خواص زردآلو : ۳۳ فایده زردآلو برای سلامتی، پوست و مو

ناقص

خواص زردآلو برای سلامتی و پوست و مو واقعا شگفت آور است. زردآلو، که نام علمی آن Prunus armeciaca است، یک میوه‌ی مغذی متعلق به خانواده‌ی گلسرخیان است. نام علمی آن از ارمنستان گرفته شده‌است، به این دلیل که گفته می‌شود زردآلو بومی این کشور است. زردآلو یک میوه‌ی کوچک است که گوشتی نرم و خوش طعم و پوستی نازک دارد. این میوه معمولا به رنگ زرد یا نارنجی است و در یک طرفش ته رنگ قرمز دارد. طعم و مزه‌ی آن چیزی بین آلو و هلو است، میوه‌هایی که زردآلو با آنها خویشاوندی نزدیکی دارد. تخم آن در پوسته‌ای سخت محصور شده‌است.

زردآلو میوه‌ای پرکاربرد است و می‌توانید به شیوه‌های متفاوتی از آن لذت ببرید. برای کسب اطلاعات بیش‌تر درباره‌ی خواص زردآلو و ارزش تغذیه‌ای این میوه‌ی خوش طعم و خوشمزه برای سلامتی، پوست و مو با ما در این نوشتار همراه باشید.

خواص زردآلو برای سلامتی

مزایایی که زردآلو برای سلامتی دارد می‌تواند به دلیل مواد مغذی فراوانی باشد که در آن موجود است. برخی از خواص زردآلو برای سلامتی عبارتند از:

۱. با سرطان مبارزه می‌کند

زردآلو منبعی عالی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. رادیکال‌های آزاد معمولا به علت آلودگی، اشعه‌ی آفتاب و سایر شرایط محیطی ایجاد می‌شوند. آنها روند رشد سلول‌ها را با مشکل مواجه می‌کنند و منجر به بروز تغییر در DNA سلول‌ها می‌شوند. این امر سبب تشکیل سلول‌های سرطانی در بدن می‌شود. بنابراین، برای محافظت از خود در برابر سرطان به طور مرتب زردآلو مصرف کنید. علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهند که هسته‌ی زردآلو دارای ترکیباتی به نام B۱۷ است که به درمان سرطان کمک می‌کند. این میوه حاوی مقادیر بالایی از ویتامین A و C است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و از بدن در برابر سلول‌های سرطانی محافظت می‌کند.

خواص زردآلو ۲: سلامت چشم را بهبود می‌دهد

غذاهای غنی از ویتامین A ،C، کاروتنوئید و بتاکاروتن می‌توانند به کاهش خطر مشکلات مرتبط با بینایی کمک کنند. اثر تخریب‌کننده‌ی رادیکال‌های آزاد می‌تواند سبب بروز آب مروارید شود و همچنین ممکن است خون‌رسانی به چشم‌ها را مهار کند و موجب بروز بیماری دژنراتیو ماکولا (تباهی لکه‌ی زرد) شود. سطوح بالای بتاکاروتن موجب بهبود جریان خون در چشم‌ها می‌شود و موجب کاهش دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن می‌شود. این میوه حاوی آنتی‌اکسیدانی است به نام زآگزانتین که قوه‌ی بینایی را بهبود می‌دهد.

۳. یبوست را از بین می‌برد

زردآلو حاوی مقدار زیادی پکتین است، نوعی فیبر محلول که به درمان یبوست کمک می‌کند. مصرف این میوه اغلب به بیماران مبتلا به سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر و یبوست توصیه می‌شود. فیبر به مدفوع حجم می‌دهد و به این ترتیب عبور آن از طریق روده‌ها آسان‌تر می‌شود. زردآلو حرکت لوله‌ی گوارش را به راه می‌اندازد و حرکات روده را تنظیم می‌کند. میزان بالای فیبر موجود در زردآلو نیز برای سلامت روده‌ی بزرگ حیاتی است.

خواص زردآلو ۴: سلامت استخوان‌ها را ارتقاء می‌دهد

زردآلو حاوی تمام مواد مغذی لازم برای رشد کامل استخوان است. بنابراین، خوردن زردآلو به طور مرتب رشد و توسعه‌ی استخوان‌ها را تضمین می‌کند. این میوه همچنین از بروز بیماری‌های مرتبط با سن، از جمله پوکی استخوان جلوگیری خواهد کرد. خواص ضد التهابی زردآلو باعث کاهش التهاب در بدن، کاهش آرتریت (التهاب مفصل) و نقرس می‌شود.

