علت جوش های زیر پوستی: 14 دلیل که باعث جوش های شما هستند

جوش های زیر پوستی ضایعات یا التهابات هستند و زمانی اتفاق می‌افتند که غده‌های سباسه (غده‌های چربی) پوست توسط باکتری، عفونی و متورم می‌شوند. غده‌های سباسه در پوست وجود دارند، به غیر از کف دست و کف پا، و ماده‌ای چرب به نام سبوم را ترشح می‌کنند. سبوم به حفظ تعادل چربی پوست کمک کرده و سلامت آن را حفظ می‌کند. زمانی که مشکل غیرطبیعی در غده سباسه وجود داشته باشد، جوش به وجود می‌آید. در ادامه با ما همراه باشید تا علت جوش های زیر پوستی را بدانید.

علت جوش های زیر پوستی چیست؟

پزشکان توصیه می‌کنند که جوش‌ها سریع درمان شوند تا انتشار نیابند. اگر آکنه درمان نشود می‌تواند ردهایی روی پوست بر جا بگذارد که رفع آن‌ها بسیار مشکل است. جوش‌ها به دلایل زیادی به وجود می‌آیند که در پایین به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. تجمع سلول‌های مرده پوست

پوست، لایه‌ای از سلول‌های مرده دارد. برخی از سلول‌های مرده به سبوم می‌چسبند که باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود. این منافذ بسته به جوش تبدیل می‌شوند.

۲. وراثت

اگر مشکل ژنتیک دارید، جوش‌های صورت در طول زندگی شما باز هم برمی‌گردند. دلیل ژنتیکی این مسئله این است که غده‌های سباسه بیش فعال، سبوم زیادی تولید می‌کنند که باعث ایجاد جوش می‌شود. در این مورد، باید با متخصص پوست مشورت کنید چرا که درمان‌های خانگی، راه حلی دائمی را به شما نمی‌دهند. برای آکنه یا جوش‌های جدی، داروهای خوراکی لازمند. روش‌هایی مانند قرص‌های شیمیایی و لایه‌برداری میکرودرم می‌توانند موثر باشند زیرا بروز آکنه را به حداقل رسانده و آکنه و جوش را کاهش می‌دهند.

۳. جوش نوجوانی

جوش‌ها معمولا در دوران بلوغ به وجود می‌آیند و هم دختران و هم پسران با آن‌ها مواجه می‌شوند. زمانی که بدن تغییرات جسمی دارد و آماده باروری می‌شود، غده‌های سباسه بیش فعال می‌شوند. سبوم تولید شده، منافذ را می‌بندد و باعث بروز جوش می‌شود.

۴. جوش / آکنه هورمونی

اگر فکر می‌کنید چون دیگر نوجوان نیستید پس نباید نگران جوش باشید، کاملا در اشتباهید. جوش یا آکنه بزرگسالی به دلیل عدم تعادل هورمونی در بدن به وجود می‌آید. جوش یکی از علائم شایع سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است و در دوران قاعدگی به وجود می‌آید.

۵. رشد باکتری

سبوم در منافذ بسته جمع می‌شود. این سبوم تجمع یافته حاوی باکتری است. نوعی باکتری که رشد کندی دارد – پروپیونی باکتریوم آکنه – به طور طبیعی در پوست وجود دارد. زمانی که شرایط مساعد باشد، این باکتریوم، منتشر شده و باعث ایجاد جوش‌های دردناک می‌شود. این باکتریوم از سبوم تغذیه کرده و ماده‌ای تولید می‌کند که باعث واکنش ایمنی و همچنین التهاب پوستی می‌شود.

۶. حساسیت به تستوسترون

افرادی که پوست‌شان مستعد آکنه است معمولا به تستوسترون، یک هورمون طبیعی که در مردان و زنان وجود دارد، حساس هستند. در این افراد، تستوسترون باعث ترشح بیش از اندازه سبوم و در نتیجه بسته شدن منافذ می‌شود. گاهی وقت‌ها سلول‌های مرده پوست به سبوم چسبیده و وضعیت را بدتر می‌کنند.

