خواص کاری: 12 خاصیت ادویه کاری برای پوست، مو و سلامتی

برگ‌های گیاه کاری، به عنوان طعم‌دهنده‌ی طبیعی و با فواید گوناگون و مهم برای انسان، می‌توانند به غذاهای‌‌تان سلامتی، طعم خوش و رایحه‌ای خوشایند هدیه بدهند. کاری حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی گوناگون است و می‌تواند برای کنترل اسهال، مشکلات معده و روده نظیر سوء هاضمه، ترشح بیش از اندازه‌ی اسید، زخم‌های معده، اسهال خونی، دیابت و عدم تعادل کلسترول در خون مورد استفاده قرار بگیرد. هم‌چنین برخی معتقدند کاری دارای خواص ضد سرطانی است و به محافظت از کبد نیز کمک می‌کند.

اطلاعات علمی: نام علمی گیاه کاری مورایا کوئنیگی اسپرنگ (Murraya Koenigii Spreng ) و متعلق به خانواده‌ی سدابیان است. این گیاه بومی کشور هندوستان است و معمولا در نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری یافت می‌شود. گیاه کاری در کشورهای مختلف دیگر نیز نظیر چین، استرالیا، نیجریه، و سری‌لانکا کشت می‌شود. این گیاه دارای قدی کوتاه یا متوسط است. پر کاربردترین بخش‌های این گیاه برگ‌ها، ریشه، ‌و پوست ساقه‌ی آن است.

به باور طرفداران طب آیورودا، برگ‌های کاری دارای خواص پزشکی فراوان نظیر خواص آنتی‌بیوتیک، آنتی‌اکسیدانی، ضد میکروبی، ضد التهابی، ضد سرطانی و هپاتوپروتکتیو (محافظت‌کننده از کبد در برابر انواع آسیب‌ها) است. از ریشه‌های این گیاه برای درمان آکنه‌های بدن و از پوست ساقه‌ی آن برای تسکین مار گزیدگی استفاده می‌کنند.

برگ‌های کاری با خواص گسترده‌ی گیاهی‌اش در پخت انواعی گوناگون از غذاهای محلی در سراسر هندوستان و دیگر بخش‌های آسیا استفاده می‌شود و به آن‌ها عطر و طعمی دلنشین هدیه می‌کند. ظاهر برگ‌های کاری به برگ‌های ‌”‌درخت نیم‌” یا لیلاک هندی شباهت دارد و نام آن در بیش‌تر زبان‌های هندی به “‌نیمِ شیرین‌”‌ ترجمه شده است.

ارزش غذایی برگ‌های کاری

از جمله خواص و مواد مغذی عمده‌ی موجود در برگ‌های کاری می‌توان به کربوهیدرات، انرژی، فیبر، کلسیم، فسفر، آهن، منیزیوم، مس، و مواد معدنی اشاره کرد. کاری هم‌چنین حاوی ویتامین‌های گوناگون نظیر اسید نیکوتینیک (نیاسین)، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین B، ویتامین E، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیتواسترول،‌ اسیدهای آمینه، گلیکوزیدها، و فلاونوئیدها است. هم‌چنین، در برگ‌های کاری تقریبا چربی وجود ندارد؛ یک‌دهم گرم چربی در ازای هر ۱۰۰ گرم کاری.

به عنوان برخی دیگر از ترکیبات شیمیایی موجود در برگ‌های کاری می‌توان به آلکالوئیدهای کربازول اشاره کرد. طبق یافته‌های مطالعات پژوهشی که در بخش اقتصاد خانگی آموزشکده‌ی زنان کِنمِی واقع در استان هیوگوی ژاپن به عمل آمد، آلکالوئیدهای موجود در برگ‌های کاری دارای خواص آنتی‌اکسیدانی هستند. آلکالوئیدهای کربازول شامل ماهانیمبین، مورایانول، ماهانینئونیمبین، اُ متیل مورایامین آ، اُ متیل ماهانین،‌ ایزوماهانین، بیس‌ماهانین،‌ و بیس‌پایرویافولین می‌شوند. هم‌چنین نتایج مطالعاتی دیگر که در بخش مطالعات گل و گیاه دانشگاه ایالتی میشیگان به عمل آمد، نشان دادند این ترکیبات شیمیایی دارای خواص آفت‌کشی و ضد میکروبی است؛ به ویژه این‌که این ترکیبات می‌توانند پشه‌ها را نیز از بین ببرند.

خواص کاری برای سلامتی

بسیاری از آدم‌ها فکر می‌کنند برگ‌های کاری فقط به درد خوش طعم و بو کردن غذاها می‌خورد و هنگام صرف غذا، آن‌ها را کنار می‌گذارند. با وجود این، اهمیت برگ‌ کاری بسیار بیش‌تر از چیزی است که آدم‌ها فکر می‌کنند، و می‌تواند بدون ایجاد عوارض جانبی برای سلامتی‌تان فوایدی فراوان به ارمغان بیاورد.

