گیاه قاصدک :۳۰ خواص ریشه و برگ قاصدک برای سلامتی

قاصدک، خبررسانک یا خبرچین، گیاهی گلدار، متعلق به خانواده‌ی کاسنیان است. شما می‌توانید گیاه قاصدک این هرز گیاه زرد و سبز را در چمنزارهای سبز در تابستان ببینید. این گیاه گلدار برای همه‌ی ما آشنا است، اما از مزایا و خواص شگفت‌انگیزی که برای سلامتی ما دارد اطلاعی نداریم. قاصدک سرشار است از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری مثل پتاسیم، منیزیم، کلسیم، روی، آهن و ویتامین K، D، C، B و A. این گیاه همچنین منبع خوبی از فلاونوئیدها مانند لوتئولین و آپی‌ژنین است. قاصدک را می‌توانید برای تولید شیره و دمنوش استفاده کنید. در حالی که ریشه‌ی قاصدک بوداده به محصولات قهوه اضافه می‌شود، برگ قاصدک هم در آشپزی برای تهیه‌ی ساندویچ، سالاد و سوپ کاربرد دارد.در این نوشتار به مهم ترین خواص گیاه قاصدک پرداخته می شود.

بیش‌تر مزایای ریشه‌ی و برگ گیاه قاصدک به دلیل وجود مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری موجود در آن است. به همین دلیل است که قاصدک به مدت قرن‌هاست که برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. خواص گیاه قاصدک برای سلامتی عبارتند از درمان دیابت، اختلالات کبدی، آکنه، اختلالات ادراری، سرطان، زردی و کم‌خونی. ریشه گیاه قاصدک و برگ آن را می‌توانید برای مراقبت از پوست و مراقبت از مو استفاده کنید. بسیاری از مزایای ریشه و برگ قاصدک برای سلامتی و زیبایی در بسیاری از تحقیقات مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته‌است. گیاه قاصدک دارای انواع مختلفی است اما Taraxacum Officinale رایج‌ترین نوع آن است. در این مقاله تعدادی از مزایای شگفت‌انگیز ریشه‌ی قاصدک و برگ آن را برای شما آماده کرده‌ایم. اگر شما علاقمند به قاصدک هستید، باید آن را امتحان کنید.

مزایای ریشه و برگ گیاه قاصدک چیست؟

۱. برای سلامت استخوان‌ها مفید است.

قاصدک مزایای بسیاری برای سلامتی استخوان دارد. این گیاه منبع خوبی از کلسیم است که نقش مهمی در استحکام و رشد استخوان‌ها ایفا می‌کند. لوتئولین و ویتامین C موجود در قاصدک، آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی هستند که توانایی جلوگیری از آسیب‌های مرتبط با سن را در استخوان‌ها دارند. آسیب‌های استخوانی مرتبط با سن اغلب ناشی از رادیکال‌های آزاد هستند. این آسیب‌ها ضعف استخوان، سستی استخوان و کاهش تراکم آن را نشان می‌دهد.

۲. دیابت را درمان می‌کند.

مزایای ریشه گیاه قاصدک و برگ آن شامل درمان دیابت نیز می‌شود، زیرا بسیاری از ترکیبات مفید موجود در قاصدک در افزایش تولید انسولین از پانکراس و کاهش سطح قند خون بالا موثر است. مصرف قاصدک به افزایش ادرار کمک می‌کند تا قند اضافی بدن ما از بین برود. علاوه بر این، نوشیدن دو یا سه فنجان دمنوش قاصدک به طور روزانه می‌تواند مانع مشکلات کلیوی ناشی از رسوب قند در کلیه‌های فرد مبتلا به دیابت شود. بنابراین عصاره‌ی قاصدک برای بیماران مبتلا به دیابت و کسانی که سطح قند خون بالایی دارند، توصیه می‌شود.

۳. اختلالات کبدی را درمان می‌کند.

