فوروزماید: ۱۵ نکته مهم و ضروری درباره مصرف داروی فوروزماید

قرص خوراکی فوروزماید هم تحت نام عمومی و هم به عنوان دارویی تحت نام برند موجود است. نام برند: لاسیکس. همچنین فوروزماید به شکل خوراکی از طریق دهان و همچنین محلولی قابل تزریق که توسط متخصصان حوزه‌ی سلامت تجویز می‌شود موجود است. از این دارو برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود. از آن برای درمان ادم، که ورم ناشی از تجمع مایع در بدن است، نیز استفاده می‌شود.

۱. هشدارهای مهم

هشدار سازمان غذا و دارو: هشدار درباره‌ی عملکرد کبد

– این دارو حاوی کادر هشداری سیاه رنگ بر روی بسته‌بندی است: این جدی‌ترین هشدار از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا است. هشدار کادر سیاه به پزشکان و بیماران می‌گوید که اثرات دارو ممکن است خطرناک باشد.

– فوروزماید ادرار آوری قدرتمند است که به بدن کمک می‌کند از آب زیادی خلاص شود. این دارو با افزایش میزان ادراری که بدن تشکیل می‌دهد کار خود را انجام می دهد. اگر از این دارو بیش از حد مصرف کنید، می‌تواند به مقدایر بسیار کم آب و الکترولیت در بدن‌تان منجر شود. این امر می‌تواند به دهیدراته شدن منجر شود. پزشک‌تان سطح آب بدن را تحت نظر می‌گیرد و ممکن است دوز مصرفی را بر اساس آن سطوح تغییر دهد.

– هشدار در مورد فشار خون پایین: این دارو می‌تواند باعث پایین آمدن فشار خون شود. علائم مربوط شامل احساس گیجی و از حال رفتن بعد از سرپا ایستادن می‌شوند. اگر چنین حالتی رخ داد هنگام تغییر موقعیت بعد از نشستن یا دراز کشیدن آرام حرکت کنید. اگر این مشکل ادامه پیدا کرد، با پزشک صحبت کنید.

– هشدار سطح پتاسیم پایین: این دارو می‌تواند باعث کاهش شدید سطح پتاسیم بدن شود. (پتاسیم ماده‌ی معدنی است که به کارکرد عادی عصب‌ها، عضلات و ارگان‌ها کمک می‌کند). علائم مربوطه شامل خستگی، ضعف عضلات، حالت تهوع و استفراغ می‌شود. اگر این علائم را داشتید با پزشک تماس بگیرید.

– هشدار سطح پایین تیروئید: دوز بالای (بیش از ۸۰ میلی‌گرم) فوروزماید می‌تواند باعث پایین آمدن شدید هورمون‌های تیروئید شود. اگر دوز بالایی از این دارو مصرف می‌کنید و علائم مشکلات تیروئید را دارید، با پزشک تماس بگیرید. این علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

– خستگی

– ضعف

– افزایش وزن

– خشکی مو و پوست

– افزایش احساس سرما

۲. فوروزماید چیست؟

قرص خوراکی فوروزماید دارویی تجویزی است که تحت نام برند لاسیکس در بازار موجود است. همچنین به صورت دارویی عمومی نیز در دسترس است. داروهای عمومی معمولا قیمت کمتری دارند. در بعضی موارد، آن‌ها ممکن است با هر دوز یا شکلی به صورت نمونه‌ی تحت برند موجود نباشند.

۳. علت استفاده

از فوروزماید برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود. همچنین جهت درمان ادم نیز کاربرد دارد. ادم ورم ناشی از تجمع آب در بدن است. ادم ممکن است به خاطر ناراحتی‌های پزشکی دیگری مانند ناراحتی قلبی، سیروز کبدی یا بیماری کلیه به وجود بیاید.

فوروزماید ممکن است به عنوان بخشی از ترکیب درمانی جهت معالجه‌ی فشار خون بالا استفاده شود. این یعنی ممکن است لازم باشد آن را به همراه سایر داروها مصرف کنید.

