه‌ی بزرگ و حجیم‌شان؛ طعم تلخ‌شان (طعم پوشش سفید اطراف گریپ فروت کمی تلخ است)؛ و ترش بودن‌شان در ابتدا می‌تواند برای آن دسته از آدم‌هایی که به خوردن پسرعموهای شیرین‌تر‌شان، نظیر پرتقال عادت دارند، کمی‌ ناخوشایند به نظر برسد. ولی حتما باید به افزودن این اَبَر خوراکی به رژیم غذایی سالم و مغذی‌تان فکر کنید. گریپ فروت را می‌توانید به عنوان یکی از بهترین خوراکی‌ها برای صبحانه در نظر بگیرید، و واقعا مجبور نیستید در ساعات اولیه‌ی صبح در مصرف این میوه‌ی پر خاصیت احتیاط کنید. گریپ فروت را واقعا به آسانی می‌توان حمل و نگهداری کرد؛ به همین دلیل، آن را می‌توانید جزء یکی از تنقلات فوق‌العاد‌ه‌تان (با میزان کالری بسیار اندک) قرار دهید، که علاوه بر سیر نگه داشتن‌تان، به دلیل وجود آب بسیار زیاد در آن می‌توانید تشنگی‌تان را نیز رفع کنید.

ولی اگر از طرفداران مصرف گریپ فروت به عنوان تنقلات روزانه‌ هستید، بهتر است بدانید: این میوه می‌تواند آنزیمی را به نام CYP3A4 در روده‌ها مهار کند؛ اگرچه برخی دیگر از میوه‌ها نیز چنین اثری از خود نشان می‌دهند، ولی اثر گریپ فروت بیش از سایر میوه‌ها ثبت شده است؛ این آنزیم در تجزیه‌ی برخی داروها در بدن نقشی کلیدی ایفا می‌کند. بر اساس برخی شواهد، مصرف هم‌زمان گریپ فروت، به ویژه‌ی آب این میوه، با برخی داروها ممکن است به افزایش بیش از اندازه‌ی این داروها در بدن منجر شود که حتی به صورت بالقوه می‌تواند برای بدن خطرناک باشد. با مطالعه‌ی ادامه‌ی این مقاله، در مورد خواص گریپ فروت و نیز مضرات این اَبَر میوه بیش‌تر بدانید.

خواص گریپ فروت برای سلامتی

۱. میزان آب موجود در گریپ فروت تقریبا از همه‌ی میوه‌های دیگر بیش‌تر است

۹۲ درصد از گریپ فروت را آب تشکیل داده، و آن را به یکی از آبدارترین میوه‌ها تبدیل کرده است. این ویژگی برای سلامت عمومی بدن بسیار مفید است.

وزلی دلبریج، متخصص رسمی تغذیه در فینیکس آریزونا می‌گوید: “‌همه‌ی دستگاه‌ها و فرایندهای موجود در بدن نیازمند آب هستند. آب‌رسانی مناسب باعث می‌شود عملکردهای بدن‌تان موثرتر از قبل شوند.‌”

در واقع، حدود ۲۰ درصد از مایعات مصرفی‌تان از غذاها و خوراکی‌های غیر مایع تامین می‌شود. بنابراین با افزودن گریپ فروت به رژیم غذایی روزانه‌تان میزان آب مورد نیاز در بدن‌تان را تا حد ایده‌آل تامین کنید؛ به علاوه، یک نکته را هم به خاطر بسپارید: بین دو میوه‌ی هم‌اندازه، میوه‌ی سنگین‌تر را انتخاب کنید؛ زیرا بیش‌تر از دیگری آب دارد.

۲. گریپ فروت می‌تواند باعث تسریع در فرایند کاهش وزن شود

نتایج چندین مطالعه نشان داده‌اند آدم‌هایی که پیش از هر وعده‌ی غذایی نصف گریپ فروت تازه یا یک لیوان آب گریپ فروت مصرف می‌کنند، می‌توانند بیش‌تر از سایر آدم‌ها وزن کم کنند.