۱. درمان اسهال

نتایج مطالعات پژوهشی دانشمندان هندی نشان دادند، آلکالوئیدهای کربازولِ موجود در برگ‌های کاری (یا همان مورایا کوئنیگی) دارای خواص ضد اسهال هستند. آزمایش‌هایی که بر روی موش‌های آزمایشگاهی به عمل آمد نشان دادند عصاره‌های کربازول از برگ‌های کاری به اندازه‌ای قابل توجه می‌توانند اسهال ناشی از مصرف روغن کرچک را در این موش‌ها کنترل کنند. بدین منظور، می‌توانید یک دسته برگ کاری را بکوبید و از آن خمیری بسازید و نوش‌ جان‌اش کنید، یا آب برگ‌های کاری را به آسانی بنوشید.

۲. محافظت از دستگاه گوارش

طبق روش‌های باستانی آیورودا، استفاده از برگ‌های کاری برای درمان مشکلات گوارشی بسیار موثر است. یکی از دلایل مهم اثربخشی برگ‌های کاری در درمان بیماری‌های گوارشی این است که این ادویه تا حدودی ملین است. یک دسته برگ کاری را بردارید و آب آن را بگیرید؛ و سپس آن را با آب لیمو ترکیب نمایید. این ترکیب را می‌توانید برای درمان سوء هاضمه بنوشید؛ یا این‌که برگ‌های کاری را آن‌قدر بکوبید تا مثل خمیر شوند و پس از ترکیب با دوغ،‌ آن را هر روز صبح به صورت ناشتا میل نمایید.

۳. خواص آنتی‌اکسیدانی

نتایج مطالعات پژوهشی دانشمندان هندی در آزمایشگاه انگل‌شناسی مولکولی و مهندسی پروتئین در مرکز پیشرفته‌ی پژوهش‌های علمی جواهر لعل نهرو در شهر بنگلور کشور هند نشان دادند، برگ‌های کاری یا همان مورایا کوئنیگی منبعی سرشار از آنتی‌اکسیدان است. وجود انواع ویتامین‌ها نظیر ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، و ویتامین E به کاهش استرس اکسیداتیو و آثار مخرب فعالیت‌ رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. برگ‌های کاری را می‌توان به خورش کاری و دیگر خورش‌های سبزیجات و انواع سوپ‌ها اضافه کرد. هم‌چنین به جای برگ‌های تازه‌ی کاری می‌توانید از پودر خشک کاری نیز استفاده نمایید.

۴. خواص ضد دیابتی

شاید یکی از بهترین فواید برگ‌های کاری برای سلامتی تاثیر آن بر کنترل دیابت باشد. نتایج پژوهشی که در بخش بیوشیمی و بیولوژی مولکولی دانشگاه مَدرَس در شهر چنای هندوستان به عمل آمد نشان داد، برگ‌های کاری دارای خواص ضد افزایش قند خون هستند که می‌توانند در کنترل سطح گلوکز خون در موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به دیابت مفید باشند.

۵. مبارزه علیه سرطان

ترکیبات شیمیایی موجود در برگ‌های کاری نظیر فنول‌ها به مبارزه علیه انواعی از سرطان نظیر سرطان خون، سرطان پروستات، و سرطان روده‌ی بزرگ کمک می‌کند. نتایج پژوهشی در بخش شیمی دارویی دانشگاه میجو کشور ژاپن شواهدی را درباره‌ی خواص ضد سرطانی عصاره‌ی آلکالوئیدهای کربازول از برگ‌های کاری به دست پژوهشگران دادند.

۶. کاهش سطح کلسترول

برگ‌های کاری هم‌چنین به عنوان عامل کاهنده‌ی سطح LDL، کلسترول بد خون شناخته می‌شوند. مطالعاتی که در بخش بیوشیمی دانشگاه کرالای هند به عمل آمد نشان دادند برگ‌های کاری این قابلیت را دارند که سطح کلسترول بد خون یعنی LDL را کاهش دهند.

۷. کمک به رشد مو

برخی معتقدند برگ‌های کاری می‌توانند به تقویت ریشه‌های مو کمک کنند. پودر برگ خشک کاری را با روغن مخلوط کنید؛ موهای‌تان را به آن آغشته نمایید و پوست‌ سرتان را ماساژ دهید. هم‌چنین خمیر برگ‌های کاری نیز برای رفع سفیدی مو استفاده می‌شود. به علاوه، انجام مرتب این کارها برای تقویت و رشد موهای‌تان نیز بسیار مفید است.

