۱۹ مهمترین خواص گوشت بره یا گوشت گوسفند برای سلامتی

ممکن است خواص گوشت بره (گوسفند) چیزی نباشد که همه از آن آگاهی داشته باشند، اما واقعا میزان بالای مواد مغذی موجود در گوشت بره (گوسفند) باونکردنی است. بره حیوانی است که جزو خانواده‌ی بزها به شمار می‌رود. البته بره با باز تفاوتی نیز دارد که به روشنی قابل ملاحظه است. عموما، بره (گوسفند) یک پوشش پشمی کلفت دارد که پس از پردازش می‌توان از آن پشم معمولی برای درست کردن البسه تهیه کرد. گوشت بره می‌تواند بر گوشت بز برتری داشته باشد.

هرچند گوشت بره‌ی فراوری شده و گوشت بز نسبتا یکسان هستند، اما با هم تفاوت اندکی نیز دارند. قابل رویت‌ترین تفاوت آن‌ها ساختار گوشت‌شان است. گوشت بز ساختاری دارد که سفت و سخت است، در صورتی که گوشت بره نرم و ترد است. اما از نظر فایده و تاثیر اشتراکاتی با هم دارند. این به خاطر آن است که هر دو مواد مغذی دارند که خیلی با هم متفاوت نیستند. در ادامه به فایده‌های گوشت بره (گوسفند‌) برای سلامتی می‌پردازیم:

خواص گوشت بره

۱. انرژی بالا (۱۰۰ گرم = ۲۰۶ کالری)

فایده‌های گوشت بره (گوسفند) برای سلامتی را می‌توان از منبع انرژی فوق‌العاده‌ی آن پی برد. مصرف گوشت بره انرژی بالایی به همراه می‌آورد. می‌توان مشاهده کرد که محتوای کالری ۱۰۰ گرم گوشت بره ۲۰۶ کیلوکالری از نیاز روزانه‌ی ما به کالری که ۲۰۰۰ کیلو کالری است را برآوردده می‌کند. دریافت کالری می‌تواند به انجام بهتر فعالیت‌های روزانه، تقویت بنیه و کاهش خستگی کمک خواهد کرد.

۲. پروتئین بالا (۱۰۰ گرم= ۱۷.۱ گرم)

دیگر بر کسی پوشیده نیست که این نوع گوشت قرمز، مانند سایر انواع گوشت‌ها حاوی پروتئین بالایی است و برای سلامتی بدن بسیار مفید است. بدیهی است، ۱۰۰ گرم گوشت گوسفند حاوی پروتئین بسیار بالایی برابر با حدود ۱۷.۱ گرم است. برای کسانی که می‌خواهند عضله سازی کنند، این پروتئین بسیار مفید و خوب است. بعضی از فایده‌‌های پروتئین شامل ساخت و افزایش توده‌ی عضلانی، اتصال چربی‌ها، گوارش، تامین انرژی و تقویت بنیه‌ی بدن اشاره کرد.

۳. کلسیم بالا (۱۰۰گرم = ۱۰ گرم)

فایده‌ی دیگری که مصرف گوشت بره (گوسفند) دارد محتوای کلسیم بالای آن است که بسیار برای بدن مفید است. فایده‌های کلسیم موجود در گوشت بره یا گوشت گوسفند شامل کمک به فرایند حفظ استخوا‌ن‌ها، تقویت استخوان، پیشگیری از شکستگی و تغییر شکل‌های غیر عادی استخوان‌ها می‌شود. محتوای کلسیم موجود در گوشت بره (گوسفند) در هر ۱۰۰ گرم برابر با ۱۰ گرم ست.

۴. فسفر (۱۰۰ گرم = ۱.۹۱ میلی گرم)

گوشت بره یا گوسفند محتوای فسفر بالایی دارد. درست مانند کلسیم، محتوای فسفر موجود در گوشت بره نیز می‌تواند برای سلامتی مفید باشد، به ویژه برای حفظ سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان. ۱۰۰ گرم گوشت بره حاوی ۱.۹۱ میلی گرم فسفر است که برای بدن‌تان بسیار مفید است.

