جدول ضمایر انگلیسی – آموزش زبان انگلیسی از مقدماتی تا مکالمه

انگلیسی پرکاربردترین زبان مشترک در دنیا است که خیلی از افراد برای یادگیری آن تلاش می‌کنند و دوست دارند که به این زبان به‌صورت کامل مسلط شوند. زبان انگلیسی دارای ضمایری است که این ضمایر می‌توانند در جمله‌سازی و رساندن معنا و مفهوم یک جمله، نقش خیلی مهمی داشته باشند و به همین خاطر نیاز است که شما با ضمایر انگلیسی به‌صورت کامل آشنا شوید و بتوانید با استفاده از آنها، جملات درست و کاربردی را در انگلیسی بسازید. در این مقاله می‌خواهیم جدول ضمایر انگلیسی را در اختیار شما بگذاریم تا بتوانید با این ضمایر آشنا شوید و یاد بگیرید که هرکدام از ضمایر انگلیسی برای چه چیزهایی کاربرد دارند. ضمایر انگلیسی انواع مختلفی دارند که در ابتدا با آنها آشنا می‌شویم و توضیح می‌دهیم که هرکدام از این ضمایر در کدام قسمت از جملات کاربردی هستند تا بتوانید در جای درستی از آنها استفاده کنید.

همچنین با هم به بررسی تک‌تک ضمایر گفته شده می‌پردازیم تا بتوانید با آنها آشنا شوید و با مراجعه به جدول ضمایر انگلیسی، بتوانید مرور مجدد این ضمایر را انجام دهید و در نهایت پس از مدتی به‌صورت کامل به آنها مسلط شوید. اگر در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید و دوست دارید که با ضمایر انگلیسی بیشتر آشنا شوید تا بتوانید جملاتی زیبا و کاربردی بسازید و معنا و مفهوم جملات خودتان را بهتر به مخاطبان خود برسانید، حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع و کاملی را در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم. در اینجا مایلم مجموعه آموزش زبان انگلیسی فرادرس را به شما معرفی کنم؛ برای دریافت این آموزش روی لینک زیر کلیک کنید:

ضمیر انگلیسی چیست؟

ضمیر کلمه‌ای است که در جملات معمولاً جایگزین اسم اشخاص می‌شود و می‌تواند کمک کند که در یک جمله، دفعات کمتری از اسم افراد استفاده کنیم. مثلاً فرض کنید می‌خواهیم در مورد علی صحبت کنیم و می‌گوییم علی در حال یادگیری انگلیسی است. در ادامه برای این که مدام نام علی را تکرار نکنیم، می‌توانیم از ضمیر فاعلی «او» استفاده کنیم تا جمله‌ای مناسب و کاربردی داشته باشیم. بنابراین، ضمایر در زبان انگلیسی نقش بسیار زیادی دارند و اگر درست از آنها استفاده نکنید، ممکن است جمله معنی متفاوتی داشته باشد و حتی شخصی که مورد خطاب شما است تغییر کند.

انواع ضمایر انگلیسی

قبل از اینکه به سراغ جدول ضمایر انگلیسی برویم و جدولی از تمامی ضمایر در اختیار شما قرار دهیم، باید بتوانید با انواع ضمایر انگلیسی آشنا شوید و بدانید که هرکدام از این ضمایر در کدام قسمت از جملات کاربرد دارند. در ادامه با هم انواع ضمایر را بررسی خواهیم کرد:

جدول ضمایر انگلیسی - آموزش زبان انگلیسی از مقدماتی تا مکالمه

ضمایر شخصی:

اولین نوع ضمایر در انگلیسی، ضمایر شخصی هستند که معمولاً برای خطاب قرار دادن اشخاص در جملات استفاده می‌شوند و می‌توانید از آنها به‌جای نام افراد استفاده کنید. البته این نوع ضمایر خود به دودسته فاعلی و مفعولی تقسیم می‌شوند. تفاوت این دو نوع ضمیر این است که ضمایر فاعلی معمولاً به شخصی اشاره دارند که کار را انجام داده است و ضمایر مفعولی معمولاً به اشخاصی اشاره دارند که کار بر روی آنها انجام شده است.

در مثال زیر می‌توانید به‌خوبی این موضوع را مشاهده کنید:

Ali work with reza

He work with him

در این مثال می‌توانید به‌خوبی متوجه تفاوت ضمایر مفعولی و فاعلی شوید. در این جملات علی فاعل است و رضا مفعول و به همین خاطر می‌توانیم به‌صورت جمله دوم نیز از ضمایر استفاده کنیم.

