خواص روغن سبوس برنج: ۸ خاصیت سوبس برنج برای سلامتی+ مضرات

مهم است که بدانید کدام روغن را باید برای آشپزی استفاده کنید. به این دلیل که روغن نه تنها عطر و طعم غذا را بهبود می‌دهد، بلکه بر سلامت شما نیز تأثیر می‌گذارد. مطالعات نشان داده‌اند که کیفیت روغن پخت و پز تا چه میزان می‌تواند بر سلامت شما در دراز مدت تاثیرگذار باشد. و نادیده گرفتن این موضوع ممکن است شما را به سمت برخی از اختلالات سلامتی ناخوشایند سوق دهد. روغن پخت و پز سبوس برنج در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی به دست آورده‌است. و در این نوشتار، قصد داریم بر آن‌چه که باعث محبوبیت آن شده و در عین حال خواص روغن سبوس برنج تمرکز کنیم.

روغن سبوس برنج چیست؟

این روغن از سبوس برنج یا لایه قهوه‌ای بیرونی برنج گرفته می‌شود. روغن سبوس برنج دارای نقطه دود بالا (450 درجه‌ی فارنهایت) است و برای آماده کردن غذاهایی که پخت آن‌ها به درجه حرارت بالا نیاز دارد،‌کاملا مناسب است.

خواص روغن سبوس برنج از ترکیبات موجود در آن حاصل می‌شود – این روغن حاوی گاما- اوریزانول نوعی آنتی‌اکسیدانی قوی است و در عین حال برخی ترکیبات شیمیایی ارگانیک مانند توکوفرول ها و توکوترینول‌ها هم دارد که دارای خواص ویتامین E هستند. بیش‌ترین خواص روغن سبوس برنج حاصل از این ترکیبات است.

خواص روغن سبوس برنج

1. سبوس برنج موجب تقویت سلامت قلب می‌شود

روغن سبوس برنج که به عنوان یک روغن مفید برای قلب نیز شناخته شده‌است، به لطف سطح مناسبی از گاما- اوریزانول می‌تواند سطح کلسترول را کاهش دهد. در واقع این آنتی‌اکسیدان جذب کلسترول را کاهش می‌دهد و به این ترتیب باعث کاهش کلسترول می‌شود. این روغن همچنین دارای بهترین ترکیب از چربی‌های تک غیر اشباع، چند غیر اشباع و اشباع در میان تمام روغن‌های گیاهی است.

یک مطالعه‌ی ایرانی نشان می‌دهد که مصرف روغن سبوس برنج به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم می‌تواند خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد. در یکی دیگر از مطالعات جالب، دریافتیم که روغن سبوس برنج، و نه فیبر آن، اثرات بیش‌تری بر کاهش کلسترول دارد.

2. می‌تواند برای بیماران دیابتی مفید باشد

در یک مطالعه، روغن سبوس برنج به میزان 30٪ قند خون را کاهش داد. بعضی از منابع حتی روغن سبوس برنج را به عنوان مغذی‌ترین ماده‌ی خوراکی روی این سیاره اعلام کرده‌اند.

3. به کاهش وزن کمک می‌کند

از آن‌جایی که این روغن توانایی کاهش سطح کلسترول را دارد، می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. این روغن همچنین غنی از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی (مانند اوریزانول) است که باعث افزایش متابولیسم و ​​کمک به کاهش وزن سالم می‌شوند.

۴. لکه‌های تیره‌ی پوست را درمان می‌کند

استفاده از روغن سبوس برنج به صورت موضعی نیز خواص خاص خود را دارد. این نوع کاربرد از روغن سبوس باعث می‌شود تا پوست روشن شود و لکه های تیره را نیز کاهش می‌دهد. استفاده‌ی موضعی از این روغن همچنین کمک می‌کند تا پف دور چشم درمان شود.

5. به درمان اگزما کمک می‌کند

خواص مرطوب‌کننده‌ی روغن سبوس برنج به درمان خشکی پوست و اگزما کمک می‌کند. سایر اختلالات پوست خشک مانند درماتیت، آکنه روزاسه و حتی خارش با استفاده از روغن سبوس برنج قابل درمان هستند.

6. آکنه را درمان می‌کند

روغن حاوی اسیدهای اولئیک و لینولئیک به یک میزان متعادل است، و همین می‌تواند به درمان آکنه کمک کند. چنین تاثیری به این دلیل است که پوست مبتلا به آکنه معمولا کمبود اسید لینولئیک دارد. این روغن حاوی پالمیتیک اسید، یکی دیگر از اسید‌های چرب ضروری برای داشتن پوست سالم است.

7. به تاخیر روند پیری کمک می‌کند

این تاثیر را می‌توان به حضور اسکوآلن موجود در روغن سبوس برنج نسبت داد، که پوست را سفت می‌کند و سلامت آن را افزایش می‌دهد. در نتیجه، تشکیل چین و چروک را روی پوست کاهش می‌دهد و به دلیل خواص مرطوب‌کننده‌ای که دارد روند پیر شدن پوست را به تاخیر می‌اندازد.

رپورتاژ

8. رشد مو را تسریع می‌کند

روغن سبوس برنج حاوی اینوزیتول است، نوعی ترکیب کربوهیدراتی که از شوره‌ی سر جلوگیری می‌کند و موخوره را کاهش می‌دهد. این روغن در عین حال باعث افزایش سلامتی مو می‌شود. روغن سبوس برنج حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است (هرچند امگا 3 موجود در آن بسیار کم است) که به جلوگیری از سفید شدن زودرس موها کمک می‌کنند.

