آب مروارید چشم: 5 نکته مهم درباره علل، علائم، تشخیص و درمان

اگر بالای ۶۰ سال هستید و دیدتان تار و مه‌آلود شده است، ممکن است به آب مروارید چشم دچار شده باشید. این در بزرگسالان مسن ناراحتی رایجی است، و چشم پزشک می‌تواند آن را درمان کند. در ادامه با ما همراه باشید تا ۵ نکته مهم درباره علل، علائم، تشخیص و درمان آب مروارید را بدانید.

۱. چه چیزی باعث آب مروارید می‌شود

وقتی پروتئین در عدسی چشم‌های‌تان تجمع می‌کند و آن را تیره می‌سازد به آب مروارید دچار می‌شوید. این امر مانع از آن می‌شود که نور به وضوح به داخل چشم انتقال پیدا کند. این امر می‌تواند باعث شود مقداری از قدرت دیدتان را از دست بدهید. انواع مختلفی از آب مروارید وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

– مربوط به سن و سال:

این بیماری با پیرتر شدن شکل می‌گیرد.

– ارثی (مادرزادی):

وقتی نوزادی با این عارضه به دنیا می‌آید به آن آب مروارید مادرزادی می‌گویند. این بیماری ممکن است به خاطر عفونت، صدمه، یا رشد ضعیف در رحم اتفاق بیفتد. یا ممکن است از کودکی شکل بگیرد.

– ثانویه:

این بیماری در اثر سایر ناراحتی های پزشکی اتفاق می‌افتد مثلا بر اثر دیابت. همچنین می‌تواند نتیجه قرار داشتن در مجاورت مواد سمی، نور ماوراء بنفش، یا تشعشع، باشد یا خوردن داروهایی مانند  کورتیکواستروئید (کورتون)‌ یا ادرار آورها.

– ترومایی (جراحتی/ پس از ضربه):

این نوع از بیماری پس از وارد آمدن آسیب یا جراحتی به چشم ایجاد می‌شود.

سایر چیزهایی که می‌توانند خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش دهند عبارتند از دخانیات، و نوشیدن زیاد الکل.

۱۶ روش طبیعی مراقبت از چشم ها که شگفت‌زده‌تان می‌کند

۲. علائم آب مروارید چیست؟

آب مروارید معمولا به آرامی شکل می‌گیرد. ممکن است تا زمانی که شروع به مسدود کردن قدرت بینایی‌تان می‌کند متوجه ابتلا آن نشوید. بعد ممکن است به موارد زیر پی ببرید:

– دیدی که تار، تیره، مه آلود، یا ناواضح است

رپورتاژ

– نزدیک بینی (در افراد مسن‌تر)

– تغییر در نحوه‌ی دیدن رنگ‌ها

– مشکلات هنگام رانندگی در شب

– مشکلات روشنایی زننده‌ی نور در روز

– دو بینی در چشم مبتلا

– مشکل کار نکردن عینک آفتابی یا لنزهای تماسی.

۳. آب مروارید چگونه تشخیص داده می‌شود؟

چشم پزشک برای سنجش میزان بینایی و دید‌تان شما را معاینه خواهد کرد. او همچنین مردمک‌تان را منبسط می‌کند تا عدسی‌ و سایر قسمت‌های چشم را بررسی کند. یادتان باشد موقع ویزیت عینک یا لنزتان را همراه ببرید.

۴. درمان آب مروارید چیست؟

اگر بینایی‌تان را بتوانید با عینک یا لنز اصلاح کنید، پزشک برای‌تان چنین چیزی را تجویز خواهد کرد. اگر نه، و آب مروارید برای زندگی روزانه‌تان مشکل ساز شده باشد، ممکن است به عمل جراحی آب مروارید نیاز داشته باشید.

این عمل به صورت سرپایی انجام می‌شود، یعنی می‌توانید همان روز به خانه برگردید و معمولا عملی بسیار موفقیت آمیز است. جراح عدسی چشم‌‌تان را بر می‌دارد و به جای آن عدسی دست ساز قرار می‌دهد. بیش از ۹۵٪ از آدم‌هایی که این عمل را انجام می‌دهند اعلام می‌کنند بعد از جراحی می‌توانند بهتر ببینند.

درمان پرش پلک: ۱۴ درمان خانگی برای رفع پرش پلک چشم

۵. آیا می‌توان از آب مروارید پیشگیری کرد

پزشکان نمی‌دانند دقیقا چه چیزی باعث آب مروارید می‌شود، در نتجه هیچ راه اثبات شده‌ای برای پیشگیری از آن وجود ندارد. اما چون آب مروارید و سایر ناراحتی‌ها، مثل آب سیاه، در افراد مسن بیشتر شیوع دارند، مهم است که با افزایش سن مرتب چشم‌های‌تان را معاینه و بررسی کنید. اگر سابقه‌ی خانوادگی مشکلات چشمی دارید یا در معرض چیزهایی بوده‌اید که می‌توانند باعث مشکلات چشم شوند، این امر از اهمیت دو چندانی برخوردار خواهد بود.

بزرگسالان و افراد مسن باید دست کم هر دو سال یک بار تا ۵۰ سالگی و هر سال بعد از آن تحت معاینه ی چشم قرار بگیرند.

اگر سابقه‌ی مشکلات چشمی یا سایر ناراحتی‌ها، مانند دیابت، دارید که احتمال ابتلا به بیماری چشمی را افزایش می‌دهد، ممکن است بیشتر به معاینه‌ی چشم نیاز داشته باشید.

نوشته‌های مرتبط