چه اطلاعاتی قبل از ‌‌‌سرمایه گذاری در استارتاپ ها باید داشته باشیم؟

سرمایه گذاری در هر زمینه‌ای، نیازمند کسب اطلاعات کافی در مورد آن زمینه خاص است. اگر مایلید سرمایه خود را در یک استارت‌آپ وارد کنید، باید برخی موارد را در نظر بگیرید. در واقع شما باید قبل از ‌‌‌سرمایه گذاری در استارتاپ ها، اطلاعات کافی در مورد آنها داشته باشید. این مقاله به مواردی که باید بدانید اشاره می‌کند.

1. شخصیت ‌بنیان‌گذار استارتاپ

یک ‌‌بنیان‌گذار ‌استارت‌آپ باید دارای ویژگی‌های زیر باشد. در غیر اینصورت نمی‌تواند کسب و کار خود را به خوبی راه اندازی و مدیریت کند.

آموزش پذیر بودن

آموزش پذیر بودن یعنی توانایی گوش دادن به صحبت‌های دیگران، اعتراف به اشتباهات خود و تمایل به یادگیری مطالب جدید. چنین فردی می‌تواند گزینه مناسبی برای راه اندازی یک ‌استارت‌آپ باشد.

توانایی تشکیل تیم

‌بنیان‌گذار یک ‌استارت‌آپ باید توانایی تشکیل یک تیم خوب را داشته باشد. اعضای تیم می‌توانند نقاط ضعف هم را پوشش دهند و مانند یک فرد قدرتمند عمل کنند. ‌‌بنیان‌گذار ‌استارت‌آپ باید به دنبال افرادی با استعدادها و تخصص‌هایی مربوطه باشد.

داشتن یک هدف مناسب

صاحبان استارت‌آپ‌هایی که هدف دارند بهتر عمل می‌کنند. اگر ایشان هیچ هدف و اشتیاقی برای راه اندازی کسب و کار خود نداشته باشند افراد مناسبی برای سرمایه گذاری تضمینی و یا با ریسک کم نیستند.

2. نحوه عملکرد ‌‌بنیان‌گذار ‌استارت‌آپ

اطلاعات لازم از ‌‌‌سرمایه گذاری در استارتاپ ها

بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال ‌بنیان‌گذارانی هستند که پرشور و مصمم باشند؛ افرادی که متعهد به گسترش شرکت و رفع مشکلاتی هستند که به وجود می‌آید. ‌‌‌سرمایه گذاری در یک استارتاپ چالش‌برانگیز است و سرمایه‌گذاران انتظار دارند ‌بنیان‌گذاران، با انگیزه باشند و شرکت را در فراز و نشیب‌هایش مدیریت کنند.

3. ‌‌‌سرمایه گذاری در استارتاپ ها با توجه به مهارت‌ها و اشتیاق تیم مدیریت

اداره یک کسب و کار موفق، مستلزم استخدام افراد مناسب و برقراری ارتباط موثر است. اگر مشکلاتی در تیم مدیریتی وجود داشته باشد، ممکن است منجر به متلاشی شدن شرکت شود. از طرفی اگر افراد تیم مدیریت از مهارت کافی برای انجام امور برخوردار نباشند، استارتاپ خیلی زود از بین می‌رود. پس قبل از ‌‌‌سرمایه گذاری در استارتاپ ها باید به این مورد توجه کرد.

هم ‌بنیان‌گذاران و هم تیم مدیریت باید مهارت‌ها و دانش مرتبط با کسب و کار را داشته باشند تا بتوانند کارها را ه بهترین شکل پیش ببرند. سرمایه‌گذاران همچنین می‌خواهند بدانند که آیا صاحبان ‌استارت‌آپ به‌طور تمام وقت روی کسب ‌وکار خود کار می‌کنند یا خیر. اگر پاسخ به این سوال بله باشد نشان می‌دهد که انگیزه زیادی برای حل یک مشکل خاص وجود دارد.

4. سرمایه گذاری در یک طرح کسب و کار منحصر به فرد و با دوام

یک طرح کسب و کار منحصر به فرد و قابل اجرا، همان چیزی است که سرمایه گذاران به دنبال آن هستند. آنها می‌خواهند بدانند که ‌‌بنیان‌گذاران بیش از حد خوش‌بین نیستند و نسبت به آینده شرکت خود واقع بین هستند. سرمایه گذاران می‌خواهند ببینند که ‌‌بنیان‌گذاران، استراتژی مناسبی برای دستیابی به اهداف خود دارند. در واقع پیدا کردن سرمایه گذار برای ‌استارت‌آپ زمانی ممکن است که این کسب و کارها برنامه‌های سنجیده‌ و استراتژی‌های بازاریابی جامعی داشته باشند.

