انواع روش‌های افزایش وزن جنین

هنگامی‌که متوجه می‌شوید باردار هستید، مهم است که برای کمک به کودک در رشد سالم به رژیم غذایی، ورزش و سبک زندگی خود توجه کنید. هر مادری آرزو دارد که فرزند سالمی داشته باشد و یکی از شاخص‌هایی که به شما کمک می‌کند در مورد سلامت فرزندتان اطلاعات کسب کنید، وزن جنین است. در ادامه با موضوع انواع روش‌های افزایش وزن جنین آشنا می‌شوید اما قبل از آن لازم است بدانید وزن ایده‌آل جنین در هفته‌های مختلف بارداری چقدر است.

وزن ایده‌آل جنین

قبل از پرداختن به موضوع انواع روش‌های افزایش جنین، در ابتدا لازم است بدانید آیا فرزند شما وزنی ایده‌آل دارد یا خیر. هر نوزادی متفاوت رشد می‌کند و بنابراین، اعدادی که در ادامه مطرح می‌شوند فقط به شما در این مورد ایده می‌دهند.

هفته بارداری وزن جنین به گرم هفته بارداری وزن جنین به گرم
8 1 26 760
9 2 27 875
10 4 28 1005
11 7 29 1153
12 14 30 1319
13 23 31 1502
14 43 32 1702
15 70 33 1918
16 100 34 2146
17 140 35 2383
18 190 36 2622
19 240 37 2859
20 300 38 3083
21 360 39 3288
22 430 40 3462
23 501 41 3597
24 600 42 3685
25 660

انواع روش‌های افزایش وزن جنین

یکی از سوالاتی که در زمان بارداری حتما در ذهن شما شکل می‌گیرد این است که چگونه می‌توانید به افزایش وزن فرزندتان کمک کنید. برخی از انواع روش‌های افزایش وزن جنین در ادامه مطرح شده‌اند که می‌توانند برای شما مفید باشند.

رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید

انواع رژیم غذایی و خوراکی های مناسب در بارداری مهم‌ترین نقش را ادر وزن گیری جنین دارد. اگر می‌خواهید وزن جنین را افزایش دهید لازم است میوه‌های تازه، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، گوشت و مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

آجیل و میوه‌های خشک را در رژیم غذایی خود بگنجانید

یک رژیم غذایی متعادل شامل آجیل و میوه‌های خشک نیز می‌شود؛ بنابراین، لازم است بادام، زردآلو، انجیر، گردو و سایر مغزها و میوه‌های خشک بخورید اما توصیه می‌شود که در مصرف این موارد زیاده‌روی نکنید.

ویتامین‌های دوره بارداری را مصرف کنید

برای اینکه فرزند شما رشد و نمو سالمی داشته باشد پزشک به شما مصرف ویتامین‌ها را توصیه می‌کند. این ویتامین‌ها می‌توانند به افزایش وزن جنین شما نیز کمک کنند. برای افزایش وزن مطلوب جنین در دوران بارداری لازم است این ویتامین‌ها را مرتبا مصرف کنید.

هیدراته بمانید

برای جلوگیری از هر نوع کمبود آب بدن در بارداری، مقدار کافی مایعات بنوشید. کمبود آب بدن می‌تواند منجر به برخی عوارض جدی پزشکی شود. می‌توانید آب‌میوه، آب سبزیجات، شیر، دوغ یا آب مصرف کنید تا آب بدن شما در سطح متعادلی باشد.

استراحت کافی داشته باشید

استراحت کافی برای یک زن باردار بسیار مهم است. فشار بیش‌ازحد یا فشار غیرضروری ممکن است بر رشد و نمو جنین تاثیر بگذارد. سعی کنید حداقل هشت ساعت بدون وقفه بخوابید تا سطح انرژی خود را سالم نگه دارید.

آرام و مثبت‌اندیش باشید

علاوه بر سلامت جسمی، مراقبت از سلامت روان نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. هر نوع استرس و اضطراب می‌تواند بر شما و همچنین سلامت نوزاد متولدشده شما تاثیر بگذارد. احساسات منفی می‌تواند منجر به پرخوری، کم خوردن غذا یا انتخاب اشتباه مواد غذایی شود و همه این موارد ممکن است بر سلامت جنین تاثیر بگذارد.

