خواص دمنوش برگ یاس: ۱۱ فایده دمنوش یاس برای سلامتی

یاس یک گیاه معطر و محبوب است که معمولا برای تهیه‌ی دمنوش استفاده می‌شود. این دمنوش از مدت‌ها پیش در چین مورد استفاده بوده‌است. در حال حاضر هنوز هم مصرف می‌شود و محققان دریافته‌اند که مزایای زیادی برای سلامتی دارد. برخی از افراد امروزه به طور مرتب دمنوش برگ گل یاس را مصرف می‌کنند تا بتوانند زندگی سالم و شادی داشته باشند. بیایید پیش از صحبت در مورد خواص دمنوش برگ یاس با آن آشنا شویم.

ریشه‌ی استفاده از برگ یاس

این برگ شگفت‌انگیز و باخاصیت از چین می‌آید. تاریخچه‌ی استفاده از دمنوش برگ یاس می‌تواند به بیش از 1000 سال پیش برسد. این گیاه بسیار ظریف است و نیاز به مراقبتی پیچیده دارد. برگ یاس  معمولا توسط چینی‌ها در ماه ژوئن، ژوئیه، و اوت برداشت می‌شود. این برگ‌ها در دوره‌ی سلسله‌ی مینگ یک کالای مورد معامله بودند و در حال حاضر به دلیل تقاضای بالایی که برای خرید آن وجود دارد، به سراسر جهان ارسال می‌شود.

برگ یاس معمولا برای تهیه‌ی دمنوش استفاده می‌شود. این روند کمی ریزه‌کاری دارد. ابتدا، برداشت‌کننده‌ی محصول جوانه و برگ یاس را برداشت می‌کند. و سپس آن را روی یک تخت حاوی برگ چای قرار می‌دهد تا عطر و طعم بگیرد. این روند حدود چهار ساعت طول می‌کشد کیفیت چای به این بستگی دارد که چند بار این فرایند عطردهی انجام شود. برگ‌های با کیفیت معمولا شش تا هفت بار فرآیند طعم‌دهی و عطردهی را پشت سر می‌گذارند.

برگ یاس با توجه به محبوبیتی که دارد، در سراسر جهان پیدا می‌شود و در دسترس است. گفته می‌شود که دمنوش برگ یاس برای سلامتی ما شگفتی می‌آفریند به این ترتیب که خطر سرطان، سکته‌ی مغزی و بسیاری موارد دیگر را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. مزایای دمنوش برگ یاس برای سلامتی به قرار زیر است:

۱. وزن را کاهش می‌دهد

چه کسی می‌داند که نوشیدن این دمنوش می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟ به نظر می‌رسد که در این چای دوز کوچکی از کافئین و ترکیب کاتچین وجود دارد. این ترکیبات باعث می‌شود که سوخت و ساز بدن‌تان سریع‌تر شود، بنابراین چربی اضافی در سیستم بدن‌تان ذخیره نمی‌شود.

برخی از تحقیقات نیز نشان داده‌اند که مشکل اصلی در کاهش وزن ناموفق عملکرد نامناسب دستگاه گوارش است. کافئین می‌تواند سیستم گوارش شما را بهتر کند. و اگر دوست دارید سرعت سوخت و ساز را افزایش دهید، کافئین می‌تواند به شما بیش‌تر کمک کند. گفته می‌شود که این ماده می‌تواند شما را هوشیارتر کند و عملکرد شما را در حال ورزش افزایش دهد. بنابراین نوشیدن این دمنوش را شروع کنید و وزن اضافی‌تان را از بین ببرید!

۲. از بروز سرطان جلوگیری می‌‌کند و آن را درمان می‌کند

سرطان بیماری نابکار و کشنده است. برای جلوگیری از آن، دمنوش برگ یاس را به صورت منظم بخورید. در این دمنوش ماده‌ای منحصر به فرد وجود دارد که فقط در چای‌های غیرتخمیری، از جمله دمنوش برگ یاس موجود است. این ماده اپی‌گالوکاتشین گالات نامیده می‌شود و در چای تخمیر شده یافت نمی‌شود، زیرا در زمان تخمیر رقیق می‌شود. ثابت شده‌است که اپی‌گالوکاتشین در کشتن سلول‌های سرطانی بسیار موثر است.