۴. نحوه‌ی عملکرد

فوروزماید به دسته‌ای از داروها به نام مدرها (ادرار آور) تعلق دارد. دسته‌ی داروها گروهی از داروها را شامل می‌شود که روش عملکردی مشابهی دارند. این داروها اغلب برای درمان ناراحتی‌های مشابه استفاده می‌شوند.

فوروزماید با کمک به بدن جهت خلاصی از نمک و آب اضافی کار خود را انجام می‌دهد. این دارو با افزایش میزان ادرار تولید شده توسط بدن کار خود را می‌کند. این امر به پایین آوردن فشار خون و همچنین کاهش ورم کمک می‌کند.

۵. عوارض جانبی فوروزماید

قرص‌های خوراکی فوروزماید ممکن است عوارض جانبی بخصوصی ایجاد کنند من جمله:

عوارض جانبی شایع‌تر:

– حالت تهوع یا استفراغ

– اسهال

– یبوست

– گرفتگی ناحیه‌ی شکم

–  اینکه احساس کنید اتاق دور سرتان می‌چرخد (سرگیجه)

– گیجی

– سردرد

– تاری دید

– خارش یا راش

اگر این اثرات ملایم باشند، ممکن است ظرف چند روز یا یکی دو هفته از بین بروند. اگر شدیدتر باشند یا از بین نروند، بهتر است با پزشک یا داروساز تماس بگیرید.

عوارض جانبی جدی و شدید:

اگر شاهد هر یک از این عوارض جانبی شدید بودید سریعا با پزشک تماس بگیرید. اگر علائم‌تان مهلک به نظر می‌رسند یا احساس می‌کنید به فوریت‌های پزشکی نیاز دارید به ۱۱۵ زنگ بزنید. عوارض جانبی شدید و علائم‌شان می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

– از دست دادن بیش از حد آب و الکترولیت‌ها که علائم آن عبارتند از:

– خشکی دهان

– احساس تشنگی

– ضعف

– خواب آلودگی

– بی‌قراری

– درد یا گرفتگی عضلات

– ادرار کمتر

– تپش قلب سریع یا غیر عادی

– حالت تهوع یا استفراغ شدید

— سطح پایین هورمون‌های تیروئید که علائم آن عبارتند از:

– خستگی

– ضعف

– افزایش وزن

– مو و پوست خشک

– افزایش احساس سرما

— پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) که علائم آن عبارتند از:

– درد هنگام خوردن یا نوشیدن

– حالت تهوع یا استفراغ شدید

– تب

— آسیب کبدی که علائم آن عبارتند از:

– زرد شدن پوست

– زرد شدن سفیدی چشم‌ها

— کاهش مو یا زنگ زدن گوش (موقت یا دائم)

– پوسته پوسته شدن یا تاول پوستی

سلب مسئولیت: هدف ما تامین مربوط ترین و به روزترین اطلاعات موجود است. با وجود این، چون داروها روی هر فرد تاثیر متفاوتی دارند، نمی‌توانیم تضمین کنیم که این اطلاعات در برگیرنده‌ی همه‌ی عوارض جانبی ممکن باشد. این اطلاعات جایگزینی برای توصیه پزشک نیست. همیشه درمورد عوارض جانبی ممکن با پزشک یا متخصصی که از سابقه‌ی پزشکی‌تان خبر دارد مشورت کنید.

۶. موارد تداخل دارویی فوروزماید

قرص خوراکی فوروزماید ممکن است با سایر داروها، ویتامین‌ها، یا داروهای گیاهی مصرفی‌تان تداخل داشته باشد. تداخل وقتی رخ می‌دهد که ماده‌ای کارکرد داروها را عوض می‌کند. این امر می‌تواند مضر باشد یا جلوی عملکرد خوب درست و خوب دارو را بگیرد.

