31 بهترین خواص بادام خیس خورده برای سلامتی و پوست و مو

اگر میخواهید درباره خواص بادام خیس خورده بدانید باید بگوییم بادام یکی از مغزهاست که به عنوان مغذی‌ترین مغز نیز شناخته می‌شود. مردم از بادام به عنوان میان‌وعده استفاده کرده یا آن را به کیک یا کلوچه اضافه می‌کنند چرا که طعمی خوشمزه دارد. بادام از گذشته تا کنون مورد استفاده مردم بوده است. تمدن‌های باستان اطراف مدیترانه از ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد از بادام استفاده می‌کرده‌اند. تاریخ نشان می‌دهد که پادشاه مصری – توت‌عنخ‌آمون – یک مشت بادام را با خود برد تا در سفر پس از مرگ از آن تغذیه کند.

بادام، میوه درخت پرونوس دولسیس است و به خانواده روزاسه تعلق دارد که بومی خاورمیانه و کشورهای آسیای جنوبی است. بادام، میوه‌ای با دانه خوراکی و پوشش خارجی است که پوسته سفتی دارد. امروزه، کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا، بیشترین بادام بازار جهانی را تولید می‌کند.

حقایق تغذیه‌ای

بادام دارای مواد مغذی قوی و مفید برای سلامتی است. بادام منبع خوبی از چربی مفید، ویتامین، مواد معدنی و فیتونوترینت است. مواد مغذی بادام را در جدول زیر ببینید ( مقدار : ۱ فمجان، ورقه‌ای شده (۹۲ گرم))

ماده مقدار/ درصد ارزش روزانه
کالری ۵۲۹
چربی کل ۴۵ گرم / ۶۹٪
چربی اشباع ۳.۴ گرم/ ۱۷٪
چربی چند غیر اشباع ۱۱ گرم
چربی تک غیر اشباع ۲۸ گرم
چربی ترانس ۰ گرم
کلسترول ۰ میلی‌گرم/ ۰ درصد
سدیم ۱ میلی‌گرم/ ۰٪
پتاسیم ۶۴۹ میلی‌گرم/ ۱۸٪
کربوهیدرات کل ۲۰ گرم/ ۶٪
فیبر رژیمی ۱۱ گرم / ۴۴٪
قند ۳.۶ گرم
پروتئین ۲۰ گرم/ ۴۰٪
ویتامین A ۰٪
کلسیم ۲۴٪
ویتامین D ۰٪
ویتامین B12 ۰٪
ویتامین C ۰٪
آهن ۱۸٪
ویتامین B6 ۵٪
منیزیم ۶۱٪

 

درصد ارزش روزانه این جدول، بر اساس رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری است. میزان مجاز روزانه شما بر اساس نیاز کالری شما می‌تواند بالاتر یا پایین‌تر باشد.

چرا بادام خیس خورده؟

بادام خیس کرده به بادامی گفته می‌شود که یک شب در آب مانده باشد. بادام خیس کرده بهتر از بادام خام است به همین دلیل توصیه می‌کنند بادام را قبل از مصرف بخیسانید. خیساندن بادام در آب به مدت یک شب، پوسته خارجی بادام که حاوی تانین است  – ماده‌ای که از جذب شدن مواد مغذی توسط بدن جلوگیری می‌کند –را برمی‌دارد. این کار، جویدن بادام را نیز آسان‌تر می‌کند. با خیساندن بادام به مدت یک شب و مصرف آن در روز بعد، از خواص بیشتری بهره‌مند می‌شوید.

خواص بادام خیس خورده برای سلامتی

عنوان مغذی‌ترین مغز به بادام می‌رسد زیرا ارزش غذایی بادام از دیگر مغزها مانند گردو، بادام هندی، بادام زمینی و غیره بیشتر است. فهرست خواص بادام برای سلامتی را در اینجا آورده‌ایم:

خواص بادام برای سلامت دستگاه قلب و عروق

۱. جلوگیری از بیماری قلبی

خواص بادام خیس خورده برای سلامت دستگاه قلب و عروق شگفت انگیز است. ثابت شده است که بادام حاوی بسیاری از مواد زیست فعال مانند بتاسیسترول، استیگماسترول و کمپسترول است که به  مواد شیمیایی گیاهی تعلق دارند. این مواد شیمیایی گیاهی با کاهش چربی مضر یا کلسترول LDL ( لیپوپروتئین کم چگالی) تا ده درصد، نقش مهمی را در حفظ سلامت قلب ایفا می‌کنند.

