10 موضوع عالی برای باز کردن سر صحبت و شروع مکالمه

موضوعات مخصوص گفتگوهای کوتاه بهترین بهانه برای باز کردن سر صحبت میان آدم‌هایی است که آن‌چنان خوب همدیگر را نمی‌شناسند. اگر دچار اختلال اضطراب اجتماعی باشید، شروع گفتگوهای کوتاه می‌تواند برای‌تان بسیار استرس‌زا باشد. یاد گرفتن نحوه‌ی شروع گفتگوهای کوتاه می‌تواند اعتماد به نفس‌تان را به حدی تقویت کند که بتوانید به خوبی با دیگران گفتگو کنید، ارتباط برقرار کنید، و مهارت‌های اجتماعی خود را توسعه دهید.

یک راه خوب برای تسکین اضطراب آماده کردن خود برای انواع موضوعاتی است که ممکن است در ارتباط با دیگران مجبور باشید درباره‌شان صحبت کنید. برای شروع گفتگوهای کوتاه نه تنها باید بدانید چه چیزهایی به زبان بیاورید، بلکه هم‌چنین باید بدانید چه چیزهایی را خصوصی نگه دارید و چه نکاتی را رعایت کنید.

به علاوه، غلبه بر مقاومت درونی‌تان برای اجتناب از شروع گفتگوهای کوتاه نیز بسیار مهم است، زیرا اجتناب از این کار فقط باعث می‌شود اضطراب‌تان در طولانی مدت وخیم‌تر شود. به جای این‌که از گفتگوهای کوتاه بترسید، تصمیم بگیرید بر این ترس غلبه کنید.

بهترین موضوعات برای باز کردن سر صحبت و شروع مکالمه

۱. آب و هوا

با این‌که شاید به نظر برسد صحبت کردن درباره‌ی آب و هوا بسیار پیش پا افتاده است، آب و هوا همیشه موضوعی خنثی و مناسب است که همه‌ی آدم‌ها می‌توانند به وسیله‌ی آن سر صحبت را با یکدیگر باز کنند. آیا به تازگی طوفانی بزرگی آمده است؟ آیا در میانه‌ی موج شدید گرما قرار دارید؟ برای پیدا کردن چند موضوع جالب جهت شروع یک گفتگوی کوتاه، نیاز نیست دنبال پیش‌بینی دقیق آب و هوا باشید:

  • روز خوبی است، شما این‌طور فکر نمی‌کنید؟
  • به نظر می‌رسد هوا بارانی باشد.
  • شما هم منتظر چنین هوای خوبی بودید؟

دفعه‌ی بعد که در یک سکوت ناخوشایند گرفتار شدید، یکی از سوال‌های بالا را از طرف مقابل‌تان بپرسید تا بتوانید یک گفتگو کوتاه را با وی شروع کنید.

۲. هنر و سرگرمی

برخی از موضوعات مربوط به هنر و سرگرمی که با استفاده از آن‌ها می‌توان یک گفتگوی خوب را آغاز کرد، عبارت هستند از:

  • فیلم‌ها و شوهای تلویزیونی
  • رستوران‌های محبوب
  • آهنگ‌های محبوب
  • کتاب

چند نمونه سوال که می‌توانید از طرف مقابل‌تان بپرسید نیز عبارت هستند از:

  • آیا اکنون در حال خواندن کتاب خوبی هستید؟ چند پیشنهاد خوب برای‌تان دارم.
  • آیا پادکست‌هایی وجود دارند که واقعا عاشق‌شان باشید؟
  • آیا به تازگی بازی‌ها یا اپلیکیشن‌های جدیدی را امتحان کرده‌اید که واقعا از آن‌ها خوش‌تان آمده باشد؟ من هم می‌توانم چند مورد خوب به شما پیشنهاد بدهم.

شاید پیش از آن‌که بتوانید فردی را به گفتگو با خود علاقه‌مند کنید، مجبور شوید چنین سوال‌هایی را از ۱۰ نفر بپرسید – عیبی ندارد. اگر جواب رد شنیدید، ناامید نشوید؛ سوال‌های دیگر را نیز امتحان کنید. این‌ها فقط در حد تمرین هستند تا بتوانید چنین مهارتی را به خوبی تقویت کنید.

