۱۹ روش‌ برای تعامل با افراد بهانه گیر در محیط کار

با کمک این روش‌ها می‌توانید یاد بگیرید چطور با افراد بهانه گیر در محیط کار خود تعامل برقرار کنید. در همه‌ی محیط‌های کاری آدم‌های بهانه‌گیر و سخت‌گیر پیدا می‌شود. تعامل برقرار کردن با همکار، رییس، مشتری، ارباب رجوع و دوست بهانه‌گیر مهارتی است که ارزش دارد در جهت بهبود آن کاری کنید. مدیریتِ اوضاع سخت در محیط کاری اگرچه پردردسر اما سودمند است.

وقتی شما مهارت ارتباطی خودتان با همکارتان را ارتقاء می‌دهید قادر می‌شوید محیط کاری و اعتماد به نفس خودتان را هم بهبود بدهید. بعلاوه، وقتی یکی از همکاران سخت‌گیر و بهانه‌گیرتان مشکلی را برای تیم به وجود می‌آورد و شما به آن مشکل رسیدگی می‌کنید، محیط کار شما به محیط بهتری برای همه‌ی همکارهایتان تبدیل می‌شود.

خوشبختانه بیشتر افراد در محیط‌های کاری خود با آدم‌های نرمال سر و کار دارند. اما در صورتیکه یک فرد بهانه‌گیر در میان همکارانتان پیدا شود، در مهارت‌های بین‌فردی خود به مهارت‌های بیشتری نیاز پیدا می‌کنید.

وقتی بتوانید با افراد سخت‌گیر و بهانه‌گیر توی محیط کار تعامل برقرار کنید درواقع مهارت‌های ارتباطی خودتان را ارتقاء داده‌اید.

در این مقاله روش‌هایی را به شما یاد می‌دهیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید هنر ارتباط برقرار کردن و تعامل با افراد بهانه گیر در محیط کار را در خودتان تقویت کنید.

تعامل با افراد بهانه گیر در محیط کار

۱.به دنبال راه چاره باشید

آدم‌های بهانه‌گیر در تمام محیط‌های کاری هستند. آن‌ها به شکل‌های متفاوتی سر راه شما ظاهر می‌شوند. اما اینکه چطور شما با یک آدم بهانه‌گیر ارتباط برقرار می‌کنید به فاکتورهای متعددی از جمله عزت نفس شما، اعتماد به نفس شما، میزان ارتباط روزانه یا صمیمیت شما و جسارتِ حرفه‌ایِ شما بستگی دارد.

تعامل برقرار کردن با آدمِ بهانه‌گیری که اساساً یک آدمِ منفور است یا فردی است که رفتارش بیش از یک نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد ساده‌تر است. در این صورت می‌توانید با گروهی از افراد هم‌رای خودتان روی آن رفتار نادرستِ آن فرد کار کنید یا به بخش مدیریت و منابع انسانی اطلاع بدهید تا قبل از اینکه رفتار آن فرد خرابی به بار آورد، به این موضوع رسیدگی کنند.

درصورتیکه فرد بهانه‌گیر در تلاش است تا با رفتار خودش اعتبار حرفه‌ایِ شما را در انظار دیگران زیر سوال ببرد، به دنبال اعتبارسنجیِ سهم و حضور شما در تیم است یا مثلِ یک آدم وحشی شخصاً به شما حمله می‌کند، رابطه با او سخت‌تر می-شود.

۲. آیا با یک آدمِ قلدر طرف هستید؟

آیا تصور می‌کنید با یک آدم قلدر و گردن‌کلفت کار می‌کنید؟ درواقع اگر مرتب احساس رعب و وحشت می‌کنید و می‌ترسید نزدیک یکی از همکاران بخصوص خودتان آفتابی شوید و سر کار رفتن شما را ناامید و نگران می‌کند، باید به اطلاعتان برسانم که بله، شما دارید با یک آدم قلدر و گردن کلفت در محیط کارتان سر و کله می‌زنید. اگر کسی هست که سرتان داد می‌کشد، به شما توهین می‌کند و شما را تحقیر می‌کند، بله، شما دارید با یک آدم قلدر و گردن کلفت در محیط کارتان سر و کله می‌زنید. اگر در محل کار خودتان احساس کرده‌اید که مورد تهدید جسمی یا روانی قرار گرفته‌اید، بله، شما دارید با یک آدم قلدر و گردن کلفت در محیط کارتان سر و کله می‌زنید.