قاصدک مزایایی هم برای کبد دارد. به عنوان مثال، لوتئین و ویتامین C موجود در گیاه قاصدک به عملکرد مناسب کبد و محافظت از آن در برابر آسیب‌های مربوط به سن کمک می‌کند. برخی از ترکیبات مفید موجود در قاصدک می‌توانند خونریزی در کبد را درمان کنند. قاصدک با افزایش آزاد شدن صفرا، هضم را نیز بهبود می‌بخشد، در نتیجه خطر ابتلا به یبوست و مشکلات جدی دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد.

۴. اختلالات دستگاه ادراری را درمان می‌کند.

دمنوش قاصدک خواص دیورتیک دارد بنابراین می‌تواند بدن شما را با از بین بردن مواد سمی از دستگاه ادراری و کلیه‌ها، سم زدایی کند. مصرف دمنوش قاصدک می‌تواند از رشد بیش‌تر میکروب‌ها در سیستم ادراری جلوگیری کند، زیرا قاصدک حاوی خواص ضدعفونی‌کننده است.

۵. از فرآیند کاهش وزن حمایت می‌کند.

نوشیدن دمنوش قاصدک یا اضافه کردن برگ و ریشه‌ی این گیاه به غذاهای‌تان می‌تواند از فرآیند کاهش وزن حمایت کند. این یکی از مزایای شگفت‌انگیز گیاه قاصدک برای سلامتی است که دوست داشتیم در این مقاله به شما معرفی کنیم. ادرار تا ۴ درصد چربی دارد. قاصدک با افزایش دادن میزان ادرار کمک می‌کند تا وزن ناخواسته و آب اضافی بدن‌مان را کاهش دهیم. علاوه بر این، قاصدک غنی از مواد مغذی حیاتی است اما کالری کمی دارد. ۴ فنجان قاصدک تنها ۱۰۰ کالری دارد. به همین دلیل است که بسیاری از آدم‌ها استفاده از قاصدک در آشپزی یا استفاده از آن را به عنوان یک شیرین‌کننده‌ی طبیعی و سالم دوست دارند.

۶. خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

گیاه قاصدک غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند لوتئین و ویتامین C است. این آنتی‌اکسیدان‌ها توانایی مبارزه با رادیکال‌های آزاد را دارند. بنابراین، استفاده از گیاه قاصدک می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند. قاصدک می‌تواند رشد تومور را با سم زدایی بدن شما مهار کند. لوتئین از تولید مثل سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند و آنها را بی‌اثر می‌کند. یک مطالعه نشان داده‌است که مصرف قاصدک می‌تواند به جلوگیری از سرطان پروستات کمک کند و این بیماری را از شما دور نگه دارد.

۷. زردی را درمان می‌کند.

زردی (اختلالی در کبد) هنگامی رخ می‌دهد که این اندام بیش از اندازه صفرا تولید می‌کند. صفرای اضافی ناخواسته وارد جریان خون می‌شود و سپس اثرات نامطلوبی بر متابولیسم بدن می‌گذارد. هنگامی که مبتلا به زردی هستید رنگ چشم‌ها و پوست به رنگ زرد تبدیل می‌شود. برای درمان زردی، باید میزان تولید صفرا را کاهش دهید، کاری کنید که صفرای اضافی از بدن‌تان خارج شود و عفونت ویروسی اصلی را از بین ببرید. گیاه قاصدک یک درمان خانگی مناسب برای زردی محسوب می‌شود، زیرا می‌تواند این کارها را به طور موثر انجام دهد.

استفاده از قاصدک می‌تواند سلامت کبد را حفظ و تولید صفرا را کنترل کند. قاصدک چون دارای خواص دیورتیک (ادرارآور) است، به افزایش ادرار کمک می‌کند، در نتیجه صفرای اضافی را از بدن خارج می‌کند. لوتئین و ویتامین C حاوی خواص ضدعفونی‌کننده و آنتی‌اکسیدان هستند، بنابراین، گیاه قاصدک توانایی مبارزه با عفونت‌های ویروسی را دارد. کاهش ناگهانی قند ممکن است به ضعف و خستگی منجر شود. استفاده از قاصدک می‌تواند این پیامدها را با افزایش سطح انرژی بدن‌تان کاهش دهد.