برای کمک به پیشگیری از تداخلات ممکن، پزشک‌تان باید تمام داروها را به دقت بررسی و کنترل کند. حتما درباره‌ی تمام داروها، ویتامین‌ها، یا داروهای گیاهی مصرفی‌تان به پزشک اطلاع دهید. برای پی بردن به نحوه‌ی تداخل این دارو با سایر داروهایی که مصرف می‌کنید با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

مثال داروهایی که می‌توانند باعث تداخل با فوروزماید شوند به قرار زیر هستند:

– آنتی بیوتیک‌ها

آنتی بیوتیک‌ها وقتی با فوروزماید مصرف شوند می‌توانند خطر آسیب یا نقص شنوایی را افزایش دهند. این داروها عبارتند از:

– آمیکاسین

– جنتامایسین

– نئومایسین

– پارومومایسین

– توبرامایسین

داروهای ضد صرع:

مصرف این داروها به همراه فوروزماید می‌تواند اثرات فوروزماید  را کاهش دهد:

– فینتوئین

داروهای سرطان:

– سیسپلاتین

– متوترکسات

داروهای ضد افسردگی:

مصرف این داروها با فوروزماید خطر آرتروز نقرسی را افزایش می‌دهد:

– سیکلوسپورین

تثبیت کننده‌های خلق و خو (لیتیوم):

مصرف لیتیوم به همراه فوروزماید ممکن است سطح لیتیوم بدن را افزایش دهد که باعث بیشتر شدن خطر عوارض جانبی آن می‌شود.

شل کننده‌های عضلات:

– سوکسینیل کولین

– توبوکوارین

سایر داروهای فشار خون:

مصرف فوروزماید به همراه سایر داروهای فشار خون می‌تواند باعث افت فشار خون به سطح خطرناکی شود. این داروها عبارتند از:

– بنازپریل

– کاپتوپریل

– انالاپریل

– فوزینوپریل

– لیزینوپریل

– موکسیپریل

– پریندو پریل

– کیناپریل

– رامیپریل

– تراندولاپریل

داروهای درد و التهاب:

مصرف داروهای ضد درد و التهاب می‌تواند سطح این داروها را در بدن افزایش دهد که باعث افزایش خطر عوارض جانبی می‌شود. این داروها عبارتند از:

– آسپرین

– دی‌فلونیزال

– ایندومتاسین

– منیزیم سالیسلات

– سالسالات

داروهای تیروئید:

مصرف دوز بالای لووتیروکسین همراه با فوروزماید ممکن است اثر آن را کم‌تر کند. این یعنی لووتیروکسین دیگر برای درمان ناراحتی تیروئیدتان چندان کارساز نخواهد بود.

داروهای زخم معده:

مصرف ساکرالفات با فوروزماید می‌تواند اثر فوروزماید را کمتر کند. یعنی دیگر نمی‌تواند علائم بیماری‌تان را به خوبی کنترل کند. تا دو ساعت بعد از مصرف فوروزماید ساکرالفات نخورید.

قرص‌های ادرار آور:

خوردن سایر ادرار آورها همراه با فوروزماید می‌تواند خطر آسیب به شنوایی را افزایش دهد. من جمله این داروها عبارتند از:

– اسید اتاکرینیک

سلب مسئولیت: هدف ما تامین مربوط ترین و به روزترین اطلاعات موجود است. با وجود این، چون داروها روی هر فرد تاثیر متفاوتی دارند، نمی‌توانیم تضمین کنیم که این اطلاعات در برگیرنده‌ی همه‌ی عوارض جانبی ممکن باشد. این اطلاعات جایگزینی برای توصیه پزشک نیست. همیشه درمورد تداخلات دارویی ممکن با تمام داروهای تجویزی، ویتامین‌ها، داروهای گیاهی و مکمل‌ها، و داروهای بدون نسخه‌ با پزشک یا متخصصی که از سابقه‌ی پزشکی‌تان خبر دارد مشورت کنید.