۳. کلسترول را پایین می‌آورد

این هم دلیل دیگری برای این‌که باید دمنشو برگ یاس استفاده کنید. کلسترول یکی از مشکلات داشتن اضافه وزن است. با نوشیدن دمنوش برگ یاس، میزان کلسترول LDL و کلسترول کلی را در بدن‌تان کاهش می‌دهید. به گفته‌ی محققان چینی، این دمنوش حتی می‌تواند به افزایش HDL در بدن‌تان کمک کند. HDL نوع خوب کلسترول است که در خون شما جریان دارد. کلسترول خوب به تجزیه‌ی کلسترول بد و مبارزه با آن، و از بین بردن آن در جاهای ناخواسته کمک می‌کند.

۴. از پیری زودرس جلوگیری می‌کند

به هر روی روزی نشانه‌های پیری را مشاهده خواهید کرد، یا شاید هم تا به حال متوجه حضور آن‌ها شده‌ باشید. خواه چین و چروک باشد و خواه خطوط ریز، برخی از آدم‌ها می‌کوشند جلوی بدتر شدن آن‌ را بگیرند. خب، دیگر لازم نیست به دنبال راه حلی برای این مشکل باشید! دمنوش برگ یاس با آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند. رادیکال‌های آزاد موادی هستند که فرایند جوان‌سازی دوباره را با اختلال مواجه می‌کنند. مبارزه با این رادیکال‌های آزاد دشوار است زیرا در همه جا و دور و اطراف ما وجود دارند. اما با مصرف دمنوش برگ یاس، احتمال رها شدن از شر رادیکال‌های آزاد و تاثیر بدی که روی بدن دارند، ‌افزایش می‌یابد.

۵. عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌دهد

یک سیستم ایمنی قوی به مبارزه با هر گونه بیماری که برای‌تان رخ می‌دهد، کمک می‌کند. برای تقویت این سیستم و حفاظت دو برابر از آن، EGCG موجود در برگ گل یاس راه حل شما است. ثابت شده‌است که EGCG یا اپی‌گالوکاتشین گالات ۳ قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد. بر اساس یک مطالعه که در BMC Complementary & Alternative Medicine منتشر شد، گفته می‌شود که کاتچین‌ها و تانن به مبارزه با آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می‌کند.

۶. کمک‌تان می‌کند که خلق و خوی بهتری داشته باشید

زمانی ‌که ما خوشحال هستیم، همه چیز در اطراف‌مان نیز عالی به نظر می‌رسد. با داشتن رویکردی شاد نسبت به زندگی، هیچ چیز غیر ممکن دیده نمی‌شود. نوشیدن دمنوش برگ یاس به طور مرتب می‌تواند راهی برای داشتن یک زندگی شاد باشد. هنگامی ‌که به سادگی دمنوش برگ یاس را استنشاق کنید، یک عامل لینانول وجود دارد که به عنوان آرامبخش عمل می‌کند.

لینانول به کاهش ضربان قلب هم کمک می‌کند. در عین حال سیستم عصبی شما را آرام کرده و خلق و خوی‌تان را بهبود می‌دهد و در نهایت سبب می‌شود که آرام‌تر شوید و آرامش ذهنی بیش‌تری داشته باشید. اما قبل از فعالیتی که مستلزم احتیاط کامل است، این دمنوش را مصرف نکنید، زیرا در صورتی که لینانول به دقت استفاده نشود، ممکن است از میزان هوشیاری شما بکاهد.

۷. به مبارزه با دیابت کمک می‌کند

ثابت شده که دمنوش برگ یاس یک نوشیدنی عالی برای مبارزه با دیابت است. خواه به دیابت مبتلا شده باشید و خواه نه، دمنوش برگ یاس به جلوگیری از آن یا بهبود وضعیت کنونی‌تان کمک می‌کند. این چای می‌تواند سطح قند خود را در حد متعادل نگه دارد و در عین حال به تولید انسولین در بدن انسان کمک کند.

همچنین گفته می‌شود که این دمنوش عملکرد پروتئین‌های سرم را که برای افراد مبتلا به دیابت خطرناک است، معکوس می‌کند. عملکرد معکوس به کنترل دیابت و جلوگیری از بروز آن کمک می‌کند. دمنوش برگ یاس تا زمانی که قند یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی را به آن اضافه نکنید، برای افراد مبتلا به دیابت و همچنین برای پیشگیری از بروز آن موثر خواهد بود.