البته همه‌ی مطالعات درباره‌ی خاصیت گریپ فروت در تسریع کاهش وزن به نتایج مشابه دست نیافتند؛ و دانشمندان نمی‌دانند آیا تاثیرات مشاهده شده در این مطالعات به طور اخص به گریپ فروت مربوط می‌شود – یا به طور کلی، مصرف غذاهای کم کالری باعث بروز این کاهش وزن شده است – ولی به هر حال، برای کاهش وزن یا حفظ تناسب اندام همواره باید میوه‌ها و سبزیجات را به عنوان بخشی از برنامه‌ی غذایی‌تان در نظر بگیرید.

یک حقیقت مسلم: گریپ فروت سرشار از آب و مواد مغذی است؛ و در عین حال،‌ کالری‌اش نیز بسیار اندک است. گریپ فروت جزء میوه‌های زیر ۴۰ کالری (نیمی از آن تنها ۳۹ کالری دارد) و تنقلات تابستانی زیر ۱۰۰ کالری است. بنابراین اگر به دنبال افزایش مصرف مواد مغذی و در عین حال، کاهش کالری‌های مصرفی‌تان هستید،‌ حتما گریپ فروت را انتخاب کنید.

۳. پوشش سفید و تلخ مزه‌ی دور گریپ فروت نیز برای‌تان مفید است

وقتی پوست گریپ فروت را می‌گیرید، همواره با دقت و حوصله سعی می‌کنید لایه‌ی سفید رنگ اطراف آن را نیز از گوشت اصلی جدا کنید و دور بیندازید. ولی بهتر است این کار را انجام ندهید.

به گفته‌ی دلبریج، “این لایه‌ی سفید رنگ واقعا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی، و هم‌چنین فیبر محلولی است که کمک‌تان می‌کند بیش‌تر احساس سیری کنید و بر واکنش بدن‌تان در برابر گلوکز تاثیر می‌گذارد.‌”

با این‌که نمی‌توان انکار کرد لایه‌ی سفید دور گریپ فروت از لایه‌ی سفید دور پرتقال بسیار تلخ‌تر است، ولی (در صورت امکان) سعی کنید آن را نیز همراه میوه نوش جان کنید، زیرا ارزش‌اش را دارد. فیبر ماده‌ای بسیار مفید است،‌ و می‌تواند به کاهش قند خون، کلسترول، و حتی شاید خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ کمک کند.

۴. گریپ فروت می‌تواند به کاهش کلسترول “‌بد‌”‌ کمک کند

بر اساس مطالعه‌ای در ۲۰۰۶ که نتایج آن در مجله شیمی کشاورزی و مواد غذایی به چاپ رسید، مصرف روزانه یک گریپ فروت می‌تواند تا ۱۵/۵ درصد به کاهش سطح کلسترول “‌بد‌” خون –  LDL- کمک کند. در این مطالعه، پژوهشگران به بررسی وضعیت ۵۷ بیمار ۳۹ تا ۷۲ ساله پرداختند که به کلسترول خون بالا مبتلا بودند و به دلیل مشکلات قلبی تحت عمل جراحی با‌ی‌‌پس قلب قرار گرفته بودند. گروهی از این افراد به مدت یک ماه به صورت روزانه به مصرف گریپ فروت (قرمز یا سفید) پرداختند، در حالی‌که سایرین، گروه کنترل، گریپ فروت مصرف نکردند. گروهی که گریپ فروت مصرف کردند، به ویژه آن‌هایی که گریپ فروت قرمز خوردند، شاهد کاهش کلسترول بد در خون‌شان بودند، در حالی‌که گروه کنترل چنین کاهشی را تجربه نکردند.

