تمیز کردن چرم: 8 روش تمیز کردن لباس و مبل چرمی

شیک بودن برای همه، به ویژه زنان بسیار مهم است، زیرا سبب می‌شود که آنها اعتماد به نفس بیش‌تری داشته باشند. امروزه چرم به طور فزاینده‌ای و به طور گسترده‌ای در مد استفاده می‌شود، بنابراین داشتن یکی دو قلم کالای چرمی منحصر به فرد و با دوام در همه ی خانواده‌ها محبوب شده‌است. در این‌ نوشتار چندین روش ساده و سریع برای تمیز کردن چرم گردآوری شده‌است، و چنان‌چه ممکن است بدانید، باید شیوه‌های تمیز کردن لباس‌ها و مبلمان چرمی را که توسط کارشناسان توصیه می‌شوند، دنبال کنید.

الف. چگونگی تمیز کردن لباس و مبلمان چرم – نکات ساده:

در این‌جا چند شیوه‌ی مفید را برای تمیز کردن مبلمان و لباس‌های چرمی‌ می‌بینید که بسیار کاربردی هستند و انجام ‌آن‌ها به زمان زیاد و تلاش فراوان نیاز ندارد.

1. حذف آلودگی‌ها از روی چرم:

این اولین و مهم‌ترین نکته برای افرادی است که دوست دارند از چرم استفاده کنند و قصد دارند آن را تمیز کنند. در حقیقت، همیشه تمیز نگه داشتن مبلمان و لباس بخشی از یک سبک زندگی خوب برای هر کسی است. چرم ماده‌ای است که معمولا گرد و غبار و آلودگی را جذب می‌کند. بنابراین، برای تمیز کردن لباس و مبل چرمی، ابتدا باید گرد و غبار روی سطح آن را تمیز کنید. شما همچنین می‌توانید از جارو برقی دستی یا یک برس نرم برای تمیز کردن گرد و خاک استفاده کنید.

2. استفاده از ابر برای تمیز کردن پوست:

کمی مایع شستشو را روی یک تکه ابر نمدار بریزید و بعد آن را مالش بدهید تا کف کند. کف را روی تمام سطح چرم بمالید  و آن را به آرامی پخش کنید و سپس دوباره با یک تکه پارچه‌ی خشک پاک کنید. پس از خشک شدن چرم، کمی نرم‌کننده را مستقیما روی چرم بمالید و آن را مالش دهید تا براق شود. برای پاک کردن نرم‌کننده، از یک دستمال کاغذی استفاده کنید.

3. پاک کردن چرم با مواد شیمیایی تخصصی:

در بازار، انواع مختلفی از مواد شیمیایی تخصصی برای تمیز کردن چرم وجود دارد. اگر تمیز کردن چرم با فوم صابون موثر نبود، می‌توانید یکی از مواد شیمیایی را که برای پاک کردن اقلام چرمی تولید شده‌اند را انتخاب کنید. استفاده از این محصولات بسیار ساده است: محلول را روی سطح چرم اسپری کنید، اجازه بدهید چند دقیقه بماند، سپس برای پاک کردن آن از یک تکه پارچه‌ی خشک استفاده کنید. اگر چرم‌تان خشک شده‌است، می‌توانید دوباره از کمی نرم‌کننده استفاده کنید.

4. تمیز کردن لباس چرم با محلول الکل:

این مورد هم یکی دیگر از بهترین شیوه‌ها برای تمیز کردن لباس‌های چرمی است که ابدا نباید دست کم بگیرید. این عنصر ارزان در تمیز کردن لباس و مبل چرمی بسیار مفید است.

برای تمیز کردن لکه‌های روی پارچه یا لباس چرمی، یک قطعه پارچه‌ی پشمی را در محلول الکل فرو کنید و بعد آن را روی سطح چرمی بمالید تا رنگ به طور کامل ناپدید شود.

