خواص مورینگا یا گز روغن: 30 خاصیت مورینگا برای پوست، مو و زیبایی

گیاه گز روغن یا مورینگا بخش جدانشدنی از سوپ خوشمزه‌ی سامبا و سایر خوراک‌های لذیذ جنوب هندوستان به شمار می‌رود. این گیاه دارای طعم و بافتی منحصر به فرد است. احتمالا از دانستن خواص بسیار مهم و ضروری گیاه گز روغن یا مورینگا برای بدن انسان شگفت‌زده خواهید شد. تمام بخش‌های این گیاه به طور شگفت‌انگیزی قابل خوردن هستند.

گیاه مورینگا دارای نام‌های مختلفی است؛ در زبان هندی به آن “‌ساهیجان‌”‌ یا “‌موناگا‌”‌، در زبان تلوگو “‌مولاگا‌”‌، در زبان تامیل “‌مورونگای‌”‌، در زبان کانارا “‌نوگجه مارا‌”‌، در زبان مالایالم “‌سیگرو‌”‌، در زبان مراتی “‌سوجنا‌”‌، در زبان پنجابی “‌سانجینا‌”‌، در زبان راجستانی “‌لال ساهینجانو‌”‌و در زبان فارسی به آن “‌گز روغن‌”‌ گفته می‌شود. در این مقاله، به بیان اسرار گیاه مورینگا و خواص گز روغن یا مورینگا خواهیم پرداخت.

گیاه مورینگا یا گز روغن چیست؟

الف. درخت جادویی مورینگا گیاه بومی آفریقا و آسیا به شمار می‌رود و دارای خواص و کاربردهای فراوانی است. مردم انگلیس به آن “‌درامستیک‌”‌ و مردم فیلیپین به آن “‌مالونگای‌”‌ نیز می‌گویند.
ب. گیاه مورینگا در دامنه‌ی رشته‌ کوه‌های هیمالیا در هندوستان یافت می‌شود. این گیاه متعلق به خانواده‌ی گز روغنیان (Moringaceae) است. نام این گیاه از واژه‌ی “‌مورینگا‌”‌ در زبان مالایالمی گرفته شده است. این گیاه دارای خواص و کاربردهای فراوانی است؛ برگ‌ها، غلاف، میوه‌ها، گل‌ها، ریشه، و پوست این گیاه از جنبه‌های مختلف سودمند هستند.
پ. درخت مورینگا یا گز روغن در آب و هوای نیمه خشک، گرمسیری، و نیمه گرمسیری به آسانی رشد می‌کند و به دلیل آن‌که بخش‌های مختلف این گیاه قابل خوردن هستند، برای انسان فواید زیادی به همراه دارد.
ت. پر کاربردترین بخش‌های گیاه مورینگا برگ‌ها و دانه‌های آن هستند. از دانه‌ها و ریشه‌ی مورینگا برای گرفتن عصاره‌ی روغنی استفاده می‌شود، و از گل‌های آن نیز می‌توان در آشپزی و برای خوردن استفاده کرد.
ث. گذشته از این‌ها، از پوست، شیره، دانه‌ها، روغن، برگ‌ها، ریشه‌، و گل‌های این گیاه برای تهیه‌ی داروهای سنتی در بسیاری از کشورها استفاده می‌شود.

فواید مورینگا یا گز روغن برای سلامتی

شگفت‌انگیزترین نکته درباره‌ی گیاه مورینگا این است که تمام بخش‌های این گیاه از قبیل پوست، ریشه، برگ‌ها، گل‌ها، دانه‌ها، شیره، و غلاف آن انباری از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان هستند. بنابراین، این گیاه دارای فواید بی‌شماری برای سلامتی است و قابلیت درمان بیماری‌های مختلفی را دارد. به همین دلیل، به مورینگا یا گز روغن “‌درخت جادویی‌”‌ می‌گویند و به طور گسترده در طب سنتی از آن استفاده می‌کنند. خواص گوناگون مورینگا برای سلامتی از قرار زیر هستند:

۱. روغن مورینگا، سرشار از آنتی‌اکسیدان

دانه‌های مورینگا حاوی ۴۰ درصد روغن خوراکی هستند که به عنوان روغن بن شهرت دارد. این روغن شفاف، شیرین، و بدون بو غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است،‌ و مانند روغن زیتون دارای مواد مغذی فراوانی است. این روغن دارای ماندگاری بالایی است و مانند سایر روغن‌ها فاسد نمی‌شود.

