درمان جوش روی سینه: 32 علت و درمان خانگی آکنه و جوش روی سینه

آکنه یک بیماری پوستی رایج است که تقریبا همه‌ی ما را در یک مرحله از زندگی‌مان تحت تأثیر قرار می‌دهد. این اختلال به لحاظ فیزیکی بدون ضرر است، اما از نظر ذهنی می‌تواند باعث اضطراب شدید، افسردگی و از بین رفتن اعتماد به نفس شود. در حالی که برخی عوامل محیطی وجود دارند که می‌تواند باعث آکنه شوند، خواه مستعد آکنه در ناحیه‌ی سینه باشید یا خیر، به هر روی علت بروز این آکنه فراتر از کنترل شما است. آکنه در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه، صورت و پشت به علت عفونت فولیکول‌های موی روی پوست است و درمان آن برای هر نوع آکنه‌ای یکسان است. برای برخی افراد، آکنه‌ی قفسه‌ی سینه جوش‌های کوچک روی سینه است که از بین نمی‌رود، برای برخی دیگر، ممکن است آکنه و جوش روی سینه به طور ناگهانی رخ دهد و به نقاط قرمز بزرگ تبدیل ‌شود. اما برای درمان جوش روی سینه روش‌هایی وجود دارد. اگر دوست دارید بدانید که چگونه آکنه و جوش روی سینه را از بین ببرید، نوشتار حاضر را بخوانید.

دلیل بروز آکنه و جوش روی سینه

اگر دوست دارید راه‌های خلاص شدن از شر آکنه و جوش روی سینه را بدانید، قبل از هر چیزی باید بفهمید که چه چیزی باعث بروز آن می‌شود و بنابراین گزینه‌های درمانی‌تان را محدود کنید. متاسفانه، علل زیادی برای بروز این مشکل وجود دارد و گاهی اوقات آکنه در اثر بیش از یک عامل ایجاد می‌شود، خواه جوش‌های کوچک باشند و خواه جوش‌های خیلی بزرگ!

به همین ترتیب، تشخیص دلیل اصلی پدیدار شدن آکنه و جوش روی سینه دشوار است و شما باید روی طیف وسیعی از راه‌حل‌ها برای درمان این مشکل تمرکز کنید.

اما ابتدا اجازه دهید نگاهی به عوامل زیست محیطی بروز آکنه و جوش روی سینه بپردازیم:

* عدم تعادل هورمونی – آکنه در سال‌های نوجوانی شایع‌تر است، یعنی زمانی که هورمون‌ها به سرعت تغییر می‌کنند. در واقع این مورد، بزرگ‌ترین علت بروز آکنه و جوش روی سینه است. تغییر سطح هورمون منجر به تولید بیش از حد سبوم، یعنی چربی طبیعی پوست می‌شود و می‌تواند منافذ را مسدود کند، سبب جمع شدن باکتری‌ها شود و آکنه و جوش را روی سینه پدیدار کند.

* سابقه‌ی خانوادگی آکنه – مطالعات نشان داده‌اند که آکنه ارثی است و اگر والدین شما مستعد آن بوده‌اند یا هستند، احتمال بیش‌تری وجود دارد که شما هم به آن مبتلا شوید. این موضوع به خصوص در مورد تاریخچه‌ی آکنه در خانواده‌ی مادری‌تان صدق می‌کند.

* تولید بیش از حد چربی – بعضی افراد سبوم طبیعی بیش‌تری نسبت به سایرین تولید می‌کنند که ممکن است با تعادل هورمونی هیچ ارتباطی نداشته باشد. متأسفانه این افراد بیش از دیگران مستعد ابتلا به آکنه هستند.

* برخی از لوازم آرایشی و داروها – برخی از لوازم آرایشی و بهداشتی مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند و می‌توانند منافذ را مانند تولید بیش از حد سبوم مسدود کنند. به همین ترتیب، بسیاری از داروها مانند استروئیدهای خاص، باربیتورات‌ها یا داروهای رایجی که حاوی برومید یا یدید هستند مانند داروهای سرفه می‌توانند باعث آکنه شوند.