این خبر برای سلامتی قلب‌تان بسیار خوب و امیدوارکننده است. کلسترول LDL نوعی چربی است که می‌تواند با تجمع در عروق خونی خطر سکته‌ی قلبی و مغزی را افزایش دهد. ولی سازمان غذا و داروی ایالات متحده در ۲۰۱۲ در مورد اثرات متقابل گریپ فروت و برخی داروها اطلاعیه‌ای هشداردهنده‌ صادر کرد مبنی بر این‌که چنان‌چه داروهای کاهش کلسترول مصرف می‌کنید، از مصرف گریپ فروت به عنوان داروی کمکی برای دستیابی به تاثیرات مضاعف خودداری کنید.

۵. گریپ فروت می‌تواند به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک کند

زیرا در هر وعده‌ی مصرف گریپ فروت مقداری زیاد از ویتامین A و ویتامین C وارد بدن می‌شود. به گفته‌ی دلبریج، “‌ویتامین C و ویتامین A برای تقویت دستگاه ایمنی بدن بسیار مفید هستند.‌”

نتایج برخی پژوهش‌ها به این نکته اشاره کرده‌اند که عدم مصرف کافی ویتامین C (و دیگر ریزمغذی‌ها) به ویژه در دوران سالخوردگی حقیقتا می‌تواند به سلامت دستگاه ایمنی بدن آسیب وارد کند.

شاید گریپ فروت قادر نباشد از بروز سرماخوردگی پیشگیری کند ولی ویتامین‌های موجود در آن می‌توانند میزان مصائب سرماخوردگی یا به احتمال زیاد طول دوران ابتلا به این بیماری آزاردهنده را کاهش دهند.

دکتر آنا ماری شیازون، معاون بخش دوره‌ی تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) در زمینه‌ی طب تلفیقی در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه آریزونا در شهر توسان در این مورد می‌گوید: “هیچ چیز بهتر از گریپ فروت برای درمان سرماخوردگی‌تان وجود ندارد، پس چرا از آن استفاده نکنید؟‌”

۶. گریپ فروت می‌تواند سطح تری‌گلیسرید خون‌تان را کاهش دهد

گریپ فروت به یک دلیل دیگر نیز می‌تواند برای قلب‌تان مفید باشد: مصرف این میوه می‌تواند سطح تری‌گلیسرید خون‌تان را کاهش دهد. تری‌گلیسرید نوعی دیگر از چربی‌ها است که – درست مانند کلسترول “‌بد‌”‌، LDL – می‌تواند به سرعت باعث انسداد عروق خونی‌تان شود.

هم‌چنین پژوهشگران طی همان مطالعه‌ که در آن به تاثیر مثبت افزودن روزی یک گریپ فروت به رژیم غذایی بر کاهش سطح کلسترول پی برده بودند، دریافتند همین اقدام ساده در رژیم غذایی می‌تواند تری‌گلیسرید خون را نیز تا حدود ۲۷ درصد کاهش دهد. شرکت کنندگان حاضر در این مطالعه بیمارانی بودند که از قبل دچار بیماری سرخرگ کرونری بودند و خطر سکته‌ی قلبی و دیگر مشکلات مربوط به قلب در آن‌ها بالا بود.

گریپ فروت قرمز به شکلی ویژه در زمینه‌ی کاهش تری‌گلیسرید از پسرعموی ‌”‌بلوند‌” (گریپ فروت زرد) خود پیشی گرفته است.

۷. گریپ فروت می‌تواند فشار خون را کاهش دهد

دکتر شیازون می‌گوید: “طبق برخی اطلاعات و شواهد، ‌گریپ فروت می‌تواند فشار خون سیستولی را کاهش دهد؛ اگرچه میزان این کاهش آن‌چنان چشمگیر نیست – معمولا به اندازه‌ی ۵ میلی‌متر جیوه. ولی به هر صورت، این خبر قطعا امیدوارکننده است.‌”

کاهش فشار خون،‌ به هر میزان که باشد، برای ۷۰ میلیون آمریکایی که از بیماری فشار خون بالا رنج می‌برند، خبری خوب و امیدوارکننده است.

تاثیر گریپ فروت بر کاهش فشار خون می‌تواند ناشی از وجود مقدار بالای پتاسیم در این میوه باشد. پتاسیم عوارض منفی سدیم را خنثی می‌کند.