۵. ویتامین B1 (۱۰۰ گرم = ۰.۱۵ میلی گرم)

چه کسی می‌گوید که گوشت‌های قرمز حاوی ویتامین نیستند؟ لازم است بدانیم گوشت بره حاوی ویتامین‌های B به ویژه ویتامین B1 است. به نحوی که طی آزمایش‌های انجام شده معلوم شده است هر ۱۰۰ گرم گوشت بره برای کمک به فرایند اکسیداسیون مفید است، به افزایش انرژی کمک می‌کند، انعطاف پذیری را حفظ می‌کند و با تقویت بنیه از وقوع زبر شدن پوست و خشک شدن آن جلوگیری می‌کند.

۶. سلونیوم (۱۰۰ گرم = ۷.۰ میلی گرم)

فایده‌ی دیگر گوشت بره (گوسفند) و تمام انواع سایر گوشت‌های قرمز محتوای سلنیوم آن‌ها است. سلنیوم موجود در گوشت بره می‌تواند آنتی اکسیدان‌هایی در بدن تولید کند. بعضی از فایده‌های آنتی اکسیدان‌ها خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، کاهش خطر رشد  بیماری‌های خاص در بدن و سالم‌تر کردن پوست و اندام‌های بدن هستند.

۷. ویتامین B2 (۱۰۰ گرم = ۰.۲ میلی گرم)

گوشت بره (گوسفند) و گوشت بز B2 یا به نحوی که عموما شناخته می‌شود ریبوفلاوین است. ویتامین B2 فایده‌های بسیاری برای بدن دارد که از بین آن ها می‌توان به حفظ بنیه بدن و سلامت دستگاه عصبی، حفظ سلامت چشم، و هر چیزی که به حس بینایی مربوط می شود، بهبود و حفظ سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از وقوع زخم‌های دهانی و لب‌های ترک خورده اشاره کرد.

۸. ویتامین B12 (۱۰۰ گرم = ۲.۳ میلی گرم)

فایده‌ی دیگر گوشت بره (گوسفند) آن است که حاوی ویتامین B12 است که برای سلامتی بسیار مفید است. ویتامین B12 یا کوبالامین به حفظ سلامت سیستم عصبی، و تشکیل گلبول‌های  قرمز خون، جلوگیری از کم خونی، افزایش استقامت، و سلامت فیزیکی کمک میکند.

فایده‌های گوشت بره (گوسفند) برای سلامتی

۱. از سرطان پیشگیری می‌کند

گوشت بره (گوسفند) یکی از منابع آهن، ویتامین B، کولین و سلنیوم به مقدار بسیار زیاد است. محتوای کولین و سلنیوم آن می‌تواند هجوم سلول‌های سرطانی به ارگان‌های مختلف بدن را خنثی کند. به علاوه، گوشت بره (گوسفند) شامل لینولئیک اسید نیز هست. محتوای اسیدی آن می‌تواند از التهاب‌های سرطان زا و شکل گیری تومورهای بدخیم جوگیری کند.

۲. کاهش وزن

چه کسی می‌خواهد وزن کم کند؟ اگر شما یکی از آن‌ها هستید، پس بهتر است به طور منظم گوشت بره (گوسفند) مصرف کنید. گوشت قرمز حاوی پروتئین زیاد و چربی کم است. بنابراین به کنترل وزن و جلوگیری از چاقی کمک خواهد کرد. ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود، مصرف گوشت گوسفند می‌تواند سوخت و ساز بدن را نیز افزایش دهد. این نوع گوش حاوی ویتامین‌های B است که برای کمک به سوزاندن کالری‌ها و چربی مفید هستند.

۳. پیشگیری از کم خونی

کم خونی یا کمبود گلبول‌های قرمز خون میتواند به خاطر کاهش یافتن میزان آهن در بدن اتفاق بیفتد. از فایده‌های مصرف گوشت بره (گوسفند) افزایش شما گلبول‌های قرمزخون (هموگلوبین) است. محتوای آهن موجود در گوشت بره کاملا بالا است، حتی به مقدار قابل ملاحظه‌ای بالاتر از آهن موجود در تخم مرغ.