* سیگار کشیدن – مطالعات نشان داده‌اند که سیگار کشیدن عامل مهمی برای بروز آکنه است. در حالی که مکانیسم مستقیم آن هنوز تایید نشده‌است، اما تصور می‌شود که سیگار کشیدن توانایی سلول‌های پوست را برای بازسازی کاهش می‌دهد و سبب می‌شود که منافذ مستعد بروز آکنه باشند.

* استرس – مطالعات همچنین استرس را به سطوح تولید سبوم و آکنه در نوجوانان ارتباط داده‌اند. هرچند مکانیزم دقیق آن ناشناخته است، اما ارتباط بین استرس و آکنه روشن است. متأسفانه این بدان معنا است که نگرانی در مورد آکنه و جوش روی سینه در واقع ممکن است آن را بدتر کند.

* کمبود خواب – دانشمندان ژاپنی ارتباط بین کمبود خواب و آکنه را در نوجوانان اثبات کرده‌اند. تصور می‌شود که در واقع استرس ناشی از کمبود خواب است که باعث آکنه و جوش روی سینه می‌شود نه کم بودن میزان خواب و استراحت.

* مصرف الکل – مصرف الکل به عنوان یکی از علت‌های بروز آکنه و جوش روی سینه در نظر گرفته شده‌است. تحقیقات نشان می‌دهند که الکل سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و سبب می‌شود که منافذ پوست به راحتی عفونت بگیرند.

* اختلالات سلامتی – به خوبی مشخص شده‌است که اختلالات خاص سلامتی مانند اختلالات گوارشی، دیابت و مشکلات تیروئید می‌تواند باعث بروز آکنه و جوش روی سینه شود.

اگر آکنه و جوش روی سینه شما در اثر یکی از این عوامل است که بیش‌تر زیست‌محیطی هستند تا ژنتیکی، بهترین راه‌حل این است که این مشکل اساسی را حل کنید. گفته می‌شود، درمان‌های خانگی زیادی برای آکنه و جوش روی سینه وجود دارد که می‌توانند به حل این مشکل کمک کنند.

شیوه‌ی خلاص شدن از شر آکنه و جوش روی سینه

آکنه و جوش روی سینه ممکن است در اثر عواملی باشد که شما کنترلی روی‌شان ندارید، اما درمان این مشکل وجود دارد. درمان‌های خانگی زیادی برای از بین بردن آکنه و جوش روی سینه وجود دارند که هم طبیعی و بدون خطر هستند و هم این مشکل را درمان می‌کنند. آن‌ها را امتحان کنید، چرا که ممکن است از اثرگذاری آن‌ها شگفت‌زده شوید.

۱) زردچوبه

زردچوبه به لطف کورکومینی که دارد، دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است و یک درمان عالی برای از بین بردن آکنه و جوش روی سینه محسوب می‌شود. کورکومین همچنین یک ضدعفونی‌کننده است که به از بین رفتن باکتری‌هایی که باعث آکنه می‌شوند، کمک می‌کند. این ادویه به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی با التهاب مبارزه می‌کند و بنابراین در درمان آکنه بسیار موثر است.

زردچوبه می‌تواند درترکیب با عسل، شیر، لیمو، گلاب، چوب صندل، آلوئه‌ورا و روغن زیتون برای تسکین آکنه استفاده شود. هر کدام از این ترکیب‌ها را که انتخاب می‌کنید، اجازه بدهید به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی پوست بماند در نهایت آن را با آب سرد بشویید.

یک فنجان آب را بجوشانید و ۴/۱ قاشق چایخوری زردچوبه و ۷ میلی‌متر زنجبیل به آن اضافه کنید. اجازه بدهید ترکیب به مدت حدود ۳ تا ۵ دقیقه بجوشد. مقداری آب لیمو یا عسل خام برای بهبود طعم اضافه کنید. کمی که خنک شد آن را بنوشید.