۸. به سلامت سیستم هضم کمک می‌کند

عملکرد نامناسب سیستم هضم می‌تواند مشکلات زیادی در بدن ایجاد کند. اگر غذا در سیستم بدن‌تان باقی بماند، ممکن است تولید مواد زائد مضر شروع شوند. این امر می‌تواند وزن اضافی، آکنه، ناخن‌های ترک خورده و بسیاری مشکلات دیگر را ایجاد کند. همان‌طور که قبلا ذکر کردیم، برگ گل یاس سرشار از آنتی‌اکسیدانی به نام کاتچین است. اثبات شده که کاتچین عملکرد آنتی‌اکسیدان‌های داخل سلولی را بهبود می‌بخشد. این آنتی‌اکسیدان در عین حال عملکرد آنزیم‌های دستگاه گوارش را بهبود می‌دهد و تولید آنزیم‌های سالم را در این دستگاه ترویج می‌کند. آنزیم‌های سالم باعث می‌شود سیستم گوارشی عالی و سالمی داشته باشیم.

۹. به مبارزه با باکتری‌ها کمک می‌کند

چای‌های سبز، مانند دمنوش برگ یاس، به دلیل مزایای فراوانی که برای سلامتی دارند، شناخته شده‌اند. یکی از مزایای این دمنوش محبوب ضد باکتری بودن آن است. دمنوش برگ یاس دارای پلی‌فنول خاصی است که به مبارزه با باکتری‌ها از جمله هلیکوباکتر پیلوری و استرپتوکوک آلفا همولیتیک کمک می‌کند. همچنین گفته می‌شود که این پلی‌فنول در مبارزه با ویروس‌هایی مانند اچ‌آی‌وی، انگل‌ها، قارچ‌های رشته‌ای، کلامیدیا و بسیاری دیگر موثر است. دمنوش برگ یاس همچنین می‌تواند باکتری‌های خوب تولید کند که به هضم غذا کمک می‌کنند.

۱۰. گردش خون را تنظیم می‌کند

گفته می‌شود که دمنوش برگ یاس به حفظ گردش خون مناسب کمک می‌کند. خون نقش مهمی ‌در بدن ما ایفا می‌کند، و هنگامی ‌که دچار مشکلی شود، ممکن است تاثیر بسیار بدی روی کل بدن شما داشته باشد. بنابراین، یک گردش خون سالم می‌تواند از بیماری‌هایی مانند آسیب‌های شریانی، لخته شدن خون، آسیب مغزی و سایر بیماری‌های خطرناک جلوگیری کند.

۱۱. درد عضلانی را تسکین می‌دهد

رپورتاژ

خواه در اثر سپری کردن یک روز طولانی و پر کار باشد و خواه پس از هر گونه فعالیت بدنی، عضلات به راحتی می‌توانند آسیب ببینند. عطر برگ یاس می‌تواند پس از یک روز طولانی و پر از کار، تاثیر بسیار آرامش‌بخشی روی بدن داشته باشد. این برگ در عین حال دارای خواص ضد التهابی است و بنابراین می‌تواند درد عضلات را به طور قابل‌توجهی تسکین بدهد. و با خواص کافئین مانندی که دارد، به شما انرژی می‌دهد تا بعد از یک روز طولانی، دوباره بدن‌تان را بازیابی کنید.

دیگر مزایای دمنوش برگ یاس

در واقع، این دمنوش مزایای دیگری هم برای سلامتی دارد:

۱۲. به عنوان یک درمان زیبایی طبیعی عمل می‌کند

۱۳. پوست را درخشان می‌کند

۱۴. به عنوان یک دئودورانت طبیعی عمل می‌کند

۱۵. سر درد را درمان می‌کند

۱۶. به عنوان یک نرم‌کننده‌ی طبیعی مو عمل می‌کند

۱۷. استرس یا افسردگی را کاهش می‌دهد

۱۸. گرفتگی‌های قاعدگی را درمان می‌کند

۱۹. تب را درمان می‌کند

۲۰. یک نوشیدنی انرژی‌بخش طبیعی است

در عین حال، شما به راحتی می‌توانید دمنوش برگ یاس را در همه‌ی فروشگاه‌ها خریداری کنید و از مزایایی که برای سلامتی دارد،‌ بهره‌مند شوید.