ولی بار دیگر باید خاطرنشان کنیم چنان‌چه از داروهای کاهش‌دهنده‌ی فشار خون استفاده می‌کنید،‌ گریپ فروت را به عنوان مکمل این داروها مصرف نکنید. طبق اطلاعیه‌ی سازمان غذا و داروی آمریکا، مصرف برخی انواع داروهای کاهش‌دهنده‌ی فشار خون نظیر نیفدیاک و آفدیتاب (که هر دو از خانواده‌ی نیفیدیپین هستند) به همراه گریپ فروت می‌تواند خطرناک باشد.

۸. رنگ گریپ فروت در خواص آن موثر است

همه‌ی انواع گریپ فروت‌ها با رنگ‌های مختلف‌‌شان حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند و برای بدن انسان فواید فراوان به همراه دارند، ولی خواص گریپ فروت‌های قرمز و صورتی کمی بیش‌تر از بقیه است.

به گفته‌ی دلبریج، “میزان آنتی‌اکسیدان‌ّ‌ّهای موجود در ‌این دو نوع گریپ فروت، به ویژه میزان بتاکاروتن آن‌ها از سایرین بیش‌تر است. هم‌چنین، میزان لیکوپن، نوعی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌ها، نیز در این دو گونه‌ی گریپ فروت بیش‌تر است.‌”

لیکوپن یکی از اعضای گروه کاروتینوئيدها یا رنگدانه‌ها است که باعث رنگی بودن برخی گریپ فروت‌ها (و دیگر میوه‌ها و سبزیجات) می‌شود. رعایت رژیم غذایی سرشار از کاروتینوئیدها می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی و برخی انواع سرطان را کاهش دهد.

به طور کلی، آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند در پیش‌گیری از سرطان نقشی کلیدی ایفا کنند.

۹. گریپ فروت را نباید به همراه داروهای ضد حساسیت (آلرژی) مصرف نمود

گریپ فروت حاوی ترکیبات شیمیایی طبیعی به نام فورانوکومارین است که بر نحوه‌ی عملکرد کبد در سوخت و ساز برخی داروهای خاص تاثیر می‌گذارد.

حضور این ترکیبات در گریپ فروت به این معنی است که اگر این میوه را به همراه برخی داروهای ضد حساسیت نظیر کلاریتین (لوراتادین) یا آلگرا (فکسوفنادین) مصرف کنید، ممکن است میزان این داروها در گردش خون‌تان از اندازه‌ی توصیه شده بیش‌تر شود.

الی درینگ اندرسون، دکتر داروساز و استادیار داروسازی بالینی در دانشکده‌ی داروسازی دانشگاه نبراسکا اوماها در این باره می‌گوید: “‌بروز این اتفاق در بدن می‌تواند باعث مسمومیت شود.‌”

هنگام استفاده از این قبیل داروها از مصرف گریپ فروت یا آب آن جدا خودداری کنید، یا در مورد تعویض و جایگزین کردن داروها با پزشک خود مشورت نمایید. به عنوان داروی جایگزین می‌توان از بنادریل استفاده کرد؛‌ هرچند، مصرف این دارو می‌تواند باعث خواب‌آلودگی شود.

۱۰. گریپ فروت می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند

هم‌چنین، شاخص گلوکز (GI) گریپ فروت بسیار اندک است – حدود ۲۵؛ از این رو، مصرف این میوه به سرعت و به اندازه‌ی دیگر خوراکی‌هایی با شاخص گلوکز بالا نظیر بیگل سفید (۷۲)، یا حتی موز (۴۸) یا هندوانه (۷۲) نمی‌تواند قند خون‌تان را افزایش دهد. (بالاترین مقدار در شاخص گلوکز ۱۰۰ است.)