۴. پیشگیری از نقص‌های مادرزادی

رپورتاژ

از جمله خواص گوشت بره (گوسفند) می‌توان به کارآمدی آن برای رفع کم خونی اشاره کرد که با محتوای آهن بالا می‌تواند از نقص‌های مادرزادی جلوگیری کند. این به خاطر آن اتفاق می‌افتد که محتوای آهن می‌تواند از کم خونی اطفال و زنان باردار جلوگیری کند. بنابراین رشد جنین به صورت کاملی انجام خواهد شد. برای بهره‌مندی از فایده‌های گوشت بره برای زنان باردار، می‌توانید آن را به صورت منظم و از سه ماهه‌ی اول بارداری مصرف کنید. علاوه بر پیشگیری از نقص‌های مادرزادی، فایده‌ی دیگری که محتوای مواد معدنی طبیعی گوشت بره دارد آن است که می‌تواند تامین خون جنین توسط مادر را به سطح بهینه و مناسبی برساند.

۵. کاهش درد دوران قاعدگی

معمولا، زنانی که هنوز پریود می‌شوند، درد بسیار زیادی احساس می‌کنند. اگر بدانیم که هنگام قاعدگی آهن بسیار زیادی از بدن دفع می‌شود، این درد می‌تواند منطقی باشد، برای جبران آهن بدن و کاهش درد، می‌توانید گوشت بره را به صورت روزانه مصرف کنید. بنابراین، آهن مورد نیاز بدن را می‌توان به نحو موثری جبران کرد.

۶. کمک به حفظ سلامت پوست

فایده‌ی بعدی گوشت بره یا گوسفند به سلامتی پوست مربوط می‌شود. گوشت بره نه تنها حاوی ویتامین‌های B ، کولین، و سلنیوم است، بلکه این گوشت حاوی ویتامین B12 نیز هست که مقدار آن بسیار زیاد است. مطابق نظر متخصصان، ویتامین B12 به حفظ سلامت پوست‌ کمک می‌کند. با حفظ انسجام بافت پوست شروع می‌شود، خلط و بلغم را از بین می‌برد، موهای زائد را از بین می‌برد و بسیاری چیزهای دیگر….

۷. پیشگیری از اوتیسم، استرس، و افسردگی

ترکیب‌های گوشت بره یا گوسفند حاوی مقدار کافی امگا۳ است. محتوای ویتامین B12 و امگا۳ برای جلوگیری از ابتلای کودکان به اوتیسم مفید هستند. چون یکی از ارزش‌های غذایی گوشت بره آن است که می‌تواند رشد سیستم عصب مرکزی/ مغز کودکان را به سطحی بهینه برساند. در حالی که محتوای ویتامین B12 برای آرامسازی مغز و مقابله با استرس / افسردگی مفید است.

۸. پیشگیری از سکته و بیماری کلیه

خواص گوشت بره یا گوسفند برای پیشگیری از سکته و بیماری‌های کلیوی در واقع بسیار زیاد است، اما خیلی از مردم این را نمی‌دانند. این فایده‌ها ممکن است به خاطر عللی مانند این باشد که گوشت بره حاوی محتوای پتاسیم بالا و سدیم کم است. پتاسیم به از بین بردن سدیم در بدن کمک می‌کند. می‌دانیم که تجمع سدیم در بدن معمولا باعث سکته و مشکلات و بیماری‌های کلیوی می‌شود.

۹. منبع انرژی قابل توجه

چربی، پروتئین و کالری‌های موجود در گوشت بره نسبتا بالا است. این مواد باعث می‌شوند بدن‌مان در طول انجام فعالیت‌های روزانه‌ متناسب و کارآمد باقی بماند. جالب آنکه، محتوای پروتئین بالای این گوشت نیز برای کمک به کنترل بهینه‌ی وزن مفید است. پس از این خواص گوشت بره (گوسفند) استفاده کنید.