۲. برگ‌های مورینگا، سرشار از آهن

برگ‌های مورینگا در مقایسه با سایر بخش‌های این گیاه کاربردهای گسترده‌تری دارند. این برگ‌ها خوراکی هستند. برگ‌های مورینگا سه برابر بیش‌تر از اسفناج دارای آهن هستند.

۳. حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری

مورینگا یا گز روغن حاوی تمام آمینو اسیدهای ضروری برای بدن است. آمینو اسیدها اجزای تشکیل دهنده‌ی پروتئین‌هایی هستند که بدن برای رشد، ترمیم، و حفظ سلول‌ها به آن‌ها نیاز دارد. بدن انسان ۱۰ الی ۱۲ آمینو اسید تولید می‌کند. ۸ آمینو اسید باقی مانده که با نام آمینو اسیدهای ضروری شناخته می‌شوند، باید از طریق رژیم غذایی روزانه برای بدن تامین شوند؛ و مورینگا حاوی تمام این آمینو اسیدها است. فهرست آمینو اسیدهای ضروری و فواید آن‌ها در جدول زیر نشان داده شده است.

ایزولوسین کمک به تولید پروتئین و آنزیم‌ها، و ایجاد ترکیبات بیوشیمیایی موجود در بدن
لوسین تولید پروتئین و آنزیم (در کنار ایزولوسین) جهت بهبود انرژی و هوشیاری بدن
لیزین اطمینان از جذب مقدار مناسبی از کلسیم توسط بدن و کمک به تشکیل کلاژن و تولید آنتی‌بادی‌ها، هورمون‌ها، و آنزیم‌ها. و هم‌چنین، حفظ تعادل مواد مغذی که باعث کاهش رشد ویروس‌ها می‌شوند.
متیونین تامین سولفور (گوگرد) برای بدن و پیشگیری از بروز مشکلات مربوط به مو، پوست، و ناخن. کاهش کلسترول از طریق افزایش تولید لسیتین در کبد. کمک به کاهش چربی کبد و ناراحتی‌های مثانه.
فنیل‌آلانین تولید مواد شیمیایی مورد نیاز برای انتقال سیگنال‌ها میان سلول‌ها عصبی و مغز؛ و در نتیجه، کاهش احساس ناخوشایند گرسنگی. و هم‌چنین، کمک به بهبود حافظه.
ترئونین تشکیل مهم‌ترین بخش کلاژن، الاستین، و پروتئین‌های مینای دندان. کمک به متابولیسم (سوخت و ساز)، پیشگیری از تجمع چربی‌ها در کبد، و بهبود عملکرد دستگاه گوارش و مجاری روده‌ها.
تریپتوفان پشتیبانی از دستگاه ایمنی بدن و تسکین بی‌خوابی. کاهش اضطراب، افسردگی، و علائم میگرن. همکاری با لیزین برای کاهش خطر اسپاسم‌های سرخرگی و قلبی از طریق کاهش سطوح کلسترول.
والین کمک به بهبود هوش، هماهنگی ماهیچه‌ها، و آرامش خلق و خو.

 

۴. کمک به افزایش انرژی و درمان برخی بیماری‌ها

برگ‌های مورینگا یا گز روغن به افزایش سطح انرژی کمک می‌کنند؛ این افزایش انرژی به طور طبیعی و طولانی مدت خواهد بود. هم‌چنین طبق یافته‌های علمی، این گیاه می‌تواند به درمان زخم‌های معده، محدود کردن رشد تومور، کاهش درد آرتریت و التهاب، و کنترل فشار خون کمک کند.