رپورتاژ

بنابر نتایج مطالعه‌ای در ۲۰۰۶ که در مجله‌ی خوراکی‌های دارویی منتشر شد، میزان افزایش ناگهانی انسولین در بدن شرکت‌کنندگان در این آزمایش که پیش از غذا گریپ فروت مصرف کردند (آب گریپ فروت یا نیمی از میوه‌ی آن) کم‌تر و دو ساعت دیرتر از آدم‌هایی اتفاق افتاد که دارونما (پلاسیبو) استفاده کرده بودند؛ و هم‌چنین طبق نتایج این مطالعه، مصرف گریپ فروت تازه با کاهش مقاومت به انسولین در بدن شرکت‌کنندگان در ارتباط بوده است. همه‌ی بیماران شرکت‌کننده در این مطالعه‌ی ۱۲ هفته‌ای از چاقی رنج می‌بردند، ولی لزوما به بیماری دیابت نوع ۲ مبتلا نبودند.

با این‌که نتایج مصرف گریپ فروت در بیماران غیر دیابتی امیدوارکننده است، ولی واکنش‌های مربوط به قند خون در برابر خوراکی‌ها می‌تواند بسیار متفاوت باشد؛ از این رو، چنان‌چه وجود بیماری دیابت نوع ۲ در شما تشخیص داده شده است،‌ یک بار پس از مصرف گریپ فروت قند خون‌تان را آزمایش کنید تا از مناسب و بی‌خطر بودن خوردن گریپ فروت و افزودن آن به برنامه‌ی غذایی‌ برای سلامتی‌تان اطمینان حاصل نمایید.

۱۱. آب گریپ فروت خوب است، ولی خودِ گریپ فروت بسیار بهتر است

آب گریپ فروت دارای فوایدی فراوان است، ولی وقتی صحبت از مواد مغذی و فواید گوناگون آن‌ برای سلامتی در میان است،‌ باید اعتراف کرد با مصرف خودِ میوه‌ی گریپ فروت چیزهایی بیش‌تر گیرتان می‌آید.

دلبریج در این زمینه‌ می‌گوید: “‌وقتی آب گریپ فروت مصرف می‌کنید،‌ با این‌که از مواد مغذی موجود در این میوه بهره‌مند می‌شوید،‌ ولی همه‌ی فیبر آن را از دست می‌دهید. آب گریپ فروت یک نوشیدنی پرخاصیت به شمار می‌آید؛ ولی در نهایت، از پکتین موجود در این میوه، پوست آن و بسیاری دیگر از بخش‌های مفید آن محروم می‌شوید.‌”

هم‌چنین تاثیر مصرف آب گریپ فروت بر افزایش ناگهانی قند خون در مقایسه با مصرف خودِ میوه بیش‌تر است. دلبریج توصیه می‌کند، چنان‌چه به هر دلیل ترجیح می‌دهید آب گریپ فروت مصرف کنید، اولا نباید روزانه بیش‌تر از ۱۷۷ میلی‌لیتر باشد و ثانیا سعی کنید فقط محصولات صد در صد طبیعی و بدون قند اضافه تهیه نمایید.

۱۲. گریپ فروت می‌تواند سرعت التیام زخم‌ها را بیش‌تر کند

ویتامین C به تشکیل بافت‌ها و رگ‌های خونی جدید در زخم‌ها کمک می‌کند، که هر دو عامل نیز به ترمیم زخم‌ها و بازگشت به وضعیت سلامت بدن یاری می‌رسانند. یک عدد گریپ فروت حاوی حدود ۷۲ میلی‌گرم ویتامین C است که می‌تواند ۱۲۰ درصد از ارزش روزانه‌‌ی توصیه‌ شده برای این ویتامین را در بدن تامین نماید.

شیازون در این زمینه می‌گوید: “‌ویتامین C به تسریع فرایند ترمیم زخم‌ها بعد از عمل جراحی کمک می‌کند. به بیماران توصیه می‌کنم پیش از رفتن به اتاق عمل ۵۰۰ میلی‌گرم ویتامین C مصرف کنند.‌”

همواره پیش از افزودن هر گونه مکمل‌های ویتامینی، معدنی یا گیاهی به رژیم غذایی روزانه‌‌تان، به ویژه قبل از انجام هر گونه عمل جراحی با پزشک‌ مشورت کنید. این مسئله در مورد مصرف گریپ فروت نیز صادق است؛ زیرا این میوه قادر است بر نحوه‌ی سوخت و ساز برخی داروهای خاص تاثیر بگذارد.