۵. سطح مایعات بدن را متعادل می‌کند

پتاسیم موجود در زردآلو کمک می‌کند تا تعادل مایعات موجود در بدن حفظ شود و به این ترتیب اطمینان حاصل می‌شود که انرژی به طور مساوی در سراسر اندام‌ها توزیع می‌شود. تعادل درست الکترولیت‌ها تضمین می‌کند که شما انرژی بیش‌تری داشته باشید و برای مقابله با فعالیت‌های روزمره دارای استقامت باشید.

۶.  گوش درد را درمان می‌کند

گفته می‌شود که روغن زردآلو درد گوش را درمان می‌کند. چند قطره روغن زردآلو را داخل کانال گوش آسیب‌دیده بریزید تا به سرعت دردتان تسکین بیابد.

خواص زردآلو ۷: تب را پایین می‌آورد

اعتقاد بر این است که آب زردآلو تب را درمان می‌کند. خواص آرام‌بخش و ضد التهابی آن بر درجه حرارت کلی بدن تاثیر می‌گذارد و تب را پایین می‌آورد. با مخلوط کردن آب زردآلو و آب، یک معجون آماده کنید. ۱ قاشق غذاخوری عسل را به این معجون اضافه کنید. ترکیب حاصل را دو بار در روز بنوشید تا سرماخوردگی، سرفه و تب‌تان تسکین بیابد.

مطلب مرتبط: ۵۰ فایده عسل برای سلامتی که حتما باید بدانید

۸. سلامت قلب را بهبود می‌دهد

زردآلو یک میو‌ه‌ی فوق‌العاده برای حفظ سلامت قلب است. تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که غذاهای غنی از ویتامین C مصرف می‌کنند کم‌تر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. سطوح بالای فیبر غذایی موجود در زردآلو کلسترول اضافی را از شریان‌ها می‌زداید، و به این ترتیب فشار روی قلب را کاهش می‌دهد. این میوه مانع از اکسیداسیون لیپوپروتئین کم چگالی (کلسترول بد) می‌شود، و از بیماری‌های قلبی و سکته‌ی مغزی جلوگیری می‌کند. پتاسیم موجود در زردآلو، سطح آب درون سلولی و برون سلولی را متعادل می‌کند و به این ترتیب فشار خون را تنظیم می‌کند. نصف فنجان زردآلو ۱۰ درصد از مقدار توصیه شده‌ی پتاسیم را برای بدن را فراهم می‌کند.

خواص زردآلو ۹: کم‌خونی را درمان می‌کند

زردآلو یک منبع عالی آهن است، ماده‌ای معدنی که نقش مهمی در تشکیل هموگلوبین ایفا می‌کند. علاوه بر این، زردآلو حاوی مس است. مس نیز به جذب آهن کمک می‌کند. این امر جریان خون را در بدن بهبود می‌بخشد و از بروز کم‌خونی جلوگیری می‌کند.

۱۰. به فرآیند کاهش وزن کمک می‌کند

این میوه‌ی کم کالری یک افزودنی عالی به رژیم کاهش وزن شما خواهد بود. صد گرمی زردآلو حاوی ۴۵ کالری است. فیبر نامحلول موجود در زردآلو آب را جذب می‌کند و معده را به مدت طولانی پر نگه می‌دارد. فیبر همچنین باعث عبور سریع غذا از طریق دستگاه گوارش می‌شود.

۱۱. به سلامت دستگاه تنفس کمک می‌کند

اعتقاد بر این است که روغن زردآلو طبیعتی ضد آسم دارد. بنابراین برای درمان بیماری‌های تنفسی و علائم مرتبط با آن بسیار مفید است. روغن این میوه دارای مواد خلط‌آور و تحریک‌کننده است که به کاهش فشار و استرس سیستم تنفسی کمک می‌کند. این امر مانع از حملات آسم می‌شود.

خواص زردآلو ۱۲: برای زنان باردار مفید است

زردآلو برای زنان باردار بسیار مفید است. این میوه حاوی مواد مغذی ضروری است که می‌توانند به رشد و تکامل جنین کمک کنند. به زنان باردار توصیه می‌شود که زردآلوی خشک مصرف کنند زیرا حاوی مقدار زیادی آهن است. آهن گردش خون را در بدن تسهیل می‌کند و از کم‌خونی جلوگیری می‌کند. فیبر غذایی موجود در زردآلو‌ها از بروز سوء هاضمه و یبوست در زنان باردار جلوگیری می‌کند.