۵. بهبود سازوکار دفاعی بدن

مصرف روزانه‌ی مورینگا به عنوان بخشی از رژیم غذایی می‌تواند سازوکار طبیعی دفاعی بدن را بهبود ببخشد. این گیاه به عنوان یک محرک ایمنی شناخته می‌شود و معمولا برای بیماران مبتلا به ایدز تجویز می‌شود.

۶. سلاحی علیه نابینایی

این گیاه غنی از ویتامین A و بتا کاروتن است و به عنوان سلاح موثری علیه نابینایی عمل می‌کند.

۷. کمک به مادران شیرده

گیاه مورینگا یا گز روغن نقش مهمی برای مادران شیرده ایفا می‌کند. طبق گزارش‌های علمی، مصرف این گیاه دارویی به اندازه‌ی قابل توجهی می‌تواند میزان شیر مادر را افزایش دهد.

۸. کمک به حفظ تعادل سطوح قند

از آن‌جا که مورینگا باعث متعادل شدن سطوح قند در بدن می‌شود، می‌تواند در مبارزه علیه دیابت بسیار موثر عمل کند.

۹. کمک به حفظ تعادل سطوح کلسترول

امروزه،‌ افزایش مصرف خوراکی‌های ناسالم می‌تواند به افزایش سطوح کلسترول بدن منجر شود. مورینگا به حفظ تعادل سطوح کلسترول در بدن کمک می‌کند.

۱۰. کمک به متابولیسم (سوخت و ساز)

مصرف برگ‌های مورینگا باعث تحریک متابولیسم (سوخت و ساز) و ساختار سلولی بدن می‌شود.

۱۱. سم زدایی طبیعی از بدن

به علاوه، این گیاه دارای خواص ضد باکتری بسیاری است و بنابراین، می‌تواند به عنوان یک پاک کننده و عامل سم زدای طبیعی به کار رود.

الف. افزودن دانه‌های مورینگا به آب آلوده می‌تواند به جذب تمام آلودگی‌ها کمک کند.
ب. مورینگا با جذب سموم از خون می‌تواند به دفع و نابودی سموم انباشته شده در بدن کمک کند.

۱۲. ماده‌ی غذایی سالم و بدون عوارض جانبی

تاکنون هیچ گونه عارضه جانبی در خصوص مصرف برگ‌های مورینگا گزارش نشده است. بنابراین، کودکان و بزرگسالان می‌توانند بدون نگرانی از این گیاه دارویی مصرف کنند. امروزه، برای افزایش میزان مواد مغذی موجود در غذاها، از این گیاه دارویی در تهیه‌ی پوره، پاستا، و نان استفاده می‌شود.

۱۳. مکمل‌های مورینگا بهتر از سایر مکمل‌ها

مکمل‌های مورینگا (گز روغن) از بسیاری از مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌های کلسیم موجود در بازار که از مواد مصنوعی ساخته می‌شوند، بهتر و موثرتر هستند. مکمل‌های مورینگا از برگ‌ها و غلاف این گیاه تهیه می‌شوند و به عنوان منابع طبیعی کلسیم و مولتی ویتامین به شمار می‌روند. روش فرآوری این مکمل‌ها باعث افزایش میزان و جذب مواد مغذی در بدن می‌شود.

۱۴. دارای کاربرد در ساخت عطر و دمنوش

از دانه‌های مورینگا برای تولید عطرها و روغن‌های رایحه درمانی استفاده می‌شود. گل‌های مورینگا نیز برای تولید دمنوش گیاهی به کار می‌روند؛ این دمنوش حاوی فلاونوئید و آنتی‌اکسیدان است.

۱۵. کمک به التیام سریع زخم‌ها

مکمل‌های مورینگا به دلیل خواص ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی‌شان می‌توانند به التیام سریع جراحت‌های خفیف نظیر کبودی‌ها، بریدگی‌ها، و سوختگی‌ها کمک کنند.