آیا همکاری دارید که در جلسات با شما بحث می‌کند، دائم عملکرد کاری شما را نقد می‌کند و اعتبار کاری شما را از بین می‌برد؟ اگر پاسخ شما به همه‌ی این سوالات مثبت است پس احتمالاً شما هم یکی از آن بیشمار افرادی هستید که با یک همکار قلدر و گردن کلفت سر و کله می‌زند.

۳. همکارتان منفی‌بین است؟

گروه دیگری از افراد در انرژی منفی خودشان در محیط کار غرق می‌شوند. این گروه شغل‌شان را دوست ندارند و دلشان نمی‌خواهد برای آن شرکت کار کنند. آن‌ها همیشه‌ی خدا گیر رییس‌های بدی افتاده‌اند که به عقیده‌ی خودشان احمق هستند و رفتار عادلانه‌ای با آن‌ها نداشته‌اند. شرکتی که آن‌ها در آن کار می‌کنند همیشه‌ی خدا قرار است که نابود شود و این شرکت مشتریانی به درد نخور و پردردسر دارد.

شما هم خوب می‌دانید که در هر شرکتی از این قبیل کارمندها هم وجود دارد. بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که اصلاً حضور آن‌ها در محیط کارتان را نادیده بگیرید.

۴. بر ترس از مواجهه و درگیری غلبه کنید

مواجهه یا مقابله با همکارتان به هیچ وجه کار آسانی نیست ولی اگر می‌خواهید از حقوق خودتان در شرکت دفاع کنید برخی مواقع لازم است که دست به مقابله بزنید. فرقی نمی‌کند که قرار است به چه شکلی مقابله کنید: ارزش و اعتبار کاری که انجام داده‌اید را مطرح می‌کنید یا عادت‌ها و روش‌های آن همکاری که شما را آزار می‌دهد را بازگو می‌کنید یا تعویق عمدی در موعد تحویل به مشتری را خاطر نشان می‌کنید یا موضوع ادامه دادن کار بر روی پروژه‌ای را مطرح می‌کنید؛ به هر حال، بعضی وقت‌ها باید با آن همکار بهانه‌گیرتان مواجه شوید و با او مقابله کنید.

اگرچه مواجهه نباید نخستین قدمی باشد که برمی‌دارید اما با این روش می‌توانید برای درگیری‌های لازم و اجتناب‌ناپذیر آماده‌تر شوید و آن‌ها را راحت‌تر بپذیرید. این ترفندها به شما کمک می‌کنند تا در صورتی که نیاز است با کسی مقابله کنید، احساس راحت‌تری داشته باشید.

۵. روابط کاریِ موثر ایجاد کنید

شما می‌توانید با روابطی که در محیط کارتان برقرار می‌کنید کار و حرفه‌ی خودتان را نابود کنید. اگر قادر نباشید سیاست به خرج بدهید و خوب با همکاران‌تان بازی کنید، دیگر مهم نیست تحصیلات شما، تجربه‌تان یا عنوان شغلی‌تان چه باشد. یادتان باشد بدون برقراری روابطِ مثبت در محیط کار قادر به تجربه‌ی موفقیت نخواهید بود. روابط موثر شما با رییس و همکارانتان است که موفقیت و رضایت شغلی را برایتان رقم می‌زند.

۶. یک گفت‌وگوی تند و تیز را مدیریت کنید

آیا برایتان پیش آمده که مجبور شوید در یکی از همین شرایط دشوار در محیط کارتان قرار بگیرید و با آدم بهانه‌گیری تعامل کاری برقرار کنید؟ این‌ها فقط نمونه‌هایی از رفتارهایی بودند که لزوم بازخوردی مسئولانه از سمت همکار یا رییس را ایجاب می‌کردند. اما گفت‌وگو کردن با یک آدم بهانه‌گیر درباره‌ی یک موضوع حساس در محیط کاری خودش یک امر خطیر دیگر است. وقتی یک گفت‌وگوی سخت را بتوان درست برقرار کرد، تاثیرات مثبتی را به همراه می‌آورد.