۲) لیمو

لیمو به مدت طولانی برای درمان مشکلات پوستی مورد استفاده قرار گرفته‌است و اغلب به عنوان ماده‌ای در ماسک‌ها استفاده می‌شود. خواص ضد باکتری لیمو به مبارزه با باکتری‌هایی که باعث آکنه می‌شوند، کمک می‌کند. لیمو دارای خواص قابض است که از خشک شدن آکنه حمایت می‌کنند.

لیمو را نصف کنید و به آرامی روی پوست دارای آکنه بمالید. پس از نیم ساعت ناحیه‌ را با آب سرد شستشو دهید.

نکته‌ی احتیاطی:

کسانی که پوست حساس دارند نباید از لیمو روی پوست‌شان استفاده کنند.

۳) شنبلیله

شنبلیله برای درمان عفونت‌های باکتریایی موثر است. خواص ضد التهابی و ضدعفونی‌کننده‌ی شنبلیله برای خلاص شدن از شر آکنه و جوش روی سینه استفاده می‌شود.

چند برگ شنبلیله‌ی تازه‌ را بشویید و آن را له کنید تا به یک خمیر نرم تبدیل شود. خمیر شنبلیله را روی سینه قرار دهید و اجازه بدهید به مدت حدود ۱۵ دقیقه بماند. در نهایت آن را با آب ولرم بشویید. شما همچنین می‌توانید تخم شنبلیله را با کمی آب له کنید. سپس آن را روی ناحیه‌ی دارای آکنه به کار ببرید.

۴)  نمک دریایی

استفاده از نمک دریایی یک درمان خانگی ساده اما موثر برای خلاص شدن از شر آکنه و جوش روی سینه است. این ماده باکتری‌های مضر را می‌کشد و سلول‌ها را پاک می‌کند. این تعادل pH پوست را حفظ می‌کند و باعث بهبود سلامت پوست می‌شود [9].

۲ تا ۳ قاشق غذاخوری نمک دریایی را به یک فنجان آب خالص و گرم اضافه کنید. خوب هم بزنید. یک تکه پارچه‌ی پنبه‌ای نرم را در این محلول خیس کنید و بعد آن را در ناحیه‌ی آسیب‌دیده قرار دهید تا خشک شود. شما همچنین می‌توانید بخش آسیب‌دیده را با این آب شستشو دهید. برای این‌که سریع‌تر به نتیجه برسید، این روش درمانی را دو بار در روز تکرار کنید. شما همچنین می‌توانید روغن زیتون را به نمک دریا اضافه کنید و قسمت آسیب‌دیده را با این ترکیب ماساژ دهید.

۲ فنجان نمک دریا را به آب داخل وان اضافه کنید و حدود ۲۰ دقیقه در این آب خیس بخورید. پس از گذشت این زمان دوش بگیرید و بیرون بیایید.

۵) نمک اپسوم

نمک اپسوم یک منبع خوب منیزیم، روی و ویتامین D است که سلامت پوست را بهبود می‌دهد. این نمک همچنین چربی اضافی پوست را جذب می‌کند و به این ترتیب سبب باز شدن منافذ می‌شود. خواص ضد التهابی نمک اپسوم در کاهش تورم، التهاب و درد ناشی از آکنه بسیار موثر است.

دو فنجان نمک اپسوم را به آب داخل وان اضافه کنید و ۲۰ دقیقه در این آب خیس بخورید. در نهایت خوب خودتان را با آب معمولی بشویید. شما همچنین می‌توانید مقداری نمک دریا و چند قطره روغن زیتون را به آب حاوی نمک اپسوم اضافه کنید.

* نکته‌ی احتیاطی

مالش دادن نمک اپسوم به طور مستقیم در ناحیه‌ی آسیب‌دیده ممکن است آکنه را بدتر کند.