۱۳. گریپ فروت حتی ممکن است به پیشگیری از سرطان نیز کمک کند

دانشمندان طی مطالعه‌ای گسترده در ژاپن دریافتند آدم‌هایی که در سراسر هفته مرکبات (از جمله گریپ فروت) مصرف می‌کردند در مقایسه با سایر گروه‌های شرکت‌کننده در این مطالعه کم‌تر در معرض ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان‌های پروستات و لوزالمعده قرار گرفتند.

این تاثیرات در میان کسانی که به همراه گریپ فروت، چای سبز نیز می‌نوشیدند بسیار قوی‌تر بود.

پژوهشگران گمان می‌کنند ترکیبات موجود در مرکبات باعث کاهش التهاب و توقف رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. مرکبات هم‌چنین به ترمیم DNA آسیب‌دیده کمک می‌کنند؛ DNA آسیب‌دیده باعث رشد تومورها می‌شود.

هم‌چنین فیبر موجود در گریپ فروت می‌تواند به پیشگیری از سرطان روده‌ی بزرگ کمک کند. به علاوه، میوه‌های سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن، از جمله گریپ فروت صورتی و قرمز، می‌توانند خطر ابتلا به سرطان مری را کاهش دهند.

۱۴. بهترین دما برای نگهداری گریپ فروت، دمای معمول اتاق است

گریپ فروت را می‌توان تا سه هفته در یخچال نگهداری کرد،‌ ولی چنان‌چه در دمای معمول اتاق نگهداری شوند، عطر و طعم‌شان در بهترین وضعیت حفظ خواهد شد. اگر تصمیم دارید گریپ فروت را در طول یک هفته مصرف نمایید، بهتر است آن را روی میز یا پیشخوان آشپزخانه‌تان نگهداری کنید.

هم‌چنین گذاشتن گریپ فروت جلوی چشم نیز دارای فایده‌ای مضاعف است.

دلبریج در این زمینه می‌گوید: “‌هر قدر گریپ فروت بیش‌تر در برابر چشم‌های‌تان باشد،‌ باعث می‌شود بیش‌تر به یادتان بماند که به مصرف این میوه‌ی پرخاصیت نیاز دارید. مطالعات نشان داده‌اند وقتی میوه‌ها و سبزیجات را بیرون از یخچال و انباری، در ظرف میوه‌خوری در جلوی چشمان‌تان قرار دهید، میزان مصرف میوه‌تان بیش‌تر می‌شود.‌”

اگر فکر می‌کنیم مصرف همه‌ی گریپ فروت‌های خریداری شده‌تان تا ۲ یا ۳ هفته طول می‌کشد، باید آن‌ها را در یخچال قرار دهید؛ ولی پیش از آن‌که بخواهید نوش‌ جان‌شان کنید، باید آن‌ها را مدتی در دمای معمولی اتاق قرار دهید تا کمی گرم شوند. این کار باعث می‌شود گریپ فروت طعمی بهتر داشته باشد.

۱۵. مصرف هم‌زمان گریپ فروت و داروهای مربوط به اختلال نعوظ ممکن است خطرناک باشد

گریپ فروت هم‌چنین با داروهای مربوط به اختلال نعوظ نیز تداخل دارد؛ این تداخل ممکن است در مورد همه‌ی این قبیل داروها وجود داشته باشد: داروهایی از قبیل ویاگرا (سیلدنافیل)، سیالیس(تادافیل)، و لویترا (واردانافیل).

