خواص روغن نعنا: ۲۱ خاصیت اثبات شده روغن نعنا

نعنا، قدیمی‌ترین داروی گیاهی دنیا محسوب می‌شود زیرا از ۱۰۰ قرن پیش مورد استفاده قرار می‌گرفته است. از جمله خواص روغن نعنا می توان به ضد میکروبی، ضد اسپاسم، ضد اکسیدایون و ضد تومور اشاره کرد. روغن نعنا از تقطیر نعنای خشک یا تازه – به ویژه برگ‌های آن که در عطر درمانی به کار می‌روند- گرفته می‌شود.

۲۱ خاصیت روغن نعنا برای سلامتی:

۱. رفع مشکلات گوارشی

روغن نعنا به رفع مشکلات گوارشی متعدد از جمله نفخ، حالت تهوع، تهوع صبحگاهی، درد معده و سندرم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که ۷۵٪ بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر  که روزانه از روغن نعنا استفاده کردند، نسبت به بیمارانی که دارونما مصرف کردند، بهبود قابل توجهی یافتند.

۲. درمان سرفه و آنفولانزا

روغن نعنا، بهترین دارو برای درمان سرفه و علائم آنفولانزاست زیرا اثر مسکن داشته و به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و خواص ضد میکروبی، به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. منتول موجود در نعنا در رفع خلط موثر است. منتول، عامل دکونژستانت در داروهای مالشی است که معمولا برای تسکین درد سینه ناشی از آنفولانزا به کار می‌رود. می‌توان برای کاهش علائم آنفولانزا، روغن نعنای مایع را استنشاق کرد.

۳. کاهش التهاب دهان و سینوس‌ها

از دیگر می توان اشاره کرد که خواص روغن نعنا برای کاهش التهاب دهان و سینوس‌ها بسیار موثرند. التهاب دهان و سینوس را می‌توان با استنشاق روغن نعنا رفع کرد. منتول، یکی از عوامل فعال اصلی در نعناست که دستگاه تنفسی ما را آرام می‌کند و ما می‌توانیم خوب نفس بکشیم. می‌توان نعنا را به صورت موضعی به کار برد یا مانند چای درست کرد تا علائم مشکلات تنفسی مانند سرفه، گرفتگی بینی و سختی در تنفس ناشی از التهاب سینوس‌ها را رفع کند.

۴. کاهش درد

دردهای مختلف مانند سردرد، دندان‌درد، درد مفاصل و درد عضلات را می‌توان با نعنا کاهش داد. اگرچه تاثیر آن موقت است اما منتول موجود در نعنا، باعث ایجاد حس سرما بر پوست می‌شود. این یکی دیگر از خواص روغن نعنا است.

۵. تسکین درد قاعدگی

نعنا در تسکین درد قاعدگی مانند یک آرام کننده عضلات عمل می‌کند. نعنا، خواص ضد التهابی و ضد اسپاسم دارد. ماساژ دادن چند قطره روغن نعنا بر عضله گرفته می‌تواند به تسکین درد کمک کرده و اسپاسم عضلات را کاهش دهد ، در نتیجه از دردهای قاعدگی رها می‌شویم.

۶. درمان دل درد

از جمله خواص روغن نعنا این است که بهترین درمان برای دل درد است. چند قطره از آن را بر پاها و شکم بریزید و آن نواحی را ماساژ دهید.

۷. درمان تهوع

روغن نعنا در درمان تهوع نقش دارد. نفس عمیق بکشید و عطر روغن نعنا را استنشاق کنید. این کار را تا زمان از بین رفتن حالت تهوع تکرار کنید. یک روش دیگر نیز وجود دارد. یک قطره روغن نعنا را بر نوک زبان خود بگذارید. البته باید مراقب بود که این روغن، روغن طبیعی باشد.

۸.  تسکین سردرد

استفاده موضعی از روغن نعنا می‌تواند سردرد خفیف را تسکین دهد. می‌توانید روغن نعنا را قبل از قرار دادن بر پیشانی، شقیقه‌ها و سینوس‌ها با روغن دیگری ترکیب کنید. برای تسکین سردرد، روغن نعنا را بر مچ دست بگذارید تا بتوانید آن را به راحتی استنشاق کنید. یک تحقیق آلمانی نشان می‌دهد نعنا، تاثیر ۱۰۰۰ میلی گرم استامینوفن را دارد.

۹. تسکین درد معده

یکی دیگر از خواص روغن نعنا این است که ترکیب روغن نعنا و روغن زیره برای درمان نفخ، درد معده، اسید گوارشی زیاد، تهوع و استفراغ مفید است.