۸. تقویت قوه‌ی بینایی

رپورتاژ

برگ‌های کاری سرشار از ویتامین A هستند؛ از این رو، می‌توانند به تقویت قوه‌ی بینایی‌تان کمک کنند. ویتامین A حاوی کاروتنوئیدهایی است که از قرنیه در سطح چشم محافظت می‌کنند. کمبود ویتامین A ممکن است باعث شب کوری، تاری چشم و حتی در برخی موارد از دست دادن قوه‌ی بینایی می‌شود.

۹. محافظت از بدن در برابر عوارض شیمی‌درمانی و رادیوتراپی

نتایج مطالعاتی درباره‌ی خواص عصاره‌ی برگ‌های کاری نشان دادند این ادویه در کاهش اثرات شیمی‌درمانی و رادیوتراپی (پرتودرمانی) تاثیرگذار است؛ در عین حال، کاری می‌تواند از بدن در برابر آسیب‌‌های کروموزومی محافظت کند، به حفظ سلامت مغز استخوان کمک نماید و از فعال شدن رادیکال‌های آزاد در بدن پیشگیری کند.

۱۰. محافظت از بدن در برابر حمله‌ی عوامل بیماری‌زا

پژوهشی درباره‌ی خواص برگ‌های کاری به این نکته دست یافت که این ادویه در مبارزه علیه عفونت‌های باکتریایی و قارچی نیز موثر است. حتی می‌توان تاثیر عصاره‌ی برگ گیاه کاری را با تاثیر داروهای محبوب و رایج آنتی‌بیوتیک قابل مقایسه دانست.

۱۱. محافظت در برابر آسیب‌های کبدی

کبد در عملکرد سالم دستگاه گوارشی نقشی مهم ایفا می‌کند؛ از این رو، ضروری است از آن در برابر حملات رادیکال‌های آزاد، و عوامل ویروسی و باکتریایی که به عفونت این اندام حیاتی منجر می‌شوند، محافظت کنید. پژوهشی درباره‌ی خواص برگ‌های کاری نشان داد تانین‌ها و آلکالوئیدهای کربازول موجود در برگ‌های کاری می‌توانند به خوبی از کبد محافظت کنند. هم‌چنین، مصرف برگ‌های کاری برای محافظ از کبد در برابر بیماری‌ّهای مختلف از جمله هپاتیت و سیروز موثر است.

۱۲. مراقبت از پوست

برگ‌های کاری هم‌چنین برای مراقبت از پوست نیز بسیار موثر هستند. برای ترمیم و بهبودی سریع پوست پس از آسیب‌های ناشی از سوختگی‌ها، بریدگی‌ها، جراحات، ناراحتی‌های پوستی و نیش حشرات می‌توانید از آب یا خمیر برگ‌های کاری استفاده کنید.

برگ‌های کاری

برگ‌های کاری همان برگ‌های درخت کاری هستند که از لحاظ علمی به آن مورایا کوئنیگی می‌گویند. همواره این برگ‌ها به عنوان ادویه‌ای برای طعم دادن به غذاها شناخته می‌شوند و غالبا در آشپزخانه کاربرد دارند؛ ولی برگ‌های کاری دارای فوایدی فراوان برای سلامتی‌ هستند که همین عامل می‌تواند آن را بسیار محبوب‌تر و جذاب‌تر کند. برگ‌های کاری را می‌توان بسته به نوع مصرف، خشک کرد، سرخ نمود، یا به صورت تازه مورد استفاده قرار داد؛ برگ‌های تازه‌ی کاری هم در آشپزی و هم به عنوان داروی گیاهی از محبوبیتی بسیار برخوردار هستند.

نحوه‌ی تهیه‌ی برگ‌های کاری

معمولا می‌توان در بسیاری از کشورهای شرقی برگ‌های کاری را به صورت تازه یا پودر خشک از فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه نمود؛ میزان خرید و فروش برگ‌های کاری در کشورهای غربی نیز در حال افزایش است. هم‌چنین،‌ حتی خودتان نیز می توانید این گیاه را در باغچه بکارید و از مزایای آن بهره‌مند شوید. به علاوه، شاید بتوانید در برخی از عطاری‌ها و فروشگاه‌های سنتی هندی برگ‌های تازه‌ی کاری را تهیه کنید. به هر حال، کاری موارد مصرف گوناگون دارد که بسته به نوع مصرف می‌توان آن را از طرق مختلف تهیه نمود.

