تهیه دسر شب یلدا با 4 دستور محشر و خوشمزه

روزهای زرد و نارنجی پاییز جای خود را به روزهای سفید و زیبای زمستان می دهند و ایرانیان در این گذار یک شب زیبا را جشن می گیرند. شب یلدا نزدیک است و خیلی ها از الان به دنبال تدارک خوراکی های محبوب شب یلدا هستند. در این نوشتار به شما چهار نوع دسر شب یلدا را آموزش می دهیم که خاطره بسیار خوبی را در طولانی ترین شب سال برایتان رقم بزنند.

۱. دیپ سیب

بازار آریا

مواد مورد نیاز دسر شب یلدا

1 بسته (170) گرمی پنیر خامه‌ای نرم شده
– یک دوم فنجان کره‌ی بادام زمینی خامه‌ای
– یک سوم فنجان شکر قهوه‌ای بسته‌بندی
– 1 قاشق چایخوری عصاره‌ی وانیل
– یک دوم فنجان ماشمالو مینیاتوری
– 1 شیشه چاشنی بستنی
– سه عدد سیب قرمز و سبز متوسط خرد شده به قطعه‌های نازک
– 2 قاشق غذاخوری آب لیمو

دسر شب یلدا

1. برای درست کردن دیپ، ابتدا چهار ماده‌ی لازم را تا زمان نرم شدن بزنید؛ مارشمالوها را در آن قاطی کنید. نصف قاشق از مخلوط را درون یک پیاله بریزید؛ روی آن نصف چاشنی را خالی کنید. لایه‌ها را تکرار کنید. روی آن‌ها آجیل بپاشید.
2.. برای سرو کردن، سیب‌ها را با آب لیمو قاطی کنید. با دیپ میل نمایید.
ارزش غذایی:
– 403 کالری – 22 گرم چربی – 29 میلی گرم کلسترول – 218 میلی گرم سدیم – 49 گرم کربوهیدرات – 8 گرم پروتئین.

۲. کرامبل گلابی

بازار آریا

مواد مورد نیاز دسر شب یلدا

الف. دو و نیم قاشق غذاخوری کره بدون نمک
ب. نصف فنجان جو پرک یا بلغور جو دو سر
ت. 3 قاشق غذاخوری آرد گندم کامل
ث. 3 قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای
ج. سه‌چهارم قاشق چای خوری دارچین آسیاب شده
چ. یک‌چهارم قاشق چای خوری نمک کوشر
ح. 2 قاشق غذاخوری روغن کانولا
خ. 2 عدد (170 گرم) گلابی نصف شده – هسته‌های‌شان را نیز جدا کنید
د. 3 قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک
ذ. یک‌چهارم فنجان ماست ساده‌ی بدون چربی

دسر شب یلدا

الف. دمای فر را به 170 درجه سانتی‌گراد برسانید. کف یک سینی فر بزرگ لبه‌دار را با کاغذ روغنی بپوشانید. یک و نیم قاشق غذاخوری کره را داخل یک کاسه‌ی مخصوص مایکروویو بریزید؛ ظرف را به مدت 30 ثانیه داخل دستگاه قرار دهید تا کره آب شود. جو دو سر، آرد، شکر قهوه‌ای، دارچین، و نمک را در یک کاسه‌ی متوسط با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید. روغن و کره‌ی آب شده را نیز به تدریج به مواد اضافه کنید؛ سپس، مواد را به خوبی به هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. این ترکیب را در سطح سینی فر به طور مساوی پخش کنید. مواد را تقریبا به مدت 25 دقیقه داخل فر بپزید تا کاملا قهوه‌ای شوند و بوی آن به مشام‌تان برسد. اجازه دهید مواد داخل سینی فر به مدت 25 دقیقه خنک شوند (در طول این مدت، فر را خاموش نکنید). سپس، مواد را به چندین تکه خرد کنید.
ب. در طول مدتی که مواد یا به اصطلاح، کرامبل، خنک می‌شوند، 1 قاشق غذاخوری کره‌ی باقی‌مانده را داخل یک تابه‌ی بزرگ قابل استفاده در فر، روش شعله‌ی متوسط، حرارت دهید تا کف کند. گلابی‌ها را داخل کره بگذارید و اجازه دهید به مدت 4 الی 5 دقیقه بپزند تا اطراف آن به تدریج قهوه‌ای رنگ شوند. سپس، این تابه را داخل فر بگذارید. گلابی‌ها را به مدت 10 الی 20 دقیقه داخل فر بپزید تا نرم شوند (مدت زمان مورد نیاز برای نرم شدن گلابی‌ها به میزان رسیده بودن آن‌ها بستگی دارد). ظرف را از فر خارج کنید؛ گلابی‌ها را به یک بشقاب بزرگ منتقل کنید.
پ. تابه را مجددا روی شعله‌ی متوسط بگذارید (دقت کنید؛ دسته‌ی تابه ممکن است بسیار داغ باشد). سرکه بالزامیک را به مواد اضافه کنید، آن را دائما به هم بزنید، حدودا دو دقیقه به این کار ادامه دهید تا وقتی که تقریبا غلیظ شود. سپس، تابه را از روی حرارت بردارید.
ت. 1 قاشق غذاخوری ماست را روی هر یک از 4 بشقاب پخش کنید؛ سپس، گلابی‌های نصف شده و تکه‌های کرامبل را داخل بشقاب بگذارید. یک و نیم قاشق چای خوری از سس بالزامیک را روی هر یک از بشقاب‌ها بریزید. نوش جان!

