خواص فندق خام: 19 فایده مهم فندق برای سلامتی و زیبایی

فندق این میوه گرد و زیبا و خوشرنگ که در صنعت شیرینی پزی غوغا به پا میکند علاوه بر رنگ و عطر و طعم منحصر به فرد و محش خود خواص بسیار زیادی هم برای سلامتی و زیبایی پوست و مو دارد. فندق همچنین منبعی غنی از چربی‌های سالم است، کلسترول و سدیم ندارد و ۹۳ درصد از نیاز روزانه‌ی شما را به چربی تامین می‌کند. فندق چه به صورت بوداده و نمکی چه به صورت خام استفاده میشود و مزایای بسیاری برای سلامتی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا نکات جالبی از خواص فندق خام برای سلامتی، پوست و مو را با هم مرور کنیم.

خواص فندق خام

۱. سرشار از مواد مغذی: فندق خام منبع عالی از مواد مغذی مانند پروتئین، فیبر، چربی های سالم، ویتامین ها و مواد معدنی است. فقط ۲۸ گرم فندق به شما ۱۷۶ کالری می‌دهد همراه ۳ گرم فیبر غذایی و ۱۷ گرم چربی. شما می‌توانید آن را به عنوان یک خوراکی قبل از غذا استفاده کنید، زیرا معده‌تان را پر می‌کند و مانع از این می‌شود که در خوردن غذاها زیاده‌روی کنید. فقط یادتان باشد که بیش‌تر از میزان توصیه شده فندق نخورید.

۲. سرشار از آنتی اکسیدان: فندق خام سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E است که به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو کمک می کند. یک فنجان فندق حدود ۸۶٪ از نیاز روزانه‌ی شما را به ویتامین E تامین می‌کند. این مغز مقوی همچنین حاوی ویتامین A و ویتامین C است که هر دو آنتی‌اکسیدان‌هایی قوی هستند.

۳. خواص ضد التهابی: فندق خام حاوی ترکیبات ضد التهابی است که به کاهش التهاب در بدن کمک می کند.

۴. سلامت قلب: فندق خام سرشار از چربی های سالم است که می تواند به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند. قط یک فنجان از این مغز ۵۰٪ از سطح منیزیم مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. منیزیم نقش مهمی در تنظیم میزان کلسیم دارد. گفته می‌شود که بیش از اندازه بالا بودن سطح کلسیم برای سلامت قلب مضر است. منیزیم از قلب شما با ایجاد فضایی برای استراحت و جلوگیری از سخت به تلاش افتادن آن مراقبت می‌کند.

۵. کاهش کلسترول: فندق خام حاوی چربی های سالمی است که می تواند به کاهش سطح کلسترول در بدن کمک کند. خوردن فندق می‌تواند سطوح HDL (کلسترول خوب) را بهبود بخشد. در واقع فندق سطح کلسترول خوب را افزایش می‌دهد و در عین حال سطح کلسترول بد را پایین می‌آورد.

۶. عملکرد مغز را تقویت می کند: فندق خام حاوی مواد مغذی مانند ویتامین E و فولات است که برای سلامت و عملکرد مغز ضروری هستند. فقط ۳۰ گرم فندق ۱۷٪ از ارزش روزانه‌ی توصیه شده‌ی این عنصر ضروری را تامین می‌کند.

خواص روغن فندق: ۲۲ فایده روغن فندق برای پوست و مو

۷. قند خون را تنظیم می کند: فندق خام حاوی فیبر و چربی های سالم است که می تواند به تنظیم سطح قند خون در بدن کمک کند. فندق به علت پایین بودن سطح شاخص گلوکزش، از افزایش سطح قند خون جلوگیری می‌کند.

۸. کاهش وزن: فندق خام کالری کمی دارد و فیبر بالایی دارد که می تواند به کاهش وزن کمک کند. خوراکی‌های بی‌فایده و پرکالری را کنار بگذارید و یک مشت فندق را به عنوان میان‌وعده مصرف کنید تا به فرآیند کاهش وزن‌تان طعم و مزه‌ی خوبی بدهید.