۸. یبوست را درمان می‌کند.

فیبر و دیگر ترکیبات مفید گیاه قاصدک توانایی بهبود سلامت روده و کمک به فرآیند هضم را دارند. فیبر حجم زیادی را به مدفوع اضافه می‌کند و حرکات روده را متناسب می‌کند. کودکان مبتلا به یبوست می‌توانند پس از مصرف قاصدک به طرز قابل توجهی تسکین بیابند. علاوه بر این، گیاه قاصدک همچنین اشتها را تحریک می‌کند. کاهش یبوست یکی از مزایای شگفت‌انگیز قاصدک برای سلامتی است که دوست داشتیم در این مقاله به شما معرفی کنیم.

۹. اختلالات صفراوی را درمان می‌کند.

گیاه قاصدک مزایای زیادی برای کبد و کیسه صفرا دارد. به عنوان مثال، مصرف قاصدک می‌تواند عملکرد مناسب کیسه صفرا و کبد را تضمین کند. علاوه بر این، قاصدک می‌تواند با عفونت‌ها و اکسیدان‌ها که بر کبد و کیسه صفرا تاثیر می‌گذارد، مبارزه کند.

۱۰. با کم‌خونی مقابله می‌کند.

قاصدک منبع خوبی از ویتامین‌ها، آهن و پروتئین است. آهن نقشی اساسی در تشکیل هموگلوبین خون دارد. پروتئین و ویتامین B به شکل‌گیری گلبول‌های قرمز و همچنین سایر اجزای خون کمک می‌کنند. بنابراین، مقابله با کم خونی یکی از مزایای شگفت‌انگیز قاصدک برای سلامتی است که مایل بودیم در این مقاله به شما معرفی کنیم.

۱۱. فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.

قاصدک با افزایش ادرار به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند. این پدیده برای تهیه‌ی بیشتر داروهای مدرن مورد استفاده قرار گرفته‌است. دمنوش گیاه قاصدک با داشتن خواص دیورتیک، اگر به صورت منظم مصرف شود، می‌تواند باعث افزایش ادرار شود البته فقط تعداد دفعات ادرار کردن را افزایش نمی‌دهد بلکه حجم ادرار را نیز افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که آب قاصدک یکی از داروهای خانگی مناسب برای فشار خون بالا است که باید آن را در این مقاله معرفی می‌کردیم. قاصدک منبع خوبی از فیبر است که سطح کلسترول را در بدن کاهش می‌دهد و فشار خون بالا را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. پتاسیم موجود در قاصدک نیز در کاهش فشار خون موثر است.

۱۲. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

بهبود سیستم ایمنی بدن یکی از خواص گیاه قاصدک برای سلامتی است. این فایده گیاه قاصدک توسط مطالعات بسیاری ثابت شده‌است. سیستم ایمنی سالم و قوی نقش مهمی در محافظت از بدن ما دارد در برابر قارچ‌ها و میکروب‌هایی که ممکن است انواع بیماری‌ها و اختلالات را ایجاد کنند.

۱۳. التهاب را کاهش می‌دهد.

مزایای شگفت‌انگیز برگ و ریشه گیاه قاصدک برای سلامتی شامل استفاده از آن در کاهش التهاب نیز می‌شود، زیرا قاصدک سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب ضروری و فیتونوترینت‌ها است. قاصدک حاوی خواص ضد التهابی است. استفاده از گیاه قاصدک نه تنها التهاب را درمان می‌کند، بلکه تورم و درد را نیز کاهش می‌دهد.

۱۴. احتباس آب را کاهش می‌‌دهد.

قاصدک حاوی خواص دیورتیک (ادرارآور) است؛ بنابراین، نوشیدن دمنوش قاصدک یا آب قاصدک می‌تواند به افزایش ادرار کمک کند. استفاده از گیاه قاصدک می‌تواند به شما در از بین بردن نفخ معده کمک قابل توجهی کند. کاهش احتباس آب یکی از مزایای سلامت شگفت‌انگیز برگ‌های قاصدک است که نباید فراموش کرد. اگر دچار نفخ می‌شوید، فقط باید یک فنجان دمنوش قاصدک در روز بنوشید.