۲. جلوگیری از تصلب شرایین

بادام خیس کردهدارای موادی است که از تصلب شرایین یا ایجاد پلاک در دیواره عروق جلوگیری می‌کند. اسید فولیک و ویتامین E موجود در بادام نقش مهمی را در این مسئله ایفا می‌کنند. ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که می تواند از اکسید شدن کلسترول و تولید پلاک جلوگیری ‌کند. اسید فولیک سطح هوموسیستئین – پروتئینی که در ایجاد تصلب شرایین نقش دارد – را کاهش می‌دهد.

۳. کاهش کلسترول

بادام خیس خورده در پایین آوردن کلسترول LDL بهتر عمل می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که خوردن بادام خیس خورده می‌تواند سطح کلسترول مفید یا HDL خون را بالا برده و کلسترول بد که عامل بسیاری از بیماری‌هاست را پایین بیاورد.

۴. فشار خون پایین‌تر

بادام خیس خورده با پایین آوردن کلسترول و حفظ سلامت عروق خونی، در کاهش فشار خون و جلوگیری از پرفشاری خون نقش دارد. بادام، سدیم پایین و پتاسیم بالایی دارد که می‌تواند از بالا رفتن فشار خون جلوگیری کند.

۵. جلوگیری از سکته

سکته زمانی رخ می‌دهد که برخی از رگ‌های خونی مغز آسیب ببینند. بادام خیس کرده می‌تواند با حفظ ضربان طبیعی قلب و فشار خون طبیعی، به کاهش خطر سکته کمک کند. فشار خون بالا و ضربان قلب غیر طبیعی، دلایل سکته هستند که می‌توانند باعث فلج و ناتوانی بدن شوند.

خواص بادام خیس خورده برای پوست

۶. مرطوب کردن پوست

بادام یکی از موادی است که در محصولات مراقبت از پوست به کار می‌رود. بادام خیس کرده مقدار زیادی ویتامین E دارد که یک آنتی اکسیدان قوی بوده و تاثیر زیادی بر پوست می‌گذارد. ۲۵ گرم بادام خیس کرده، ۷۵ درصد نیاز روزانه به ویتامین E  را تامین می‌کند. این ویتامین، پوست را تغذیه کرده و آن را مرطوب و سالم می‌کند.

۷. بهبود رنگ پوست

اگر پوستی درخشان می‌خواهید، خوردن بادام خیس خورده گزینه خوبی است. بادام خیس کرده مواد مغذی زیادی دارد که می‌تواند باعث تولید سلول‌های پوستی جدید شده و بی‌طراوتی پوست را از درون رفع کند.

۸. جلوگیری از پیری پوست

امروزه بسیاری از زنان  مردان به دنبال خرید محصولات ضد پیری هستند. آن‌ها پوستی زیبا، سفت و بدون چین و چروک می‌خواهند. با خوردن روزانه بادام خیس کرده می‌توانید از خواص ضد پیری آن بهره‌مند شوید زیرا بادام سطح بالایی از ویتامین E دارد که یک آنتی اکسیدان قوی بوده و می‌تواند با پیری ناشی از رادیکال‌های آزاد مبارزه کند.

۹. لایه‌برداری پوست

پوست مرده باید روزانه برداشته شود زیرا می‌تواند باعث بی‌طراوتی پوست شود. می‌توانید از بادام خیس خورده به عنوان لایه‌برداری برای پوست صورت و بدن استفاده کنید.

۱۰. رفع آکنه

بادام خیس کرده فقط پوست را نرم و مرطوب نمی‌کند بلکه می‌تواند از التهاب آکنه که توسط عفونت باکتری آکنه P به وجود می‌آید نیز  جلوگیری کرده و آن را کاهش دهد. بادام خیس خورده را آسیاب کرده و آن را با عسل مخلوط کنید تا یک ماسک آکنه عالی داشته باشید.

خواص بادام خیس خورده برای مو

۱۱. تقویت ریشه مو

بادام خیس خورده می‌تواند به عنوان ماسک مو و تقویت کننده ریشه مو به کار رود. مواد مغذی موجود در بادام خیس خورده ریشه مو را تغذیه کرده و از آسیب و ریزش مو جلوگیری می‌کنند.

۱۲. صاف و براق کردن مو

محصولات نرم کننده شیمیایی، به سلامتی و تاثیرگذاری بادام نیستند. بادام خیس خورده آسیاب شده می‌تواند جایگزین نرم کننده‌های شیمیایی مو که مو را صاف و براق می‌کنند، شود.