رپورتاژ

۳. موس شکلاتی فرانسوی

بازار آریا

مواد مورد نیاز دسر شب یلدا

– 170 گرم شکلات تلخ خرد شده
– 170 گرم تکه‌های کره
– 4/1 فنجان قهوه‌ی قوی دم کرده
– 4 زرده‌ی تخم‌مرغ بزرگ
– 3/2 فنجان پودر قند
– 1 قاشق غذاخوری آب
– 4 سفیده‌ی تخم‌مرغ بزرگ
– 1 قاشق غذاخوری پودر قند
– نصف قاشق چایخوری عصاره‌ی وانیل
– نمک برای بهبود طعم و مزه

دسر شب یلدا

– یک کاسه‌ی متوسط ​​را روی یک تابه‌ی پر از آب جوش قرار دهید. شکلات، کره و قهوه را به کاسه‌ی متوسط ​​اضافه کنید. صبر کنید تا همه‌ی آن‌ها ذوب شوند. سپس کاسه را کنار بگذارید.
– در یک کاسه‌ی بزرگ، آب یخ بریزید و آن کنار بگذارید. زرده‌ی تخم‌مرغ، شکر و آب را در یک کاسه‌ی دیگر بریزید. با استفاده از یک همزن (حتی برقی)، مخلوط تخم‌مرغ را بزنید تا زمانی که سفت و غلیظ شود.
– مخلوط تخم‌مرغ را در کاسه ی یخ قرار دهید. و تا زمانی که خنک شود، تخم‌مرغ را بزنید.
– ترکیب شکلات را با تخم‌مرغ مخلوط کنید.
– نمک و سفیده‌ی تخم‌مرغ را در یک کاسه دیگر بریزید و خوب بزنید. پودر قند را نیز اضافه کنید و تا زمانی که سفت و ضخیم شود، آن را بزنید. سپس عصاره‌ی وانیل را هم اضافه کنید.
– تمام مواد را با هم مخلوط کرده و در نهایت آن را به ظرف سرو منتقل کنید و به مدت 4 ساعت در یخچال بگذارید. این دسر را سرد سرو کنید.

۴. پای کدو حلوایی

تهیه دسر شب یلدا

دارچین و شکر قهوه‌ای طعم پای کدو حلوایی را فوق‌العاده دلپذیر می‌کنند؛ پای کدو حلوایی جایگزین فوق‌العاده‌ای برای پای کدو تنبل به شمار می‌رود. بنابراین، توصیه می‌کنیم، در دورهمی شب یلدا پای کدو حلوایی را فراموش نکنید.
مجموع زمان مورد نیاز: 80 دقیقه
زمان آماده‌سازی: 25 دقیقه
زمان پخت: 55 دقیقه
زمان پخت کدو: 55 دقیقه
مناسب برای 8 نفر
این پای را می‌توانید در خمیر پای درست کنید، یا می‌توانید ابتدا خمیر پای را کمی بپزید (نیم پخت) و سپس مواد را داخل آن بریزید. اگر نمی‌خواهید سطح پایین پای‌تان خیس بماند، پیش از ریختن مواد در نان پای، حتما خمیر آن را تا اندازه‌ای بپزید.
مطلب مرتبط: طرز تهیه کرم بروله کدو حلوایی یک دسر بی‌نظیر و خوشمزه