۱۶. ریشه‌ی مورینگا، کمک به درمان اختلالات جنسی

از ریشه‌ی مورینگا یا گز روغن در طب سنتی برای کنترل اختلالات دستگاه گردش خون، تحریک اشتها، و بهبود کارکرد مجاری گوارشی استفاده می‌شود. علاوه بر این‌ها، ریشه‌ی مورینگا می‌تواند به درمان اختلالات جنسی، مشکلات مجاری تناسلی زنان، و آرتریت کمک کند.

۱۷. بهبود کارکرد کلیه‌ها

طبق نتایج پژوهش‌ها، برخی ترکیبات خاص موجود در ریشه‌ی گیاه مورینگا می‌توانند به درمان سرطان تخمدان، سنگ‌های کلیه، و التهابات کمک کنند. ترکیبات موجود در مورینگا از طریق کمک به بدن جهت دفع موثرتر کلسیم و فسفات از کلیه‌ها می‌توانند باعث بهبود کارکرد عمومی کلیه‌ها شوند.

رپورتاژ

فواید مورینگا یا گز روغن برای مو

موی سالم تا حدود زیادی ظاهر فیزیکی آدم را بهبود می‌بخشد. مشکلات سلامتی یا کمبودهای مواد مغذی می‌توانند به مو آسیب برسانند و باعث بروز مشکلاتی نظیر شوره، موخوره، و شکنندگی موها شوند. بنابراین، مصرف مناسب ویتامین‌ها و مواد معدنی برای حفظ سلامت مو ضروری است. برخی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، و آمینو اسیدها در تشکیل پروتئین کراتین نقش دارند.

۱۸. کمک به رشد مو

مورینگا یا گز روغن حاوی مقدار زیادی ویتامین A است؛ بنابراین، می‌تواند به بهبود رشد و محافظت از مو کمک کند. انتقال بهینه‌ی اکسیژن و مواد مغذی از دستگاه گردش خون به فولیکول‌های مو برای رشد مناسب موها بسیار ضروری است. ویتامین A نقش مهمی در ایجاد سلول‌ها و بافت‌های سالم در بدن و کاهش ریزش مو ایفا می‌کند. کمبود ویتامین A می‌تواند باعث افزایش ضخامت پوست سر، خشکی مو، و شوره شود.

۱۹. مورینگا حاوی روی (زینک)

گیاه مورینگا حاوی روی (زینک) نیز هست و می‌تواند با بهبود کارکرد ایمنی، باعث تحریک رشد مو شود. روی (زینک) و سیلیکا به همراه ویتامین A می‌توانند از خشکی و انسداد غدد چربی پوست (سباسه) پیشگیری کنند. این غدد مسئول تولید سبوم یا چربی پوست هستند. کمبود روی (زینک) می‌تواند به بروز اختلال در تولید دی‌ان‌‌ای و پروتئین، و در نتیجه، به ضعف فولیکول‌های مو منجر شود. هم‌چنین، روی (زینک) بر ساختار و ترکیب اسید نوکلئیک تاثیر می‌گذارد.

۲۰. مورینگا حاوی ویتامین E

ویتامین E موجود در مورینگا آنتی‌اکسیدان قدرتمندی است که باعث تحریک جریان خون در اطراف پوست سر می‌شود. جریان خون مناسب در پوست سر به جذب بیش‌تر مواد مغذی برای فولیکول‌های مو کمک می‌کند.

۲۱. جلوگیری از ریزش مو

مورینگا انباری از تمام مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت مو است. ریزش مو بر اثر کمبود ویتامین B – به خصوص ویتامین B6، بیوتین، اینوزیتول، و اسید فولیک – ایجاد می‌شود. جریان مناسب خون در اطراف پوست سر باعث می‌شود فولیکول‌های مو قوی‌تر و سالم‌تر شوند. وز نیز به همراه ویتامین E به بهبود جریان خون در اطراف پوست سر کمک می‌کند. حفظ کارکرد مناسب مویرگ‌هایی که خون را به فولیکول‌های مو می‌رسانند، بسیار حیاتی است.