خواص بادام برای سیستم ایمنی بدن

۱۳. تقویت سیستم ایمنی

با استناد به یک مطالعه، بادام خیس خورده خواص پروبیوتیک دارد که می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت ‌کند. پروبیوتیک به معنای مواد مغذی غیر قابل گوارش است که می‌توانند رشد باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش را افزایش دهند. همان‌گونه که می‌دانیم دستگاه گوارش انسان نقش مهمی را در جلوگیری از بیماری ایفا کرده و ۸۰٪ عوامل ایمنی را فراهم می‌کند.

۱۴. مبارزه با التهاب

بادام خیس خورده دارای اسیدهای چرب لینولئیک و لینولنیک است. این اسیدهای چرب دارای خواص ضدالتهابی هستند که می‌توانند اثر التهاب ناشی از باکتری یا دیگر مواد سمی دیگر را کاهش دنهد.

۱۵. جلوگیری از سرطان

ویتامین E موجود در بادام خیس خورده، یک آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند در برابر رادیکال‌های آزاد عامل استرس اکسیداتیو و سرطان از بدن محافظت کند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند به DNA سلول‌ها آسیب رسانده و سیستم ایمنی را ضعیف کنند. بنابراین رشد سلول‌ها از کنترل خارج شده و بدن نمی‌تواند آن را مهار کند.

۱۶. جلوگیری از تبخال

رپورتاژ

بادام خیس خورده حاوی  اسید آمینه‌های آرژنین و لیسین  است که از بروز دوباره ویروس هرپس در بدن جلوگیری می‌کنند. مصرف منظم بادام خیس خورده شما را از تبخال مصون می‌دارد.

خواص بادام خیس خورده برای استخوان

۱۷. حفظ قدرت استخوان‌ها

بادام خیس خورده حاوی مقداری کلسیم است که می‌تواند توده استخوانی را حفظ کرده و آن‌ها را قوی کند. با مصرف ۹۲ گرم بادام خیس کرده ، ۲۴٪ نیاز روزانه کلسیم تامین می‌شود.

۱۸. جلوگیری از پوکی استخوان

کلسیم تنها قدرت استخوان‌ها را حفظ می‌کند بلکه از تحلیل توده استخوان که می‌تواند به پوکی استخوان منجر شود نیز جلوگیری می‌کند.  بادام خیس خورده دارای منیزیم نیز هست که جذب کلسیم در بدن را افزایش می‌دهد.

خواص بادام برای دیابت

۱۹. جلوگیری از دیابت

بادام خیس خورده شاخص گلیسمی پایینی دارد و دارای فیبر است که می‌تواند سطح طبیعی قند بدن را حفظ کند. بادام خیس کرده ، میان‌وعده سالمی برای افراد دیابتی است.

خواص بادام خیس خورده برای تناسب اندام

۲۰. تامین انرژی

بادام خیس کرده دارای مقدار متعادلی کربوهیدرات و پروتئین است که اساس تولید انرژی هستند. مصرف بادام خیس خورده می‌تواند انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های روزانه را تامین کند.

۲۱. حفظ وزن سالم بدن

یکی از دلایل اعلاقه افراد  به خوردن بادام خیس خورده ، این است که میان‌وعده خوبی است و وزن را بالا نمی‌برد. یک مطالعه، چنین گزارش کرد که بادام در مقایسه با دیگر خوراکی‌ها کالری کمتری دارد و از جذب چربی در بدن جلوگیری می‌کند.

۲۲. حفظ متابولیسم طبیعی بدن

بادام خیس خورده حاوی ویتامین B کمپلکس است که نقش مهمی را در متابولیسم بدن ایفا می‌کنند. این ویتامین‌ها مانند یک آنزیم و عامل کمکی عمل می‌کنند تا مواد مغذی را به انرژی تبدیل کنند تا برای عملکردهای بدن و اندام‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

خواص بادام خیس خورده برای گوارش

۲۳. افزایش سلامت گوارش

بادام خیس کرده دارای مقداری فیبر بوده که برای دستگاه گوارش مفید است. فیبر می‌تواند حرکت روده را آسان‌تر کرده و به جذب مواد مغذی غذا توسط روده کمک ‌کند. بادام خیس کرده ، تعداد باکتری‌های مفید در روده بزرگ که به فرآیند دفع کمک می‌کنند را نیز افزایش می‌دهد.

۲۴. جلوگیری از یبوست

با مصرف بادام خیس خورده، فیبر را به وعده‌های غذایی خود اضافه کرده و حجم دستگاه گوارش را افزایش می‌دهید. بادام درست مانند دیگر خوراکی‌های سرشار از فیبر، بر حرکت صحیح روده و تولید مدفوع تاثیر می‌گذارد. این مسئله باعث دفع آسان‌تر مدفوع و رفع یبوست می‌شود.