۶) جوش شیرین

جوش شیرین pH پوست را متعادل و سلامت پوست را حفظ می‌کند و نسل‌ها است که به عنوان درمانی برای خلاص شدن از شر آکنه و جوش روی سینه استفاده می‌شود. این ماده دارای خواص ضد التهابی است که به درمان علائم آکنه کمک می‌کنند. خواص لایه‌برداری آن به حذف چربی و سلول‌های مرده‌ی پوست منجر می‌شود. این ماده کلاژن‌سازی را افزایش می‌دهد و باعث رشد پوست جدید می‌شود.

با مخلوط کردن دو قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک قاشق غذاخوری آب خمیر آماده کنید. آن را در ناحیه‌ی آسیب‌دیده‌ی سینه استعمال کنید و به آرامی ماساژ دهید. پس از حدود ۱۰ دقیقه، ناحیه را با آب گرم بشویید. شما همچنین می‌توانید جوش شیرین را با روغن زیتون، آب لیمو یا آلوئه‌ورا مخلوط کنید و خمیری برای استعمال در منطقه‌ی آسیب‌دیده آماده شود.

۷) دارچین

خواص ضد میکروبی دارچین به کشتن باکتری‌ها کمک می‌کند. استفاده از دارچین همراه با عسل یا آب لیمو نتایج خوبی برای درمان آکنه و جوش روی سینه در بر دارد.

پودر دارچین را به چند قطره عسل خام یا آب لیمو اضافه کنید و خوب هم بزنید تا خمیری آماده شود. خمیر حاصل را در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید و اجازه بدهید به حدود ۳۰ دقیقه بماند تا خشک شود. در نهایت آن را با آب ولرم بشویید.

۸) سفید‌ه‌ی تخم‌مرغ

سفیده‌ی تخم‌مرغ برای آکنه بسیار موثر است زیرا سلول‌های مرده را حذف می‌کند و آلودگی‌هایی را که سبب مسدود شدن منافذ پوست شده‌اند، از بین می‌برد. پروتئین موجود در سفیده‌ی تخم‌مرغ بافت‌های پوست را احیا می‌کند.

سفیده‌ی تخم‌مرغ را هم بزنید و بعد آن را در ناحیه‌ی آسیب‌دیده پخش کنید. اجازه بدهید به مدت حدود ۱۵ دقیقه بماند تا خشک شود. در نهایت آن را با آب ولرم بشویید. شما همچنین می‌توانید عسل، آب لیمو یا روغن درخت چای را به سفیده‌ی تخم‌مرغ اضافه کنید.

۹) سرکه سیب

سرکه سیب به سم‌زدایی بدن کمک می‌کند و درمان مناسبی برای خلاص شدن از شر آکنه و جوش روی سینه است. خواص قابض سرکه سیب به خشک شدن آکنه کمک می‌کند. لایه‌ی محافظتی که این ماده روی پوست ایجاد می‌کند، مانع از خشک شدن پوست می‌شود. سرکه سیب به حفظ سطح pH پوست کمک می‌کند. این ماده با داشتن خواص ضد التهاب، درد و التهاب را کاهش می‌دهد.

سرکه سیب را در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید و اجازه بدهید خشک شود. در نهایت آن را با آب بشویید. برای این‌که سریع‌تر به نتیجه برسید، می‌توانید ژل آلوئه‌ورا، جوش شیرین یا روغن درخت چای را به سرکه سیب اضافه کنید.

* نکته‌ی احتیاطی:

کسانی که پوست حساس دارند، باید سرکه سیب را با آب رقیق کنند.

۱۰) بلغور جوی دوسر

بلغور جوی دوسر ضد التهاب است و از این رو به درمان آکنه کمک می‌کند. این ماده چربی اضافی پوست را جذب و منافذ را پاکسازی می‌کند.

دو قاشق غذاخوری پودر جوی دوسر را با هم مخلوط کنید تا خمیری آماده شود. خمیر به دست آمده را در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید. پس از ۳۰ دقیقه آن را شستشو دهید.