این داروها که به عنوان داروهای مهارکننده‌ی آنزیم فسفودی‌استراز شناخته می‌شوند، به خودیِ خود دارای عارضه‌‌ای جانبی به نام پریاپیسم هستند که به صورت نعوظ طولانی‌مدت، همراه با درد و آسیب‌های بالقوه و جدی بروز می‌کند. مصرف گریپ فروت علاوه بر این‌که می‌تواند باعث وخامت این علائم شود، ممکن است به سردرد، گر گرفتگی، و کاهش فشار خون منجر شود. طبق یافته‌های مطالعاتی در ۲۰۱۳، مصرف یک گریپ فروت کامل یا یک لیوان آب گریپ فروت به اندازه‌ی ۱۷۷ تا ۲۰۷ میلی‌لیتر برای دچار شدن به مسمومیت دارویی کافی است.

درینگ اندرسون در این باره می‌گوید: “‌با مصرف هم‌زمان این داروها و گریپ فروت امکان نیاز به مراجعه‌ی اورژانسی به بیمارستان وجود خواهد داشت. توصیه‌ می‌کنم چنان‌چه از داروهای تقویت جنسی استفاده می‌کنید، از مصرف گریپ فروت خودداری نمایید.‌”

۱۶. رایحه‌ی گریپ فروت باعث شادابی و سرزندگی می‌شود

محبوبیت استفاده از رایحه‌ی مرکبات در رایحه‌درمانی یا آروماتراپی روز به روز در حال افزایش است؛ شیازون در مورد دلیل افزایش این محبوبیت می‌گوید: “اثر ‌مرکبات در افزایش انرژی و سرزندگی واقعا شگفت‌انگیز است. رایحه‌ی مرکبات می‌تواند آدم‌ها را شاداب و بیدار نگه دارد.‌”

در رایحه‌درمانی همیشه نباید عطر یا رایحه‌ای را استنشاق کنید. بلکه هم‌چنین می‌توانید روغن‌های معطر را بر پوست‌تان بمالید و هم‌زمان با استنشاق رایحه‌ی شادی‌بخش‌شان، آن‌ها را احساس کنید. به گفته‌ی شیازون، رایحه‌درمانی با گریپ فروت حتی می‌تواند باعث درخشندگی و شادابی پوست نیز بشود.

۱۷. می‌توانید از گریپ فروت به عنوان غذای اصلی‌تان نیز استفاده کنید

غالبا گریپ فروت را هنگام صبحانه میل می‌کنند، ولی این مسئله نباید باعث شود مصرف این میوه‌ی پرخاصیت تنها به همان وعده‌ی غذایی محدود شود.

گریپ فروت را هم‌چنین می‌توان به سالاد اضافه کرد یا همراه ماهی یا مرغ نوش جان نمود. در واقع، گریپ فروت به همراه پروتئین و کمی چربی نظیر مقداری گردو فوق‌العاده می‌شود.

دلبریج در این مورد می‌گوید: “‌اگر گریپ فروت را به همراه پروتئین‌ها و چربی‌ها میل کنید، فرایند خالی شدن معده‌تان با تعویق اتفاق می‌افتد؛ بنابراین،‌ مدت زمانی بیش‌تر احساس سیری می‌کنید.‌” هم‌چنین، فیبر موجود در گریپ فروت نیز به سیر نگه داشتن‌تان کمک می‌کند.

توصیه می‌کنیم این غذاها را یک بار امتحان کنید: سالاد کلم کالی، گریپ فروت، و فندق؛ گریپ فروت و سالاد آووکادو به همراه سالمون سوخاری؛ یا مخلوط گریپ فروت، عسل، و موز. هم‌چنین اگر به دنبال دردسرهای آشپزی نیستید، می‌توانید از گریپ فروت در تهیه‌ی اسموتی استفاده کنید. مثلا اسموتی گریپ فروت و انار یک نوشیدنی خوشمزه‌ است که دستگاه ایمنی بدن‌تان را نیز تقویت می‌کند.