۱۰. رفع مشکلات پوست و مو

روغن نعنای رقیق شده با آب می‌تواند برای رفع مشکلات پوستی مانند راش و خشکی پوست به کار رود. می‌توانیم برای کسب نتایج بهتر، آن را با عسل ترکیب کنیم زیرا عسل یک آنتی اکسیدان و ماده ضد باکتری است که برای تحریکات پوستی مفید است. همچنین می‌تواند برای شستن موها و به منظور آرام کردن پوست سر و از بین رفتن شپش به کار رود. عفونت پوستی، خارش و عفونت باکتریایی نیز با مصرف مکمل گیاهی نعنا برطرف می‌شوند.

۱۱. انرژی‌زایی و کاهش استرس

چون روغن نعنا عطری آرام‌بخش دارد، استنشاق آن می‌تواند سطح انرژی را بالا برده و استرس، عصبی بودن و خستگی ذهنی را رفع کند. ترکیب آن با روغن اسطوخودوس نیز خوب است. آن را بالای سر خود گذاشته و به مدت حداقل ۵ دقیقه استنشاق کنید.

۱۲. کاهش التهاب سل

استنشاق روغن نعنا می‌تواند التهاب سل را کاهش دهد که از ابتلای ما به سطوح بالاتر سل جلوگیری می‌کند.

۱۳. سلامت دندان و خوشبویی دهان

روغن نعنا در جلوگیری از آلودگی میکروبی که باعث پوسیدگی دندان می‌شود، از کلرهگزیدین- ماده شیمیایی به کار رفته در دهان شویه‌ها- ، تاثیر بیشتری دارد. همچنین، در جلوگیری از بوی بد دهان نیز نقش دارد. می‌توانید یک یا دو قطره از آن را به خمیردندان خود اضافه کنید. روغن نعنا برای درمان دندان‌درد نیز مفید است. برای تسکین درد دندان، روغن نعنای ترکیب شده با آب را غرغره کنید.

۱۴. درمان سرطان سینه

می‌توان نعنا را به عنوان جایگزین داروهایی که بعد از شیمی درمانی باعث تهوع می‌شوند، به کار برد. بنابراین، برای بیماران مبتلا به سرطان سینه مفید است زیرا گرگرفتگی را درمان می‌کند.

۱۵. درمان تبخال

استفاده موضعی از روغن نعنا برای درمان تبخال مفید است. به دلیل خاصیت چربی‌خواهی که دارد می‌تواند از پوست عبور کرده و این خاصیت، آن را به درمانی ایده‌آل برای تبخال تبدیل می‌کند.

۱۶. یبوست

اگر به یبوست دچارید، می‌توانید قسمت پایین شکم را با روغن نعنا ماساژ دهید. این کار، درد ناشی از سوء هاضمه را کاهش می‌دهد. این یکی دیگر از خواص روغن نعنا می باشد.

۱۷. سکسکه

رپورتاژ

از دیگر خواص روغن نعنا این است که برای متوقف کردن سکسکه نیز به کار می‌رود. فقط کافی است روغن نعنا را بر دو طرف ستون فقرات گردن بگذارید.

۱۸. درمان گرمای شدید

ترکیب یک قطره روغن نعنا با ۱۰۰ سی‌سی آب برای رهایی از گرما مفید است. این نسبت‌ها را در بطری اسپری ریخته و هر زمان که احساس گرما داشتید بر بدن اسپری کنید. نعنا باعث خنک شدن بدن و آرامش فرد می‌شود.

۱۹. درمان انقباضات در مادران باردار (انقباض واقعی یا برکستون هیکس)

می‌توان ترکیب نعنا با آب گرم را بر نواحی انقباض زنان باردار گذاشت تا باعث آرام شدن آن‌ها شود.

۲۰. تب

نعنا برای مبارزه با تب مفید است. ۱ یا ۲ قطره از آن را در سوراخ‌های بینی بریزید. این کار را هر ۱۵ دقیقه و تا زمانی که تب پایین بیاید، تکرار کنید. ترکیب کردن آن با آب گرم حمام نیز می‌تواند باعث بهبود جریان خون شود.

۲۱. کاهش خر و پف

یک قطره از روغن نعنا را در یک لیوان آب ریخته و آن را بنوشید. می‌توانید آن را در بینی و گوش‌ها نیز بریزید.

روغن نعنا برای ماساژ نیز به کار می‌رود زیرا تاثیر آرام‌بخش داشته و باعث بهبود جریان خون می‌شود. نعنا بهترین عامل برای ماساژ است زیرا نه تنها برای پوست خطری ندارد بلکه بر سلامتی نیز تاثیر می‌گذارد.

