قرص پلاویکس: 7 نکته مهم درباره کاربرد، مصرف و عوارض داوری کلوپیدوگرل

از قرص پلاویکس برای پیشگیری حملات قلبی و سکته در اشخاص مبتلا به حمله‌ی قلبی (اخیرا دچار حمله شده)، کسانی که  اخیرا سکته کرده، یا افراد مبتلا به بیماری گردش خون استفاده می‌شود.

همچنین از آن برای درمان درد قفسه‌ی سینه‌ی تازه/رو به وخامت (حمله‌ی قلبی جدید، آنژین ناپایدار) و باز نگه داشتن رگ‌های خونی و پیشگیری از لخته شدن خون بعد از عملیات‌های خاص (مانند کارگذاری استنت قلب) استفاده می‌شوند.

پلاویکس مانع به هم چسبیدن پلاکت‌ها می‌شود و از تشکیل لخته‌های مضر توسط آن‌ها جلوگیری می‌کند. این یک داروی ضد پلاکت است. پلاویکس به حفظ آرام جریان خون در بدن کمک می‌کند.

۱. نحوه‌ی مصرف پلاویکس

راهنمای دارویی که داخل بسته‌ی محصول قرار داده شده است را پیش از شروع مصرف قرص پلاویکس و هر بار که مصرف آن را تجدید می‌کنید مطالعه کنید. اگر پرسشی داشتید از پزشک یا داروپزشک بپرسید.

این دارو را به صورت خوارکی همراه با یا بدون غذا و طبق دستور پزشک معمولا یک بار در روز مصرف کنید. برای حصول حداکثر نتایج مصرف آن را منظم کنید. برای آنکه یادتان بماند هر روز آن را سر ساعت معینی بخورید.

دوز و طول مدت درمان به شدت ناراحتی و واکنش‌تان به درمان بستگی دارد. اگر برای پیشگیری از لخته شدن خون بعد از کاشت استنت یا عملیات‌های دیگر این دارو را مصرف می‌کنید آن را به مدت ماه‌ها یا سال‌ها بعد از عمل کارگذاری به همراه آسپرین و طبق نظر پزشک مصرف کنید. برای جزئیات بیشتر و درباره‌ی خطرات قطع زودهنگام مصرف آن با پزشک صحبت کنید. مهم است که حتی پس از آنکه احساس برطرف شدن مشکل را دارید به خوردن دارو ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید.

از خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب آن هنگامی که این دارو را مصرف می‌کنید اجتناب فرمایید مگر آنکه پزشک به شما گفته باشد خطری ندارد. گریپ فروت می‌تواند احتمال عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد. برای جزئیات بیشتر از پزشک یا مسئول داروخانه سوال کنید.

اگر هر گونه علامتی دال بر این مشاهده کردید که دارو کارساز نیست، مانند علائم حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی جدید (مثل درد قفسه سینه/فک/ دست چپ، تنگی نفس، تعریق غیر عادی، ضعف یک طرف بدن، اشکال در تکلم، تغییرات بینایی سریع، گیجی) سریعا به پزشک مراجعه کنید.

۲. عوارض جانبی مصرف قرص پلاویکس

کبودی/خونریزی راحت، ناراحتی/درد معده، اسهال، و یبوست ممکن است رخ بدهد. اگر هریک از این اثرات و عوارض ادامه داشت یا بدتر شد، بلافاصله به پزشک‌تان اطلاع دهید.

یادتان باشید پزشک‌تان این دارو را تجویز کرده است چون به این نتیجه رسیده که فایده‌های آن از خطر عوارض جانبی‌اش برای شما بیشتر است. اکثر آدم‌هایی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی حادی ندارند.