در ادامه جدول ضمایر شخصی را برایتان قرار می‌دهیم تا بیشتر با آنها آشنا شوید:

ضمایر مفعولی ضمایر فاعلی
me I
you You
him He
her She
it It
us We
you You
them They

ضمایر ملکی:

دومین نوع ضمایر انگلیسی که کاربرد زیادی در جملات دارند، ضمایر ملکی هستند. این نوع ضمایر برای نشان‌ دادن مالکیت یک چیز به کار می‌روند. مثلاً در زبان فارسی ما می‌گوییم آن خودکار برای مریم است. در انگلیسی نیز ضمایر ملکی دقیقاً همین کاربرد را دارند.

مثلاً به جمله زیر دقت کنید:

This car is yours

همان‌طور که مشاهده کردید، در این مثال برای نشان‌دادن مالکیت خودرو، از ضمیر ملکی yours استفاده کردیم تا بتوانیم جمله را راحت‌تر بسازیم. در ادامه جدول ضمایر ملکی را برایتان قرار می‌دهیم و به همراه آن جدول صفات ملکی را قرار می‌دهیم تا بتوانید متوجه شوید هر ضمیر برای چه صفتی کاربرد دارد.

ضمایر ملکی صفات ملکی
mine my
yours your
his his
hers her
its
ours our
yours your
theirs their

ضمایر موصولی:

نوع سوم ضمایر انگلیسی که در ساخت جملات طولانی کاربرد بسیار زیادی دارند، ضمایر موصولی یا ضمایر نسبی هستند. این ضمایر معمولاً برای وصل کردن جملات به یکدیگر استفاده می‌شوند و می‌توانید با استفاده از آنها جملات طولانی را بسازید.

مثلاً در فارسی ما دو جمله را به این صورت به هم متصل می‌کنیم:

این خودکار مال من است که از آن برای نوشتن نامه استفاده می‌کنم. در این مثال حرف “که” دو جمله را به هم متصل کرد تا بتوانیم جملاتی یک‌دست و مرتبط داشته باشید. در انگلیسی نیز به همین صورت می‌توانیم با استفاده از ضمایر موصولی جملات را به هم مرتبط کنیم. به مثال زیر توجه کنید:

This is the man who helped me yesterday

در این جمله، برای ارتباط پیدا کردن دو جمله با یکدیگر، از ضمیر موصولی who استفاده کردیم. در ادامه جدول ضمایر موصولی را مشاهده می‌کنید که به یادگیری بهتر شما کمک می‌کنند تا بیشتر با این ضمایر آشنا شوید.

ضمایر موصولی
who/whom (برای افراد)
which (برای اشیا و حیوانات)
that (برای افراد و اشیا)
where (برای مکان)
whose (برای مالکیت)

ضمایر اشاره:

چهارمین نوع ضمایر انگلیسی که با استفاده از آنها می‌توانیم جملات بهتری بسازیم، ضمایر اشاره هستند. این ضمایر همان‌طور که از نامشان پیدا است، برای اشاره‌ کردن به یک یا چند چیز یا یک یا چند نفر به کار می‌روند و کمک می‌کنند که جملات خود را راحت‌تر بسازیم.

به مثال زیر دقت کنید:

?What is that

That is my shirt

همان‌طور که در این مثال مشاهده کردید، از ضمیر اشاره that استفاده کردیم تا به یک چیز خاص اشاره کنیم و به‌این‌ترتیب توانستیم یک جمله معنی‌دار بسازیم. در ادامه جدول ضمایر اشاره را مشاهده خواهید کرد که می‌توانید از این جدول استفاده کنید تا این ضمایر را بهتر بشناسید.

ضمایر اشاره نوع کاربری کاربرد
This (این) اسم مفرد اشاره‌به‌نزدیک
That (آن) اسم مفرد اشاره‌به‌دور
These (این‌ها) اسم جمع اشاره‌به‌نزدیک
Those (آن‌ها) اسم جمع اشاره‌به‌دور

ضمایر انعکاسی:

پنجمین نوع ضمایر انگلیسی که می‌توانیم با استفاده از آنها جملات جذاب‌تری را ایجاد کنیم، ضمایر انعکاسی هستند. این نوع از ضمایر معمولاً برای زمانی به کار می‌روند که فاعل و مفعول یک نفر باشند و بخواهیم در مورد همان شخص صحبت کنیم.