۱۵. به جای قهوه از دمنوش گیاه قاصدک استفاده کنید.

قهوه سرشار از کافئین است. کافئین اگر در حد اعتدال مصرف شود، می‌تواند انرژی شما را تامین کند و تمرکز شما را بهبود بخشد. مردم اغلب یک فنجان قهوه برای شروع روز جدید می‌نوشند. با این حال، مصرف بیش از حد کافئین ممکن است بر سلامت جسمی و روانی تاثیرات منفی داشته باشد. به عنوان مثال، نوشیدن قهوه بیش از حد ممکن است منجر به اختلالات خواب، استفراغ و سایر مشکلات سلامتی شود. قاصدک به عنوان یک جایگزین عالی برای قهوه به حساب می‌آید زیرا به کاهش آثار مضر کافئین بر سلامت شما کمک می‌کند.

۱۶. فرآیند هضم را بهبود می‌دهد.

بین مصرف گیاه قاصدک با سلامت معده یک رابطه‌ی نزدیک وجود دارد. ثابت شده‌است که بهبود هضم یکی از مزایای شگفت‌انگیز ریشه‌ و برگ قاصدک برای سلامتی است. قاصدک به عنوان یک داروی مقوی، ملین و یک سرکوب‌کننده‌ی اشتها در نظر گرفته می‌شود. این گیاه نه تنها فرآیند هضم را بهبود می‌دهد بلکه مانع از اختلالات گوارشی نیز می‌شود. چنین تاثیری به این دلیل است که قاصدک دارای توانایی حفظ تعادل باکتری در روده را دارد. علاوه بر این، استفاده از قاصدک می‌تواند به شما به طور قابل توجهی در حل مشکلات سوء هاضمه کمک کند. قاصدک منبع خوبی از فیبر است؛ بنابراین مصرف منظم قاصدک می‌تواند از بروز یبوست و اسهال جلوگیری کند. علاوه بر این، ریشه‌ و برگ قاصدک برای حل بسیاری از مشکلات جدی دستگاه گوارش موثر هستند.

۱۷. اختلالات کلیوی را درمان می‌کند.

قاصدک یکی از موثرترین درمان‌های طبیعی برای اختلالات کلیوی است. این گیاه منبع خوبی از سدیم است که سموم بدن شما را از بین می‌برد. مصرف منظم قاصدک کمک می‌کند تا نمک، مواد زائد و آب اضافی از کلیه حذف شوند. قاصدک مانع از فقدان پتاسیم می‌شود. این گیاه مفید به دستگاه ادراری برای مبارزه با رشد میکروبی کمک می‌کند.

۱۸. اختلالات صفراوی را درمان می‌کند.

استفاده از قاصدک نه تنها باعث کاهش التهاب می‌شود بلکه باعث افزایش تولید صفرا و تسکین التهاب نیز می‌شود، و بنابراین از بروز مشکلات کیسه صفرا جلوگیری و آنها را درمان می‌کند. مصرف منظم قاصدک می‌تواند عملکرد مناسب کیسه صفرا را تضمین کند و با اثرات مضر عفونت و اکسیدان‌ها مبارزه کند. قاصدک یک داروی مؤثر خانگی برای سوء هاضمه و عفونت‌های مختلف است که بر روده، معده و سیستم ادراری تأثیر می‌گذارند. ریشه و برگ قاصدک مزایای فراوانی برای سلامتی دارد. برای دانستن این مزایا باید ادامه‌ی مطلب را بخوانید.

۱۹. با عفونت ادراری مقابله می‌کند.

