چگونگی تعمیر گوشی آب خورده و راه‌های جلوگیری از آن

تعمیر گوشی آب خورده به خصوص در دوره کنونی که بسیاری از افراد به صورت نادرست اقدام به ضدعفونی کردن دستگاه‌های الکترونیکی خود می‌نمایند، جزوه یکی از رایج‌ترین درخواست‌ها از سوی کاربران تلفن‌های همراه است. به همین خاطر در این مقاله کاربردی از “موبایل کمک”، می‌خواهیم به صورت جامع در رابطه با آب‌خوردگی گوشی، اقداماتی که بلافاصله باید پس از خیس شدن گوشی انجام دهید و چگونگی تعمیر گوشی آب‌رفته مطالبی را بیان کنیم.

اب رفتن زیر ال سی دی گوشی

اگر شما یک تلفن همراه دارید، لازم است با عواملی که می‌تواند آن را از داخل به طور کامل از بین ببرد آشنا شوید. علاوه بر ضربه، گرما و مشکلات نرم‌افزاری، عامل دیگری که باید به خوبی به آن توجه شود، آب‌خوردگی گوشی ‌می‌باشد.

این مشکل به خصوص در دوره اخیر که کاربران برای ضدعفونی‌کردن دستگاه تلفن همراه خود، از الکل به صورت مستقیم استفاده می‌کنند، سبب شد تا بسیاری از دستگاه‌ها در اثر تماس آب با برد داخلی که یک قطعه الکترونیکی و حساس به مایعات به عنوان رسانا است، دچار اختلال شده و تلفن همراه از کار بیفتد.

در این مقاله با ما باشید تا مطالب بیشتری را در رابطه با راه‌های جلوگیری از آب‌خوردگی گوشی، اقدامات فوری پس از خیس شدن آن و تعمیر گوشی آب‌خورده، با شما بیان کنیم.

تعمیر گوشی آب خورده

پس از آب‌خوردگی گوشی چه کار کنیم؟

ابتدا در رابطه با راه‌های جلوگیری از آب‌خوردگی گوشی، باید گفت بهترین راه‌حل، پیشگیری از وقوع این اتفاق است. برای جلوگیری از نفوذ آب که می‌تواند از درزهای تلفن همراه، وارد قسمت داخلی شود، کافیست از قاب‌های گوشی و گلس استفاده کنید و تلفن همراه خود را همواره در یک محل مناسب و بدور از مایعات قرار دهید.

اما اگر تلفن همراه شما دچار آب‌خوردگی شد، بایستی چکار کرد؟ در این صورت لازم است اقدامات زیر بلافاصله برای نجات گوشی آب خورده انجام دهید:

  • خاموش کردن گوشی: به این نکته توجه کنید که بلافاصله باید گوشی را خاموش كرده و از روشن کردن آن تا چند روز جلوگیری نمایید. (پس از طی کردن مراحل پایین، بایستی گوشی را به یک تعمیرکار تحویل دهید)
  • درآوردن باتری گوشی: اگر گوشی‌ شما قابلیت جداکردن باتری تلفن همراه را دارد، بایستی بلافاصله قاب پشتی را جدا کرده و باتری آن را جدا کنید. حال قطعات را جداگانه در محلی قرار دهید تا خشک شود.
  • خشک کردن گوشی: حال لازم است با یک دستمال نرم، قسمت‌های مختلف گوشی و بدنه آن را خشک کرده و آن را درون مقداری برنج خشک قرار دهید که این کار می‌تواند رطوبت داخلی گوشی را تا حد زیادی به خود جذب نماید.
  • حرارت دادن و خشک کردن: در صورتی که برنج در دسترسی نمی‌باشد، از حرارت ملایم و یا سشوار برای خشک کردن گوشی استفاده کنید. توجه کنید که در این حالت باید باتری را جدا کرده و بدنه و داخل گوشی را به صورت کاملا محتاطانه خشک نمایید و در صورتی که باتری درون گوشی است، از داغ کردن گوشی (که منجر به انفجار باتری خواهد شد) بپرهیزید.