اگر طرف مقابل‌تان فیلم، برنامه‌ی تلویزیونی، یا کتابی را ندیده باشد، سعی نکنید درباره‌ي آن‌ها با وی صحبت کنید. اگر هیچ کس در اطراف‌تان فیلم مورد نظر شما را ندیده باشد، لازم نیست وارد جزییات داستان فیلم یا صحنه‌های جالب آن شوید. به دنبال موضوعاتی مشترک در خصوص هنر و سرگرمی بگردید و سعی کنید گفتگوی‌تان را با این موضوعات شروع کنید.

نکته‌ی کلی: به خاطر داشته باشید، گفتگوهای کوچک مانند پل‌هایی هستند که بین شما و طرف مقابل‌تان اتصال ایجاد می‌کنند. موضوعاتی که گفتگوی‌تان را درباره‌شان ادامه می‌دهید، به اندازه‌ی موضوعاتی که با استفاده از آن‌ها سر صحبت را با طرف مقابل‌تان باز می‌کنید، اهمیت ندارند.

۳. ورزش

برخی از موضوعات ورزشی که با استفاده از آن‌ها می‌توانید گفتگوهای کوتاه‌تان را با دیگران شروع کنید، عبارت هستند از:

  • تیم‌های ورزشی محبوب یا محلی
  • رویدادهای ورزشی
  • تورنمنت‌ها یا مسابقات قهرمانی

اتفاقات ورزشی را که در طول فصل اخیر در مورد فوتبال، والیبال، کشتی و غیره رخ داده‌اند، به خوبی پیگیری کنید تا بتوانید اطلاعات مناسبی در خصوص مسائل جاری ورزشی داشته باشید. برای مثال، هنگام برگزاری بازی‌های المپیک، تقریبا همه‌ی آدم‌ها تا حدودی در جریان آن قرار می‌گیرند.

اگر طرف مقابل‌تان طرفدار تیم رقیب‌تان است، از کری خواندن برای وی خودداری کنید. در عوض، تمرکزتان را بر موضوعاتی نظیر عملکرد تیمی یا هر یک از بازیکن‌ها حفظ کنید.

مثلا از طرف مقابل‌تان بپرسید، “‌آیا در جریان تورنمنت فوتبال در آخر هفته هستید؟‌” با این‌که شاید چند دفعه‌ی نخست که بخواهید گفتگوی کوتاهی را درباره‌ی این موضوعات شروع کنید، برای‌تان دشوار باشد، ولی در نهایت، این گفتگوها به تدریج برای‌تان طبیعی خواهد شد.

۴. خانواده

احتمال دارد آدم‌های اطراف درباره‌ی خانواده‌تان از شما سوال‌هایی بپرسند. چند سوال درباره‌ی خانواده که می‌توان گفتگوهای کوتاه را درباره‌شان شروع کرد، عبارت هستند از:

  • آیا برادر یا خواهد دارید؟
  • چند وقت است که در رابطه‌اید یا ازدواج کرده‌اید؟‌
  • خانواده‌تان کجا زندگی می‌کنند؟

خودتان را برای این قبیل سوال‌ها آماده کنید و به طور متقابل، چنین سوال‌هایی را از آدم‌ها اطراف‌تان بپرسید. شروع چنین گفتگوهای کوتاهی نشان‌دهنده‌ی مهارت‌های ارتباطی شما است، و به شما کمک می‌کند بتوانید در یک مدت کوتاه چیزهای زیادی را از طرف مقابل‌تان بفهمید.

البته، سوال‌هایی را درباره‌ي موضوعاتی که به طور بالقوه دارای حساسیت بالایی هستند، با احتیاط بپرسید. برای مثال، پرسیدن سوال‌هایی در مورد داشتن فرزند یا قصد بچه‌دار شدن از افرادی که در حال تلاش برای درمان ناباروری هستند، درست نیست. با وجود این، اگر طرف مقابل‌تان فرزندان سالم و موفقی دارد، به راحتی می‌توانید سوال‌هایی را درباره‌ی آن‌ها بپرسید.

۵. مواد غذایی

رپورتاژ

مواد غذایی می‌توانند جزء بهترین موضوعات برای گفتگوهای کوتاه باشند؛ البته، تا وقتی که آن‌ها را خنثی نگه دارید و تمرکزتان را بر مسائل مثبت حفظ کنید. مثلا می‌توانید پیشنهاد طرف مقابل‌تان را درباره‌ی رستوران مورد علاقه‌اش بشنوید، غذای مورد علاقه‌اش را بپرسید، یا ببینید آیا از آشپزی در خانه لذت می‌برد یا خیر.