5. حذف کپک از روی چرم:

اگر مبلمان چرم شما کپک داشته باشد، می‌توانید آن‌ها را با استفاده از یک پارچه‌ی تمیز خیس شده در تورپنتین از بین ببرید. با این حال، اگر کپک در چرم حسابی ادغام شده باشد به طوری که نمی‌توانید آن را به راحتی تمیز کنید، باید این روش را دنبال کنید:

– ابتدا یک تکه سنباده را روی کپک‌ها مالش دهید تا پاک شوند.

رپورتاژ

– پس از این کار، باید از رنگ برای نواحی مالش داده شده با سنباده استفاده کنید چرا که رنگ‌شان رفته‌است.

– در نهایت، از واکس کفش برای براق کردن چرم‌تان استفاده ‌کنید.

6. تمیز کردن لکه روغن و چربی از روی چرم:

اگر می‌خواهید لکه‌های چربی و روغن را از روی چرم پاک کنید، باید روش زیر را انجام دهید:

– ابتدا باید از یک تکه پنبه‌ی خیس شده در بنزین استفاده کنید و آن را روی لکه‌ی چربی و روغن مالش دهید. این ناحیه چرم کم رنگ خواهد شد، و رنگ آن با باقی قسمت‌های لباس یا وسیله‌ی چرمی‌تان فرق خواهد داشت.

– شما باید چرم را با واکس کفش به همان رنگ کالای چرمی که دارید پلیش کنید.

این مورد نیز یکی از بهترین نکات برای تمیز کردن مبلمان و لباس‌های چرمی است که حتما باید امتحان کنید!

ب. دیگر نکات مفید برای بهبود ظاهر کالاها و اقلام چرمی

علاوه بر نکات قید شده در بالا برای تمیز کردن لباس های چرمی و مبلمان، نکات مفید زیر هم به شما کمک می‌کند ظاهر اقلام چرم خود را بهبود ببخشید.

1. نوسازی چرم:

– اگر اقلام چرمی یا مواردی که با چرم پوشانده شده‌اند کهنه به نظر می‌رسند یا کمرنگ شده‌اند، باید تورپنین مخلوط با سرکه (سه قسمت روغن، یک قسمت سرکه) یا روغن پخت و پز را به یک پارچه‌ی نرم بزنید و بعد پارچه را برای برای مالش دادن روی چرم استفاده کنید.

– اگر تورپنتین ندارید، می‌توانید یک تکه پیاز را روی چرم مالش بدهید.

2. نکات مهم

قبل از به کار بردن هر گونه مواد شیمیایی برای تمیز کردن چرم، باید آن را روی گوشه‌ی کوچکی از لباس یا مبلمان چرم که اصلا مشخص نیست امتحان کنید. علاوه بر این، قبل از تمیز کردن اقلام چرمی با مواد شیمیایی، تمام اطلاعات و نکات احتیاطی قید شده روی برچسب محصول را با دقت تمام بخوانید.

چرم یک ماده‌ی گران است. برای نگهداری مبلمان چرم به مدت طولانی، باید به طور مرتب آن را تمیز کنید تا گرد و غبار و کپک‌های روی آن را کاهش دهید. مهم‌ترین نکته‌ای که باید یادتان باشد این است که چرم را ابدا نباید در معرض نور آفتاب قرار بدهید. این مورد همچنین آخرین نکته در مورد تمیز کردن لباس‌ها و مبلمان چرمی است که در این مقاله معرفی کردیم.

این فهرست از 8 روش مفید درباره‌ی چگونگی تمیز کردن مبلمان و لباس‌های چرمی در خانه برای کسانی که واقعا از چرم استفاده می‌کنند و نمی‌دانند چطور می‌توانند چرم خود را نگهداری کنند، بسیار مفید و ضروری است. با این روش‌های می‌توانید ماندگاری و طول عمر اقلام چرمی‌تان را به خوبی افزایش بدهید. اگر شما هم در رابطه با نگهداری و شیوه‌های تمیز کردن چرم تجربه یا ایده‌ی خاصی دارید، لطفا آن را در بخش نظرات با ما و خوانندگان‌مان در میان بگذارید.

نوشته‌های مرتبط