15 سرنخ که بفهمیم کسی دروغ می گوید: تشخیص دروغ با کمک بینی!

هیچ کس یک دروغگو را دوست ندارد و همه دوست دارند از نشانه های آدم دروغگو مطلع باشند و بتوانند دروغ را به سرعت بفهمند. همه‌ی ما قبلا شنیده‌ایم که با اعتماد به ندای درون می‌توان گفت یک فرد دروغ می‌گوید یا نه، اما اعتماد به تشخیص دروغ با کمک بینی چه طور؟ این موضوعی جدید و شاید هم عجیب است که قبلا در کارتن پینوکیو دیده اید اما حالا علم به کمک ماجرای فانتزی آمده و میگوید بله امکان دارد!  تشخیص دروغ گاهی اوقات بسیار سخت است، اما اگر یاد بگیرید دنبال نشانه های دروغ باشید، می‌توانید یک دروغ‌سنج انسانی شوید. در این نوشتار ۱۵ سرنخ که بفهمیم کسی دروغ می گوید یا نه را با هم میخوانیم اما قبل از آن باید درباره موضوع بسیار جالب داستان پینوکیو یعنی تشخیص دروغ با کمک بینی بحث کنیم.

کسانی که متخصص حالات چهره هستند می‌توانند دروغ را تشخیص دهند. آنها می‌گویند دروغ در چهره‌تان مانند بینی هویدا است. شناسایی راهبردی دروغ برای تشخیص دروغگو مبتنی بر حالات غیرکلامی چهره و سرنخ‌های زبان بدن است.

تشخیص دروغ با کمک سرنخ‌های غیرکلامی

همه‌ی ما با داستان پینوکیو و این‌که چگونه هر بار دروغ می‌گفت دماغ‌اش رشد می‌کرد، آشنا هستیم. داشتن روشی آسان برای تشخیص دروغ هم می‌تواند به روابط اجتماعی‌مان با دیگران کمک کند و هم می‌تواند به آن آسیب بزند. اگر بدانیم فردی به ما دروغ گفته‌است، در آینده چگونه به او اعتماد خواهیم‌کرد؟

بعضی پژوهشگران از خودشان پرسیده‌اند، اگر پینوکیو معتقد بود دروغ‌اش هرگز تشخیص داده نمی‌شود چه می‌شد؟ اگر می‌دانستیم هرگز به دروغ متهم نمی‌شویم، آیا باز هم نشانه‌های دروغ قابل رویت بود؟ در پژوهشی درباره‌ی یک جرم ساختگی، دانشمندان تفاوت‌های اسکن مغزی کسانی را که معتقد بودند دروغ‌سنج می‌تواند دروغ‌شان را تشخیص دهد، با کسانی مقایسه کردند که معتقد بودند می‌توانند دروغ‌شان را پنهان کنند.

وقتی شرکت‌کنندگان دروغ می‌گفتند و نگران بودند مچ‌شان گرفته‌شود، فعالیت مغزشان دست‌شان را رو می‌کرد. پژوهشگران می‌گویند “فریب‌سازی از نظر هیجانی چالش برانگیز است، و سبب اضطراب و برانگیختگی فیزیولوژیکی می‌شود که وفق دادن خود با این شرایط مستلزم تلاش زیاد است”. به عبارت دیگر، دروغ‌گوها مجبور بودند جزییات دروغ ساختگی‌شان را به خاطر بسپارند و این موضوع آنها را دچار استرس می‌کرد، و این استرس با افزایش فعالیت مغزی در بعضی قسمت‌های اسکن نمایان می‌شد.
پژوهشگرانی که روی دروغ کار می‌کنند، می‌گویند کشمکش هیجانی ناشی از ادعای غلط در زمانی که خطر مواجهه‌ی احتمالی و افشای حقیقت وجود دارد، چیزی است که سبب استرس مغزی می‌شود، و سطح کورتیزول را در فرد دروغگو بالا می‌برد. آدم‌ها وقتی دروغ می‌گویند باید آماده باشند به کسی که بازجویی می‌کند جواب بدهند. آنها باید جزییات مهم داستان‌شان را به یاد داشته‌باشند و اگر فراموش کنند، دروغ‌شان رو می‌شود.