۷. محصولات لبنی و خوراکی‌های با شاخص گلیسمی بالا

گزارش ارائه شده توسط دانشگاه نیویورک که در مجله آکادمی تغذیه و دیابت به چاپ رسید نشان می‌دهد که خوردن خوراکی‌های با شاخص گلیسمی بالا مانند نان‌ها و نوشیدنی‌های شیرین که قند بالایی دارند، باعث بروز جوش می‌شوند. خوردن خیلی زیاد محصولات لبنی نیز برای پوست خوب نیست زیرا کلسیم بالایی دارند. این جوش‌ها را می‌توان با رژیم غذایی درست از بین برد.

۸. غذای چرب

امروزه، این مهم‌ترین دلیل ایجاد جوش است. خوردن زیاد غذاهای سرخ شده و فرآوری شده غده‌های چربی را تحریک کرده و سبوم تولید می‌کند که باعث ایجاد جوش، جوش‌های سرسیاه و بیرون‌زدگی‌ها می‌شود.

۹. داروهای عامل آکنه

برخی داروهای صرع و داروهای حاوی آندروژن باعث بروز جوش می‌شوند.

۱۰. محصولات مراقبت از پوست

زمانی که از محصولات مراقبت از پوست خود استفاده می‌کنید فراموش می‌کنید که این‌ها می‌توانند باعث ایجاد جوش و جوش‌های سرسیاه شوند. استفاده از محصولاتی که برای نوع پوست شما مناسب نیستند نیز توصیه نمی‌شود. همچنین، تغییر دادن مداوم محصولات پوستی آسیب زیادی به پوست می‌زند. مواد جدید موجود در این محصولات می‌تواند باعث تحریک پوست و بروز جوش و بیرون‌زدگی شود.

۱۱. پاک نکردن آرایش

آرایش چرب  باعث جوش می‌شود. از آرایش غلیظ اجتناب کرده و از محصولات آرایشی بر پایه آب استفاده کنید. همیشه از محصولات طبیعی استفاده کنید زیرا محصولات شیمیایی می‌توانند باعث ایجاد آکنه شوند.

۱۲. سفر

زمانی که سفر می‌کنید، تغییر محیط مانند آب و هوا، دما، رطوبت، آب و غیره باعث ایجاد جوش می‌شود.

۱۳. استرس

یک دلیل اصلی دیگر برای جوش، استرس است. بدن شما در زمان استرس، نگران می‌شود و این مسئله به ایجاد جوش می‌انجامد. استرس به تنهایی نمی‌تواند باعث جوش شود اما با آزاد کردن مواد شیمیایی التهابی به نام نوروپپتیدها، مشکل را تشدید می‌کند.

۱۴. اصطکاک یا ساییدن پوست

زمانی که پوست خود را دائما می‌سایید یا جوش‌ها را برمی‌دارید، آن‌ها بدتر می‌شوند. حتی فشار ناشی از کیف‌ها، کلاه‌ها، یقه‌های تنگ و شال‌ها نیز می‌تواند آکنه را بدتر کند.

چه کسی به آکنه دچار می‌شود؟

مردم تمام نژادها و در تمام سنین به آکنه دچار می‌شوند. آکنه در نوجوانان و جوانان شایع است و ۸۰٪ مردم در سنین ۱۱ تا ۳۰ سالگی به آن دچار می‌شوند. برخی از افراد در سنین چهل و پنجاه سالگی نیز به آکنه دچار می‌شوند.

درمان‌های خانگی برای خلاصی از آکنه

خمیردندان آسپرین آب نمک
روغن‌های معطر یخ خاک رس قهوه‌ای
روغن آرگان آلوئه‌ورا آبمیوه
روغن کرچک هیدروژن پراکسید آب نارگیل
نمک اپسوم لیمو ماست
سرکه سیب لیسترین گرما
جوش شیرین دارچین و عسل آب برنج
شیر مگنزیا قطره چشمی گلیسیرین
روغن ماهی الکل مالشی گلاب
روغن نارگیل زردچوبه چریش
وازلین سفیده تخم مرغ شیر
سیر روغن زیتون روغن جوجوبا
عسل چای سبز

