خواص هلو انجیری: ۲۰ حقیقت و خاصیت هلو انجیری برای سلامتی

اکثر هلو انجیری ها، گوشت زرد رنگ یا به تعبیری زعفرانی دارند اما امروزه، هلوهایی با گوشت سفید نیز در فروشگاه‌ها یافت می‌شود. هلو انجیری یکی از بهترین گونه‌های هلوهای گوشت سفید است. این نوع هلو شکل پخ و صاف دارد و به خاطر شباهت ظاهرش با پیراشکی، هلوی دوناتی یا هلو پیراشکی نیز نام گرفته‌ است. البته در ایران شکل آن را نوع خاصی از انجیر تشبیه کرده اند و به آن هلو انجیری می گویند. هلو انجیری در جعبه‌های بلندی شبیه به جعبه‌های دونات یا پیراشکی بسته بندی می‌شود. در این نوشتار با ما همراه باشید تا مهمترین خواص هلو انجیری را بدانید.

خواص هلو انجیری

۱. کاهش خطر ابتلا به سرطان

هلو انجیری با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و خطر ابتلا به سرطان‌هایی مانند سرطان مقعدی و سرطان سینه را کاهش می دهد که همه این‌ها به دلیل ویتامین C و فیبر بالای موجود در این نوع هلو است.

۲. محافظت از پوست

ویتامین C با کاهش علائم پیری مانند چین و چروک و جوش، بهبود رنگ پوست و محافظت از پوست در برابر آسیب ناشی از نور آفتاب، سلامت پوست را افزایش می‌دهد.

۳ .سم‌زدایی بدن هم از خواص هلو است

هلو برای پاکسازی و زدودن سموم از بدن مفید است و به خارج کردن سموم مضر از کبد و کلیه‌ها کمک می‌کند. یک مطالعه‌ی پژوهشی ثابت کرده‌است که عصاره‌ی هلو دارای عناصر محافظت‌کننده‌ی کبد است و در درمان اختلال کبد سمی ناشی از درمان طولانی مدت بیماری‌های مختلف مانند میگرن، بیماری سل و دیابت ارزشمند است. هلو به طور گسترده‌ای در فرهنگ‌های شرقی در تولید محصولات سم‌زدایی گیاهی مانند چای‌های سم‌زدا استفاده می‌شود.

خواص هلو انجیری ۴: به درمان استاز خون کمک می‌کند

گفته می‌شود که هسته‌ی درونی هلو در درمان اختلال استاز خون که در آن خون غیرفعال می‌شود مفید است. استاز خون ممکن است در اثر کمبود طولانی مدت خون به وجود بیاید، و ممکن است به آب‌زدودگی خون منجر شود. این اختلال هم ممکن است در اثر زایمان، آسیب دیدن شکم، یا جراحی اتفاق بیفتد.

۵. کمک به حفظ سلامت قلب

فیبر، پتاسیم و کولین موجود در تمام انواع هلو سلامت قلب را افزایش داده و قند و فشار خون را تثبیت می‌کنند.

۶. مفید برای کاهش وزن

مصرف پتاسیم زیاد، سطح سدیم بدن– که منجر به بروز بیماری قلبی عروقی می‌شود – را پایین می‌آورد. به علاوه، فیبر موجود در آن شما را سیر نگه داشته و تمایل به خوردن را در شما مهار می‌کند. بنابراین هلو برای کاهش وزن نیز مفید است.

۷. مفید برای دیابت

هلو انجیری، میان‌وعده‌ای عالی برای کودکان است زیرا شبیه به دونات بوده و طعمی به شیرینی آبنبات دارد! قند آن نیز طبیعی است بنابراین نگران مصرف قند کودکان خود نباشید. ما به قند میوه نیاز داریم. اگر از قند میوه می‌ترسید لطفا جمله زیر  را بخوانید.

در واقع، هلو انجیری برای دیابت مفید است زیرا یک هلوی بزرگ، ۲.۶ گرم فیبر رژیمی دارد که گلوکز خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ پایین آورده و سطح قند خون و انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بهبود می‌بخشد.