۷. هشدارهایی درباره‌ی مصرف فوروزماید

هشدارهایی درباره‌ی مصرف قرص‌های خوراکی فوروزماید وجود دارد:

– هشدارهای آلرژی:

اگر به سولفونامیدها (داروهای سولفا) آلرژی دارید، ممکن است به فورزوماید نیز آلرژی داشته باشید. مصرف این داروها ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک شدید شود که باعث بروز علائمی از این دست می‌شود:

– مشکل در تنفس یا بلع

– ورم گلو یا زبان

– کهیر

رپورتاژ

اگر این علائم را داشتید، با ۱۱۵ تماس بگیرید یا به نزدیک‌ترین درمانگاه محل مراجعه کنید.

اگر قبلا بدن‌تان به این دارو حساسیت نشان داده است هرگز بار دیگر آن را مصرف نکنید. انجام دوباره‌ی این کار بعد از هر واکنش آلرژیکی می‌تواند کشنده و مرگبار باشد.

تداخل با الکل:

مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل هنگام استفاده‌ی فوروزماید می‌تواند عوارض جانبی این دارو را بدتر کند. به عنوان مثال می‌تواند باعث بدتر شدن افت فشار خون شود. همچنین می‌تواند باعث گیجی بیشتر شما شود یا احساس سبکی سر بیشتری به شما بدهد.

هشدارهایی برای افراد دارای مشکلات سلامتی خاص:

افرادی که مشکل کلیه دارند:

فوروزماید توسط کلیه‌ها از بدن دفع می‌شود. اگر مشکلات کلیه دارید، مقادیر بیشتر دارو ممکن است مدت زمان طولانی تری در بدن‌تان بماند. این امر می‌تواند به بروز عوارض جانبی خطرناک من جمله فشار خون بسیار پایین منجر شود. پزشک قطعا از دوزهای پایین این دارو تجویز را آغاز می‌کند. همچنین ممکن است عملکرد کلیه‌های‌تان را تحت نظر بگیرد تا مطمئن شود فوروزماید برای شما بی خطر است.

برای افراد مبتلا به مشکلات کبد:

اگر مشکلات کبدی مانند سیروز یا آسیت (آب آوردگی شکم) دارید، بهترین کار آن است که در بیمارستان فوروزماید را مصرف کنید. فوروزماید می‌تواند باعث پایین آمدن شدید سطح الکترولیت شود، که می‌تواند به آسیب کبدی شدید و از دست رفتن عملکرد مغز منجر شود.

افراد مبتلا به دیابت:

فوروزماید می‌تواند کنترل قند خون را دشوارتر سازد. پیش از مصرف این دارو، حتما به پزشک‌تان درباره‌ی بیماری دیابت اطلاع دهید.

افراد مبتلا به اختلالات مثانه:

اگر مشکلات شدیدی در زمینه‌ی خالی کردن کامل مثانه‌تان دارید، فوروزماید می‌تواند وضعیت‌تان را بدتر کند. پیش از مصرف این دارو، حتما به پزشک اطلاع دهید که دچار اختلال مثانه هستید.

افراد مبتلا به مشکلات تیروئید:

دوزهای بالای (بیش از ۸۰ میلی‌گرم) فوروزماید می‌تواند باعث کاهش سطوح هورمون‌های تیروئید شود. حتما پیش از مصرف دارو به پزشک‌تان درباره‌ی مشکلات تیروئیدی که دارید اطلاع‌رسانیکنید.

۸. هشدارهایی برای سایر گروه‌ها

برای زنان باردار:

فوروزماید داروی دسته‌ی  C بارداری به شمار می‌آید. این دو معنی دارد:

۱. تحقیقات در حیوانات نشان داده است هنگامی که مادر این دارو را مصرف می‌کند اثرات بدی بر جنین می‌گذارد.

۲. مطالعات انسانی کافی انجام نشده است تا در مورد نحوه‌ی تاثیر این دارو بر جنین انسان به اطمینان برسیم.

اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک‌تان صحبت کنید. مصرف این دارو فقط در صورتی توصیه می‌شود که فایده‌های آن خطرات بالقوه‌ برای جنین را توجیه کند.

برای زنان شیرده:

فوروزماید ممکن است به داخل شیر مادر منتقل شود که می‌تواند باعث عوارض جانبی جدی در کودک شیرخوار شود. همچنین ممکن است باعث شود بدن شیر کمتری تولید کند. اگر بچه شیر می‌دهید به پزشک اطلاع دهید. لازم است تصمیم بگیرد شیردهی را متوقف کنید یا مصرف این دارو را.

برای کودکان:

در نوزادان زودرس و بچه‌های کوچکتر از ۴ سال، فوروزماید ممکن است باعث مشکلات کلیه شود. این امر می‌تواند به سنگ کلیه و رسوب کلسیم در کلیه منجر شود. اگر فوروزماید در طول چند هفته‌ی اول تولد به نوزاد داده شود، می‌تواند خطر مشکلات ریه و قلب را افزایش دهد.

۹. نحوه‌ی مصرف فوروزماید

این اطلاعات دوز مصرفی به قرص‌های خوراکی فوروزماید مربوط می‌شود. تمام دوزهای ممکن و اشکال دارویی ممکن است در اینجا گنجانده نشده باشند. دوز شما، شکل دارو، و دفعات مصرف دارو به موارد زیر بستگی دارد:

– سن‌تان

– ناراحتی‌ مورد درمان

– شدت ناراحتی‌تان

– سایر ناراحتی های پزشکی که دارید

– نحوه‌ی واکنشی که به این دارو نشان می‌دهید.

اشکال و شدت‌ها (دوزهای) مختلف:

عمومی: فوزوزماید

– شکل: قرص خوراکی

شدت‌ها (دوزها): ۲۰، ۴۰ و ۸۰ میلی گرم

شکل: محلول خوراکی

شدت‌ها (دوزها): ۱۰ میلی گرم در هر ۱ میلی لیتر، ۴۰ میلی گرم در هر ۵ میلی لیتر

نام برند: لاسیکس

شکل: قرص خوراکی

شدت (دوز مصرفی): ۲۰، ۴۰، و ۸۰ میلی گرم

دوز مصرفی برای فشار خون بالا

– دوز بزرگسال (بین ۱۸ تا ۶۴ سال)

– دوز آغازین معمول ۸۰ میلی گرم در روز است، که هر روز دو وعده‌ی ۴۰ میلی گرمی مصرف می‌شود

– ممکن است پزشک دوز مصرفی را تغییر دهد یا داروهای درمان فشار خون دیگری را تجویز کند. این به نحوه‌ی واکنش بدنتان به دارو بستگی دارد.

دوز کودکان (۰ تا ۱۷ سال):

این دارو جهت درمان فشار خون در کودکان مورد مطالعه قرار نگرفته است.

دوز سالمندان (۶۵ سال و بالاتر):

کلیه‌های افراد مسن ممکن است دیگر مثل سابق خوب کار نکند. این امر می‌تواند باعث شود بدن داروها را آهسته‌تر پردازش کند. در نتیجه، برای مدت طولانی‌تری داروی بیشتری در بدن باقی می‌ماند. این امر خطر عوارض جانبی را افزایش می‌دهد. ممکن است پزشک‌تان با دوز پایین‌تری شروع کند یا برنامه‌ی دارویی متفاوتی برای‌تان ترتیب بدهد. این می‌تواند کمک کند مانع تجمع بیش از حد سطح دارو در بدن بشویم.

ملاحظات خاص:

فوروزماید از طریق کلیه‌ها از بدن زدوده می‌شود. اگر مشکلات کلیه دارید، دارو به مدت طولانی‌تری در بدن‌تان خواهد ماند. این می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی خطرناک شود. پزشک‌تان ممکن است با دوز پایین‌تری شروع یا بر نحوه‌ی عملکرد کلیه‌های‌تان نظارت کند تا از بی‌خطر بودن دارو برای شما مطمئن شود.