قاصدک حاوی خواص دیورتیک (ادرارآور) است؛ بنابراین، مبارزه با عفونت مجاری ادراری یکی از مزایای شگفت‌انگیز قاصدک برای سلامتی است. نوشیدن دمنوش یا آب قاصدک می‌تواند میزان ادرار شما را افزایش دهد. علاوه بر این، قاصدک با حذف مواد سمی از سیستم ادراری و مهار رشد باکتری از بروز عفونت‌های دستگاه ادراری جلوگیری می‌کند.

۲۰. برای سلامت مغز مفید است.

قاصدک برای سلامت و عملکرد مناسب مغز آن‌قدری خوب و مفید است که این یکی را هم باید در فهرست مزایای شگفت‌انگیز قاصدک برای سلامتی قرار بدهیم. قاصدک غنی از ویتامین K است. ویتامین K دارای توانایی مقابله با آسیب‌های عصبی در مغز است، و به همین دلیل خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.

رپورتاژ

۲۱. به عنوان پاک‌کننده‌ی شگفت‌انگیز کولون (روده‌ی بزرگ) عمل می‌کند.

قاصدک پاک‌کننده‌ی شگفت‌انگیز روده‌ی بزرگ است، به حدی که این خاصیت آن باید در فهرست مزایای عالی ریشه و برگ قاصدک جای داشته باشد. قاصدک حاوی مواد ضدعفونی‌کننده است. نوشیدن دمنوش قاصدک می‌تواند به حذف مواد زائد از بدن و بهبود فرآیند هضم کمک کند.

۲۲. قوه‌ی بینایی را بهبود می‌بخشد.

آیا می‌خواهید قوه ی بینایی‌تان تقویت شود؟ نوشیدن دمنوش قاصدک یا اضافه کردن قاصدک به رژیم غذایی همیشگی‌تان را مد نظر داشته باشید. زآگزانتین، یک کاروتنوئید موجود در ریشه‌ و برگ قاصدک، دارای توانایی مبارزه با اثرات مضر اشعه‌ی UV بر شبکیه است. علاوه بر این، مصرف منظم آب قاصدک می‌تواند دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه‌ی زرد) را دور از شما نگه دارد. آیا دوست دارید مزایای شگفت‌انگیز ریشه و برگ قاصدک را بدانید؟ پس نباید از تاثیر این گیاه روی بهبود قوه‌ی بینایی چشم‌پوشی کنید.

۲۳. از شر زگیل‌ها خلاص شوید.

قاصدک به عنوان یک درمان موثر برای زگیل در نظر گرفته می‌شود، به نحوی که این خاصیت آن باید در فهرست مزایای شگفت‌انگیز این گیاه برای سلامتی قرار گیرد. قاصدک در برداشتن زگیل موثر عمل می‌کند. اگر زگیل دارید، فقط باید عصاره قاصدک را چند بار در روز روی زگیل استعمال کنید تا به نتیجه‌ی مورد نظرتان برسید.

۲۴. آکنه را درمان می‌کند.

مشکل آکنه و بروز آن روی پوست اغلب ناشی از عدم تعادل هورمونی است که ممکن است به علت تغییرات فیزیولوژیکی در طی سال‌های نوجوانی ایجاد شود. آب قاصدک یکی از داروهای خانگی موثر برای از بین بردن آکنه است زیرا حاوی خواص دیورتیک، سم‌زدا و خواص آنتی‌اکسیدانی است. آب قاصدک در بهبود ظاهر پوست، کنترل ترشح هورمون‌ها و حذف سموم از طریق ادرار و عرق موثر است. بنابراین، نوشیدن آب قاصدک می‌تواند از بروز آکنه از داخل بدن جلوگیری کند.

اگر می‌خواهید به نتیجه‌ی رضایت‌بخش‌تری برسید، باید آب قاصدک را با شیره‌ی آن ترکیب کنید. استفاده از قاصدک به مبارزه با عفونت میکروبی کمک می‌کند. قاصدک منبع خوبی از ویتامین C است که روند بهبود را تسریع می‌بخشد. در نتیجه، استفاده از قاصدک می‌تواند به جلوگیری از بروز زخم، خارش و التهاب قرمز رنگ که عوارض همراه با آکنه است، کمک کند. علاوه بر عدم تعادل هورمونی، یک رژیم غذایی نامناسب، غذاهای ناسالم، آلودگی و مراقبت‌های پوستی نامناسب نیز می‌تواند سبب بروز آکنه شود. مهم است که علل اصلی بروز آکنه را بدانید.