۱۳. سلامت دستگاه گوارش را تقویت می‌‌کند

فیبر محلول موجود در این میوه حرکات درست روده‌ها را تقویت می‌سازد چون به حجم مدفوع اضافه می‌کند. فیبر می‌تواند اسیدهای چرب را نیز به سرعت تجزیه کند – و همین امر به بهتر شدن فرایند هضم و گوارش می‌انجامد. فیبر موجود در زردآلو سایر مشکلات گوارشی مانند یبوست و نفخ را نیز درمان می‌کند.

۱۴. می‌تواند به درمان دیابت کمک کند

زردآلو کالری و کربوهیدرات بسیار پایینی دارد (یک عدد میوه‌ی زردآلو فقط ۱۷ کالری و ۴ گرم کربوهیدارت دارد) – و این برای دیابتی‌ها خبر خوبی محسوب می‌شود. زردآلو به راحتی و به خوبی می‌تواند جزئی از رژیم غذایی افراد دیابتی باشد. و فیبر موجود در آن می‌تواند سطح قند خون را تنظیم کند.

۱۵. با التهاب مبارزه می‌کند

نه تنها خود میوه، بلکه هسته‌ی آن نیز در بر طرف کردن التهاب موثر است. در واقع، پیرو یکی از مطالعات انجام گرفته بر روی حیوانات مشخص شد که روغن هسته‌ی زردآلو از بدن در برابر کولیت زخمی، که یک نوع بیماری التهابی روده است، محافظت می‌کند.

بر اساس گزارشی توسط بنیاد آرتروز، زردآلو سرشار از بتا-کریپتوزانتین است، ماده‌ی شیمیایی که می‌تواند از آرتروز و سایر بیماری‌های التهاب مفاصل پیشگیری کند. منیزیم موجود در این میوه می‌تواند درد ناشی از التهاب را نیز از بین ببرد.

۱۶. از آسیب به کبد جلوگیری می‌کند

طبق مطالعات، زردآلو می‌تواند از کبد در برابر آسیب‌ها جلوگیری و علائم بیماری کبد چرب (تجمع چربی در کبد) را برطرف کند.

جالب‌تر آن که، زردآلوهای ارگانیک در تقویت روند بازسازی کبد موثرتر عمل می‌کنند.

۱۷. زردآلو سرشار از پتاسیم است

میوه‌هایی مانند زردآلو و آن‌هایی که به همین خانواده تعلق دارند سرشار از پتاسیم هستند.

داشتن سطوح مناسبی از پتاسیم برای بدن فوق‌العاده مفید است.

وقتی پتاسیم با سدیم یا نمک ترکیب می‌شود، سطح آب را درون و بین سلول‌ها تنظیم می‌کند. این آب یا مایع الکترولیت نام دارد و مسئول حمل انتقال دهنده‌های عصبی است.

پتاسیم برای حفظ ثبات سطح فشار خون نیز لازم و ضروری است.

کمبود پتاسیم برای بدن خطرناک است چون احتمال ابتلا به فشار خون را افزایش می‌دهد. فشار خون، در موارد شدید، می‌تواند به حملات قلبی منجر شود.

۱۸. ارتباط بهتری بین مغز و قلب ایجاد می‌کند

عملکرد درست سلول‌ها نیازمند تعادل سطح الکترولیت در بدن است.

برای انتقال آهن و انتقال عصبی از مغز به باقی اعضای بدن به الکترولیت نیاز است.

رپورتاژ

الکترولیت سطح مایع ثابتی را فراهم می‌آورد که برای انبساط و انقباض عضلات ضروری است.

زردآلو حاوی سطح مناسبی از پتاسیم و مقدار متعادلی سدیم است. این‌ها مواد معدنی ضروری مورد نیاز بدن برای بهینه کردن سطح الکترولیت در بدن هستند.

جمع‌بندی: در بین تمام مواد معدنی، سطوح الکترولیت در بدن با استفاده از پتاسیم و سدیم حفظ می‌شوند و هر دوی این‌ها به مقدار ایده‌آل در زردآلو موجود هستند.