دوز مصرفی برای بیماری اِدِم:

دوز بزرگسالان (بین ۱۸-۶۴ سال)

– دوز شروع معمول بین ۲۰-۸۰ میلی گرم در روز است. پزشک‌تان ممکن است بسته به نحوه‌ی واکنش بدن‌تان به این دارو دوز آن را تغییر دهد.

– وقتی پزشک‌تان دوز بلند مدت را تعیین می‌کند، ممکن است یک یا دو بار در روز آن را مصرف کنید.

دوز مصرفی کودکان (بین ۰ تا ۱۷ سال)

– دوز معمول ۲ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن کودک یک بار در روز.

– توصیه نمی‌شود دوزهای بیشتر از ۶ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن کودک مصرف شود.

– پزشک ممکن است دوز مصرفی کودک را بسته به واکنش بدن او به دارو تغییر دهد.

دوز مصرفی سالمندان (۶۵ سال و بیشتر)

کلیه‌های افراد مسن ممکن است دیگر مثل سابق خوب کار نکند. این امر می‌تواند باعث شود بدن داروها را آهسته‌تر پردازش کند. در نتیجه، برای مدت طولانی‌تری داروی بیشتری در بدن باقی می‌ماند. این امر خطر عوارض جانبی را افزایش می‌دهد. ممکن است پزشک‌تان با دوز پایین‌تری شروع کند یا برنامه‌ی دارویی متفاوتی برای‌تان ترتیب بدهد. این می‌تواند کمک کند مانع تجمع بیش از حد سطح دارو در بدن بشویم.

ملاحضات خاص:

فوروزماید از طریق کلیه‌ها از بدن زدوده می‌شود. اگر مشکلات کلیه دارید، دارو به مدت طولانی‌تری در بدن‌تان خواهد ماند. این می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی خطرناک شود. پزشک‌تان ممکن است با دوز پایین‌تری شروع یا بر نحوه‌ی عملکرد کلیه‌های‌تان نظارت کند تا از بی‌خطر بودن دارو برای شما مطمئن شود.

سلب مسئولیت: هدف ما تامین مربوط ترین و به روزترین اطلاعات موجود است. با وجود این، چون داروها روی هر فرد تاثیر متفاوتی دارند، نمی‌توانیم تضمین کنیم که این اطلاعات در برگیرنده‌ی همه‌ی دوزهای مصرفی ممکن باشد. این اطلاعات جایگزینی برای توصیه پزشک نیست. همیشه درمورد دوز مصرفی مناسب داروها با پزشک یا متخصصی که از سابقه‌ی پزشکی‌تان خبر دارد مشورت کنید.

۱۰. طبق دستور مصرف کنید

قرص‌های خوراکی فوروزماید برای درمان کوتاه مدت یا بلند مدت استفاده می‌شود. اگر این دارو را طبق تجویز صورت گرفته مصرف نکنید عوارض جدی در پی خواهد داشت:

– اگر ناگهانی مصرف این دارو را متوقف کنید یا دیگر اصلا آن را مصرف نکنید:

اگر در حال درمان فشار خون بالا هستید، فشار خون‌تان ممکن است افزایش پیدا کند. این امر خطر مشکلات جدی مانند سکته و حمله‌ی قلبی را افزایش می‌دهد.

اگر در حال درمان ادم هستید، ورم بدن‌تان ممکن است بدتر شود. این امر خطر مشکلات جدی مانند درد، عفونت، زخم پا، و لخته‌های خون را افزایش می‌دهد.

– اگر یک وعده یا دوز مصرفی را فراموش کنید یا دارو را منظم مصرف نکنید:

داروی‌تان ممکن است خوب عمل نکند یا کلا بی اثر شود. برای خوب عمل کردن این دارو، باید بدن‌تان تمام مدت دوز مشخصی از آن را دریافت کند.