۷. با موضوعات و رفتارهای آزاردهنده‌ برخورد کنید

آیا برایتان پیش آمده با فردی همکار شوید که رفتارهای آزاردهنده‌ای دارد؟ مثلاً با صدای بلند آدامسش را می‌جود یا هر روز موضوعات و مسائل شخصی‌اش را با خودش سر کار می‌آورد؟ یا برایتان پیش آمده همکاری داشته باشید که بهداشت شخصی‌اش را رعایت نمی‌کرده یا بوی سیگار و قهوه‌اش تمام دفتر را بر می‌داشته؟ می‌دانید که این قبیل مسائل رفتاری و فردی ممکن است چه مشکلاتی را در محیط کار به بار بیاورد و بازدهی و راندمان کاری را چقدر کاهش دهد؟

اگر می‌خواهید قدری در محیط کارتان آرامش داشته باشید و قدری حالتان خوب باشد، باید با این موضوعات برخورد کنید. شهامت کافی را در خودتان پیدا کنید و با جسارت و اعتماد به نفس این رفتارهای آزاردهنده را گوشزد کنید.

۸. سر و کله زدن با رییس بهانه‌گیر

رپورتاژ

هیچ چیز در محیط کار بدتر از سر و کله زدن با رییس سخت‌گیر و بهانه‌گیر نیست. همه‌ی کارمندها رییسی دارند که مسیر را در انجام وظایف کاری‌شان به آن‌ها نشان می‌دهد. خوشبختانه بسیاری از مدیران و روسا افرادی شایسته، مهربان، قابل-اعتماد و محترم هستند. آن‌ها با کارمندانی که مرتب به آن‌ها گزارش می‌دهند رابطه‌ی خیلی خوبی برقرار می‌کنند. اما مدیر یا رییس شما این قابلیت را دارد که روز شما به عنوان یک کارمند را بسازد یا خرابش کند. خیلی اوقات هم یک مدیرِ بهانه-گیر و سرسخت تاثیری منفی روی تمایل کارمند به مشارکت و فعالیت در محیط کارش دارد.

۹. با همکاران‌تان گروه بسازید

شاید دوست داشته باشید در بین افرادی که از نظر شرکت شما سوپراستار هستند شناخته شوید و فرد محبوبی در نظر آن‌ها باشید. شاید بخواهید شرکایی قدرتمند داشته باشید، کسانی که از شما دفاع یا تقدیر و حمایت می‌کنند. اگر از نظر شرکت یا سازمانی که در آن کار می‌کنید سوپراستار باشید می‌توانید به امنیت شغلی دست پیدا کنید.

یک راه‌حل برای تقویتِ روابط کاریِ مثبت هم‌گروه شدن یا ائتلاف ساختن است. این اقدام رفتاری موثر و هوشمندانه به شمار می‌رود. بعلاوه، گروه یا ائتلاف کاری در مدیریتِ رفتارِ مخرب یا آزاردهنده‌ی همکارِ بهانه‌گیر بسیار حائز اهمیت است. زمانی هم که می‌خواهید ایده‌های خود را اجرایی یا عملیاتی کنید ائتلاف کاری به کار می‌آید.

۱۰. غیبت کردن را مدیریت کنید

غیبت کردن در بیشتر محیط‌های کاری شایع است. غالباً اینطور به نظر می‌آید که انگار آدم‌ها هیچ کاری بهتر از حرف زدن پشت یکدیگر و درباره‌ی یکدیگر ندارند. آدم‌ها در محل کار خود پشت سر همکارهایشان، مدیرهایشان و چشم‌اندازهای شرکت‌شان غیبت می‌کنند. معمولاً هم یک حقیقت نسبتاً مسلّم را گرو می‌گیرند و آن را چنان تکه پاره می‌کنند تا اهمیت یا مفهوم نهفته در آن را اثبات کنند.