خواص زردآلو برای پوست

۱۹. اسکراب زردآلو

اسکراب زردآلو یکی از محبوب‌ترین محصولات مراقبت از پوست موجود است. هسته‌ی زردآلوی له شده در تهیه‌ی اسکراب استفاده می‌شود تا از شر سلول‌های مرده‌ی پوست خلاص شوید، و به این طریق سبب می‌شود که پوست‌تان خود را بازسازی کند. خاصیت رویه‌سایی زردآلو می‌تواند کمک‌تان کند که از شر خطوط و چین و چروک‌های ریز خلاص شوید. اسکراب زردآلو همچنین می‌تواند به شما کمک کند پوستی صاف داشته باشید. این اسکراب پوست مرده را از بین می‌برد و رویه‌سایی می‌کند و سلول‌های جدید و روشن‌تر پوست پدیدار می‌شوند. اسکراب زردآلو برای از بین بردن لکه‌های پوست نیز مفید است.

خواص زردآلو ۲۰: آکنه را از بین می‌برد

خواص ضد التهابی روغن زردآلو می‌تواند به درمان آکنه و قرمزی پوست کمک کند. گوشت زردآلو به خصوص برای درمان پوست مبتلا به آکنه مفید است. با استفاده از زردآلو خمیری برای درمان آکنه و جوش آماده کنید و آن را روی پوست‌تان استعمال کنید. آب برگ زردآلو برای درمان زخم، آفتاب سوختگی و اگزما مفید است. اسکراب زردآلو جوش‌های سرسیاه را کاهش می‌دهد، منافذ را پاک می‌کند و پوست را به صورت عمقی پاک‌سازی می‌کند، و مانع از بروز مجدد آکنه می‌شود.

۲۱. برای پوست‌های حساس مفید است

روغن هسته‌‌ی زردآلو برای پوست‌های حساس بسیار مفید است. این روغن همچنین در تولید محصولات مخصوص کودک استفاده می‌شود به این دلیل که ماهیتی ملایم دارد.

۲۲. روغن زردآلو برای استفاده در ماساژ عالی است

روغن زردآلو معمولا برای ماساژ بدن و پوست استفاده می‌شود. این روغن در ماساژهای آروماتراپی برای حفظ سلامت پوست و تعادل سیستم عصبی استفاده می‌شود. فراموش نکنید قبل از استفاده از آن با پزشک‌تان مشورت کنید، مخصوصا اگر پوستی حساس دارید.

خواص زردآلو ۲۳: پوست را مرطوب می‌کند

خواص آبرسانی روغن هسته‌ی زردآلو سبب می‌شود که مانند یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی عمل کند. میزان بالای اسید لینولئیک موجود در این روغن سبب حفظ تعادل رطوبت پوست می‌شود. این روغن سبک است بنابراین به راحتی جذب پوست می‌شود بدون این‌که چربی روی پوست باقی بگذارد. این روغن برای تمام انواع پوست، از جمله پوست‌های چرب و آکنه‌دار مناسب است. شما همچنین می‌توانید چند قطره از این روغن را به مرطوب‌کننده یا سرم‌ پوست‌تان اضافه کنید.

۲۴. پدیدار شدن نشانه‌های پیری را به تاخیر می‌اندازد

مصرف منظم زردآلو به حفظ کشسانی و انعطاف‌پذیری پوست کمک می‌کند. ویتامین E موجود در زردآلو کمک می‌کند تا پدیدار شدن علائم پیری به تاخیر بیفتد. این میوه همچنین پوست را سر حال می‌آورد و آن را سفت می‌کند. شما می‌توانید خمیر زردآلو را به عنوان ماسک صورت استفاده کنید تا پوستی نرم به شما بدهد.

۲۵. آسیب‌های پوستی را رفع می‌کند

زردآلو حاوی اسید اولئیک و ویتامین A است که از آسیب پوست جلوگیری می‌کنند. خواص ضد التهابی زردآلو برای تسکین بیماری‌های پوستی مانند اگزما و خشکی پوست مفید هستند.

خواص زردآلو برای موها

انواع گسترده‌ی مواد مغذی موجود در زردآلو باعث می‌شوند که برای موها بسیار مفید باشد. برخی از مزایای زردآلو برای مو عبارتند از:

۲۶. روغن هسته‌ی زردآلو سلامت موها را ارتقاء می‌دهد

چندین و چند محصول مراقبت از مو ادعا می‌کنند که رشد و بافت مو را بهبود می‌بخشند، اما تنها تعداد انگشت شماری از این محصولات واقعا تاثیرگذار هستند. به جای استفاده از محصولات مضر و پر از مواد شیمیایی، می‌توانید از روغن هسته‌ی زردآلو استفاده کنید تا سلامت موها‌ی‌تان را بهبود بخشد.