۲۲. مورینگا سرشار از مواد معدنی

مورینگا حاوی مقادیر زیادی از مواد معدنی نظیر کلسیم، آهن، پتاسیم، منیزیوم، سلنیوم، مس، و منگنز است که برای حفظ سلامت مو بسیار ضروری هستند.

۲۳. روغن مورینگا برای کاهش موخوره و شوره

روغن مورینگا یک مکمل طبیعی برای بهبود سلامتی و تقویت مو و پوست سر به شمار می‌رود. ماساژ مرتب مو و پوست سر با این روغن به کاهش موخوره و شوره‌ی سر کمک می‌کند. این روغن ویتامین‌ها و مواد معدنی جوان کننده را به فولیکول‌های مو و بافت پوست سر می‌رساند.

فواید مورینگا یا گز روغن برای پوست

درست مانند روش‌های حفظ سلامت مو، تامین مواد مغذی برای حفظ سلامت پوست نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. مورینگا سرشار از مواد مغذی نظیر کلسیم، ویتامین A، B، C، D، و E؛ و هم‌چنین، مواد معدنی نظیر مس، آهن، روی (زینک)، منیزیوم، سیلیکا، و منگنز است.

مورینگا دارای خواص مرطوب کنندگی و تقویت کنندگی است و به عنوان یک پاک کننده‌ی عالی عمل می‌کند؛ به همین دلیل، از مورینگا به عنوان یک ماده‌ی فعال در ترکیب محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود.

۲۴. مورینگا، عامل ضد پیری

طبق یافته‌های علمی، مورینگا دارای خواص ضد پیری است. اثر رادیکال‌های آزاد بر روی پوست انسان باعث ایجاد چین و چروک‌ها، پیری پوست، کاهش مقاومت پوست در برابر خطوط ظریف روی صورت می‌شود. مورینگا دارای قابلیت پاک کنندگی عالی است و به پاکسازی سلول‌های پوستی از رادیکال‌های آزاد و بازیابی شادابی و جوانی پوست صورت کمک می‌کند.

۲۵. حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای پوست

برگ‌های مورینگا حاوی حدود ۳۰ آنتی‌اکسیدان است که کمک فوق‌العاده‌ای به سلامت پوست می‌کنند. روغن مورینگا به مقدار زیادی در پوست جذب می‌شود و بنابراین، به انتقال این آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند به سلول‌های پوستی کمک می‌کنند.

۲۶. برگ‌های مورینگا، حاوی سولفور

برگ‌های مورینگا حاوی سولفور (گوگرد) نیز هستند. این ماده‌ی معدنی در هر یک از سلول‌های بدن وجود دارد و به عنوان ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی کلیدی کلاژن و کراتین به شمار می‌رود. کلاژن ماده‌ی انعطاف پذیری است که به پوست نرمی و انعطاف پذیری می‌بخشد. هم‌چنین، کراتین ماده‌ی مستحکمی است که به پوست استحکام و قدرت می‌دهد. این دو ماده اکثریت بافت پوست را تشکیل می‌دهند و از پروتئین‌هایی ساخته می‌شود که دارای ساختار گوگردی (سولفور) هستند.

۲۷. عصاره‌ی دانه‌ی مورینگا، مفید برای پوست

عصاره‌ی دانه‌ی گیاه دارویی مورینگا (گز روغن) در صنایع لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد گسترده‌ای دارد، زیرا دارای فواید درمانی و مراقبت از پوست، و خواص پاک کنندگی پوست است. این عصاره دارای قابلیت پاکسازی آلودگی‌ها از عمق ریشه‌ی پوست، خواص شگفت‌انگیز سم زدایی و جوان کنندگی پوست است. عصاره‌ی دانه‌ی مورینگا با متعادل کردن رنگ و حالت طبیعی پوست باعث روشن شدن سطح پوست می‌شود. به علاوه، خمیر برگ مورینگا باعث زیبایی پوست می‌شود؛ به همین دلیل، از این خمیر به عنوان ماست صورت استفاده می‌شود.