خواص بادام خیس خورده برای مغز

۲۵. افزایش تمرکز

بادام خیس خورده حاوی ریبوفلاوین و ال-کارنیتین است که به افزایش فعالیت مغز انسان شهرت دارند. مصرف بادام خیس کرده می‌تواند تمرکز حین فعالیت ذهنی مانند کار یا یادگیری را افزایش دهد. این خاصیت، بادام خیس خورده را به یک میان‌وعده صبحگاهی عالی تبدیل می‌کند.

۲۶. جلوگیری از آلزایمر

بادام خیس کرده به دلیل تاثیر مثبتی که بر فعالیت مغز و اعصاب می‌گذارد می‌تواند از آسیب مغزی عامل آلزایمر نیز جلوگیری کند. یک مطالعه نشان داد افرادی که به طور منظم بادام خیس خورده مصرف می‌کنند، بهبود قابل توجهی را در سیستم عصبی مرکزی خود از جمله عملکرد مغز مشاهده می‌کنند.

۲۷. افزایش هوش کودکان

بادام خیس خورده که به عنوان یک تقویت کننده مغز شناخته می‌شود برای کودکان نیز عالی است. خوردن ۶-۴ عدد بادام در روز می‌تواند حافظه کودکان را افزایش داده و به  عملکرد بازشناختی آن‌ها کمک کند.

خواص بادام خیس خورده برای بارداری

۲۸. افزایش سلامت بارداری

زنان بارداری که بادام خیس کرده مصرف می‌کنند وضعیت سلامت بهتر، از جمله گوارش و بنیه بهتری دارند. داشتن وضعیت سلامتی مناسب در دوران بارداری برای رشد جنین ضروری است.

۲۹. جلوگیری از نقص لوله عصبی در نوزادان

نقص لوله عصبی وضعیتی است که در آن ، لوله عصبی جنین یا تشکیل نمی‌شود یا به خوبی رشد نمی‌کند. این مشکل می‌تواند باعث ناتوانی نوزاد شود. با مصرف بادام خیس کرده ، اسید فولیک مورد نیاز خود را تامین کرده و در نتیجه از جنین خود محافظت می‌کنید. اسید فولیک برای رشد جنین ضروری است و می‌تواند از بروز نقص لوله عصبی در جنین جلوگیری کند.

۳۰. زایمان بی‌خطر

زن باردار باید به طور منظم بادام خیس کرده مصرف کند. بادام خیس خورده حاوی مقدار زیادی اسید فولیک است که نه تنها برای جلوگیری از نقص لوله عصبی در نوزاد مفید است بلکه از بروز مشکل در طول زایمان نیز جلوگیری می‌کند.

خواص دیگر

۳۱. جلوگیری از کم‌خونی

آهن برای تولید سلول‌های قرمز خون که نقش مهمی را در انتقال اکسیژن ایفا می‌کنند، ضروری است. خوردن بادام خیس کرده مقداری از آهن مورد نیاز بدن را تامین کرده و از  بروز کم‌خونی (وضعیتی که بدن در آن با کمبود سلول‌های قرمز خون مواجه است) جلوگیری می‌کند.

مضرات بادام خیس خورده برای سلامتی

بادام نیز مانند دیگر مغزها از جمله گردو، شاه بلوط، بادام زمینی و غیره، احتمال ایجاد حساسیت در افراد را دارد چرا که حاوی برخی پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه است. افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند باید در خوردن بادام نیز  احتیاط کنند. بهتر است مواد موجود در هر خوراکی که می‌خرید را بررسی کنید زیرا واکنش حساسیتی می‌تواند خطرناک بوده و به آنافیلاکسی نیز منجر شود.

طرز تهیه بادام خیس خورده

اگر می‌خواهید بادام خیس کرده مصرف کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. مقداری بادام با کیفیت را خریداری کرده و آن‌ها را در شیشه و در دمای معمولی نگه‌داری کنید.

۲. ۲/ ۱ فنجان بادام را در ظرف گذاشته و ۲ فنجان آب روی آن بریزید. روی ظرف را بپوشانید و بگذارید یک شب بماند.

۳. صبح بعد آن را صاف کرده و در کیسه پلاستیکی بگذارید سپس در یخچال قرار دهید.

۴. بادام خیس خورده را می‌توانید تا یک هفته در یخچال نگه‌داری کنید.

 

نوشته‌های مرتبط