یک طرح کسب و کار خوب باید شامل موارد زیر باشد:

  • بازار انتخابی، همراه با داده‌هایی برای پشتیبان گیری از دلیل انتخاب آن بازار.
  • پیش بینی‌های مالی مبتنی بر داده‌ها.
  • کانال‌های فروش، با داده‌هایی برای پشتیبان‌گیری از اینکه چرا موثر هستند.
  • استراتژی‌ها و اهداف بازاریابی و همچنین داده‌هایی برای پشتیبانی از آنها.
  • تجزیه و تحلیل رقابت برای محصولات یا خدمات.
  • جدول زمانی پیش بینی شده.
  • موانع احتمالی و استراتژی‌هایی برای غلبه بر آنها.

5. ‌‌‌سرمایه گذاری در استارتاپ ها با توجه به بازار

اطلاعات ضروری از ‌‌‌سرمایه گذاری در استارتاپ ها

در سرمایه گذاری، سرمایه گذاران ریسک گریز اغلب به راه حل‌هایی علاقه‌مند هستند که به مسائل حیاتی برای بازارهای هدف بزرگ بپردازند. در همین حال، سرمایه گذاران ریسک پذیر به دنبال بازارهایی با رشد بالا و رقابت کم هستند.

رپورتاژ

قبل از ‌‌‌سرمایه گذاری در استارتاپ ها باید به پایگاه مشتری استارتاپ توجه کرد. هرچه پایگاه مشتری گسترده‌تر و قابل اعتمادتر باشد، مزیت رقابتی وی قوی‌تر خواهد بود. سرمایه گذاران به دنبال شرکت‌هایی می‌گردند که بتوانند به سرعت توسعه یافته و سرعت رشد خود را مدیریت کنند. با پیش بینی‌های مالی صحیح و برنامه‌ای برای ادغام چندین جریان درآمد، سرمایه گذاران باید درک کنند که شرکت می‌تواند سود قابل توجهی فراتر از ایده اولیه خود ایجاد نماید.

یک استارتاپ باید بتواند در صنعت خود حرفی برای گفتن داشته باشد تا شانس موفقیت به دست آورد. مثلا می‌تواند یک محصول لوکس مقرون به صرفه ارائه دهد، یا به معرفی یک فناوری جدید بپردازد. سرمایه گذاری در کسب و کاری که دارای مزیت رقابتی مشخصی نسبت به رقبای خود است، احتمالاً نسبت به کسب و کاری که فاقد این عامل است، بازده بیشتری را به همراه خواهد داشت.

6. گسترش کسب و کار

یکی از قابل قبول‌ترین راه‌ها برای متمایز شدن از دیگران این است که نشان دهید با دویدن، به زمین خواهید خورد یا قبلاً این کار را انجام داده‌اید. صدها کارآفرین ایده‌های خود را به سرمایه گذاران ارائه می‌کنند، اما تنها درصد کمی ‌از این ایده‌ها نتیجه می‌دهند.

صاحبان ‌استارت‌آپ باید به سرمایه‌گذاران نشان دهند که نه تنها صحبت می‌کنند، بلکه برای گسترش استارت‌آپ خود وارد عمل هم می‌شوند. نشان دادن اینکه بازار از به ایده این ‌استارت‌آپ علاقه مند است می‌تواند ‌استارت‌آپ را از دیگر موارد متمایز کند. می‌توان از داده‌های واقعی (مانند شاخص‌های کلیدی عملکرد) که از استدلال‌ها پشتیبانی می‌کند، برای نشان دادن تعهد و ابتکار تیم‌ استفاده کرد.

اثبات امکان گسترش یک ‌استارت‌آپ می‌تواند بینش‌های ارزشمندی در مورد پتانسیل آن برای موفقیت ارائه دهد. پس قبل از ‌‌‌سرمایه گذاری در استارتاپ ها باید به مواردی مانند قدرت افزایش پایگاه مشتری، رتبه بندی بالا، بررسی‌های مثبت یا حتی وجود محصولات رقابتی توجه کرد. استارتاپی که بتواند قدرت گسترش خود را از همان ابتدا نشان دهد، نسبت به یک استارتاپ مشابه، موقعیت بهتری برای موفقیت دارد.

7. ‌‌‌سرمایه گذاری در استارتاپ ها با توجه به مشخص بودن هدف 10 ساله استارتاپ

‌بنیان‌گذاران مختلف اهداف و نقاط قوت متفاوتی دارند. برخی از ‌بنیان‌گذاران در گروه‌های ۲ تا ۱۰ نفره رشد می‌کنند. برخی می‌خواهند شرکتی بسازند که ده سال دوام بیاورد، در حالی که برخی دیگر خسته می‌شوند و کار جدیدی را شروع می‌کنند. در نتیجه سرمایه‌گذاران باید اطمینان حاصل کنند که ‌بنیان‌گذاران تا حد امکان از کسب و کار خود حمایت می‌کنند و تا جایی که امکان دارد آن را ادامه می‌دهند.