۲۵. بسیاری از بیماری‌های پوستی را درمان می‌کند.

ریشه و برگ قاصدک مزایای شگفت‌انگیز زیادی برای پوست دارد. قاصدک یک درمان موثر برای بسیاری از بیماری‌های پوستی است که در اثر عفونت‌های قارچی و میکروبی ایجاد می‌شوند. قاصدک حاوی خواص قلیایی است؛ بنابراین، استفاده از آن می‌تواند به مبارزه با قارچ‌ها، و میکروب‌ها کمک کند. تعجب آور نیست که قاصدک می‌تواند اگزما، خارش، بیماری پای ورزشکاران، درماتوفیوژ (قارچ پوستی یا کچلی)، زگیل و سایر اختلالات پوستی را بدون این‌که عوارض جانبی جدی داشته باشد، درمان کند. با این وجود هرگز اجازه ندهید که قاصدک وارد چشم‌تان شود هنگامی که آن را روی مناطق آسیب­دیده استعمال می‌کنید.

۲۶. از پدیدار شدن نشانه‌های پیری جلوگیری می‌کند.

همه‌ی آدم‌ها دوست دارند جوان‌تر از سن واقعی‌شان به نظر برسند. آنها دوست ندارند نشانه‌های پیری مانند چین و چروک، خطوط ظریف و لکه‌های تیره بر روی پوست خود داشته باشند. گرچه پیری اجتناب‌ناپذیر است، اما برخی از داروهایی که حاوی خواص ضد پیری هستند می‌توانند به کند شدن روند پیری کمک کنند. وقتی که در مورد مزایای زیبایی قاصدک صحبت می‌کنیم ابدا نمی‌توانیم اثرات ضد پیری آن را نادیده بگیریم. استفاده از قاصدک می‌تواند به جلوگیری از ظهور لکه‌های تیره، خطوط ظریف و چین و چروک در نواحی اطراف لب و چشم کمک کند. قاصدک می‌تواند کیفیت پوست شما را بهبود دهد، بنابراین نشانه‌های پیری را از شما دور نگه می‌دارد. نوشیدن دمنوش قاصدک باعث می‌شود پوست شما جوان و درخشان باشد.

۲۷. گزش و سوختگی را التیام می‌دهد.

قاصدک حاوی خواص نرم‌کننده و التیام‌بخش است؛ بنابراین، درمان زخم‌ها و سوختگی یکی از مزایای شگفت‌انگیز قاصدک برای پوست است. این گیاه یک درمان مؤثر برای نیش حشرات، سوزش، گزش حشرات و گزنه است. دلیل چنین تاثیری این است که قاصدک دارای خواص ضد التهابی است که می‌توانند به طور قابل‌توجهی درد، قرمزی و خارش را کاهش دهند. تعجب آور نیست وقتی که ریشه‌ و برگ قاصدک در طب چینی برای درمان آفتاب سوختگی، التهاب پوست ناشی از تماس با پیچک سمی امریکایی و کهیر استفاده می‌شود.

۲۸. سبب تسریع رشد مو می‌شود.

ریشه و برگ قاصدک نه تنها برای پوست شما بلکه برای موهای شما نیز مزایای زیادی دارد. به عنوان مثال، قاصدک می‌تواند رشد مو را تحریک کند اگر آن را به شیوه‌ی مناسب استفاده کنید. ریشه‌ی قاصدک سرشار است از ویتامین E، C و A و ویتامین B. علاوه بر این، قاصدک منبع عالی کلسیم، بیوتین، پتاسیم، فسفر، منیزیم، آهن و کولین است که می‌تواند سلامت موهای شما ارتقاء دهند و همچین رشد موها را تسریع بخشند. اگر دوست دارید به نتایج رضایت‌بخشی برسید، باید از قاصدک به طور مرتب استفاده کنید.