به مثال زیر در فارسی و انگلیسی توجه کنید:

رپورتاژ

من خودم را دوست دارم.

I love myself

در این مثال، می‌توانید مشاهده کنید که در انگلیسی برای صحبت در مورد I، از ضمیر انعکاسی myself استفاده کردیم و این موضوع کمک می‌کند که بتوانیم راحت‌تر چنین جملاتی را بسازیم. در ادامه با جدول ضمایر انگلیسی انعکاسی آشنا خواهید شد و ضمایر فاعلی را نیز برایتان قرار می‌دهیم تا بتوانید کاربرد این ضمایر انعکاسی را بهتر درک کنید.

ضمایر انعکاسی ضمایر فاعلی
myself I
yourself You
himself He
herself She
itself It
ourselves We
yourselves You
themselves They

 

جدول ضمایر انگلیسی - آموزش زبان انگلیسی از مقدماتی تا مکالمه

ضمایر تأکیدی:

ششمین نوع ضمایر انگلیسی که در جدول ضمایر انگلیسی قرار می‌گیرد، ضمایر تأکیدی هستند. این نوع ضمایر همان‌طور که از نامشان پیدا است برای تأکید بیشتر روی یک نام در جمله استفاده می‌شوند و کاربردی مانند ضمایر انعکاسی دارند.

به مثال‌های زیر در فارسی و انگلیسی توجه کنید:

علی خودش به من گفت.

Ali himself tell to me

همان‌طور که در این مثال گفته شد، برای تأکید روی نام علی، در فارسی از کلمه “خودش” و در انگلیسی از himself استفاده کردیم تا بتوانیم جمله‌ تأکیدی را بسازیم. در ادامه جدول ضمایر انگلیسی تأکیدی را برایتان قرار می‌دهیم تا بتوانید از آنها استفاده کنید:

ضمایر تأکیدی ضمایر فاعلی
Myself I
Yourself You
Himself He
herself She
Itself It
ourselves We
Yourselves You
themselves They

 

 

ضمایر نامعین:

گاهی اوقات پیش می‌آید که می‌خواهیم در مورد شخص یا شی یا مکانی صحبت کنیم که برایمان نامشخص است و اطلاعات زیادی در مورد آن نداریم، در این حالت می‌توانیم از ضمایر نامعین استفاده کنیم که به ما در این زمینه کمک می‌کنند.

به مثال زیر توجه کنید:

I don’t know anything about you

 

در این جمله از ضمیر نامعین anything استفاده کردیم که به یک اطلاعات نامشخص اشاره کنیم. در ادامه جدول ضمایر انگلیسی نامعین را برایتان قرار می‌دهیم تا بیشتر با این ضمایر آشنا شوید.

ضمایر نامعین
any (هیچ)
anyone/anybody (هیچ‌کس)
anything  (هیچ‌چیز)
each (هر)
everybody (هر کس)
everything (هر چیز)
few (کمی)
many (زیاد)
nobody/no one (هیچ‌کس)
none (هیچ)
several (چندین)
some (تعدادی/مقداری)
somebody/someone (برخی)

ضمایر استفهامی:

هشتمین نوع ضمایر در انگلیسی، ضمایر استفهامی هستند که از این ضمایر برای پرسشی کردن جمله استفاده می‌کنیم و می‌توانیم چیزی را بپرسیم. به مثال زیر توجه کنید:

?What are you doing

 

همان‌طور که مشاهده کردید، در این جمله از ضمیر استفهامی what استفاده کردیم که کمک می‌کند بتوانیم جمله را به‌صورت پرسشی مطرح کنیم. در ادامه با جدول ضمایر انگلیسی استفهامی بیشتر آشنا خواهید شد.

ضمایر استفهامی
what (چه، چه چیزی)
which (کدام)
who (چه کسی)
whom (چه کسی)
whose (مال چه کسی)

ضمایر متقابل:

آخرین نوع از ضمایر انگلیسی که می‌توانیم از آنها در جمله استفاده کنیم تا رابطه بین دو نفر را نشان دهیم، ضمایر متقابل هستند. این نوع ضمایر همان‌طور که گفتیم می‌توانند رابطه بین دو نفر را در جمله نشان دهند. به مثال زیر توجه کنید:

We love each other

 

در مثال بالا برای نشان‌ دادن علاقه دو شخص به یکدیگر، از ضمیر متقابل each other استفاده کردیم تا جمله‌ای زیبا بسازیم. در ادامه برایتان جدول ضمایر انگلیسی متقابل را قرار می‌دهیم تا از آنها استفاده کنید:

ضمایر متقابل
each other (همدیگر)
one another (یکدیگر)

جدول ضمایر انگلیسی

تا به اینجا و در این مقاله، در مورد جدول ضمایر انگلیسی صحبت کردیم و گفتیم که چند نوع ضمیر در انگلیسی وجود دارد و هرکدام از این ضمایر برای چه کاربردی استفاده می‌شوند. حالا می‌خواهیم جدول جمع‌بندی کامل این ضمایر را برایتان قرار دهیم تا بتوانید از آنها استفاده کنید و مرور این ضمایر را انجام دهید.

ضمایر متقابل ضمایر استفهامی ضمایر نامعین ضمایر تأکیدی ضمایر انعکاسی ضمایر اشاره ضمایر موصولی ضمایر ملکی ضمایر مفعولی ضمایر فاعلی
each other what Any Myself myself This who/whom mine me I
one another which Anyone Yourself yourself That which yours you You
who Anything Himself himself These that his him He
whom None herself herself Those where hers her She
whose Everybody Itself itself whose it It
Everything ourselves ourselves ours us We
no one Yourselves yourselves yours you You
somebody themselves themselves theirs them They

 

جدول ضمایر انگلیسی - آموزش زبان انگلیسی از مقدماتی تا مکالمه

یادگیری راحت و سریع زبان انگلیسی

برای اینکه بتوانید زبان انگلیسی را خیلی سریع و راحت یاد بگیرید، می‌توانید در دوره آموزش گرامر زبان انگلیسی سطح پایه فرادرس شرکت کنید و تمام نکات مهم در گرامر انگلیسی را به زبان ساده یاد بگیرید. در دوره آموزشی گرامر زبان انگلیسی سطح پایه A1 تمام موارد مهم مانند کاربرد ضمایر در جملات، اسامی و افعال انگلیسی به شما آموزش داده می‌شود تا بتوانید مهارت انگلیسی خود را تقویت کنید و جملات انگلیسی را به‌درستی بسازید. تا به حال بیش از 7000 نفر در دوره آموزش زبان انگلیسی فرادرس شرکت کرده‌اند و از مطالب این دوره نهایت رضایت را داشته‌اند.

با شرکت در این دوره، شما مواردی مانند قیدها، ضمایر مفعولی، ضمایر فاعلی، ضمایر ملکی، ضمایر موصولی، زمان افعال در زبان انگلیسی، اسامی قابل شمارش و غیرقابل شمارش و مصدرها را یاد می‌گیرید و کاملاً به این موضوعات مسلط می‌شوید. اگر شما هم می‌خواهید گرامر انگلیسی را بهتر یاد بگیرید و در این موضوع حرفه‌ای شوید، همین حالا در این دوره آموزشی شرکت کنید و اصول و قواعد زبان انگلیسی را از پایه یاد بگیرید.

جدول ضمایر انگلیسی - آموزش زبان انگلیسی از مقدماتی تا مکالمه

کلام آخر در مورد جدول ضمایر انگلیسی

در این مقاله در مورد جدول ضمایر انگلیسی صحبت کردیم و در ابتدا با هم بررسی کردیم که اصلا ضمایر انگلیسی چه هستند و برای چه کاری مناسب هستند. سپس گفتیم که چند نوع ضمیر انگلیسی داریم و به تفکیک هرکدام را معرفی کرده و در مورد آنها توضیح دادیم و با مثال گفتیم که این ضمایر چطور در جمله استفاده می‌شوند. در انتهای هر بخش نیز جدول ضمایر انگلیسی مربوط به همان نوع را برایتان قرار دادیم تا بتوانید از این جدول استفاده کنید و مرور و یادگیری این ضمایر را راحت‌تر انجام دهید.

در انتهای مقاله نیز برایتان یک جدول از کل ضمایر گفته شده را قرار دادیم تا بتوانید جدول را به‌صورت یک‌جا نیز داشته باشید و از آن برای مرور ضمایر استفاده کنید. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که اهمیت استفاده از ضمایر انگلیسی و کاربرد آنها را بهتر متوجه شوید و بتوانید با استفاده از نکات گفته شده و مثال هایی که در این مقاله برایتان قرار دادیم، ضمایر انگلیسی را بشناسید و در جملات خودتان از آنها استفاده کنید.

نوشته‌های مرتبط