مدیریتِ موقعیت‌های ناخوشایند و آزاردهنده‌ای مثل غیبت کردن در هر محیط کاری امری مسلم است. باید بفهمید که اصلاً چرا مدیریتِ یک چنین موقعیتِ آزاردهنده‌ای به ویژه غیبت در محیط کار یک امرِ بایسته و ضروری است و چطور می‌توانید از انجام این کار دوری کنید یا چنین اوضاعی را مدیریت کنید. شما به راحتی می‌توانید غیبت‌های مخرب را از محیط کاری خودتان بزدایید.

۱۱. آرامش خود را حفظ کنید

از کوره در رفتن و داغ کردن و خشم خود را سر دیگری خالی کردن معمولاً بهترین راه برای در خدمت گرفتنِ دیگری به شمار نمی‌رود. مگر اینکه بدانید آن خشم باعث می‌شود آن فرد دست به کار شود و اصلاً شما آن را آگاهانه و به عنوانِ یک استراتژی برای به کار واداشتن آن فرد به کار گرفته‌اید. در غیر اینصورت، توصیه می‌شود شخصیتی آرام و خونسرد را از خودتان به نمایش بگذارید.

کسی که آرام و خونسرد است در نظر دیگران فردی است که قادر است خودش را کنترل کند، فردی متمرکز و قابل‌احترام-تر است. شما ترجیح می‌دهید با یک فردِ اساساً آرام و خونسرد کار کنید یا با کسی که خونش همیشه زود جوش می‌آید و دائم لبه‌ی تیغ ایستاده است؟ فردی که با او کار می‌کنید وقتی ببیند علی‌رغم هر کاری که می‌کند شما آرام و خونسرد هستید، به‌تدریج نظرش به شما جلب می‌شود و شما برای او جذاب می‌شوید.

۱۲. قصد و نیت آن فرد بهانه‌گیر را درک کنید

من دوست دارم به این حقیقت باور داشته باشم که هیچ کس فقط به خاطر اینکه آزار و اذیتی برساند اذیت نمی‌کند. حتی وقتی که به نظر می‌رسد آن شخص صرفاً و سهواً می‌خواهد روی اعصاب شما راه برود و هدفش شما هستید، باز هم یک علتِ بنیادین و اساسی وجود دارد که به او انگیزه می‌دهد تا اینطور رفتار کند. این انگیزه به ندرت پیدا و آشکار است. سعی کنید انگیزه و قصد او را بفهمید: چه چیزی او را وادار می‌کند تا اینطور رفتار کند؟ چه چیزی مانع از همکاری او با شما می-شود؟ شما چطور می‌توانید کمک کنید تا نیازهای او را برطرف کنید و این اوضاع را سر و سامان بدهید؟

۱۳. نظر دیگران را جویا شوید

احتمالاً همکاران شما، مدیر شما و دوستان‌تان به هر ترتیبی موقعیت مشابهی را به شکلی تجربه کرده‌اند. آن‌ها قادر هستند اوضاع شما را از زاویه‌ی دیگری ببینند و راه‌حل متفاوتی را به شما پیشنهاد بدهند. نظر آن‌ها را جویا شوید، وضعیت خودتان را با آن‌ها در میان بگذارید و به حرف‌هایشان گوش بدهید. ممکن است در میان حرف زدن با آن‌ها به یک راه‌حل طلایی برسید.

۱۴. آن فرد بهانه‌گیر را از قصد و نیت خودتان آگاه کنید

یک راه‌حلی که خوب جواب می‌دهد این است که اجازه بدهید طرف مقابل قصد و نیت شما از انجام کاری که می‌کنید را بداند. بعضی وقت‌ها، یک نفر فقط به این دلیل مقاومت می‌کند چون فکر می‌کند شما دارید روی اعصاب او راه می‌روید و فقط می‌خواهید اذیتش کنید. او را از قصد و نیت پشت کارهایتان آگاه کنید. بگذارید بداند اوضاع کاملاً از چه قرار است تا بتواند با شما و موقعیتی که در آن قرار دارید همراهی و همدلی کند. با این کار راحت‌تر می‌توانید آن‌ها را همراه خودتان سازید.