۲۷. یک نرم‌کننده‌ی طبیعی برای مو است

مصرف منظم زردآلو می‌تواند روی موهای‌تان شگفتی خلق کند. این محصول تولید سبوم را در پوست سر افزایش می‌دهد، و آن را نرم و مرطوب نگه می‌دارد. چند قطره روغن هسته‌ی زردآلو را به شامپو و نرم‌کننده‌تان اضافه کنید تا موهایی نرم، صاف و حالت‌پذیر داشته باشید. این روغن همچنین به عنوان روغن درمانی قبل از داروهای شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما همچنین می‌توانید از روغن هسته‌ی زردآلو استفاده کنید تا موهای ریز را کنترل کنید. چند قطره روغن زردآلو بردارید و آن را روی تمام قسمت‌های موی‌تان پخش کنید.

۲۸. پوست سر را مرطوب می‌کند

استفاده‌ی منظم از روغن زردآلو می‌تواند مو را براق و نرم کند. پوست سر خود را با روغن زردآلو ماساژ دهید تا ریشه‌های مو تغذیه و تقویت شوند. این روغن همچنین فولیکول‌ها را تحریک می‌کند و سبب تسریع رشد مو می‌شود.

خواص زردآلو ۲۹: شوره‌ی سر را از بین می‌برد

روغن هسته‌ی زردآلو برای درمان اختلالات پوستی مانند خارش پوست سر، شوره‌ی سر، اگزما و پسوریازیس بسیار مفید است.

خواص زردآلو خشک شده

مزایای زردآلوی خشک شده ناشی از این واقعیت است که فرآیند خشک کردن میوه آب آن را از بین می‌برد بدون این‌که تغییری در ارزش غذایی آن رخ بدهد. در نتیجه، ارزش غذایی زردآلو بسیار بیش‌تر می‌شود و مزایای آن افزایش می‌یابد. زردآلوی خشک شده ماندگاری زیادی دارد و به طور گسترده‌ای به عنوان یک میان‌وعده‌ی مغذی مصرف می‌شود.

۳۰. زردآلوی خشک شده آهن فراوانی دارد

زردآلوی خشک دارای آهن نسبتا بیش‌تری در مقایسه با زردآلوی تازه است. نوع آهن عرضه شده توسط زردآلوی خشک شده به عنوان آهن غیرهمی شناخته شده‌است. زمان زیادی طول می‌کشد تا آهن غیرهمی در بدن جذب شود. زردآلو را همراه با مواد غذایی غنی از ویتامین C مصرف کنید تا به این وسیله جذب آهن در بدن‌تان افزایش بیابد. نصف فنجان زردآلوی خشک تقریبا ۱۲٪ از میزان توصیه شده‌ی روزانه از آهن را برای بدن فراهم می‌کند.

۳۱. زردآلوی خشک آنتی‌اکسیدان فراوانی دارد

زردآلوی خشک حاوی مقادیر فراوانی از آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی قوی مانند لوتئین، زآگزانتین و بتا کریپتوزانتین است. این ترکیبات از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد و گونه­های اکسیژن فعال (ROS) که می‌توانند باعث پیری، سرطان و سایر بیماری‌های مضر شوند، محفاظت می‌کنند. مقدار آنتی‌اکسیدان یا رقم ORAC زردآلوی خام ۱۱۱۵ umol TE در هر ۱۰۰ گرم است.

۳۲. زردآلوی خشک دارای مواد مغذی فراوانی است

زردآلوی خشک دارای میزان فراوانی از ویتامین A، E و بتا کاروتن است. نصف فنجان زردآلو خشک ۱۴ درصد از مقدار توصیه شده‌ی روزانه از ویتامین A را برای بدن فراهم می‌کند. زردآلوی خشک حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است. در واقع، نصف فنجان زردآلوی خشک شده ۳ برابر زردآلوی تازه کالری دارد.

خواص زردآلو ۳۳: زردآلوی خشک ملین است

زردآلوی خشک به عنوان یک ملین طبیعی برای دفع مواد زائد از بدن عمل می‌کند. این میوه همچنین با شیره‌ی گوارشی بدن واکنش نشان می‌دهد و محیط قلیایی بیش‌تری برای کمک به هضم تولید می‌کند.