مواد مورد نیاز دسر شب یلدا

الف. 1 عدد خمیر خام و سرد پای به قطر 22 سانتی‌متر
ب. 1 عدد کدو حلوایی بزرگ (پخته شده، به صورت پوره – حدود یک و نیم فنجان پوره‌ی کدو حلوایی)
پ. 1 فنجان شکر قهوه‌ای
ت. 3 عدد تخم مرغ بزرگ
ث. سه‌چهارم فنجان شیر غلیظ یا ترکیب خامه و شیر
ج. یک و نیم قاشق چای خوری دارچین آسیاب شده
چ. یک‌چهارم قاشق چای خوری جوز هندی آسیاب شده
ح. یک‌چهارم قاشق چای خوری زنجبیل آسیاب شده
خ. یک‌چهارم قاشق چای خوری نمک
د. 2 قاشق غذاخوری آرد
ذ. 1 قاشق غذاخوری کره‌ی آب شده
ر. 1 قاشق چای خوری عصاره‌ی وانیل

دسر شب یلدا

الف. کدو حلوایی را از طول به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. دو سر آن را نیز جدا کنید. تخم‌های کدو را در بیاورید.
ب. کدوها را از سمت برش خورده روی سینی فر پوشیده از فویل آغشته به روغن بچینید؛ حدود نصف فنجان آب نیز کف سینی بریزید. روی کدوها را نیز با فویل بپوشانید، و سینی را به مدت 45 الی 55 دقیقه داخل فر با دمای 205 درجه‌ی سانتی‌گراد بگذارید تا کدوها نرم شوند و بتوانید چنگال را به راحتی داخل آن‌ها فرو کنید.
پ. کدوها را از فر خارج کنید و اجازه دهید خنک شوند؛ گوشت کدوها را جدا کنید و سپس آن‌ها را پوره کنید – برای این کار می‌توانید آن را داخل دستگاه مخلوط‌کن بریزید. یک و نیم فنجان از پوره‌ی کدو را جدا کنید.
ت. دمای فر را بر روی 175 درجه‌ی سانتی‌گراد تنظیم کنید، و توری فر را در طبقه‌ی وسط قرار دهید.
ث. داخل ظرف دستگاه هم‌زن برقی، کدو را با شکر قهوه‌ای مخلوط کنید. سپس، تخم مرغ‌ها، شیر غلیظ شده، نمک و ادویه، آرد، کره، و وانیل را اضافه کنید. آن‌ها را با دستگاه به هم بزنید تا مواد کاملا با یکدیگر ترکیب شوند.
ج. مواد را داخل نان پای بریزید و آن را در طبقه‌ی وسط فر قرار دهید.
چ. اجازه دهید مواد به مدت 45 الی 55 دقیقه داخل فر بمانند تا حالت بگیرند. پس از گذشت 35 دقیقه یک حلقه‌ی فویل یا حلقه‌ی محافظ مخصوص پای را روی بخش‌های قهوه‌ای شده‌ی نان پای بگذارید تا بیش از این تیره‌رنگ نشوند.
ح. وقتی مواد پای کاملا پخته شدند، آن را از فر خارج کنید و روی یک توری بگذارید تا خنک شود.
خ. پای را می‌توانید به صورت گرم یا با دمای اتاق میل کنید؛ پیش از مصرف، مقداری خامه‌ی زده شده نیز روی پای بمالید.
نکته
الف. برای صرفه‌جویی در زمان، می‌توانید کدو را از یک روز قبل بپزید. سپس، پوره‌ی کدو را، تا زمان استفاده، داخل یخچال بگذارید.
ب. در صورت امکان، ادویه‌ی مذکور در این دستورالعمل را می‌توانید با یک و نیم الی 2 قاشق چای خوری ادویه‌ی مخصوص پای کدو تنبل جایگزین کنید.
پ. پیش از مصرف، با استفاده از قیف کیک‌پزی می‌توانید یک ردیف خامه‌ی زده شده را دور پای قرار دهید.
ت. اگر از خمیر پای خانگی استفاده می‌کنید، با خمیر باقی‌مانده، یک برگ بزرگ درخت افرا یا چند برگ کوچک نیز بسازید. این برگ‌ها را کاغذ روغنی مخصوص فر، در کنار پای قرار دهید؛ و پس از 5 الی 10 دقیقه (یا تا هنگامی که به رنگ قهوه‌ای در تغییر رنگ دهند) آن‌ها را از فر خارج کنید. در آخر، این برگ‌ها را روی پای یا در اطراف آن قرار دهید.

نوشته‌های مرتبط