انجام این کارها می تواند شانس شما را در حفظ سلامت گوشی و احتمال موفقیت در تعمیر گوشی آب‌خورده را افزایش دهد.

تعمیر گوشی آب خورده

تعمیر گوشی آب‌خورده

بسیار مهم است تا برای رفع مشکل آب خوردگی گوشی، تنها به این موارد اکتفا نکنید. پس از این اقدامات اولیه، گوشی را به یک متخصص تعمیرکار برسانید و از انجام کارهایی نظیر روشن کردن گوشی، فشار دادن دکمه‌های آن، تکان دادن، فوت کردن و …. حتما بپرهیزید.

پس از تحویل تلفن آب‌خورده، لازم است تعمیرکار با توجه به شدت مشکل، عمق نفوذ آب و خرابی سطوح، تدابیری را برای تعمیر گوشی آب‌خورده در نظر گیرد. اگر می‌خواهید با این تدابیر و مراحلی که برای تعمیر گوشی آب‌خورده بیان کردیم، آشنا شوید، حتما ادامه مطلب را دنبال کنید.

رپورتاژ

چگونگی تعمیر گوشی آب‌خورده

در ابتدا تکنسین بررسی می‌کند که برای تعمیر آب‌‌خوردگی گوشی، این مشکل از چه نوعی است. آب‌خوردگی مدار اصلی یا آب‌خوردگی موضعی. در آب خوردگی اصلی، کل برد گوشی در معرض خیس شدن قرار گرفته و تلفن همراه به صورت آنی خاموش می‌شود اما در آب خوردگی موضعی، قسمتی که به تغذیه اصلی متصل است، دچار آب خوردگی نشده و منجر به روشن نشدن گوشی آب خورده شما نمی‌شود، در این حالت بخشی از قسمت‌های گوشی مانند بلوتوث و … از کار می‌افتد.

حال بایستی متخصص تعمیر گوشی آ‌ب‌خورده، باید در مورد مدت زمان آب خوردگی گوشی و چسبی نبودن آی سی‌های آن اطلاعات بیشتری را جمع آوری کند تا بتواند با توجه به نوع این قطعات، آن‌ها را تعویض نماید. همچنین در صورتی که مدل تراشه‌های به کار رفته در گوشی شما، از نوع IC‌های چسبی باشد، روند تخریب به خاطر عایق بودن پایه‌های آن، با سرعت کمتری رخ می‌دهد. در این حالت، آب‌خوردگی گوشی مانند یک بیماری مسری، موجب سولفاته شدن قسمت‌های مختلف گوشی شده و به تدریج گوشی از کار خواهد افتاد.

بنابراین بهتر است حتما پس از خیس شدن گوشی، برای جلوگیری از خرابی گوشی آب خورده به یک متخصص مراجعه کنید.

مراحل تعمیرات گوشی آب ‌رفته

پس دو مرحله‌ی ابتدایی که تکنسین، تلفن همراه شما را مورد بررسی قرار داد، بایستی گام‌های زیر برای تعمیرات گوشی آب‌رفته انجام شود که عبارتند از:

  • بررسی سنسورها در گوشی آب‌خورده: جالب است بدانید که برای خیس شدن گوشی و نفوذ آب به برد آن، سنسوری درون گوشی قرار داده شده است که این مشکل را تشخیص می‌دهد. این سنسورها، پدهایی هستند که در حالت معمولی، سفید رنگ بوده ولی در حالتی که آب به داخل نفوذ کرده و رطوبت ایجاد شود، به رنگ قرمز در‌می‌آیند.
  • بررسی میزان شدت آب‌خوردگی: تعمیر گوشی آب‌خورده در حالتی که آب لوله‌کشی به آن نفوذ کند، با توجه به میزان نفوذ آب، قابل انجام است اما در حالتی که آب دریا (که املاح و یون‌های بیشتری دارد و می‌تواند در مدت کمتری، مشکل و خسارت بیشتری را به قطعات الکترونیکی وارد کند)، به گوشی نفوذ کرده باشد، از آنجایی که ریسک خرابی گوشی بالاتر خواهد رفت، می‌تواند قابل انجام نبوده و حتی منجر شود تا تکنسین از تعمیر آن گوشی صرف نظر نماید.
  • تعیین محدوده خرابی برد: در صورتی که پس از 2 روز بعد از خیس شدن، گوشی را به تعمیرات تحویل دهید، به علت نفوذ آب، برد گوشی شما سولفاته شده و همانطور که در شکل زیر می‌بینید، منجر به ایجاد کپک‌هایی روی برد می‌شود که بایستی تمام این ضایعات برداشته شود.
  • پاک کردن برد با تینر فوری: تعمیرکار در مرحله بعدی، بایستی محدوده سولفاته را با بنزین سوپر یا تینر فوری شسته و تمام سولفات روی برد را جدا نماید.
  • شستن برد با مایع اولتراسونیک: در این مرحله بایستی قطعات و تراشه‌هایی که اتصالات شل دارند، تشخیص داده شده و سولفاته‌های زیر آن شسته شود.
  • خارج کردن قطعات آسیب دیده از مدار: حال برای تعمیر گوشی آب‌خورده، بایستی قطعاتی که آسیب زیادی دیده‌اند، خارج شود.
  • تعویض قطعات
  • جریان و اهم‌گیری بلوک‌ها: در مرحله پایانی نیز بایستی پس از تعویض قطعات، در صورتی که گوشی درست نشده باشد، مرحله به مرحله تمام بلوک‌های گوشی با کمک مولتی‌متر ولتاژ و اهم‌گیری شده و بلوکی که درگیر مشکل است، تشخیص داده شده و تعمیر شود.

تعمیر گوشی آب خورده

هزینه تعمیر گوشی آب‌خورده در موبایل کمک

اگر تاکنون با ما همراه بوده‌اید، حتما به این نکته توجه کرده‌اید که تعمیر گوشی آب‌خورده، مراحل مختلفی دارد و بایستی شدت و نوع خیس شدن گوشی، نوع پایه‌های گوشی و در نهایت مدت زمانی که گوشی تعمیر می‌شود و میزان مدت تست و عیب‌یابی گوشی برای رفع این مشکل در نظر گرفته شود. به همین خاطر بایستی پس از بررسی تمامی این موارد و تخمین مدت زمانی که تعمیر آن طول خواهد کشید، هزینه‌ای در نظر گرفته می‌شود که به کاربر اطلاع داده خواهد شد.

شما می‌توانید از طریق وب‌سایت موبایل کمک، درخواست خود را تعمیر گوشی آب‌خورده برای پشتیبانی ما ارسال کنید تا با شما تماس گرفته شود.

تعمیر گوشی آب خورده

جمع بندی

تلفن‌های همراه به علت درز‌ها و ورودی‌هایی که دارند، می‌توانند در اثر نفوذ آب و یا سایر مایعات از کار بیفتند. به همین خاطر بسیار مهم است تا شما پس از خیس شدن گوشی با آب، اقداماتی را برای جلوگیری از نفوذ هرچه بیشتر این مایع به درون گوشی و برد‌های الکترونیکی آن انجام دهید و به سرعت آن را برای تعمیرات تکمیلی به یک تکنسین متخصص در این حوزه ارائه دهید.

موبایل کمک به عنوان یکی از جامع‌ترین وب‌سایت‌های فعال در این حوزه، با سابقه بیش از 8 سال در تعمیرات گوشی به صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، آماده حل مشکلات شما کاربران می‌باشد.

نوشته‌های مرتبط