زردآلوهایی که به صورت طبیعی خشک شده‌اند را به جای انواع زردآلوی خشک شده به صورت مصنوعی انتخاب کنید. زردآلوی خشک به رنگ قهوه‌ای است و به هیچ وجه در معرض مواد شیمیایی نبوده‌است. بنابراین، زردآلوی خشک ارگانیک به شما کمک خواهد کرد که بیش‌ترین فایده را به بدن‌تان برسانید، بدون این‌که منجر به بروز عوارض جانبی شود. برای رسیدن به بهترین نتیجه، ۴ تا ۶ وعده زردآلوی خشک در روز مصرف کنید.

روغن هسته‌ی زردآلو

هسته‌ی زردآلو دارای حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد روغن است. این روغن توسط روش پرس سرد و استخراج دانه‌های خشک این میوه تهیه می‌شود. روغن هسته‌ی زردآلو دارای چربی‌های غیر اشباع است از جمله اسید اولئیک و اسید لینولئیک. از این روغن به طور کلی در تولید لوازم آرایشی استفاده می‌شود، و همین‌طور به صابون، ژل دوش، مرطوب‌کننده‌ها و نرم‌کننده‌ها اضافه می‌شود. چندین محصول مخصوص مو نیز حاوی روغن هسته‌ی زردآلو هستند. زردآلوی خشک یا کنسرو شده در تمام طول سال در دسترس است، در حالی که زردآلوهای تازه از ماه می‌تا آگوست در دسترس هستند.

مضرات

۱- آلرژی یکی از عوارض جانبی و احتمالی خوردن زردآلو در مقدار زیاد است.

۲- زردآلوی خشک حاوی سولفیت است. سولفیت‌ها می‌توانند بر سلامتی تاثیر بگذارند و باعث ایجاد حملات آسم شوند. بنابراین افراد حساس به سولفیت باید از مصرف زردآلوی خشک پرهیز کنند.

ارزش غذایی زردآلو

مزایای چشمگیر زردآلو برای سلامتی به دلیل طیف وسیع مواد مغذی موجود در آن است. زردآلو غنی از ویتامین‌هایی مانند بتا کاروتن، ویتامین A، C، E و K است. این میوه غنی از مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، منگنز، منیزیم و فسفر است. زردآلو همچنین منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر غذایی و فلاونوئیدها است.

برای اطلاع از خواص و فواید تغذیه ای و درمانی انواع میوه ها، سبزیجات ، خوراکی ها و … اینجا کلیک کنید.

جدول ارزش غذایی زردآلو

زردآلوی تازه
ارزش غذایی به ازای هر ۱۰۰ گرم
منبع: پایگاه داده‌های USDA National Nutrient
عنوان ارزش غذایی درصد مصرف مجاز روزانه
انرژی ۵۰ کیلو کالری ۲.۵٪
کربوهیدرات ۱۱ گرم ۸.۵٪
پروتئین ۱۴ گرم ۲.۵٪
چربی کل ۰.۴ گرم ۱٪
کلسترول ۰ میلی گرم ۰٪
فیبر رژیمی ۲ گرم ۵٪
ویتامین‌ها
فولات ۹ میکرو گرم ۲٪
نیاسین ۰.۶۰۰ میلی گرم ۴٪
اسید پانتوتنیک ۰.۲۴۰ میلی گرم ۵٪
پیرودوکسین ۰.۰۵۴ میلی گرم ۵٪
ریبوفلاوین ۰.۰۴۰ میلی گرم ۳٪
تیامین ۰.۰۳۰ میلی گرم ۲.۵٪
ویتامین A ۱۹۲۶ واحد ۶۴٪
ویتامین C ۱۰ میلی گرم ۱۶٪
ویتامین E ۰ میلی گرم ۰٪
ویتامین K ۳.۳ میکرو گرم ۳٪
الکترولیت‌ها
سدیم ۱ میلی گرم ۰٪
پتاسیم ۲۵۹ میلی گرم ۵.۵٪
مواد معدنی
کلسیم ۱۳ میلی گرم ۱.۳٪
مس
آهن ۰.۳۹ میلی گرم ۵٪
منیزیم ۱۰ میلی گرم ۲.۵٪
منگنز ۰.۰۷۷ میلی گرم ۳٪
فسفر ۲۳ میلی گرم ۳٪
روی ۰.۲ میلی گرم ۲٪
فیتونوترینت‌ها
کاروتن – ɑ ۱۹ میکرو گرم
کاروتن – ꞵ ۱۰۹۴ میکرو گرم
کریبتوزانتین – ꞵ ۱۰۴ میکرو گرم
لوتئین- زیاکسانتین ۸۹ میکرو گرم

 

 

منبع stylecraze wiki-fitness
نوشته‌های مرتبط