۲۸. روغن مورینگا برای نرمی پوست کودک

روغن مورینگا به روغن بن نیز مشهور است از عصاره‌ی دانه‌های مورینگا تهیه می‌شود و برای نرمی و آرامش پوست نوزاد و کودک کاربرد دارد.

۲۹. محافظت از پوست علیه آلودگی‌ها

عصاره‌ی دانه‌ی مورینگا در تهیه‌ی کرم‌های محافظت کننده از پوست استفاده می‌شود، و قادر است از پوست در برابر دود سیگار و آلودگی فلزات سنگین محافظت کند.

۳۰. کمک به پاکسازی پوست

پودر دانه‌ی مورینگا یک عامل قدرتمند پاک کننده‌ی پوست است و به عنوان یک ترکیب فعال در کرم‌ها و لوسیون‌هایی استفاده می‌شود که برای پاکسازی عمق پوست کاربرد دارند. این ماده از پوست در برابر آلودگی‌ها و دودهای چسبنده محافظت می‌کند.

ارزش غذایی مورینگا یا گز روغن

شگفت‌انگیزترین نکته درباره‌ی مورینگا این است که این گیاه انباری از مواد مغذی و مواد شیمیایی دارویی به شمار می‌رود. بخش‌های گوناگون این گیاه غنی از ویتامین A، ویتامین C، کلسیم، پتاسیم، آهن، و پروتئین هستند. این گیاه حاوی مقدار زیادی مواد مغذی گیاهی، هشت آمینو اسید ضروری، و سایر آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند و ضد بیماری است. بر اساس آموزه‌های طب آیورودا، مورینگا حاوی حدود ۵۳۹ ترکیبی است که همگی قابلیت پیشگیری از ۳۰۰ بیماری را دارا هستند. مورینگا یا گیاه گز روغن حاوی بیش از ۹۰ ماده‌ی مغذی و ۴۶ آنتی‌اکسیدان مختلفی است که آن را به یک انبار سرشار از مواد مغذی تبدیل کرده‌اند. جدول زیر خلاصه‌ای از ارزش غذایی این گیاه شگفت‌انگیز را در اختیارتان قرار می‌دهد.

ماده‌ی مغذی برگ‌های خشک شده برگ‌های تازه
ویتامین A ۶.۷۸ میلی‌گرم ۱۸.۹ میلی‌گرم
تیامین (B1) ۰.۰۶ میلی‌گرم ۲.۶۴ میلی‌گرم
ریبوفلاوین (B2) ۰.۰۵ میلی‌گرم ۲۰.۵ میلی‌گرم
نیاسین (B3) ۰.۸ میلی‌گرم ۸.۲ میلی‌گرم
ویتامین C ۲۲۰ میلی‌گرم ۱۷.۳ میلی‌گرم
کلسیم ۴۴۰ میلی‌گرم ۲۰۰۳ میلی‌گرم
کالری ۹۲ ۲۰۵
کربوهیدرات ۱۲.۵ گرم ۳۸.۲ گرم
مس ۰.۰۷ میلی‌گرم ۰.۵۷ میلی‌گرم
چربی ۱.۷۰ گرم ۲.۳ گرم
فیبر ۰.۹۰ گرم ۱۹.۲ گرم
آهن ۰.۸۵ میلی‌گرم ۲۸.۲ میلی‌گرم
منیزیوم ۴۲ میلی‌گرم ۳۶۸ میلی‌گرم
فسفر ۷۹ میلی‌گرم ۲۰۴ میلی‌گرم
پتاسیم ۲۵۹ میلی‌گرم ۱۳۲۴ میلی‌گرم
پروتئین ۶.۷۰ گرم ۲۷.۱ گرم
روی (زینک) ۰.۱۶ میلی‌گرم ۳.۲۹ میلی‌گرم

 