نحوه‌ی نگهداری برگ‌های کاری

برگ‌های کاری را باید کاملا از ساقه جدا کنید، به خوبی بشویید، و روی سینی بزرگ پهن کنید، روی آن را با یک پارچه‌ی توری خشک و تمیز بپوشانید، و ۲ تا ۳ روز جلوی نور آفتاب بگذارید تا خشک شوند. برگ‌های خشک شده را در یک ظرف پلاستیکی نگهدار کنید؛ حتی می‌توانید برگ‌های تازه‌ی کاری را در فریزر قرار دهید و در موقع نیاز از آن استفاده نمایید.

نحوه‌ی استفاده از برگ‌های کاری برای تقویت مو

استفاده از برگ‌های کاری عمدتا به دلیل آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای آمینه‌ موجود در آن در مراقبت از موهای سر بسیار محبوبیت دارد. یک دسته برگ کاری را با ماست ترکیب کنید؛ این ترکیب را بکوبید تا به خمیر تبدیل شود. سپس می‌توانید این خمیر را مستقیم به سر و موهای‌تان بزنید و بگذارید به مدت نیم ساعت به همان حالت باقی بماند. سپس سر و موهای‌تان را به طور معمول بشویید. این کار باعث احیای فولیکول‌های موهای‌تان می‌شود و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

نحوه‌ی به دست آوردن روغن برگ کاری

چنان‌چه استفاده از خودِ برگ‌ کاری برای‌تان کافی و رضایت‌بخش نیست، می‌توانید روغن آن را استخراج کنید تا به ماده‌ای بسیار قوی دست پیدا نمایید. ابتدا باید مقداری روغن نارگیل را در ماهیتابه‌ بریزید و آن را حرارت دهید تا داغ شود. سپس آن را روی برگ‌های کاری بریزید و بگذارید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه حرارت ببیند. بعد از آن، اجازه دهید ترکیب روغن نارگیل و برگ‌های کاری خنک شود. در این مرحله، این ترکیب را از صافی بگذرانید؛ آن‌چه از صافی می‌گذرد روغن برگ کاری است که می‌توانید آن را به کف سرتان بمالید و ماساژ دهید یا برای پیشگیری از سفید شدن زودرس موهای‌تان از آن استفاده کنید.

نحوه‌ی درست کردن پودر کاری

برای درست کردن پودر کاری فقط به یک عدد ماهیتابه، برگ‌های کاری، و مقداری نمک نیاز دارید. برگ‌های خشک شده‌ی کاری را آن‌قدر در ماهیتابه حرارت دهید تا کم‌کم‌ به رنگ قهوه‌ای در بیایند و حلقه‌حلقه/ ترد شوند. مراقب باشید برگ‌ها نسوزند. برگ‌ها را در خردکن یا مخلوط‌کن بریزید و به تدریج کمی نمک به آن اضافه کنید. برگ‌ها به سرعت به ادویه‌ی سبز و دلپذیر تبدیل می‌شوند که می‌توانید آن را به غذاها و خورش‌های کاری مختلف بیفزایید. این ادویه بسیار خوشمزه و دوست‌داشتنی است!

روش‌های استفاده از برگ‌های کاری

از برگ‌های کاری می‌توانید به روش‌ها و طرق مختلف استفاده کنید؛ هم در تهیه‌ی غذاها و هم به عنوان یک داروی گیاهی از فواید بی‌نظیر این ادویه برای‌ سلامتی‌تان بهره‌مند شوید. با تهیه‌ی روغن برگ کاری و استفاده از آن، می‌توانید رشد موهای‌تان را افزایش دهید و از سفید شدن زودرس‌شان پیشگیری کنید. هم‌چنین می‌توانید با درست کردن پودر برگ کاری و افزودن آن به انواع غذاها، خود را از فواید آنتی‌اکسیدانی این گیاه برای سلامتی‌تان بهره‌مند کنید. به علاوه،‌ با خرد کردن و کوبیدن برگ تازه‌ی کاری می‌توانید خمیری درست کنید که با مالیدن آن بر روی پوست از بروز عفونت پیشگیری نمایید.

نحوه‌ی کاشت و نگهداری از گیاه کاری

درخت کاری به گونه‌ای شگفت‌انگیز بادوام و مقاوم است و می‌توان آن را تقریبا به آسانی در باغچه‌های خانگی نواحی گرم کره‌ی زمین کاشت و نگهداری کرد. با برگ‌های جدا شده از این گیاه می‌توان درختی جدید به وجود آورد؛ به همین دلایل، بسیاری از آدم‌ها ترجیح می‌دهند خودشان این گیاه مفید را بکارند و از آن استفاده کنند. با این‌که این گیاه به سرما حساس است، ولی چنان‌چه در نواحی سردسیر زندگی می‌کنید نیز می‌توانید آن را با استفاده از دانه یا برگ‌های بریده شده از درخت اصلی، داخل خانه‌ یا در دیگر محیط‌های بسته پرورش دهید.

 

نوشته‌های مرتبط