فواید ماساژ با استفاده از روغن نعنا:

رفع استرس. ماساژ دادن  آرام  بخش‌های مختلف بدن می‌تواند استرس را رفع کند زیرا باعث آرامش فرد می‌شود. ماساژ بدن ، یک سبک زندگی سالم است. ماساژ سنتی با روغن نعنا هیچ گونه تاثیر منفی بر بدن ندارد.

بهبود جریان خون. روغن نعنا و حرکات  ماساژ باعث بهبود جریان خون می‌شوند. زمانی که تحت فشار و استرس هستیم، گردش خون به درستی انجام نمی‌شود.

-کاهش فشار خون. هر کسی ممکن است فشار خون را تجربه کند که به دلیل مصرف غذا یا فشار ذهنی و روحی به وجود می‌آید. فشار خون، ممکن است هر آن بالا رفته و به موقعیت کشنده‌ای منجر شود. برای جلوگیری از این اتفاق، ماساژ بدن با روغن نعنا بهترین راه است زیرا باعث آرامش و گردش خون طبیعی می‌شود.

رفع گرفتگی عضلات. گرفتگی عضلات می‌تواند به دلیل فعالیت‌های روزانه یا بعد از ورزش اتفاق بیفتد. معمولا باعث می‌شود فرد مجبور به استراحت شده و قادر به فعالیت و کار نباشد. ماساژ بدن با روغن نعنا بهترین راه برای رفع گرفتگی عضلات بوده و باعث آرامش بدن می‌شود.

-کاهش سر درد. اگرچه ماساژ معمولا روی بدن انجام می‌شود، اما تاثیراتی بر سر فرد نیز دارد. گردش خون آرام و مناسب در بدن، مسیر جریان خون به سر را مسدود نمی‌کند. بنابراین، ماساژ بدن برای سر نیز مفید است.

نحوه استفاده از خواص روغن نعنا:

– برای رفع مشکل گوارشی، یک قطره روغن نعنا را به چای گیاهی خود اضافه کنید.

– یک قطره روغن نعنا برای تسکین خارش پوستی مفید است.

– روغن نعنا را بر ناحیه آسیب‌دیده توسط پیچک سمی آمریکایی قرار دهید. برای کسب نتایج بهتر، آن را با ترکیب روغن‌های گیاهی پیشرفته‌ی V-6 ترکیب کنید.

– قبل و در طول ورزش، روغن نعنا را استنشاق کنید زیرا سطح انرژی را بالا برده و خستگی را کاهش می‌دهد.

– برای افزایش تمرکز و هوشیاری، می‌توان ۲ قطره روغن نعنا را زیر زبان و ناحیه زیر بینی قرار داد.

– برای کاهش بیماری حرکت در حین مسافرت، می‌توانید ۴ قطره روغن نعنا را بر سینه و شکم بمالید.

– به عنوان جایگزین قهوه، چند قطره روغن نعنا را به آب گرم اضافه کنید.

– برای افزایش اشتها، روغن نعنا را استنشاق کنید.

– برای کاهش درد پای ناشی از کار سخت، می‌توانید روغن نعنا را با آب ترکیب کنید. پاها را در آن قرار دهید. سعی کنید در این حین، پاهای‌تان را تکان دهید.

عوارض جانبی:

علاوه بر خواص روغن نعنا، در برخی افراد، می‌تواند باعث کندی ضربان قلب شود. بنابراین، افراد مبتلا به بیماری قلبی باید در استفاده از این روغن احتیاط کنند.

– حساسیت به منتول باعث انسداد دستگاه تنفسی می‌شود. افرادی که به نعنا حسسیت دارند، نباید از این روغن استفاده کنند.

– تحریکات پوستی (راش، خارش، درماتیت، سوختگی) از دیگر عوارض این روغن هستند.

– مصرف زیاد این روغن می‌تواند باعث سرگیجه، تهوع، لرز، سوزش مقعد، آسیب مغز و ضعف ماهیچه شود.

هشدار:

زنان باردار، نوزادان، کودکان، افراد مبتلا به بیماری قلبی و سنگ صفرا مجاز به استفاده از این روغن نیستند. بنابراین، استفاده از آن باید تحت نظر متخصص گیاه شناسی باشد. هر زمان که عوارض جانبی ناشی از این روغن را مشاهده کردید باید به پزشک مراجعه کنید.

روغن نعنا برای درمان خارجی و داخلی بدن مفید است و باعث سلامتی فرد می‌شود.

درمان خانگی : ۱۰۰ بیماری رایج و هزاران درمان خانگی آنها

منبع drhealthbenefits
نوشته‌های مرتبط