عسل و آبلیمو را به بلغور جوی دوسر اضافه کنید و خوب هم بزنید. ترکیب را روی قفسه‌ی سینه پخش کنید و اجازه بدهید به مدت حدود ۳۰ دقیقه بماند. در نهایت آن را خوب بشویید.

۱۱) پوست موز

پوست موز سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. پوست موز به عنوان یک ماده‌ی رویه‌ساب طبیعی به سم‌زدایی کمک می‌کند. این ماده یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که با التهاب مبارزه می‌کند. پوست موز در عین حال پوست شما را هیدراته می‌کند.

پوست یک موز رسیده را بردارید. قسمت داخلی آن را روی آکنه و جوش روی سینه مالش بدهید. قسمت داخلی پوست موز بعد از مالش دادن روی پوست، سیاه می‌شود. آن را دور بیندازید و تکه‌ی دیگری پوست موز بردارید. پس از آن‌که کار مالش دادن پوست موز تمام شد، پوست‌تان را نشویید زیرا پوست برای جذب مواد مغذی پوست موز به زمان نیاز دارد. از این رو بهتر است این روش درمانی را قبل از خواب به کار ببندید.

۱۲) پاپایا

لیکوپن موجود در پاپایا با رادیکال‌های آزاد که می‌توانند باعث بروز آکنه شوند، مبارزه می‌کند. آنزیم‌های درون پاپایا به رویه‌سابی پوست کمک می‌کنند و همچنین برای کمک به پوست در مبارزه با آکنه پروتئین فراهم می‌کنند. پاپایا همچنین ترشح بیش از حد چربی را کنترل می‌کند.

رپورتاژ

پاپایا را له کنید و خمیر حاصل را روی آکنه و جوش روی سینه قرار دهید. پس از خشک شدن خمیر، آن را به طور کامل آبکشی کنید. شما می‌توانید آب لیمو یا عسل هم به خمیر پاپایا اضافه کنید.

۱۳) خاک رنگ‌بر

خاک رنگ‌بر سرشار از مواد معدنی طبیعی است و خواص ضد باکتری دارد. این ماده به کاهش ترشح چربی کمک می‌کند، چربی بیش از حد را جذب می‌کند و سبب باز شدن منافذ پوست می‌شود.

یک قاشق غذاخوری پودر خاک رنگ‌بر را با گلاب مخلوط کنید تا یک خمیر آماده شود. خمیر را روی منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید و اجازه بدهید خشک شوند. در نهایت آن را با آب ولرم بشویید.

۱۴) سیب‌زمینی

سیب‌زمینی فقط برای خوردن و لذت بردن از غذا نیست. این ساقه‌ی خوراکی مواد مغذی و مواد معدنی فراوانی دارد و طیف گسترده‌ای از مزایا را برای سلامتی به شما ارائه می‌دهد از جمله درمان آکنه. نقش آن به عنوان یک آنتی‌اکسیدان، کمک به ارتقای سلامت پوست است. سیب‌زمینی منبع غنی پتاسیم، فسفر و گوگرد است که باعث کاهش آکنه می‌شوند. این ماده با باکتری‌هایی که باعث آکنه می‌شوند، مبارزه می‌کند.

سیب‌زمینی خام را در منطقه‌ی آسیب‌دیده بمالید و اجازه بدهید بماند تا خشک شود. در نهایت آن را با آب بشویید. آب یک سیب‌زمینی را بگیرید و آن را روی آکنه قرار دهید. شما همچنین می‌توانید تکه‌های سیب‌زمینی را روی آکنه‌ها بگذارید.

۱۵) زنجبیل

زنجبیل باکتری‌هایی را که باعث آکنه می‌شوند، از بین می‌برد. خواص قابض زنجبیل به سم‌زدایی کمک می‌کنند. گینجرول موجود در زنجبیل یک تسکین‌دهنده‌ی درد است که به شدت به افراد مبتلا به آکنه کمک می‌کند. زنجبیل دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی است که به بازسازی پوست کمک می‌کنند. این ریشه‌ی خوراکی استرس را که یک عامل مهم در بروز آکنه است، از بین می‌برد.