۸. سلامت چشم‌ها را ارتقاء می‌دهد

هلو غنی از بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. بتاکاروتن نقش مهمی در سالم نگه داشتن قوه‌ی بینایی بازی می‌کند و مانع از بیماری‌های مختلف چشم مانند خشک‌چشمی و کوری می‌شود. یک مطالعه‌ی پژوهشی- تحقیقی نشان داده‌است که کاروتنوئیدهای لوتئین و زآگزانتین موجود در هلو اثرات مثبتی در ارتباط با کم شدن شیوع آب‌مروارید هسته‌ای دارند. چنان‌چه مطالعات نشان می‌دهند، لوتئین و زآگزانتین در رنگدانه‌ی ماکولای چشم ساکن می‌شوند و به حفاظت از شبکیه‌ی چشم در برابر دژنراسیون ماکولای (تباهی لکه‌ی زرد) مرتبط با سن کمک می‌کنند. علاوه بر این، مواد مغذی موجود در هلو از بافت شبکیه در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد و آسیب‌های احتمالی ناشی از نور با طول موج بالا محافظت می‌کند.

۹. برای زنان باردار مفید است

هلو به دلیل داشتن طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری، در دوران بارداری با‌ارزش است. ویتامین C روی رشد سالم استخوان‌ها، دندان‌ها، پوست، عضلات و رگ‌های خونی کودک تاثیر مثبت دارد. این ویتامین همچنین به جذب آهن که در دوران بارداری بسیار ضروری است کمک می‌کند. فولات موجود در هلو باعث جلوگیری از نقایص لوله‌ی عصبی مانند اسپینا بیفیدا (مهره‌شکاف) می‌شود. پتاسیم موجود در هلو به جلوگیری از گرفتگی عضلانی و خستگی عمومی شایع در بارداری کمک می‌کند. وجود فیبر در آن باعث هضم مناسب غذا می‌شود و اختلالاتی مانند یبوست را کاهش می‌دهد.

۱۰. مانع از اختلالات عصبی می‌شود

مطالعات ثابت کرده‌اند که عصاره‌ی هلو اثرات مفیدی بر روی سیستم کولینرژیک مرکزی دارد. سیستم کولینرژیک یک سیستم انتقال‌دهنده‌ی عصبی است که به عنوان پشتیبان اصلی عملکرد حافظه و یادگیری عمل می‌کند. مواد موجود در هلو از انحطاط سیستم کولینرژیک جلوگیری می‌کنند و مانع از ابتلا به اختلالات مختلفی از جمله بیماری آلزایمر می‌شوند.

۱۱. از بدن در برابر کم‌خونی محافظت می‌کند

کارشناسان بهداشت و سلامت به کسانی که به کم‌خونی فقر آهن مبتلا هستند، توصیه می‌کنند که مصرف غذاهای غنی از آهن را مانند هلو در رژیم غذایی‌شان افزایش بدهند. آهن به افزایش تولید هموگلوبین کمک می‌کند، در نتیجه کم‌خونی را به حداقل می‌رساند و مانع از آن می‌شود. هلو همچنین میزان بالایی از ویتامین C دارد که کمک می‌کند بدن‌تان در جذب آهن بهتر عمل کند.

رپورتاژ

خواص هلو انجیری ۱۲: از خواص هلو کاهش التهاب است

هلو یک ضد التهاب و ضد میکروب بسیار عالی است و خواص آنتی‌اکسیدانی دارد. متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به نقرس یا روماتیسم هلو را به صورت منظم مصرف کنند. ویتامین A موجود در هلو نیز به درمان روماتیسم کمک می‌کند. هلو همچنین ادرارآور یا ملین است و به این ترتیب به کاهش التهاب، یکی از علایم اصلی نقرس و روماتیسم، کمک می‌کند.