۱۵. صمیمت را چاشنی رابطه کنید

تمامِ این کامپیوتر‌بازی‌ها و ایمیل‌ها و سیستم‌های پیام‌رسانی بعضی وقت‌ها کار را به یک فرآیند مکانیکی تبدیل می‌کند. با همکارانِ خودتان رابطه‌ی انسانی برقرار کنید. رنگ و بوی انسانی را وارد تعاملات خودتان کنید. با آن‌ها بیرون بروید، رستوران بروید و قرارِ شام یا نهار بگذارید. آن را به عنوانِ یک آدم نه به عنوان همکار بشناسید. از آن‌ها درباره‌ی سرگرمی-هایشان، خانواده‌‌شان و زندگی‌شان پرس و جو کنید. روابطی عمیق و مستحکم با آن‌ها برقرار کنید. خواهید دید که این روابط چقدر در کیفیت کارتان موثر است.

۱۶. با آن فرد بهانه‌گیر با احترام رفتار کنید

هیچ کس دوست ندارد با او مثلِ یک آدمِ احمق، بی‌عرضه یا نالایق رفتار شود. اگر قرار است رفتار محترمانه‌ای با کسی نداشته باشید، هیچ جای تعجبی وجود ندارد که او هم با شما مقابله به مثل کند. یک قانونِ طلایی است که می‌گوید: با دیگران همان طور رفتار کن که دوست داری دیگران با تو رفتار کنند.

۱۷. روی یک اقدامِ احتمالی تمرکز کنید

بعضی وقت‌ها ممکن است همکارِ سرسخت و بهانه‌گیرتان شما را در موقعیتی ناخوشایند قرار بدهد؛ مثلاً کاری که قول داده بوده انجام بدهد را در موعد مقرر انجام نداده یا شما را در وضعیتی قرار داده که حالا مجبور شده‌اید مسئولیت کارِ غلطی که انجام نداده‌اید را قبول کنید. هر مشکلی که پیش آمده حالا شما باید وضعیتِ به بار آمده را بپذیرید. به جای اینکه درباره‌ی چیزی که نمی‌توانید تغییرش دهید اَلَم شنگه راه بیندازید، روی گام‌هایی اجرایی و عملیاتی تمرکز کنید، گام‌هایی که بتوانید در وضعیت موجود آن‌ها را بردارید تا خودتان را جلو ببرید.

۱۸. چشم بپوشید

اگر همه‌ی موارد بالا را امتحان کرده‌اید و فرد مقابل همچنان گوش شنوا ندارد، بهترین کار این است که از او و کارهایش چشم بپوشید، نادیده‌اش بگیرید. به هر حال، شما هر کاری که از دست‌تان برمی‌آمده انجام داده‌اید. به زندگی و کارهای روزمره‌ی خودتان بپردازید و فقط در صورت لزوم با او وارد تعامل شوید. البته، در شرایطی که این فرد نقشی اساسی در موقعیت شغلی شما دارد چنین چیزی غیرممکن است. در این صورت، فقط یک راه باقی می‌ماند که به عنوان آخرین راه‌حل به آن می‌پردازیم.

۱۹. برای چاره‌اندیشی به سراغ یک مقام مافوق بروید

وقتی هیچ یک از راهکارهای بالا راه به جایی نبرد، باید موضوع را با مافوق یا مدیر خود در میان بگذارید. البته، تنها در صورتی باید این کار را بکنید که بقیه‌ی راه‌ها را امتحان کرده باشید و به نتیجه نرسیده باشید. بعضی وقت‌ها تنها راه برای روشن کردن موتور یک نفر رعایت سلسه‌مراتب‌ها و صدور دستور از بالاست، مخصوصاً در سازمان‌های بروکراتیک. یادتان باشد که دائم به این روش متوسل نشوید. شما که نمی‌خواهید مدیرتان فکر کند عرضه‌ی رفع و رجوع مشکلات‌تان را ندارید. با همه‌‌ی این‌ها، این روش موثرترین روش در به کار واداشتن آدم‌هایی است که به هر شکلی از همکاری کردن با ما سر باز می‌زنند.

توصیه‌ی آخر: روش‌های بالا را در تعامل با همکارهای سرسخت و بهانه‌گیرتان به کار ببرید و تاثیرات شگفت‌انگیز آن‌ها را به چشم ببینید.

نوشته‌های مرتبط