۱۱ نشانه عشق دروغین را بشناسید

اثر پینوکیو: چگونه به کمک بینی یک فرد می‌توانید بگویید آیا او دروغ می‌گوید یا نه؟

دروغ یکی از نشانه‌های هشداردهنده‌ی رفتار روان رنجه ای یا جامعه‌ستیزانه است. هنگامی که از وجود یک الگوی دروغ‌گویی مطلع می‌شوید، ممکن است با این تصمیم روبه‌رو شوید که آیا دوباره به یک فرد نزدیک اعتماد کنید یا نه.

رپورتاژ

در پژوهشی درباره‌ی سرنخ‌های غیرکلامی که نشانه‌ی دروغ هستند، پژوهشگران می‌گویند مالش یا لمس بینی، یا خارج کردن هوا با صدا، همه روش‌هایی هستند که می‌توانید بگویید یک فرد دروغ می‌گوید یا نه.

وقتی صحبت از تشخیص دروغ با کمک بینی است، دانشمندان می‌گویند “استرس باعث افزایش جریان خون به دست‌ها و پاها می‌شود که سبب مورمور شدن بینی می‌شود؛ از این رو، آدم‌ها هنگامی که احساس معذب بودن می‌کنند بینی‌شان را مالش می‌دهند.”

چطور بفهمیم کسی دروغ می گوید؟

نشانه های رایج دروغگویی

دیگر نشانه‌های نسبتا شایع دروغ بر اساس این پژوهش این موارد است:

  • تپق زدن در کلمات و استفاده از اصوات پرکننده‌ی “آ” و “ام” بین حرف‌ها
  • مکث‌های طولانی قبل از جواب دادن
  • طفره رفتن از سوال
  • استفاده از کلمه‌ی “خوب” در ابتدای جمله
  • استفاده از کلمات “نه”، “نمی‌توانم” و جمله‌های منفی
  • تُن و شدت صدای بالاتر
  • حفظ ارتباط چشمی طولانی‌تر از معمول
  • دست به سینه بودن
  • لمس گلو(این یکی از نشانه‌های دروغ در زنان است)
  • نگه‌داشتن چیزی، مثلا یک تکه کاغذ، در مقابل خودشان
  • قفل کردن دست‌ها
  • قرار دادن پا به سمت راه خروج
  • حرکات دست با آن‌چه گفته می‌شود هم‌خوانی ندارد
  • پلک زدن مکرر
  • حرکت انگشتان

زبان بدن دروغگو : ۲۰ نشانه که یک نفر به شما دروغ می‌گوید

چرا تشخیص دروغ با کمک بینی درست است؟

هم‌چنین این پژوهشگران می‌گویند “استرس باعث می‌شود آدم‌ها احساس کنند داغ شده‌اند، و این حس وادارشان می‌کند برای خنک شدن خودشان را باد بزنند.” استرس دروغ باعث می‌شود خون زیر پوست بدود، که تلاش بدن برای کاهش حرارت است. گاهی جریان خون می‌تواند باعث شود پوست قرمز شود، به ویژه در ناحیه‌ی بینی.
دروغ‌گو حرارت ناشی از هجوم خون به زیر پوست را حس می‌کند و ممکن است سعی کند به واسطه‌ی باد زدن با دست یا کاغذ خودش را خنک کند. پژوهش دیگری که به‌طور خاص روی بینی متمرکز شده‌است نشان می‌دهد هنگامی که از شرکت‌کنندگان پژوهش خواسته‌شد درباره‌ی تقلب در یک آزمون دروغ بگویند، حرارت ناحیه‌ی بینی‌شان بالا رفت.
علت تشخیص حرارت بالاتر در ناحیه‌ی بینی هنگام طرح‌ریزی دروغ و نیز در هنگام گفتن دروغ، افزایش فعالیت مغزی بود. پژوهشگران اظهار می‌کنند ممکن است تشخیص دروغ در آینده شاملتصویربرداری گرمانگاری از صورت برای تشخیص فریب باشد.
آیا مطلع بودن از شیوه‌های تشخیص دروغ باعث می‌شود احتمال این‌که دروغ بگویید کم‌تر شود، یا باعث می‌شود دروغ‌گوی بهتری شوید؟ یک دروغ‌گوی خوب می‌تواند از همه‌ی این اطلاعات استفاده کند تا از بروز نشانه‌های غیرکلامی دروغ اجتناب کند و ظاهر آرام و خونسرد خود را حفظ کند. اما باز هم ممکن است بینی‌شان نشان دهد دارند دروغ می‌گویند، درست مانند پینوکیو.

نوشته‌های مرتبط