 

نکات آرایشی برای پوشاندن آکنه

تصور کنید  می‌خواهید به مهمانی بروید و یا مصاحبه دارید و یک جوش، مهمان ناخوانده صورت‌تان می‌شود. غمگین می‌شوید و به فکر یک راه حل سریع می‌افتید. ناراحت نشوید زیرا آرایش می‌تواند ناجی شما شود، حالا چه قرار باشد یک جوش را بپوشاند چه تعداد زیادی جای جوش در صورت‌تان را. مراحل ساده زیر را دنبال کنید تا آکنه خود را بپوشانید.

رپورتاژ

– اول، صورت خود را شسته و خشک کنید.

– صورت‌تان را با یک مرطوب کننده فاقد چربی مرطوب کنید.

– به اندازه یک نخود از پرایمر آرایشی خود برداشته و به آرامی روی پوست مخصوصا اطراف قسمت مورد نظر ماساژ دهید. این کار آرایش شما را نرم‌تر و مداوم‌تر می‌کند.

– بگذارید پرایمر یک یا دو دقیقه بماند

– حالا مقداری کانسیلر سبز را روی آکنه بزنید. کانسیلر سبز، قرمزی آکنه را محو می‌کند. می‌توانید از کانسیلر معمولی خود نیز استفاده کنید.

– کانسیلر را با حرکات ضربه‌ای انگشت، پخش کنید.

– حالا یک یا دو پمپ از کرم پودری که مناسب رنگ پوست‌تان است برداشته و روی پوست بزنید. می‌توانید از براش‌های مختلف و یا حتی از انگشتان خود برای پخش کرم پودر استفاده کنید.

– آرایش پایه خود را با پودر آرایشی ثابت کنید. پودر را با براش پفی یا براش با هر حجمی روی صورت بزنید.

– اگر پودر تثبیت کننده ندارید، یک راه آسان برای برداشتن چربی پوست و ماندگار کردن آرایش این است که یک دستمال کاغذی را به آرامی روی پوست بزنید.

– زمانی که آرایش پایه را زدید و تثبیت کردید، بقیه آرایش خود ( چشم، لب و گونه) را انجام دهید.

– ترجیحا از رژگونه روشن برای گونه‌های خود استفاده کنید. استفاده از رژگونه‌های تیره، پوشاندن آکنه و جای آکنه را سخت می‌کند.

می‌توانید از اسپری تثبیت کننده نیز در آخر آرایش خود استفاده کنید. به هر حال این مرحله کاملا اختیاری است.

درمان‌های آکنه

امروزه آکنه یک درمان پوستی شایع است. افراد در تمام سنین به این مشکل دچار شده و به روش‌های مختلفی برای رفع آن روی می‌آورند. متخصصان، درمان‌های زیادی را برای رفع این مشکل تجویز کرده‌اند. برای آگاهی از این درمان‌ها این مطلب را تا انتها بخوانید.

۱. لیزر درمانی

این روش درمانی برای کشتم باکتری‌های موجود در آکنه از لیزر استفاده می‌کند. این کار آکنه را کنترل کرده و از بروز آن در آینده نیز جلوگیری می‌کند. این درمان معمولا همراه با درمان بازسازی پوست با لیزر انجام می‌شود تا جای آکنه را از بین برده و پوست را نرم کند.

۲. درمان هومیوپاتی

درمان‌های هومیوپاتی برای از بین بردن ریشه آکنه به کار می‌روند. این یک درمان کلی است که می‌تواند در رفع آکنه به شما کمک کند. مواد به کار رفته در هومیوپاتی شامل سولفور، بلادونا و نوکس وومیکا می‌شود. بدون تجویز پزشک متخصص از داروهای هومیوپاتی استفاده نکنید.

۳. درمان گیاهی

گیاهان دارویی که در اطراف یافت می‌شوند معمولا برای درمان آکنه به کار می‌روند. بسیاری از درمان‌های خانگی در فهرست بالا از گیاهان دارویی برای از بین بردن عفونت و کاهش جای آکنه استفاده می‌کنند. برخی از این گیاهان، زردچوبه، سیر، آلوئه‌ورا و چریش هستند.