 شیوه‌ی سرو دمنوش برگ یاس

در واقع، در این‌جا دستور تهیه‌ی دمنوش برگ یاس را می‌بینید:

۱. در مرحله‌ی اول، آب تازه را در یک کتری بجوشانید.

۲. سپس یک قاشق چایخوری برگ چای به آب جوش اضافه کنید

۳. پس از آن باید به مدت یک تا دو دقیقه صبر کنید تا دم بکشد

۴. می‌توانید شکر، برگ نعناع، ​​عسل یا لیمو هم به دمنوش‌تان اضافه کنید یا در آن یخ بریزید و به عنوان یک نوشیدنی خنک برای روزهای گرم تابستانی آن را بنوشید!

۵. دمنوش برگ یاس آماده‌ی سرو است

برگ یاس اگر به طور منظم و به درستی مصرف شود، مزایای زیادی برای سلامتی شما دارد. کم کم دمنوش برگ یاس را به عنوان بخشی از روال روزانه‌تان بپذیرید و زندگی سالم‌تری داشته باشید!

هشدارهایی در رابطع با استفاده از دمنوش برگ یاس

ممکن است الان بخواهید هر دمنوش برگ یاسی را که دیدید میل کنید، اما مراقب باشید. مصرف بیش از حد هر چیزی ممکن است بخش خوب داستان را از بین ببرد. دمنوش برگ یاس را به چه میزان مصرف کنیم؟ بر اساس یک تحقیق توسط مرکز پزشکی مریلند، توصیه می‌شود که بزرگسالان 240 و 320 میلی‌گرم پلی‌فنل مصرف کنند. این مقدار پلی‌فنل در دو تا سه فنجان دمنوش برگ یاس به طور روزانه یافت می‌شود.

اما مصرف بیش از حد این دمنوش در روز ممکن است به بروز مشکلاتی منجر شود که عبارتند از:

۱. بیش از دوازده فنجان دمنوش برگ یاس ننوشید، چرا که این دمنوش دارای مقدار 25 میلی‌گرم کافئین در هر فنجان است. مقدار توصیه‌شده‌ی کافئین حدود 300 تا 400 میلی‌گرم در روز است. کافئین بیش از حد می‌تواند به مشکلات خواب، افزایش ضربان قلب، عصبی بون و دلهره داشتن، تپش قلب و حتی ایست قلبی منجر شود.

۲. مصرف بیش از حد دمنوش برگ یاس همچنین منجر به افزایش میزان لینانول می‌شود که می‌تواند خطرناک باشد. توصیه می‌شود قبل از رانندگی دمنوش برگ یاس مصرف نکنید، زیرا لینانول می‌تواند سبب بروز گیجی در شما شود.

۳. اگر دمنوش برگ یاس را به طور منظم مصرف کنید، ممکن است بدن شما به مقدار کافئین داخل آن وابسته باشد. در نتیجه هنگام کنار گذاشتن آن با مشکلات ترک اعتیاد روبرو خواهید شد از قبیل خواب‌آلودگی، سردرد و تحریک‌پذیری.

۴. مصرف دمنوش برگ یاس وقتی که معده‌تان خالی است ممکن است منجر به درد معده ‌شود. از آن‌جایی که طبیعت این دمنوش واقعا اسیدی است، مصرف آن به معده‌ی شما صدمه می‌زند.

۵. به مادران باردار توصیه می‌شود که این نوشیدنی را مصرف نکنند. اگرچه عطر آن آرام‌بخش است و ممکن است از مزایای بسیاری برخوردار باشد، اما ممکن است باعث انقباض زودرس شود. برای جلوگیری از این تاثیر، سعی کنید با پزشک‌تان برای بررسی واکنش‌ها و نتایج احتمالی مشورت کنید.

اگر چه دمنوش برگ یاس مزایای فراوانی برای سلامتی دارد، اما باید آن را با احتیاط و دقت کامل مصرف کنید.

منبع drhealthbenefits
نوشته‌های مرتبط