۲۹. موهای چرب را درمان می‌کند.

موهای چرب یا موهای روغنی کابوس شما است و باعث از دست دادن اعتماد به نفس شما شده‌است؟ لازم نیست نگران نباشید زیرا ما دارای داروهای موثر خانگی برای رفع این مشکل هستیم داروهایی مانند قاصدک. این هم یکی دیگر از مزایای شگفت‌انگیز قاصدک برای­ زیبایی است که دوست داشتیم در این مقاله به شما معرفی کنیم. استفاده‌ی موضعی از قاصدک می‌تواند به حذف چربی اضافی پوست یا چربی‌ها از پوست سر کمک کند. شما فقط باید ریشه و برگ قاصدک را در آب جوش به مدت چند دقیقه دم بگذارید. اجازه دهید مایع کمی خنک شود و سپس آن را برای آبکشی کردن موهای‌تان استفاده کنید. از نرم‌کننده روی موهای‌تان استفاده کنید. توصیه می‌شود که این روش درمانی را به طور منظم تکرار کنید تا به نتایج رضایت‌بخشی برسید.

۳۰. شوره‌ی سر را از بین می‌برد.

آیا موهای شما دچار شوره می‌شوند؟ قاصدک داروی موثری برای درمان کف سر پوسته پوسته شده‌ و از بین بردن شوره سر است. چنین تاثیری به این دلیل است که قاصدک یک منبع عالی آهن است. برای درمان مشکل شوره‌ی سر، شما می‌توانید قاصدک را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، می‌توانید دمنوش قاصدک یا مکمل این گیاه را مصرف کنید. از بین بردن شوره‌ی سر یکی از مزایای قاصدک است که باید در فهرست مزایای این گیاه برای سلامتی قرار بگیرد.

چگونه باید دمنوش گیاه قاصدک  آماده کنیم؟

برای شما مهم است که طرز تهیه‌ی دمنوش قاصدک را بدانید زیرا بیشتر مزایای قاصدک را می‌توانید با مصرف دمنوش آن دریافت کنید. نوشیدن دمنوش قاصدک می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات سلامتی را درمان کند. علاوه بر این، با استفاده از دمنوش قاصدک برای شستن مو، می‌توانید برخی از مزایای قاصدک را برای مو دریافت کنید.

مواد لازم برای تهیه‌ی دمنوش گیاه قاصدک :

– ۱ قاشق چایخوری برگ قاصدک

– آب لیمو

– ۱ فنجان آب جوش

– عسل

طرز تهیه‌ی دمنوش گیاه قاصدک :

– برگ قاصدک را در یک پارچه‌ی تمیز بریزید.

– خوب پارچه را گره بزنید.

– اجازه بدهید پارچه‌ی حاوی برگ قاصدک در حدود ۵ دقیقه در آب جوش بماند تا دم بکشد.

– مایع را صاف کنید.

– برای افزایش طعم این دمنوش، عسل و آب لیمو را به آن اضافه کنید.

– دمنوش قاصدک را هر روز بنوشید.

علاوه بر نوشیدن دمنوش قاصدک، می‌توانید این گیاه را در رژیم غذایی خود قرار بدهید. برای مثال، می‌توانید برگ قاصدک را به سالاد مورد علاقه‌تان اضافه کنید و یا نوشیدنی قاصدک بنوشید. قاصدک را به صورت مکمل نیز می‌توان مصرف کرد. با این وجود، قبل از مصرف این مکمل، مهم است که به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی قاصدک چیست؟

اگر چه حالا از مزایای شگفت‌انگیز ریشه و دمنوش گیاه قاصدک برای سلامتی و زیبایی خبر داریم، اما در مورد عوارض جانبی ناخواسته‌ی آن هم باید صحبت کنیم. ثابت شده است که مصرف قاصدک خطری ندارد اگر در حد اعتدال مورد استفاده قرار بگیرد و پزشک‌تان مصرف آن را تجویز کرده باشد. با این حال، افرادی که واکنش آلرژیک به گل داودی، کهنه‌واش، ید، گل همیشه بهار، بابونه، بومادران هزاربرگ یا گل رز دارند، به دلیل واکنش آلرژیک بدن‌شان نباید از قاصدک استفاده کنند.

