نگهداری گیاه پیله آ: 10 نکته برای نگهداری از گیاه پیله آ یا آلومینیومی

گیاه پیله آ یا آلومینیومی یک گیاه عالی برای نگهداری در محیط خانه است چرا که برای رسیدگی به آن زحمت و دقت زیادی نیاز ندارید.  تا زمانی که گیاه پیله آ آب و نور خورشید را به همان میزانی که نیاز دارد دریافت می‌کند، به مدت سال‌ها می‌تواند زینت‌بخش گلخانه‌ی کوچک آپارتمان‌تان باشد.

برگ‌های این گیاه پرزدار هستند و خطوط نقره‌ای روی‌شان به چشم می‌خورد. گیاه پیله آ بومی چین و ویتنام است و یک گیاه آپارتمانی فوق‌العاده زیبا محسوب می‌شود.

نگهداری از این گیاه بسیار آسان است و معمولا در پروش آن با مشکلی مواجه نخواهید شد. پیله آ به مدت ۴ سال و قبل از آن‌که بمیرد برگ‌هایی سبز و نقره‌ای خواهد داشت. این برگ‌ها به طور معمول کلفت و پهن هستند، و تا ۱۲ اینچ (۳۰ سانتی‌متر) طول و تا ۸ اینچ (۲۱ سانتی‌متر) پهنا دارند.

سیستم ریشه‌ی این گیاه گسترده است و در صورتی که به فضای بیش‌تری نیاز داشته باشد، گلدان را از بین می‌برد. باید سالی دو بار ریشه‌ی پیله آ را بررسی کنید تا در صورتی که به تغییر گلدان نیاز بود، قبل از شکستن گلدان فعلی اقدامات لازم را انجام بدهید.

ظاهر آن به چه صورت است: برگ‌های تکی از زمین به اندازه‌ی استاندارد خود رشد می‌کنند و به صورت چتر رو به بیرون شاخه می‌دهند. علت زیبایی این گیاه برگ آن است. الگوهای نقره‌ای روی هر برگ منحصر به فرد است، و طرح زیبایی از اشکال مختلف در کل گیاه ایجاد می‌کند.

به ندرت پیش می‌آید که این گیاه گل بدهد، و در واقع پیله آ گیاه کوچک و ساده‌ای است. به منظور ترویج رشد سالم و دائمی، ساقه‌ها باید در فصل بهار هرس شوند و طول‌شان به نصف کاهش پیدا کند.

گل دهی و هرس: این گیاه به طور کلی گل نمی‌دهد. با این حال، ترویج رشد برگ‌های سالم نیازمند این است که هر سال ساقه‌های آن را هرس کرده و طول آن‌ها را به نصف طول اولیه کاهش بدهیم. این کار باعث می‌شود گیاه به طور طبیعی برگ‌هایی سالم بدهد و ظاهری تنک و کم‌پشت نداشته باشد.

در صورتی که گیاه شما گل داد، گل‌ها را همان زمانی که جوانه زدند، کوتاه کنید. زیرا گل‌ها در واقع نوعی اتلاف انرژی برای این گیاه هستند.

رپورتاژ

جدول حقایق مرتبط با گیاه پیله آ

خانه‌ی اولیه‌ی گیاه ویتنام
نام‌های دیگر آلومینیومی
حداکثر ارتفاع ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر
سمیت پیله آ برای حیوانات خانگی پیله آ برای گربه و سگ سمی است

مراقبت از گیاه پیله آ یا آلومینیومی

دما گیاه پیله آ در تمام طول سال به دمای بین ۶۰ تا ۷۵ درجه‌ی فارنهایت (۱۵ تا ۲۳ درجه‌ی سانتی‌گراد) نیاز دارد. این گیاه می‌تواند مدت کوتاهی را خارج از این محدوده‌ی دما تحمل کند، اما اگر به مدت طولانی در دمای نامناسب باشد از بین می‌رود.
نور این گیاه دست کم روزانه به ۴ ساعت نور غیر مستقیم خورشید، اما روشن، نیاز دارد. اجازه ندهید که این گیاه در معرض تابش مستقیم یا بیش از حد خورشید قرار گیرد. نور بیش از حد، برگ‌های این گیاه را می‌سوزاند و باعث می‌شود که قسمت‌های سبز آن قهوه‌ای شوند.
آبیاری گیاه پیله آ باید در طول زمان‌های مختلف به طور متفاوتی آبیاری شود. در فصل بهار و تابستان، عمق حدودا ۷ میلی‌متری خاک باید مرطوب بماند. در طول پاییز و زمستان، قبل از آن‌که به گیاه آب بدهید، صبر کنید تا قمست بالای خاک خشک شود. اجازه ندهید آب در زیر گلدانی بماند.
خاک این گیاه زندگی در خاک ماسه‌ای را ترجیح می‌دهد. یک قسمت ماسه‌ی تمیز (یا پرلیت) را با دو قسمت تورب ترکیب کنید تا خاک مناسبی برای رشد سالم این گیاه آماده شود.
عوض کردن گلدان هر بهار تراکم ریشه‌ی گیاه را بررسی کنید. اگر متوجه شدید ریشه‌ها بیش از حد متراکم شده‌اند، گیاه را به گلدان بزرگ‌تری منتقل کنید. اگر این کار را نکنید، سیستم ریشه، گلدان را در تلاش برای یافتن فضای بیش‌تر برای رشد می‌شکند.
رطوبت رطوبت هوای معمولی این گیاه را خوشحال خواهد کرد. اگر خانه‌ی شما در طول زمستان بیش از حد خشک است، برگ‌های آن را هر روز با آب ساده مرطوب کنید.
تکثیر این گیاه از طریق قلمه زدن تکثیر می‌شود. قلمه‌ها را در اوایل بهار آماده کنید. اجازه دهید به مدت یک هفته یا تا زمانی که ریشه بدهند در آب بمانند. سپس آن‌ها را در گلدان حاوی خاک ماسه‌ای قرار بدهید.

 

مشکلات رایج گیاه پیله آ

* حشرات گاهی اوقات قسمت‌های سبز برگ را می‌خورند. نسبت به حشرات هوشیار باشید و در صورت لزوم آن‌ها را از گیاه جدا کنید.

* آتشک (بیماری گیاهی) گاهی اوقات ممکن است در این گیاه ایجاد شود. این بیماری معمولا از یک برگ شروع می‌شود و آن را قهوه‌ای و خراب می‌کند. ساقه‌ی همان برگ را از گیاه جدا کنید تا از گسترش بیماری به کل گیاه جلوگیری شود.

* برگ‌هایی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارند، آفتاب سوخته و زرد خواهند شد. برگ‌های آفتاب سوخته را از گیاه جدا کرده و بلافاصله آن را به محلی که نور کم‌تری دارد منتقل کنید.

نوشته‌های مرتبط