رپورتاژ

۹. سلامت استخوان ها: فندق خام سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم است که برای سلامت استخوان ها ضروری هستند. منیزیم، همراه با کلسیم، برای سلامتی استخوان‌ها و مفاصل شما ضروری است. زمانی که کمبود ناگهانی منیزیوم در بدن رخ می‌دهد، منیزیم اضافی که توسط استخوان‌ها ذخیره می‌شود وارد میدان می‌شود. علاوه بر این، فندق حاوی منگنز است، ماده‌ای معدنی که برای رشد و استحکام استخوان ضروری است

۱۰. خواص ضد سرطانی: فندق خام حاوی ترکیباتی است که خواص ضد سرطانی آنها ثابت شده است. فندق بیشتر از سایر مغزها، مثل گردو و پسته، پروآنتوسیانیدین دارد . آزمایشات انسانی و حیوانی نشان می دهد که پروآنتوسیانیدین به پیشگیری و درمان برخی از انواع سرطان کمک می کند. گفته می شود این ماده از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند.

۱۱. سلامت پوست: فندق خام حاوی ویتامین E است که برای سلامت پوست ضروری است. فندق سرشار از آنتی اکسیدان است که نقش مهمی را در حفظ سلامتی و درخشانی پوست ایفا می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و دیگر سموم موجود در جریان خون مفید هستند. آنتی‌ اکسیدان‌ها پوست را از رادیکال‌های آزاد که به پوست آسیب می‌رسانند رها می‌کنند.

۱۲. سلامت دستگاه گوارش: فندق خام حاوی فیبر است که می تواند به بهبود سلامت گوارش کمک کند.

۱۳. تقویت انرژی: فندق خام به دلیل داشتن پروتئین بالا و چربی سالم منبع خوبی از انرژی است.

۱۴. حمایت از سیستم ایمنی: فندق خام حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است که به حمایت از سیستم ایمنی کمک می کند. فندق سرشار از مواد مغذی مختلف، از جمله مواد معدنی متفاوت مانند کلسیم، پتاسیم، منگنز و منیزیم است. همه‌ی این مواد مغذی برای اطمینان از جریان خون بدون مانع در بدن ضروری هستند. وقتی خون بدون هر گونه‌ای مانعی در بدن عبور می‌کند، قدرت ایمنی بدن شما افزایش می‌یابد. این امر به نوبه‌ی خود، از بروز اختلالات مختلف و ناخواسته جلوگیری می‌کند

۴۱ فایده فندق برای سلامتی، پوست و مو

۱۵. سلامت چشم: فندق خام حاوی مواد مغذی مانند ویتامین E و لوتئین است که برای سلامت چشم ضروری است. فندق سرشار از پتاسیم، ویتامین A و C است که علاوه بر سلامت چشم می تواند بر بینایی و شبکیه چشم نیز اثر مثبتی داشته باشند.

۱۶. خواص ضد پیری: فندق خام حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به محافظت از بدن در برابر پیری کمک می کند. یک فنجان فندق دارای ۸۵٪ ویتامین E است. فندق سرشار از ویتامین‌های A، C و K نیز هست. این ویتامین‌ها به صورت فردی و همراه با هم برای حفظ جوانی و جلوگیری از ایجاد چین و چروک عمل می‌کنند. افزایش زودهنگام خطوط روی پیشانی یا صورت نیز با به تعویق انداختن فرآیند پیری، متوقف می‌شود. تاثیرات ترکیبی ویتامین‌های A و C که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، رادیکال‌های آزاد و سموم را از پوست دفع کرده و مانع از ایجاد خطوط و چروک‌ها می‌شود.

۱۷. کاهش اضطراب: فندق خام حاوی منیزیم است که می تواند به کاهش اضطراب و استرس کمک کند. فندق در ترکیبات خود از موادی همچون اسید های چرب امگا ۳ و آلفا لینولنیک ها برخوردار است. این دو ماده در کنار یکدیگر می توانند نقش مهمی را در جهت کاهش استرس ایفا نمایند.

۱۸ خواص ضد ویروسی: فندق خام حاوی ترکیباتی است که خواص ضد ویروسی آنها ثابت شده است و می تواند در برابر انواع خاصی از عفونت های ویروسی مفید باشد. ویتامین های گروه B از ویتامین های لازم برای بهبود عملکرد اسیدهای آمینه در بدن می باشد.

۱۹. خواص ضد باکتریایی: فندق خام حاوی ترکیباتی است که خواص ضد باکتریایی آنها ثابت شده است. خواص فندق برای پوست شامل خواص ضد باکتری می‌شود. منافذ پوست را کوچک می‌کند و باعث ترشح سبوم  می‌شود که مانند درمانی ضدباکتری برای مشکلات پوستی مانند ترک لب، ترک‌های پوستی، جای زخم و غیره، جدا از آکنه و جوش عمل می‌کند.

نوشته‌های مرتبط