چند نمونه از سوال‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن‌ها گفتگوی کوتاه‌تان را شروع کنید، عبارت هستند از:

  • آیا به تازگی رستوران جدیدی رفته‌اید؟‌
  • چه غذایی را دوست دارید در خانه درست کنید؟
  • آیا ایده‌ی جدید و خوبی برای ناهار در محل کار دارید؟ من دیگر از خوردن ساندویچ خسته شده‌ام.

البته، درست مانند سایر موضوعات برای شروع گفتگوی کوتاه، درباره‌ی این موضوع نیز باید به چیزهای مثبت بپردازید و از شکایت کردن درباره‌ی غذاهایی که علاقه‌ای به آن‌ها ندارید، پرهیز کنید.

۶. کار

کار یکی دیگر از موضوعات محبوب برای گفتگوی کوتاه است. ممکن است دیگران از شما بپرسند شغل‌تان چیست یا آیا از کارتان لذت می‌برید یا خیر. اگر شغل‌تان به گونه‌ای است که توضیح دادن درباره‌اش برای‌تان سخت است، همیشه چند کارت ویزیت در کیف پول‌تان به همراه داشته باشید. ارائه‌ی این کارت‌ها به خصوص هنگامی که شرکت یا کسب و کار‌تان دارای وب‌سایتی است که دیگران بتوانند از آن دیدن کنند، می‌تواند برای‌تان کارساز باشد. مثلا می‌توانید گفتگوی‌تان را این چنین شروع کنید:

  • چند وقت است که در این پست مشغول به کار هستید؟
  • بیش از هر چیز، از چه جنبه‌هایی از شغل‌تان لذت می‌برید؟
  • شغل بسیار خوبی به نظر می‌رسد. چگونه این کار را پیدا کردید؟

همیشه بر چیزهایی تمرکز کنید که دوست دارید درباره‌ی دیگران یاد بگیرید و از صحبت کردن درباره‌شان لذت ببرید. این مسئله باعث می‌شود فرایند گفتگوی کوتاه‌تان بیش‌تر از آن‌که جدی باشد، جنبه‌ی سرگرمی پیدا کند.

با وجود این، سعی کنید درباره‌ی شکایت‌ها و مسائل ناراحت‌کننده‌ی کاری‌تان صحبت نکنید.

۷. مسافرت

آدم‌ها دوست دارند درباره‌ی تعطیلات و مسافرت صحبت کنند. اگر به سفر رفته‌اید، آماده‌ی پاسخ دادن به سوال‌هایی درباره‌ی سفرتان و اظهار نظر درباره‌ی مکان‌هایی که از آن‌ها دیدن کرده‌اید، باشید. آلبوم‌هایی را تهیه کنید تا بتوانید خاطرات سفرتان را به آدم‌هایی که به خانه‌تان می‌آیند، نشان دهید.

از دیگران درباره‌ی مقاصد گردشگری مورد علاقه‌شان یا درباره‌ی پیشنهادهایی برای سفر سوال کنید. بیش‌تر آدم‌ها دوست دارند در این مورد با سایرین کمک کنند، و از اشتراک‌گذاری تجربه‌های خود لذت می‌برند.

نکته‌ی کلی: آیا می‌توانید به خوبی نام آدم‌ها را به خاطر بسپارید؟ تمرکز کنید، یک نام را تکرار کنید، و به آدم‌هایی فکر کنید که آدم‌ها را با این نام می‌شناسید، از این نام در گفتگوی‌تان استفاده کنید، و هنگام پایان دادن به گفتگو، یک بار دیگر نیز این نام را تکرار کنید.

۸. شایعاتی درباره‌ی سلبریتی‌ها

برای آن‌که بتوانید گفتگوی کوتاهی را شروع کنید، لازم نیست اخبار و شایعات سلبریتی‌ها را دنبال کنید. با وجود این، بد نیست اندکی اطلاعات درباره‌ی محبوب‌ترین سلبریتی‌ها به دست بیاورید تا وقتی صحبتی از آن‌ها به میان آمد، حرفی برای گفتن داشته باشید.

