15 مهمترین خواص کولارد سبز یا کلم برگ سبز برای سلامتی، پوست و مو

کولارد سبز، یک سبزیجات برگ‌دار سبزرنگ است که به گروه کلم و بروکلی تعلق دارد. این سبزیجات، سرشار از مواد مغذی و بسیار خوشمزه است. کولارد سبز معمولا در برزیل، پرتغال و برخی مناطق ایالات متحده یافت می‌شود. در هند، در کشمیر وجود دارد و به دلیل خاصیت غذایی بالا، در بسیاری از غذاهای کشمیری کاربرد دارد. برخی از خواص کولارد سبز در ادامه آمده است.

خواص کولارد سبز برای مو

۱. رشد مو

کولارد سبز سرشار از ویتامین E، فیبر و آهن است که به رشد مو کمک می‌کنند. یک فنجان کولارد سبز حاوی ۱۰% پروتئین است که قدرت ساقه مو را افزایش داده و احتمال آسیب را کاهش می‌دهد. بنابراین، باعث رشد سریع مو می‌شود.

۲. موی سالم

کولارد سبز، مقدار مناسبی ویتامین B، ویتامین K و C دارد. کمبود ویتامین B مو را چرب و کمبود ویتامین C آنها راخشک و شکننده می‌کند. بنابراین، مصرف کولارد سبز از طریق تامین نیاز روزانه به ویتامین B و ویتامین C، به حفظ سلامتی مو کمک می‌کند.

۳. پوست سر سالم

ویتامین A سلامتی پوست را حفظ کرده و از ایجاد شوره سر جلوگیری می‌کند. کولارد سبز، منبعی سرشار از ویتامین A است.

۴. از ریزش مو جلوگیری می‌کند

معمول‌ترین دلیل ریزش مو، کمبود آهن است. هر فنجان کولارد سبز حاوی ۱۲% آهن است که نیاز روزانه به آهن را تامین کرده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

۵. مو را نرم و حجیم می‌کند

مواد مغذی موجود در کولارد سبز، نقش مهمی در حفظ نرمی و حجم مو ایفا می‌کنند.

خواص کولارد سبز برای پوست

۶. ضد پیری

ویتامین A به کاهش چین و چروک معروف است. کولارد سبز، سرشار از ویتامین A است و بنابراین چین و چروک را کاهش داده و مانند یک عامل ضد پیری عمل می‌کند.

۷. سلامت پوست

ویتامین B۳ از قرمزی پوست و اسیدهای چرب امگا۳، از خشکی، التهاب و جوش‌های سر سفید و سر سیاه پوست جلوگیری می‌کند. بنابراین، این دو ماده مغذی با یکدیگر، از سلامت پوست محافظت می‌کنند و در مقادیر مناسب در کولارد سبز یافت می‌شوند.

رپورتاژ

۸. لکه‌ها را کاهش می‌دهد

درصد بالای ویتامین C موجود در کولارد سبز، لکه‌های سیاه و قهوه‌ای زشت را کاهش می‌دهد. همچنین، پوست را سفت و درخشان می‌کند. ویتامین C موجود در کولارد سبز، به درمان آفتاب سوختگی نیز کمک می‌کند.

۹. پوست را مرطوب می‌کند

مصرف سالم ویتامین E برای حفظ انعطاف‌پذیری، آبرسانی و مرطوب کردن پوست مهم است. کولارد سبز، سرشار از ویتامین E است که پوستی درخشان را به شما هدیه می‌دهد. این ویتامین، توانایی پوست در مبارزه با اشعه ماوراء بنفش را نیز تقویت می‌کند.

۱۰. دایره‌های تیره را درمان می‌کند

دایره‌های تیره، بزرگ‌ترین نگرانی یک زن هستند. یکی از دلایل دایره‌های تیره، مویرگ‌های نازک هستند که باعث می‌شوند خون به درون پوست ترشح کرده و منعقد شود. ویتامین K انعقاد خون را کنترل کرده و از طریق ترمیم مویرگ‌ها، از ترشح خون جلوگیری می‌کند. کولارد سبز، میزان سالمی از ویتامین K دارد.

خواص کولارد سبز برای سلامتی

۱۱. استخوان سالم

کمبود ویتامین K باعث ضعیف شدن استخوان و شکستن آن می‌شود. مصرف کافی ویتامین K برای حفظ سلامت و قدرت استخوان‌ها لازم است. ویتامین K به جذب پروتئین و کلسیم نیز کمک کرده و دفع آن از بدن را محدود می‌کند. یک فنجان کولارد سبز پخته، ۷۷۰ میکروگرم ویتامین K دارد که بالاتر از ۱۰۰% تجویز روزانه است.

۱۲. با سرطان مبارزه می‌کند

از ۱۹۸۰، مصرف سبزیجات سبزرنگ با کم شدن خطر ابتلا به سرطان مرتبط شده است. این سبزیجات سبزرنگ حاوی گلوکوزینولات است که ترکیبات حاوی سولفور هستند و از سرطان در سطوح مختلف آن، پیشگیری می‌کنند. کولارد سبز مقدار زیادی کلروفیل دارد که تاثیرات مضر غذاهای گریل شده را از بین می‌برد. به همین دلیل است که غذاهای گریل شده باید در کنار سبزیجات سبزرنگ مانند کولارد سبز میل شوند.

۱۳. دیابت را درمان می‌کند

کولارد سبز حاوی فیبر است که مسئول حفظ گلوکز در بدن است. این سبزیجات، آنتی اکسیدان آلفا لیپوئیک نیز دارد که سطح گلوکز در بدن را پایین می‌آورد، حساسیت به انسولین را بالا برده و از استرس اکسیداتیو ناشی از تغییرات در بدن فرد دیابتی نیز جلوگیری می‌کند.

۱۴. گوارش را تقویت می‌کند

مقدار بالای فیبر و آب موجود در کولارد سبز، دستگاه گوارش را تقویت می‌کند. همچنین، یبوست را درمان کرده و سلامت لوله گوارش را حفظ می‌کند. استفاده منظم از کولارد سبز می‌تواند به تقویت گوارش به شما کمک کند.

۱۵. خلق و خو و خواب را بهبود می‌بخشد

کولین به خواب خوب، حافظه، یادگیری و حرکات ماهیچه کمک کرده و فولات با کمک به تولید هورمون حس خوب در بدن، افسردگی را درمان می‌کند. کولارد سبز، سرشار از کولین است و ۴۴% فولات دارد، بنابراین به داشتن خواب خوب و خوشحال بودن کمک می‌کند.

نوشته‌های مرتبط