یک قطعه زنجبیل خام را یک بار در روز بخورید. چای زنجبیل نیز نتایج خوبی به شما می‌دهد. شما می‌توانید عسل را به چای زنجبیل اضافه کنید تا طعم آن بهبود بیابد. روش دیگر این است که می‌توانید زنجبیل را پوست بکنید. سپس این آب را روی آکنه و جوش روی سینه استعمال کنید.

۱۶9) پوست پرتقال

پوست پرتقال آلودگی را از منافذ مسدود شده پاک می‌کند و سرعت درمان آکنه را افزایش می‌دهد. اینماده به عنوان یک منبع غنی از ویتامین C، باعث بهبود سلامت پوست می‌شود. پوست پرتقال به غیر از درمان آکنه، برای درمان سایر اختلالات پوستی نیز تاثیرگذار است.

چند تکه پوست پرتقال را در معرض نور خورشید خشک و بعد آن را پودر کنید. کمی آب به پودر اضافه کنید تا خمیر شود. خمیر حاصل را در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید. بعد از خشک شدن آن را با آب بشویید.

درمان‌های گیاهی برای آکنه و جوش روی سینه

برای کسانی که علاقمند به داروهای گیاهی هستند، روغن‌های معطر زیادی برای خلاص شدن از شر آکنه و جوش روی سینه وجود دارد. این روغن‌ها به دلیل ماهیت ضد میکروبی که دارند می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. در کنار گیاهان دیگری که برای خلاص شدن از آکنه و جوش روی سینه استفاده می‌شوند، چند مورد از این روغن‌ها نیز در این بخش معرفی می‌شوند.

۱۷. چریش

چریش  یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است و فهرستی طولانی از خواص دارویی دارد. اسید سالیسیلیک موجود در گیاه دارویی چریش دارای خواص ضد باکتریایی است که با باکتری‌های ایجادکننده‌ی آکنه مبارزه می‌کند. چریش مانع ترشح بیش از حد چربی و مسدود شدن منافذ می‌شود.

چند برگ چریش را بردارید و با اضافه کردن کمی آب و میکس کردن‌شان خمیر آماده کنید. خمیر به دست آمده را روی آکنه‌ها قرار دهید و اجازه بدهید خشک شود. در نهایت آن را با آب بشویید. شما همچنین می‌توانید زردچوبه، عسل یا ماست را با برگ چریش ترکیب کنید.

روغن چریش را با یک روغن حامل رقیق کنید و آن را با استفاده از یک تکه پنبه روی منطقه‌ی آسیب‌دیده بمالید. اجازه بدهید یک شب تا صبح بماند و صبح آن را با آب بشویید.

یک مشت برگ چریش و چند قطره روغن آن را به آب داغ داخل وان اضافه کنید. به مدت حدود ۲۰ دقیقه در این آب غوطه‌ور شوید. در نهایت دوش بگیرید. اگر فقط از برگ چریش استفاده می‌کنید، نیازی به دوش گرفتن نیست.

۱۸) روغن درخت چای

روغن درخت چای به طور موثر آکنه‌ی خفیف تا متوسط ​​را درمان می‌کند. این روغن به داخل پوست نفوذ کرده و منافذ مسدود شده را باز می‌کند. خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی روغن درخت چای باکتری‌هایی را که باعث آکنه می‌شوند، از بین می‌برد.

چند قطره روغن درخت چای را به آب اضافه کنید و خوب هم بزنید. یک پارچه‌ی پنبه‌ای نرم را در این ترکیب خیس کنید و آن را در منطقه‌ی آسیب‌دیده قرار دهید. پس از خشک شدن، مرطوب کننده بزنید. شما همچنین می‌توانید روغن بادام، روغن نارگیل، آب لیمو یا روغن اسطوخودوس را به روغن درخت چای اضافه کنید و در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید.