مصرف قاصدک توصیه نمی‌شود اگر شما از داروهایی مانند رقیق‌کننده‌ی خون، آنتی‌اسیدها، دیورتیک‌ها، داروهای ضد پلاکت، لیتیوم و سیپروفلوکساتین استفاده می‌کنید. اگر شما برای کیسه صفرا، سنگ کیسه صفرا و کلیه دارو مصرف می‌کنید، برای مصرف مکمل قاصدک باید با پزشک یا ارائه‌دهنده‌ی خدمات بهداشتی مشورت کنید. قاصدک ممکن است با اثرات و فعالیت این داروها تداخل ایجاد کند. هرگز چند ساعت قبل و بعد از مصرف دارو دمنوش قاصدک را ننوشید. به این دلیل که خواص دیورتیک قاصدک این داروها را از بدن شما سریعا خارج می‌کند. شما می‌توانید گیاه قاصدک را به مدت ۴ تا ۶ هفته مصرف کنید و سپس دو هفته مصرف آن را متوقف کنید و بعد از نو شروع کنید.

هرچند این‌که گیاه قاصدک را می‌توانید در طول بارداری یا شیردهی به نوزاد مصرف کنید یا نه، هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است. اما برای جلوگیری از عوارض ناخواسته، زنان باردار و مادران شیرده نباید قاصدک مصرف کنند. بچه‌های کوچک نیز نباید قاصدک مصرف کنند.

استفاده‌ی موضعی از قاصدک ممکن است باعث ایجاد حساسیت پوستی شود. هر زمان که شاهد علائم نامطلوبی بودید، باید استفاده از گیاه قاصدک را متوقف کنید.

کجا و چگونه قاصدک را تهیه کنیم؟

گیاه قاصدک در هر فروشگاه مواد غذایی طبیعی و گیاهی موجود است. شما می‌توانید قاصدک را در شکل‌های مختلف پیدا کنید مثلا به صورت دمنوش کیسه‌ای، عصاره‌ی مایع و کپسول. شما باید در فروشگاه‌های معتبر محصولات قاصدک دارای کیفیت بالا را خریداری کنید. هنگامی که محصولات قاصدک را می‌خرید، مهم است که به دقت مواد تشکیل‌دهنده‌ی ذکر شده روی برچسب را بررسی کنید. دمنوش قاصدک دارای دو نوع است: یکی دمنوشی که از برگ‌های قاصدک تهیه شده‌است و دیگری دمنوشی که از ریشه‌ی این گیاه تهیه شده‌است. ریشه و برگ قاصدک دارای مزایا و فواید متفاوتی هستند. بنابراین، شما باید دمنوشی را انتخاب کنید که برای سلامت شما بهترین است.

 من در این مقاله مزایای شگفت‌انگیز ریشه و برگ قاصدک را برای سلامتی معرفی کردم. اگر شما به مزایای گیاه قاصدک علاقمند هستید، حتما از آن استفاده کنید. اگر مطمئن نیستید که آیا می‌توانید گیاه قاصدک را انتخاب کنید یا نه، باید با پزشک یا یک ارائه‌دهنده‌ی مراقبت‌های پزشکی مشورت کنید. اگر بعد از مصرف یا استفاده از قاصدک متوجه عوارض جانبی ناخواسته شوید، نباید استفاده از آن را ادامه بدهید و خیلی زود باید با پزشک خود ملاقات کنید. در نظر داشته باشید که قاصدک ممکن است با بعضی از داروها تداخل ایجاد کند.

برای اطلاع از خواص و فواید تغذیه ای و درمانی انواع میوه ها، سبزیجات ، خوراکی ها و … اینجا کلیک کنید.

منبع allremedies
نوشته‌های مرتبط