۱۸. به همراه برخی داروهای ضد اضطراب، قلب، و HIV از مصرف گریپ فروت خودداری کنید

البته می‌توان مواردی دیگر را نیز به فهرست تداخلات دارویی احتمالی گریپ فروت اضافه کرد. هم‌چنین گریپ فروت باعث تجمع و ازدیاد داروهای استاتین کاهش دهنده‌ی کلسترول در جریان خون می‌شود. از جمله داروهای استاتین رایج می‌توان به لیپیتور (آتورواستاتین) و زوکور (سیمواستاتین) اشاره کرد.

دیگر داروهایی که ترکیب‌شان با گریپ فروت می‌تواند بسیار خطرناک باشد و باید از مصرف هم‌زمان‌شان خودداری کنید عبارت هستند از: مسکن‌ها، داروهای مخدر، چسب‌های فنتانیل، و داروهای HIV/AIDS (نظیر ساکویناویر).

ولی استفاده‌ی هم‌زمان گریپ فروت با داروی ضد اضطراب زاناکس (آلپرازولام) ممکن است بسیار خطرناک‌تر از موارد بالا باشد. درینگ اندرسون در این زمینه می‌گوید: “‌آلپرازولام از آن داروهایی است که هرگز نباید هم‌زمان با گریپ فروت استفاده شود.‌”

اگر به شدت به مصرف گریپ فروت علاقه‌مند هستید،‌ حتما با پزشک داروساز مشورت کنید تا در صورت امکان، از وجود داروهای مشابه‌ به عنوان جایگزین بی‌خطر این داروها یا تداخلات دارویی دیگر مطلع شوید.

۱۹. گریپ فروت می‌تواند وضعیت زخم‌های دهانی را وخیم‌تر کند

چنان‌چه دچار زخم‌های دهانی یا تبخال شده‌اید – یا اگر به تازگی نزد دندان‌پزشک رفته بودید – اسید موجود در گریپ فروت یا آب گریپ فروت می‌تواند درد زخم‌های‌تان را تشدید کند.

درینگ اندرسون در این باره می‌گوید: “‌گریپ فروت واقعا اسیدی است و می‌تواند زخم‌های‌تان را به شدت بسوزاند.‌” به طور کلی مرکبات یکی از بدترین خوراکی‌ها برای دندان‌های‌تان به شمار می‌روند،‌ و می‌توانند به مرور زمان به ساییده شدن مینای دندان منجر شوند. ولی به سادگی می‌توانید با شستشوی دهان‌ با آب و استفاده‌ی مرتب از مسواک و نخ دندان خطرات مصرف مرکبات را برای سلامتی دندان کاهش دهید.

به علاوه، رعایت مناسب مسائل بهداشت دهان نظیر مسواک زدن پس از مصرف غذا و استفاده‌ی روزانه از نخ دندان می‌تواند به پیشگیری از بروز زخم‌های دهانی کمک کند.

۲۰. ویتامین A موجود در گریپ فروت ممکن است بیش‌تر از پرتقال باشد

به گفته‌ی دلبریج، نصف یک گریپ فروت حاوی ۲۸ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن‌تان به ویتامین A (بر اساس رژیم غذایی روزانه به اندازه‌ی ۲۰۰۰ کالری)، یعنی چندین برابر میزان ویتامین A موجود در یک پرتقال است. این ویتامین برای سلامتی قوه‌ی بینایی‌تان مفید است؛ به علاوه، لازم به ذکر نیست که این ویتامین برای سلامت قلب، ریه، کلیه‌ها و دیگر اندام بدن نیز مفید است.

علاوه بر این‌ها، با مصرف گریپ فروت ۶۴ درصد از ویتامین C، ۸ درصد از فیبر، مقداری از کلسیم (۳ درصد) و آهن (۱ درصد) مورد نیاز بدن‌تان را تامین می‌کنید؛ به همین دلایل نیز می‌توان فهمید چرا به این میوه لقب اَبَر خوراکی داده‌اند. بنابراین اگر می‌توانید یک عدد گریپ فروت کامل را نوش جان کنید، پس چرا باید به نیمی از آن بسنده نمایید؟

نوشته‌های مرتبط