۱۹) آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا، یک آنتی‌اکسیدان قوی است که چربی اضافی را جذب می‌کند و سبب باز شدن منافذ می‌شود. این ماده برای درمان انواع بیماری‌های پوستی مورد استفاده قرار گرفته‌است و اغلب به عنوان یک درمان برای خلاص شدن از آکنه و جوش روی سینه استفاده می‌شود. هورمون‌های جیببرلین و پلی‌ساکاریدها در آلوئه‌ورا دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی هستند و با باکتری‌هایی که جوش و آکنه را به وجود می‌آورند، مبارزه می‌کنند. آلوئه‌ورا در عین حال مرطوب‌کننده‌ی خوبی است. آلوئه‌ورا همچنین بهترین درمان برای جای آکنه و جوش روی سینه است اگر به دنبال درمانی برای این مشکل هستید. درمان اسکار و جای آکنه‌ها با استفاده از ژل آلوئه‌ورا امکان‌پذیر است.

ژل آلوئه‌ورا را روی منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید و اجازه بدهید یک شب تا صبح بماند. صبح روز بعد ژل را بشویید. شما همچنین می‌توانید عسل، آب لیمو یا سفیده‌ی تخم‌مرغ را به آلوئه‌ورا اضافه کنید و ترکیب حاصل را روی آکنه و جوش روی سینه استعمال کنید.

روش دیگر این است که می‌توانید عصاره‌ی آلوئه‌ورا را که توسط جوشاندن برگ خرد شده‌ی این گیاه آماده می‌شود استفاده کنید.

۲۰) نعنا

نعناع منافذ مسدود شده را تمیز می‌کند و در خشک کردن آکنه موثر است. ویتامین A موجود در نعناع ترشح بیش از حد چربی را که می‌تواند باعث آکنه شود، کنترل می‌کند. نعناع اگر به صورت خوراکی مصرف شود یک تصفیه‌کننده‌ی خون است. این گیاه پوست را روشن می‌کند و جای جوش و آکنه را از بین می‌برد.

نعناع را له کنید و آن را روی سینه قرار دهید. اجازه بدهید به مدت حدود ۲۰ دقیقه بماند. هنگامی که خشک شد آن را با آب ولرم بشویید.

وقتی که آبلیمو، آب خیار و سفیده‌ی تخم‌مرغ به نعناع اضافه شود، تاثیر فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

۲۱) چای سبز

چای سبز یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که با اختلالات هورمونی و باکتری‌ها مبارزه می‌کند. این دمنوش سبوم تولید شده توسط پوست شما را کاهش می‌دهد و به این ترتیب به پیشگیری از آکنه کمک می‌کند. خواص ضد التهابی چای سبز التهاب را کم می‌کند و پوست را نرم و صاف نگه می‌دارد. پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز باکتری‌ها و میکروب‌ها را از بین می‌برد و در نتیجه آکنه را کاهش می‌دهد.

مقداری آب را به پودر چای سبز اضافه کنید تا خمیر شود. خمیر به دست آمده را در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید و اجازه بدهید خشک شود. درنهایت آن را با آب بشویید.

نوشیدن چای سبز در رسیدن به نتیجه مؤثر است. از این رو، استعمال خارجی این چای و مصرف آن به صورت خوراکی، کمک‌تان می‌کند که سریع‌تر نتیجه بگیرید.

۲۲) ریحان

ریحان تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی است. خواص ضد میکروبی ریحان با باکتری‌های ایجادکننده‌ی آکنه مبارزه می‌کند. ریحان دارای خواص ضد التهابی است که به مبارزه با التهاب کمک می‌کنند و باعث کاهش علائم آکنه می‌شوند.

چند برگ ریحان را بردارید، آن‌ها را له کنید و بعد به یک فنجان آب اضافه کنید. آب را به مدت چند دقیقه روی حرارت پایین بجوشانید. سپس ترکیب را صاف کنید و اجازه بدهید دمنوش به دمای اتاق برسد. با استفاده از یک تکه پنبه، این محلول را در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید و پس از خشک شدن آن را بشویید.