برگ‌های مورینگا انباری از مواد مغذی هستند. پتاسیم موجود در این برگ‌ها هفت برابر بیش‌تر از موز، و پروتئین موجود در آن دو برابر پروتئین موجود در شیر است. شیر به عنوان منبع مهمی برای کلسیم به شمار می‌رود، ولی برگ‌های مورینگا چهار برابر شیر حاوی کلسیم هستند. میزان ویتامین A یا بتا کاروتن موجود در این برگ‌ها چهار برابر بیش‌تر از هویج است. پودر مورینگا که از طریق آسیاب برگ‌های خشک شده‌ی مورینگا تهیه می‌شود، حاوی هفت برابر ویتامین C بیش‌تر نسبت به پرتقال، ۲۵ برابر آهن بیش‌تر نسبت به اسفناج، ۳۶ برابر منیزیوم بیش‌تر نسبت به تخم مرغ، ۵۰ برابر ویتامین B3 بیش‌تر نسبت به بادام زمینی، و ۵۰ برابر ویتامین B2 بیش‌تر نسبت به موز است.

مقایسه‌ی برگ‌های مورینگا با برخی از مواد غذایی رایج

مواد مغذی برگ‌های مورینگا (۱۰۰ گرم) سایر مواد غذایی (۱۰۰ گرم)
ویتامین A ۶۷۸۰ میکروگرم هویج: ۱۸۹۰ میکروگرم
ویتامین C ۲۲۰ میلی‌گرم پرتقال: ۳۰ میلی‌گرم
کلسیم ۴۴۰ میلی‌گرم شیر گاو: ۱۲۰ میلی‌گرم
پتاسیم ۲۵۹ میلی‌گرم موز: ۸۸ میلی‌گرم
پروتئین ۶.۷ گرم شیر گاو: ۳.۲ گرم

 

علاوه بر این مواد مغذی، برگ‌های مورینگا حاوی تمام آمینو اسیدهای ضروری برای رشد و سلامت بدن انسان هستند.

آمینو اسیدهای موجود در برگ‌های مورینگا

مواد مغذی برگ‌های خشک (۱۰۰ گرم) برگ‌های تازه (۱۰۰ گرم)
آرژینین ۴۰۶.۶ میلی‌گرم ۱۳۲۵ میلی‌گرم
هیستیدین ۱۴۹.۸ میلی‌گرم ۶۱ میلی‌گرم
ایزولوسین ۲۹۹.۶ میلی‌گرم ۸۲۵ میلی‌گرم
لوسین ۴۹۲.۲ میلی‌گرم ۱۹۵۰ میلی‌گرم
لیزین ۳۴۲.۴ میلی‌گرم ۱۳۲۵ میلی‌گرم
متیونین ۱۱۷.۷ میلی‌گرم ۳۵۰ میلی‌گرم
فنیل‌آلانین ۳۱۰.۳ میلی‌گرم ۱۳۸۸ میلی‌گرم
ترئونین ۱۱۷.۷ میلی‌گرم ۱۱۸۸ میلی‌گرم
تریپتوفان ۱۰۷ میلی‌گرم ۴۲۵ میلی‌گرم
والین ۳۷۴.۵ میلی‌گرم ۱۰۶۳ میلی‌گرم

 

با توجه به خواص گیاه مورینگا یا گز روغن، گنجاندن این گیاه دارویی در رژیم غذایی یا برنامه‌ی روزانه‌تان ضروری است. این گیاه دارویی با خواص آنتی‌اکسیدانی، پاک کنندگی، و سم زدایی‌اش یکی از بهترین داروهای طبیعی برای مراقبت از پوست به شمار می‌رود. همیشه قبل از مصرف یک محصول جدید بر روی پوست، نظیر روغن بن و خمیر برگ مورینگا، باید مقدار کمی از آن را روی پوست‌تان امتحان کنید. مصرف گیاه مورینگا روشی راحت و دلپذیر برای بهره‌مندی کامل از خواص و فواید طبیعت برای سلامتی انسان است.

25 ماده غذایی سرشار از روی که برای بدن ضروری هستند

منبع stylecraze
نوشته‌های مرتبط