هرچند نا محتمل است اما خونریزی شدید معده، روده، چشم‌ها یا مغز ممکن است رخ بدهد. همچنین پلاویکس به ندرت ممکن است باعث اختلال در خون بشود. علائم ممکن است هر زمانی بعد از شروع مصرف این دارو رخ بدهند. اگر هر یک از علائمی که در ادامه می‌آیند رخ داد بلافاصله به پزشک مراجعه کنید: درد شدید معده/شکم، خونریزی غیر قابل کنترل لثه یا بینی، مدفوع خون آلود/سیاه، گیجی، تب، رنگ‌پریدگی شدید پوست، لکه‌های پوستی بنفش، غش کردن، تپش قلب شدید، سردرد شدید ناگهانی، ضعف/خستگی غیرعادی، استفراغ خون، مشکل تکلم، تغییرات در بینایی، تشنج، زردی پوست/چشم، ادرار خونی/قرمز/صورتی/تیره، علائم مشکلات کلیوی.

واکنش آلرژیک جدی به این دارو بسیار نادر است. اما، اگر متوجه علائم جدی واکنش آلرژیک شدید سریعا کمک پزشکی تقاضا کنید: راش، خارش/ورم (به خصوص در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه‌ی شدید/مشکلات تنفسی).

این فهرست کاملی از عوارض جانبی محتمل نیست. اگر متوجه سایر عوارضی شدید که در فهرست فوق نیست، با پزشک تماس بگیرید.

رپورتاژ

۳. نکات احتیاطی درباره‌ی مصرف قرص پلاویکس

پیش از مصرف پلاویکس، اگر به آن یا به داروی مشابه دیگری (مانند پراسوگرل) یا هر داروی دیگری آلرژی دارید با پزشک‌ در میان بگذارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد، که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات بشود.

پیش از مصرف این دارو، سابقه‌ی پزشکی‌تان را با پزشک معالج در میان بگذارید به ویژه: انواع خاصی از مشکلات خونریزی (مانند زخم معده، خونریزی مغزی یا چشم)، عمل جراحی جدید، تروما/آسیب جدی، بیماری کبدی، بیماری خونریزی (مانند هموفیلی).

پیش از عمل جراحی، درباره‌ی تمام محصولات دارویی که مصرف می‌کنید به پزشک یا دندانپزشک اطلاع دهید (شامل داروهای تجویزی، داروهای غیر تجویزی، و محصولات گیاهی). پزشک‌تان به شما خواهد گفت که برای حداقل ۵ روز قبل از عمل جراحی مصرف پلاویکس را قطع کنید. البته بدون صحبت با متخصص قلب خودسرانه مصرف این دارو را قطع نکنید.

مصرف این دارو ممکن است باعث خونریزی معده شود. مصرف روزانه‌ی الکل در دوران مصرف این دارو خطر خونریزی معده را افزایش می‌دهد. مصرف نوشیدنی‌های الکلی را محدود کنید.

در دوران بارداری فقط در صورت نیاز مبرم باید از این دارو مصرف کرد. درباره‌ی خطرات و فایده‌های آن با پزشک صحبت کنید.

معلوم نیست که آیا این دارو به داخل شیر مادر راه پیدا می‌کند یا نه بنابراین قبل از شیردهی با پزشک مشورت کنید.

۴. اوردوز پلاویکس

اگر کسی اوردوز کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا تنگی نفس دارد به ۱۱۵ زنگ بزنید. در غیر این صورت، بلافاصله با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید.

۵. نکاتی درباره‌ی مصرف پلاویکس

هرگز بدون کسب اجازه از پزشک این دارو را به کس دیگری توصیه نکنید.

برای بررسی میزان پیشرفت درمان یا عوارض جانبی ممکن است به انجام آزمایش‌های پزشکی یا بالینی نیاز باشد. برای جزئیات بیشتر با پزشک صحبت کنید.

۶. دوز فراموش شده‌ی پلاویکس

اگر یک دوز (وعده) مصرفی آتنولول را فراموش کردید، به محض به خاطر آوردن آن را مصرف کنید. اگر به لحاظ زمانی به وعده‌ی مصرفی بعدی نزدیک هستید، دوز جا افتاده را فراموش کنید و برنامه‌ی مصرفی را طبق روال عادی پی بگیرید. برای جبران هرگز دوز مصرف را دو برابر نکنید.

۷. شرایط نگهداری قرص پلاویکس

این دارو را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. آن را در حمام قرار ندهید. تمام داروها را از دسترس اطفال و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

نوشته‌های مرتبط