مطالعات نشان می‌دهند که اسید لینولئیک و اوریزانول رشد مو را نیز تسریع می‌بخشند و تارهای مو را تقویت می‌کنند.

روغن سبوس برنج با این روش‌ها می‌تواند سلامت شما را حفظ کند و شما را سالم‌تر نگه دارد. اما چیز دیگری نیز وجود دارد که باید بدانیم: مواد مغذی دیگری نیز در روغن سبوس وجود دارد که تاثیر مثبتی روی بدن می‌گذارند.

مشخصات تغذیه‌ای روغن سبوس برنج چیست؟

ارزش روزانه
چربی کل ۲۱۸ گرم ۳۳۵٪
چربی اشباع ۴۳ گرم ۲۱۵٪
چربی ترانس صفر گرم
کلسترول صفر گرم ۰٪
سدیم صفر گرم ۰٪
کربوهیدرات کل صفر گرم ۰٪
فیبر غذایی صفر گرم ۰٪
قند صفر گرم ۰٪
پروتئین صفر گرم
ویتامین A ۰٪
ویتامین C ۰٪
کلسیم ۰٪
آهن
اطلاعات مربوط به کالری
کالری ۱۹۲۷ ۹۶٪
از کربوهیدرات ۰.۰
از چربی ۱۹۲۷
از پروتئین ۰.۰
از الکل ۰.۰
چربی و اسیدهای چرب
چربی کل ۲۱۸ گرم ۳۳۵٪
چربی اشباع ۴۳ گرم ۲۱۵٪
چربی تک غیراشباع ۸۵.۷ گرم
چربی چندغیراشباع ۷۶.۳ گرم
کل چربی‌های ترانس
کل اسیدهای چرب ترانس-مونوانوئیک
کل اسیدهای چرب ترانس-پولی‌انوئیک
کل اسیدهای چرب امگا ۳ ۳۴۸۸ میلی‌گرم
کل اسیدهای چرب امگا ۶ ۷۲۸۱۶ میلی‌گرم
ویتامین‌ها
مقدار به ازای هر وعده ارزش روزانه
ویتامین A ۰ واحد بین‌المللی ۰٪
ویتامین B ۰ میلی‌گرم ۰٪
ویتامین D
ویتامین E (آلفا توکوفرول) ۷۰.۴ میلی‌گرم ۳۵۲٪
ویتامین K ۵۳.۹ میکروگرم ۶۷٪
تیامین  ۰ میلی‌گرم ۰٪
ریبوفلاوین ۰ میلی‌گرم ۰٪
نیاسین ۰ میلی‌گرم ۰٪
ویتامین B۶ ۰ میلی‌گرم ۰٪
فولات ۰ میکروگرم ۰٪
ویتامین B۱۲ ۰ میکرو‌گرم ۰٪
پانتوتنیک اسید ۰ میلی‌گرم ۰٪
کولین
بتائین

 

روغن سبوس برنج کاربردهای دیگری هم دارد.

* برای پخت و پز

روغن سبوس برنج به ویژه برای پخت و پز با حرارت بالا مناسب است، زیرا دارای نقطه‌ی دود بالایی است. شما می‌توانید آن را برای تفت دادن یا طبخ به شیوه‌ی تفت روغن داغ استفاده کنید. این روغن همچنین عطر و طعم ملایم و بافت شفاف و تمیزی دارد و روی طعم غذا تاثیر زیادی نمی‌گذارد.

* برای تهیه‌ی صابون

یکی دیگر از کاربردهای جالب روغن سبوس برنج تهیه‌ی صابون است. این نوع صابون با ترکیبی از روغن سبوس برنج و روغن‌های دیگر، و همین‌طور شی‌باتر و هیدروکسید سدیم تهیه‌ می‌شود. آب مقطر نیز می‌توان به آن اضافه کرد.

جالب به نظر می‌رسد، این‌طور نیست؟ اما صبر کنید – همه چیز هم در مورد این روغن جذاب و زیبا نیست. در واقع مصرف آن عوارضی هم دارد.

مضرات روغن سبوس برنج

* بروز برخی مشکلات در طول بارداری و شیر دادن به نوزاد

اگر چه این روغن در مقادیر نرمال خطری ندارد، اما مطمئن نیستیم که در طول حاملگی و شیر دادن به نوزاد در مقادیر بیش‌تر قبال استفاده است یا خیر. از این رو، بهتر است محتاط باشید و بعد از مشاوره با پزشک‌تان، روغن را در حد متعادل مصرف کنید.

* مشکلات مربوط به دستگاه گوارش

در صورت داشتن مشکلات دستگاه گوارش مثل زخم، سوء هاضمه، یا هر نوع دیگری از مسمومیت گوارشی – از مصرف این روغن پرهیز کنید. فیبر سبوس برنج می‌تواند دستگاه گوارش شما را مسدود کند و باعث بروز مشکلات و عوارضی شود.

ما مطمئن نیستیم که این مورد در مورد روغن سبوس برنج هم صدق می‌کند یا خیر. بنابراین، احتیاط را رعایت کنید و از مصرف آن پرهیز کنید.

نتیجه‌گیری

خواص روغن سبوس برنج به ما نشان می‌دهد که این روغن چه‌طور می‌تواند روی سلامت ما را در درازمدت تاثیر مثبت بگذارد. احتمالا باید شیوه‌های دیگری را هم برای اضافه کردن این روغن به رژیم غذایی‌تان پیدا کنید!

اگر در رابطه با خواص روغن برنج و کاربردهای آن تجربه‌ای دارید، لطفا آن را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید!

منبع stylecraze
نوشته‌های مرتبط