برگ‌های ریحان را می‌توان همراه با برگ نعنا یا برگ چریش به منظور تهیه‌ی ماسک صورت استفاده کرد.

۲۳) فندق افسونگر

تانن‌های موجود در فندق افسونگر ترشح بیش از حد چربی را کنترل می‌کنند. این گیاه دارویی رشد باکتری‌ها را کنترل می‌کند و سبب بهبود سریع جوش و آکنه کمک می‌کند.

با استفاده از یک تکه پنبه، فندق افسونگر را در ناحیه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید. در نهایت آن را با آب بشویید.

۲۳) چوب صندل

چوب صندل از قدیم‌الایام برای بهبود سلامت پوست استفاده می‌شود و می‌توان آن را برای خلاص شدن از شر آکنه و جوش روی سینه استفاده کرد. سانتول موجود در چوب صندل به عنوان یک ضدعفونی‌کننده عمل می‌کنند و سبب باز شدن منافذ مسدود می‌شود. خواص ضد التهابی چوب صندل به درمان و تسکین پوست ملتهب کمک می‌کند. چوب صندل در عین حال یک مرطوب‌کننده‌ی عالی است. این ماده در کاهش اضطراب هم موثر است.

مقدار مساوی از پودر چوب صندل و پودر زردچوبه آماده کنید. شیر را به این دو اضافه کنید تا یک بافت خمیری آماده شود. خمیر حاصل را در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید و اجازه بدهید خشک شود. در نهایت آن را با آب ولرم بشویید. آب لیمو یا گلاب را می‌توان به جای شیر استفاده کرد.

۲۴) روغن اسطوخودوس

خواص ضد التهابی و ضد باکتری روغن اسطوخدوس سبب می‌شود که این ماده برای از بین بردن آکنه و جوش روی سینه موثر باشد. این روغن باکتری‌هایی را که باعث آکنه می‌شوند، از بین می‌برد. روغن اسطوخودوس به عنوان یک محرک گردش خون، موجب افزایش سلامت پوست می‌شود و جریان خون را به بافت‌های پوست افزایش می‌دهد. این روغن دارای اثرات آرام‌بخش روی پوست است.

روغن معطر اسطوخودوس استرس را که می‌تواند منجر به بروز آکنه شود، کاهش می‌دهد و در عین حال سبب بهبود اوضاع خواب می‌شود.

روغن اسطوخودوس و روغن بادام را برای ایجاد یک ترکیب مرطوب‌کننده مخلوط کنید. ترکیب حاصل را در منطقه‌ی آسیب‌دیده بمالید. استنشاق اسطوخودوس هم یک راه عالی برای از بین بردن استرس است و از این رو استفاده از یک دستگاه بخور بسیار عالی خواهد بود.

بایدها

– برای هیدراته نگه داشتن بدن‌تان مقدار زیادی آب بنوشید.

– ورزش منظم از تعادل هورمونی حمایت می‌کند، استرس را کاهش می‌دهد و سبب بهبودی سلامت کلی می‌شود و به از بین بردن آکنه و جوش روی سینه نیز کمک می‌کند.

– استراحت کنید و استرس‌تان را از بین ببرید

-اگر زیاد عرق می‌کنید، حتما دست کم دو بار در روز حمام ‌کنید.

– خواب کافی داشته باشید

-قبل از خروج از خانه، همیشه لوسیون ضد آفتاب بزنید

– ناحیه‌ی سینه را تمیز کنید و به طور منظم آن را رویه‌سابی کنید.

نبایدها

– از خوردن هله هوله پرهیز کنید و عادات غذایی نامنظم نداشته باشید.

– سیگار نکشید.

– آکنه و جوش را دستکاری نکنید چون جای‌اش می‌ماند.

– از قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب پرهیز کنید.

 

نوشته‌های مرتبط