– اگر بیش از حد مصرف کنید:

ممکن است سطوح خطرناکگی از این دارو در بدنتان داشته باشید. علائم اوردوز این دارو می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

– خستگی بیش از حد

– گیجی

– تشنگی

– فشار خون پایین

اگر فکر می‌کنید در مصرف این دارو زیاده روی کرده‌اید، با پزشک یا درمانگاه تماس بگیرید. اگر علائم‌تان شدید شد به ۱۱۵ زنگ بزنید یا به نزدیک‌ترین اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.

– اگر یه وعدهی مصرف را فراموش کردید:

به محض آنکه یادتان آمد دوز فراموش شده را مصرف کنید. اما اگر درست ساعتی به وعده‌ی مصرفی بعدی مانده یادتان آمد، فقط یک دوز مصرف کنید. هرگز سعی نکنید با مصرف دو دوز در آن واحد وعده‌ی از دست رفته را جبران کنید. این می‌تواند به عوارض جانبی خطرناکی بینجامد.

– از کجا بفهمیم دارو کارساز بوده است:

اگر فشار خون بالا را درمان می‌کنید، فشار خونتان باید پایین آمده باشد. اما احتمالا هیچ تفاوتی احساس نکنید. پزشک‌تان فشار خون شما را تحت کنترل خواهد گرفت. همچنین می‌توانید در خانه با استفاده از دستگاه سنجش فشار خون، سطح فشارتان را کنترل کنید. اگر ادم را درمان می‌کنید، باید ورم‌تان فروکش کرده باشد.

۱۱. ملاحظات مهم برای مصرف فوروزماید

اگر پزشک برای‌تان قرص خوراکی فوروزماید تجویز کرد این ملاحظات را در ذهن داشته باشید:

ملاحظات کلی:

– فوروزماید باعث ادرار کردن بیشتر می‌شود، بنابراین، بهتر است از خوردن آن پیش از خواب اجتناب کنید.

– می‌توانید قرص فوروزماید را تکه یا خورد کنید.

نگهداری:

– فوروزماید را در دمای اتاق بین ۱۵ تا ۳۰ درجه‌ی سانتیگراد نگهداری کنید.

– این دارو را از نور آفتاب دور نگه دارید.

– این دارو را در نواحی مرطوب مانند حمام نگهداری نکنید.

تمدید دارو:

مصرف این دارو را می‌توان تمدید کرد. برای مصرف مجدد این دار به نسخه‌ی جدید احتیاجی نیست. پزشک‌تان تعداد دفعات تکرار مجاز برای نسخه را روی آن خواهد نوشت.

مسافرت و مصرف دارو:

هنگام مسافرت:

– همیشه دارو را با خود و درون کیف دستی‌تان حمل کنید.

– نگران دستگاه‌های تجسس ایکس-ری فرودگاه نباشید. آن‌ها به دارو آسیبی نمی‌زنند.

– ممکن است لازم باشد نسخه یا برچسب پاکت دارو را به مامور فرودگاه نشان بدهید. همیشه نسخه و جعبه‌ی اصلی دارو را همراه داشته باشید.

– این دارو را در جعبه‌ی داشبورد خودرو یا درون خودرو قرار ندهید. همیشه یادتان باشد هنگامی که هوا بیش از اندازه گرم یا سرد است از این کار اجتناب کنید.

خود-کنترلی:

اگر در حال درمان فشار خون بالا هستید، ممکن است پزشکتان پیشنهاد کند فشار خون خود را تحت کنترل بگیرید. می‌توانید این کار را با دستگاه کنترل فشار خون انجام دهید. می‌توانید در مورد مکان خرید و نحوه‌ی استفاده‌ی این دستگاه از پزشک‌تان مشورت بگیرید.

نظارت بالینی

پزشک‌تان موارد زیر را نظارت خواهد کرد:

– فشار خون: پزشک فشار خونتان را بررسی خواهد کرد تا مطمئن شود دارو فشار خون‌تان را تحت کنترل دارد.