با پزشک مشورت کنید

درصورتی‌که جنین شما دچار کمبود وزن باشد، پزشک شما را در این مورد راهنمایی می‌کند. ممکن است به شما گفته شود مکمل‌های اضافی بخورید یا برای افزایش وزن جنین، تغییراتی را در رژیم غذایی خود ایجاد کنید.

رپورتاژ

C:\Users\sara\Dropbox\معین\معین\Khordad1400\Pic\افزایش وزن جنین3.jpg

غذاهای مفید برای افزایش وزن جنین

برای اینکه بتوانید وزن جنین خود را افزایش دهید لازم است غذاهای زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین مملو از فیبر، پتاسیم، ویتامین C، ویتامین B6، مس، آهن و بتاکاروتن است. بتاکاروتن یک آنتی‌اکسیدان است که توسط بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A برای رشد پوست، استخوان‌ها و چشم‌های جنین ضروری است.

عدس و لوبیا

عدس و لوبیا، می‌توانند آهن، پروتئین، فیبر، فولات و کلسیم موردنیاز بدن شما را تامین کنند. مصرف عدس و لوبیا در دوران بارداری موجب می‌شود که خطر زایمان طولانی‌مدت، کم‌وزنی نوزاد و زایمان زودرس کاهش یابد.

آب‌پرتقال

هرروز به همراه صبحانه خود آب‌پرتقال بخورید تا میزان پتاسیم، ویتامین C و فولات را در بدن خود افزایش دهید. فولات و اسیدفولیک برای سلامتی اهمیت بسیار زیادی دارند و خطر نقص‌های مادرزادی را در جنین کاهش می‌دهند.

ماست

کلسیم، پروتئین، ویتامین B، روی و سایر مواد مغذی سازنده استخوان در ماست وجود دارند. در بارداری، شما روزانه به 1000 میلی‌گرم کلسیم نیاز دارید که می‌توانید با مصرف ماست، این نیاز را تامین کنید. این امر موجب می‌شود که خطر کمبود وزن جنین نیز کاهش پیدا کند.

سبزیجات دارای برگ سبز

سبزیجات دارای برگ سبز مانند اسفناج، کلم پیچ، کلم بروکلی و مارچوبه مواد مغذی بسیار زیادی دارند که به‌شدت برای شما و فرزندتان مفید هستند. با مصرف این سبزیجات، می‌توانید مقدار کلسیم، پتاسیم، ویتامین A، فولات و فیبر روزانه خود را تامین کنید و درنتیجه خطر کمبود وزن را در جنین خود کاهش دهید.

ماهی سالمون

ماهی قزل‌آلا یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا 3 و پروتئین است. اسیدهای چرب امگا 3 برای رشد جنین بسیار مفید است و به رشد مغز و چشم آن‌ها کمک می‌کند.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ مملو از پروتئین، ویتامین A و ویتامین D است که همه این موارد برای رشد و نمو طبیعی جنین ضروری هستند. تخم‌مرغ همچنین سرشار از اسید فولیک و آهن است که می‌تواند به تقویت غشاء آمنیوتیک و جلوگیری از نقایص مادرزادی و وزن کم هنگام تولد در جنین کمک کند.

شیر

مصرف روزانه 200 تا 500 میلی‌لیتر شیر در روز می‌تواند به افزایش وزن جنین کمک کند. شیر حاوی مقادیر زیادی پروتئین و کلسیم است که برای رشد و نمو جنین ضروری است.

درنهایت، داشتن رژیم غذایی مناسب در زمان بارداری، مهم‌ترین نکته برای داشتن فرزندی سالم است. شما با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی خود می‌توانید به وزن سالم جنینتان کمک کنید و رشد و نمو طبیعی او را تا حدود زیادی تقویت کنید. بااین‌حال، مهم است که قبل از ایجاد این تغییرات با پزشک مشورت کنید و از او راهنمایی بخواهید.

نوشته‌های مرتبط