خواص هلو انجیری ۱۳:  ضد چاقی است

هلو حاوی ترکیبات زیست‌فعال است که اثرات مفیدی در مبارزه با اختلالات مرتبط با چاقی نشان داده‌اند. یک مطالعه‌ی پژوهشی تحقیقاتی نشان داده‌است که ترکیبات فنلی موجود در هلو دارای خواص ضد التهابی و ضد چاقی هستند که در مبارزه با سندرم متابولیک (نشانگان سوخت و ساز) تاثیر مثبت دارند؛ عدم مقابله با این سندروم، می‌تواند به نگرانی‌های جدی در رابطه با سلامتی منجر شود.

۱۴. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

هلو سرشار است از اسید آسکوربیک (ویتامین C) و روی که به عملکرد طبیعی بدن و حفظ یک سیستم ایمنی سالم کمک می‌کنند. روی و ویتامین C دارای خواص التیام‌بخش زخم و آنتی‌اکسیدانی موثری هستند که در مبارزه با عفونت و کاهش شیوع و شدت بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، مالاریا، ذات‌الریه و اسهال کمک می‌کنند. کمبود این اجزاء می‌تواند به انفجار اکسیداتیو (انفجار تنفسی) و اختلال در فعالیت سلولی منجر شود.

۱۵. سطح کلسترول بد را پایین نگه می‌دارد

تحقیقات نشان داده‌اند که ترکیبات فنلی موجود در پوست و گوشت هلوی هسته جدا به حفظ سطح کلسترول LDL (لیپوپروتئین کم‌چگالی) و تحریک کلسترول خوب HDL (لیپوپروتئین پرچگالی)کمک می‌کنند. این فرآیند باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مربوط به قلب و حفظ سلامت مطلوب قلب و عروق می‌شود.

خواص هلو انجیری ۱۶: ضد پیری است

هلو منبع روی است، عنصری که خواص ضد پیری دارد. مصرف غذاهای غنی از روی مانند هلو تولید آنتی‌بادی‌ها (پادتن) را ترویج می‌کند و مانع از آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد می‌شود. هلو همچنین با افزایش سطح هورمون تستوسترون در بدن در روند پیری اندام تناسلی مردان تداخل ایجاد می‌کند.

دیگر خواص هلو انجیری برای سلامتی

۱۷. به کاهش استرس کمک می‌کند

۱۸.  استخوان‌ها را تقویت می‌کند

۱۹. ریزش مو را کاهش می‌دهد

۲۰. می‌تواند ناراحتی معده را تسکین دهد.

حقایق بیشتر درباره هلو انجیری

۱. نسبت به هلوهای دیگر طعم بهتری دارد و شیرین‌تر است.

۲. اسید موجود در هلو انجیری از اسید هلوهای دیگر کمتر است.

۳. هسته آن به گوشت نمی‌چسبد و بیرون آوردن آن با دست آسان است.

۴. این میوه، پوستی قرمز و نازک و بدون پرز – یا پرز کم – دارد. بنابراین نیازی به پوست گرفتن آن نیست.

۵. اندازه آن کوچک است. به همین دلیل راحت خورده می‌شود.

۶. درخت این میوه در برابر سرما، آفت و بیماری مقاوم است و در اکثر مناطق رشد می‌کند.

۷. این درخت تقریبا دو برابر گونه‌های دیگر، هلو می‌دهد.

۸. درخت این میوه در بهار و زودتر از گونه‌های دیگر شکوفه می‌دهد و پر از شکوفه‌های صورتی و زیبا می‌شود.

۹. شاخه‌های جوان گلخانه‌ای را به ریشه‌های کوتاه پیوند می‌زنند که کار هرس کردن و برداشت آن را آسان می‌کند.

۱۰. هلو انجیری از گونه های نادر هلو است. بنابراین با کاشت گونه‌ای نادر از هلو مثل هلو انجیری به محافظت از تنوع زیستی و حفظ گونه‌های متنوع برای نسل‌های بعدی کمک می شود.

منبع motherearthnews megunprocessed
نوشته‌های مرتبط