۴. درمان آکنه با نور آبی

این پیشرفت جدید در زمینه درمان آکنه برای افرادی که به آکنه قرمز و ملتهب دچارند به کار می‌رود. باکتری عامل آکنه – پروپیونی باکتریوم، به نور آبی حساس است. یعنی زمانی که این باکتری که در غده‌های چربی پوست وجود دارد در معرض نور آبی قرار می‌گیرد، می‌میرد. همچنین گرمای همراه با نور آبی باعث کوچک شدن غده‌های چربی و کاهش تولید چربی می‌شود. درمانی کامل برای آکنه!

۵. درمان آیورودا

اکثر گیاهانی که در درمان گیاهی برای آکنه به کار می‌روند، در مجموعه طب آیورودا قرار می‌گیرند. علاوه بر گیاهانی که در بالا گفته شد، طب آیورودا از ترکیباتی از گیاهان خشک و تازه نیز برای درمان آکنه استفاده می‌کند.

نکاتی برای پیشگیری از آکنه

علاوه بر درمان‌های خانگی برای جوش، باید از نکات این فهرست نیز پیروی کنید:

– صورت خود را روزانه دو بار با آب سرد بشویید تا منافذ پوست را ببندد

– اگر مدت زیادی است که این مشکل را دارید، از کرم‌های دارویی حاوی بنزوئیل پروکسید و سالیسیلیک اسید استفاده کنید. درمان‌های خانگی که در بالا گفته شد برای کنترل و جلوگیری از آکنه مفیدند.

– برای پاک کردن منافذ، حداقل یک بار در هفته از ماسک‌‌های صورت استفاده کنید.

– پوست خود را به طور منظم بخور بدهید. بخور به باز شدن منافذ و از بین رفتن  سریع جوش و جوش‌های سر سیاه کمک می‌کند.

– وسایل آرایشی خود مانند براش‌ها و اسفنج‌ها را بشویید تا آلودگی، چربی و باکتری‌های آن‌ها از بین برود.

– روزانه ۱۲-۱۰ لیوان آب بخورید تا سموم از بدن‌تان دفع شوند.

– زیاد با دست، صورت‌تان را لمس نکنید. زمان صحبت کردن با تلفن نیز آن را از صورت خود دور نگه دارید. در هنگام صحبت با تلفن، تمام باکتری‌ها و آلودگی‌های دست و تلفن به صورت منتقل می‌شود و احتمال بروز جوش را افزایش می‌دهد.

– رژیم غذایی سرشار از ویتامین A، ویتامین E، نیاسین و زینک داشته باشید. خوراکی‌هایی که در قسمت تغذیه و رژیم غذایی گفته شد را مصرف کنید.

– هر صبح یک لیوان آب گرم با یک قاشق چایخوری عسل و آبلیمو را به صورت ناشتا بخورید. این کار سموم بدن را دفع کرده و تعادل  pH پوست را حفظ می‌کند که به درمان جوش و آکنه می‌انجامد.

– جوش‌ها یا جوش‌های سرسیاه را فشار ندهید یا سوراخ نکنید. این کار، تولید سبوم را افزایش داده، و باعث انتشار باکتری‌ها بر روی سطح پوست و در نتیجه ایجاد جوش‌های بیشر می‌شود. این کار باعث رنگدانه‌دار شدن دائمی نیز می‌شود.

– استفاده زیاد از ید (نمک یددار) می‌تواند باعث بروز جوش و جوش‌های سر سیاه شود. سدیم زیاد باعث افزایش وزن نیز می‌شود. بنابراین مقدار نمک در رژیم غذایی خود را کم کنید

برای داشتن پوستی سالم، درخشان و بدون جوش این درمان‌ها را امتحان کرده و این نکات را دنبال کنید. برای داشتن پوستی بی عیب و نقص، آکنه را به سرعت درمان کنید. سالم بخورید و آب کافی بنوشید تا با جوش خداحافظی کرده و به پوستی زیبا سلام کنید.

نوشته‌های مرتبط