۱۰. حفظ سلامت استخوان‌ها

ما نمی‌توانیم این را نادیده بگیریم که، گوشت بره (گوسفند) برای استخوان‌ها و دندان‌ها فوق‌العاده مفید است. این گوشت حاوی ترکیب‌های کلسیمی است که می‌توانند رشد استخوان‌های کودکان را بهینه و از پوکی استخوان در بزرگسالان پیشگیری کنند. به علاوه، هر ۱۰۰ گرم گوشت بره حاوی ۲۷۲ میلی گرم فسفر است. طبق نظر متخصصان تغذیه، این محتوای فسفر می‌تواند ۲۷٪ نیازهای روزانه‌ی بدن را برآورده کند. فایده‌های خود فسفر نیز کمک به حفظ قدرت استخوان‌ها و دندان‌ها است.

۱۱. تقویت سیستم ایمنی بدن

این آخرین خواص گوشت بره (گوسفند) برای سلامتی است که می‌توانید از آن بهره مند شوید. گوشت بره (گوسفند) سرشار از سلنیوم، است که مطمئنا از آنتی اکسیدان‌های بسیار بالایی برخوردار است. همان طور که همه می‌دانیم، محتوای آنتی اکسیدان برای تقویت سیستم ایمنی بدن جهت مقابله با بسیاری از بیماری‌ها بسیار مفید است.

توصیه‌هایی برای مصرف درست گوشت بره (گوسفند)

در واقع، به رغم خواص گوشت بره برای سلامتی که در فوق اشاره شد، مصرف بیش از حد آن نیز برای بدن خوب نیست.

– قواعد مصرف برای افراد عادی‌ (سالم): شما می‌توانید حداکثر هر روز ۱ وعده و در هر وعده حدودا ۱۰۰ گرم گوشت بره (گوسفند) مصرف کنید و نه بیشتر.

– قواعد مصرف برای افرادی که از سلامت و تندرستی کمتری برخوردارند: شما باید مصرف گوشت بره را محدود کنید، به خصوص به صورت ساتای. شما می‌توانید هر ۲ هفته یک بار و هربار به اندازه‌ی ۵۰ گرم گوشت بره مصرف کنید.

اثرات و عوارض جانبی گوشت بره (گوسفند) برای سلامتی

اگر بیش از حد لازم گوشت بره مصرف کنید یک سری عوارض و اثرات بد جانبی برایتان به همراه خواهد داشت:

– فشار خون بالا: چون محتوای آهن گوشت بره بسیار بالا است فشار خون را افزایش خواهد داد.

– کلسترول بالا: محتوای کلسترول موجود در گوشت بره بسیار زیاد است، اما اگر هر روز فقط ۱۰۰ گرم مصرف کنید، در آن صورت ظرف یک هفته کلسترول‌تان تا حد قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

– دیابت: به بعضی از دیابتی‌ها توصیه می‌شود اصلا از این نوع گوشت مصرف نکنند. گوشت بره (گوسفند) می‌تواند سطح قند خون‌شان را افزایش دهد.

گوشت بره (گوسفند) در واقع مادامی که به صورت معتدل مصرف شود، برای انسان‌ها بسیار مفید است. بنابراین، برای بهره‌مندی از تمام خواص و فایده‌های فوق‌الذکر، مطابق قواعد مذکور عمل نمایید. در پایان انتخاب گوشت بره‌ی سالم است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ما می‌توانیم گوشت بره‌ی خوب و با کیفیت را تشخیص دهیم، چون از روی رنگ صورتی، سفتی، و ظرافت گوشت همراه با چربی گسترده (پخش شده) در سرتاسر آن و همچنین ظاهر تر و تازه‌اش قابل شناسایی است. اگر گوشت گوسفندی یافتید که چیزی علاوه بر معیارهای فوق داشت، آن را خریداری نکنید.

خواص زبان گاو و گوسفند: ۲۰ فایده زبان گاو و گوسفند برای سلامتی

منبع drhealthbenefits
نوشته‌های مرتبط