– سطح الکترولیت: مصرف این دارو می‌تواند باعث تغییراتی در سطح الکترولیت‌ها شود. این شامل سطح پتاسیم نیز می‌شود. پزشک‌تان سطوح الکترولیت را بررسی می‌کند تا مطمئن شود در محدوده‌ی سالم و مناسبی قرار دارد.

– کلیه‌ها: این دارو می‌تواند بعضی از مشکلات کلیه را بدتر کند، پزشک‌تان ممکن است به کاهش دوز مصرفی مجبور شود یا ممکن است لازم باشد مصرف آن را قطع کنید.

– کبد: این دارو می‌تواند سطح آنزیم‌های کبدی بدن را افزایش دهد. افزایش سطح آنزیم می‌تواند به معنی آسیب کبدی باشد. پزشک سطح آنزیم‌های شما را تحت کنترل می‌گیرد.

– سطح تیروئید: این دارو می‌تواند باعث کاهش سطح هورمون تیروئید شود. پزشک ممکن است برای نظارت بر سطح هورمون تیروئید از شما آزمایش خون بگیرید.

۱۲. رژیم غذایی

فوروزماید می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود. رژیم غذایی کم نمک شما را حتی در معرض کاهش بیشتر فشار خون نیز قرار می‌دهد. اگر رژیم غذایی کم نمک دارید، با پزشک صحبت کنید تا بدانید آیا مصرف این دارو برای شما مناسب است یا نه.

ممکن است پزشک به شما پیشنهاد کند خوراکی‌های سرشار از پتاسیم مصرف کنید. این‌ها شامل موز، سبزیجات سبز تیره، و آووکادو می‌شوند.

۱۳. حساسیت به نور آفتاب

هنگام مصرف فوروزماید پوست شما نسبت به تابش نور آفتاب حساس‌تر می‌شود.

– از تماس مستقیم با نور آفتاب برای دوره‌های زمانی طولانی اجتناب کنید.

– لباس‌های آستین دار بپوشید تا قسمت‌های بیشتری از بدن‌تان پوشش داده شود.

– از محصولات ضد آفتاب استفاده کنید.

۱۴. هزینه‌های پنهان

ممکن است نیاز باشد یک دستگاه کنترل فشار خون بخرید و فشار خون‌تان را در منزل اندازه‌گیری کنید. در این زمینه می‌توانید از پزشک‌تان بیشتر کمک بگیرید.

۱۵. آیا جایگزینی وجود دارد؟

داروهای دیگری نیز برای درمان این ناراحتی در بازار موجود است. بعضی‌ها ممکن است نسبت به بقیه مناسب‌تر باشند. درباره‌ی گزینه‌های دارویی که ممکن است برای‌تان کارساز باشد با پزشک مشورت کنید.

سلب مسئولیت: سایت بازده نهایت سعی خود را کرده است تا مطمئن شود تمام این اطلاعات به لحاظ داده‌ها و آمار درست، دقیق، جامع و به روز باشند. با این حال، مقاله‌ی حاضر را نباید به عنوان جایگزینی برای دانش و تخصص کارشناسان خبره‌ی حوزه‌ی سلامت به حساب آورد. همیشه باید پیش از مصرف هر دارویی با پزشک و متخصص سلامت صحبت و مشورت کنید. اطلاعات دارویی که در اینجا آمد تابع تغییرات است و قصد آن پوشش تمام استفاده‌ها، دستورالعمل‌ها، هشدارها، نکات احتیاطی، تداخلات دارویی، واکنش‌های آلرژیک یا عوارض جانبی بد نیست. نبودن هشدار یا سایر اطلاعات درباره‌ی یک داروی مشخص حاکی از سالم و بی خطر، موثر یا مناسب بودن دارو یا ترکیب‌های دارویی برای تمام بیماران یا تمام کاربردهای مشخص نیست.

 

منبع healthline
نوشته‌های مرتبط