8. تعیین برنامه‌های تامین مالی آینده

اطلاعات قبل از ‌‌‌سرمایه گذاری در استارتاپ ها

سرمایه گذاران به دنبال ‌بنیان‌گذارانی هستند که درک کاملی از امور مالی و معیارهای کلیدی شرکت خود داشته باشند. پس ‌بنیان‌گذاران باید نشان دهند که همه این موارد را درک می‌کنند و می‌توانند به طور منطقی با آنها ارتباط برقرار کنند. در اینجا چند معیار کلیدی وجود دارد که سرمایه گذاران به آنها علاقه مند هستند:

  • نرخ سوختگی ماهانه شرکت
  • رشد پیش بینی شده درآمد
  • حاشیه ناخالص
  • ارزش طول عمر یک مشتری
  • درآمد ناخالص و مولفه‌های هزینه ناخالص
  • عناصر کلیدی درآمد ناخالص و هزینه‌های ناخالص
  • ارزش مادام العمر یک مشتری
  • هزینه جذب مشتری
  • سود بعد از مالیات، استهلاک و…
  • چه مقدار سرمایه باید در آینده افزایش یابد و چه زمانی

9. شفافیت و ارتباطات

‌‌‌سرمایه گذاری در استارتاپ ها

بررسی اینکه شرکت در مورد عملیات مالی و تجاری خود صداقت دارد بسیار مهم است. بدین ترتیب سرمایه گذاران می‌توانند قبل از ‌‌‌سرمایه گذاری در استارتاپ ها، ریسک سرمایه گذاری را ارزیابی کنند. علاوه بر این، استارت‌آپ‌ها باید ارتباط منظم با سرمایه‌گذاران را در اولویت قرار دهند، از جمله آگاه ساختن آنها از هرگونه تحول یا تغییر مهمی که ممکن است بر سرمایه‌گذاری‌هایشان تاثیر بگذارد.

شرکت با صداقت و شفافیت، نه تنها برای سرمایه گذاران خود حس اعتماد ایجاد می‌کند، بلکه به آنها اجازه می‌دهد استراتژی خود را بر این اساس تنظیم کنند. ‌استارت‌آپ‌ها می‌توانند یک رابطه سالم با سرمایه گذاران خود ایجاد کنند که برای همه سودمند باشد.

10. ‌‌‌سرمایه گذاری در استارتاپ ها با توجه به مقیاس پذیری استارتاپ

یک مدل کسب و کار باید پتانسیل رشد و گسترش در طول زمان را داشته باشد و به شرکت اجازه دهد به مشتریان بیشتری دست یابد یا منابع درآمد جدیدی ایجاد کند. یک مدل کسب‌وکار مقیاس‌پذیر معمولاً شامل استفاده از فناوری و اتوماسیون، با فرآیندهایی است که کارایی و کاهش هزینه را در اولویت قرار می‌دهند.

استارت‌آپ‌هایی که توانایی افزایش عملیات را نشان می‌دهند، کاندیدای عالی برای سرمایه‌گذاری‌های موفق در بلندمدت هستند. قبل از سرمایه گذاری در هر ‌استارت‌آپ خاصی، مطمئن شوید که پتانسیل مقیاس پذیری را بررسی کرده‌اید.

جمع‌بندی

سرمایه گذاری در یک استارتاپ نیاز به تحقیقات کامل لازم دارد. قدرت تیم پشت ‌استارت‌آپ، مقیاس پذیری محصول آنها، اندازه بازار آنها و سایر عناصر مانند مزیت رقابتی آنها را در نظر بگیرید. با سنجیدن دقیق این اطلاعات، اطمینان حاصل کنید که احتمال موفقیت وجود دارد یا خیر.

معمولا صاحبان ‌استارت‌آپ، از طریق روشی به نام کرادفاندینگ (تامین مالی جمعی) اقدام به جمع‌آوری سرمایه برای راه اندازی و توسعه کسب و کار خود می‌کنند. پس سرمایه گذاران می‌توانند از طریق یک پلتفرم کرادفاندینگ در ‌استارت‌آپ‌ها سرمایه گذاری کنند. یک پلتفرم عالی برای این منظور، دونگی است. اگر به دنبال پلتفرمی هستید که بتوانید سرمایه گذاری با پول کم انجام دهید، شما در دونگی می‌توانید با حداقل یک میلیون تومان در طرح‌های ‌استارت‌آپ شرکت کنید.

نوشته‌های مرتبط