این نوع از گفتگوهای کوتاه را برای دورهمی‌های غیر رسمی یا مهمانی‌های خانوادگی بگذارید، نه جلسات و دورهمی‌های کاری؛ مگر آن‌که همه‌ی افراد حاضر در یک جلسه‌ی کاری درباره‌ی سلبریتی‌ها شروع به صحبت کنند – در غیر این صورت، بهتر است این موضوع را فقط برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه نگه دارید.

نکته‌ی کلی: اگر تلاش می‌کنید وارد یک گفتگوی گروهی شوید، همیشه با دیگران تماس چشمی برقرار کنید، لبخند بزنید، و ابتدا خودتان را معرفی کنید. سپس، به حرف‌های دیگران گوش دهید و نام‌های آدم‌های حاضر در آن گروه را به خاطر بسپارید.

۹. کارهای مورد علاقه

آدم‌ها دوست دارند درباره‌ی کارهای مورد علاقه‌شان صحبت کنند و هم‌چنین، درباره‌ی علاقه‌مندی‌های دیگران نیز پرس‌وجو کنند. اگر کار یا سرگرمی مورد علاقه‌ی خاصی ندارید، سعی کنید سرگرمی‌های جدیدی برای خود پیدا کنید. به این ترتیب، نه تنها چیزی برای صحبت کردن پیدا خواهید کرد، بلکه پیدا کردن سرگرمی‌های جدید فرصتی را برای ملاقات با آدم‌های جدید که علاقه‌مندی‌های مشترکی با شما دارند، در اختیارتان می‌گذارد.

وقتی طرف مقابل‌تان در حال صحبت درباره‌ی علاقه‌مندی‌های خود است، حتما سوال‌های مرتبطی را درباره‌ی این مسائل از وی بپرسید. هم‌چنین، با دقت با حرف‌های‌اش گوش کنید. مثلا اگر وی بگوید، “‌آن آخرین دفعه‌ای بود که اسکی رفتم،‌”‌ بپرسید چرا.

۱۰. کشور یا شهر محل تولد

در گفتگوهای کوتاه همیشه امکان دارد از شما درباره‌ی کشور یا شهر محل تولدتان سوال شود. برای مثال:

  • محل تولدت چه فرقی با محل زندگی فعلی‌ات دارد؟
  • چرا خودت یا والدین‌ات مهاجرت کردند؟

همیشه حکایت یا داستان جالبی برای تعریف در ذهن‌تان داشته باشید. هم‌چنین، می‌توانید از طرف مقابل‌تان درباره‌ی محل تولدش بپرسید.

هرگز نمی‌دانید شاید طرف مقابل‌تان نیز همشهری‌تان باشد و دانستن همین مسئله ممکن است به ایجاد ارتباط جدید منجر شود.

سخن آخر

برخی نکات وجود دارند که رعایت آن‌ها کمک‌تان می‌کند گفتگوهای کوتاه ساده‌تر و بهتری داشته باشید؛ چه هنگامی که برای نخستین بار با افراد جدید ملاقات می‌کنید، چه وقتی در حال مقابله با اضطراب اجتماعی در یک مهمانی هستید. انجام کارهایی مانند پرسیدن سوال‌هایی که با یک بله یا خیر ساده پاسخ داده نمی‌شوند و گوش دادن فعال به حرف‌های دیگران می‌توانند کمک‌تان کنند گفتگوهای خوب و سازنده‌ای با آدم‌های جدید داشته باشید.

همیشه سعی کنید مثبت بمانید و درباره‌ی موضوعات امیدوارکننده بحث کنید. از شکایت کردن، گلایه‌ کردن، و بحث کردن درباره‌ی موضوعات ناامیدکننده خودداری کنید. اگر موضوعی را مطرح کردید که مورد علاقه‌ی اطرافیان نیست یا اگر در یک گفتگو در وضعیتی نامناسب گرفتار شدید، موضوع بحث را عوض کنید و به یک موضوع مناسب‌تر بپردازید.

به خاطر داشته باشید، با تمرین بیش‌تر به راحتی می‌توانید گفتگوهای کوتاه را شروع کنید و به خوبی پیش ببرید. موضوعاتی را که باعث باز شدن سر صحبت می‌شوند، در ذهن‌تان داشته باشید و برای خود مرور کنید تا به راحتی و بدون استرس ‌بتوانید آن‌ها را هنگام صحبت با آدم‌های غریبه مطرح کنید.

 

نوشته‌های مرتبط