مصرف روزانه سیر: 7 دلیل که باید هر روز سیر بخورید

همگی آماده باشید! قرار است در این نوشتار هفت واقعیت تکان‌دهنده، جالب و شگفت‌انگیز را در مورد مصرف روزانه سیر برای‌تان رو کنیم! نوعی ماده‌ی خوراکی بسیار مغذی و قدرتمند که تاثیر بسیار مثبتی روی اوضاع سلامتی‌تان خواهد داشت.

هر فرهنگی که به سیر دسترسی داشته‌است، قدرت‌های پنهان شده در این حبه‌های فروتن و متواضع را درک کرده‌است!

در واقع، فرهنگ‌هایی که از قدیم با سیر در ارتباط نبوده‌اند، امروزه از آن برای اهداف دارویی و همچنین در پخت و پز استفاده می‌کنند.

برای کشف قدرت‌های معجزه‌آسا و شفابخش سیر این نوشتار را بخوانید. قطعا با شنیدن قدرت درمانی این ماده‌ی خوراکی حسابی شگفت‌زده خواهید شد.

۱. سیر نقش مهمی در ساخت اهرام ثلاثه‌ی مصر ایفا کرده‌است

مصریان باستان، رومی‌ها و یونانی‌ها به کارگران، ورزشکاران المپیک، سربازان و ملوانان سیر می‌دادند. آن‌ها اعتقاد داشتند که سیر به نوعی توانایی انجام کار و فعالیت را (به ویژه در مردان) افزایش می‌دهد.

علم مدرن به این موضوع با دقت بیش‌تری می‌پردازد. سیر باعث افزایش عملکرد ورزشی در جوندگان می‌شود. مطالعات انجام شده در مورد عملکرد ورزشی جور واجور است، اما به نظر می‌رسد که سیر باعث کاهش خستگی ناشی از ورزش می‌شود.

ثابت شده‌است که بزرگ‌ترین اثرات مثبت این ماده‌ی خوراکی برای افراد مبتلا به بیماری قلبی است. مصرف روغن سیر در یک دوره‌ی شش هفته‌ای باعث کاهش ضربان قلب و بهبود توانایی انجام تمرینات ورزشی شد.

۲. سیر مانند سربازی برای شما مبارزه می‌کند

بر اساس مطالعات و پژوهش‌های صورت گرفته، ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها اصلا سیر را دوست ندارند! سیر می‌تواند تعداد سرماخوردگی‌هایی که ممکن است دچارشان شوید را تا ۶۳ درصد کاهش بدهد یا حتی کمک‌تان کند با آن مبارزه کنید. سیر همچنین طول مدت سرماخوردی را از هفت روز به یک و نیم روز کوتاه می‌کند.

از قدیم‌الایام سیر برای درمان انگل و مشکلات ریه مورد استفاده قرار گرفته‌است. علت واقعی این تاثیر شگفت‌انگیز مشخص نیست، اما سیر غنی از مواد مغذی است که ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کنند. اگر سرماخوردگی دارید، سیر را به رژیم غذایی‌تان حتما اضافه کنید.

۳. سیر از فلزات سنگین متنفر است

فلزات سنگین واقعا برای سلامتی مضر هستند. سرب و جیوه از جمله‌ی این فلزات هستند که سبب آسیب وارد شدن به اعصاب و مغز و حتی مرگ فرد می‌شوند. اگر شما در محل کارتان با فلزات سنگین سر و کار دارید یا در یک خانه قدیمی زندگی می‌کنید، حتما سیر را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. مراقب باشید که اضافه کردن بیش از حد این ماده‌ی خوراکی به رژیم غذایی کودکان شیرخوار با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

در یک مطالعه مشخص شد که کارگران کارخانه‌ی باطری اتومبیل ۱۹ درصد کاهش سرب و همین‌طور عوارض جانبی مانند سردرد را با مصرف سیر تجربه کردند. این ماده‌ی خوراکی حتی از داروهای معمول تولید شده موثرتر بود.

۴. سیر چربی را از بین می‌برد

رپورتاژ

شاید خون‌آشام‌ها در واقع به دنبال کلسترول هستند نه خون! ثابت شده‌است که سیر روی چربی‌های خون تاثیر می‌گذارد. اگر مشکل کلسترول دارید، سیر را امتحان کنید. مکمل‌های سیر می‌توانند کلسترول کلی و کلسترول بد را بین ۱۰-۱۵٪ کاهش بدهند. متاسفانه این ماده‌ی خوراکی تاثیری بر افزایش HDL “یا کلسترول خوب” یا کاهش تری گلیسیرید ندارد.

پزشکان باستانی مدت زیادی قبل از اینکه هدف واقعی شریان‌ها کشف شود، مصرف سیر را برای پاکسازی شریان‌ها توصیه کردند. امروزه ثابت شده‌است که پزشکان قدیمی کار کاملا درستی می‌کرده‌اند!

۵. سیر یک قلب عصبانی را رام می‌کند

اگر شما نگران بیماری‌های قلبی، حملات قلبی و سکته‌ی مغزی هستید، ممکن است سیر بهترین دوست شما باشد. سیر به اندازه‌ی داروهای تجویزی باعث کاهش فشار خون می‌شود. شما در حدود ۴ حبه سیر در روز نیاز دارید، در واقع این مقدار دوز بزرگی است. این میزان سیر را آرام آرام به برنامه‌ی غذایی‌تان اضافه کنید چرا که در غیر این صورت دچار مشکل معده خواهید شد!

خواه سیر را به صورت خام بخورید، خواه آن را به صورت پودری مصرف کنید و خواه مکمکل سیر مصرف کنید، اثربخشی آن یکسان است. بزرگ‌ترین مزیت سیر خشک این است که دهان‌تان بوی سیر نخواهد داد و بوی عرق‌تان نیز بد نخواهد شد.

۶. سیر مانع بروز زوال عقل می‌شود

دمانس یا زوال عقل مانند بیماری آلزایمر ناشی از رادیکال‌های آزاد و فعالیت اکسیداتیو آن‌ها است. سیر پر از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که رادیکال‌های آزاد را حذف می‌کنند. هنگامی که خواص آنتی‌اکسیدانی سیر را با توانایی آن برای “تمیز کردن شریان‌ها” و کاهش فشار خون ترکیب می‌کنید، نتیجه این است که خطر ابتلا به بیماری‌های مغزی رایج مانند دمانس کاهش می‌یابد.

آنتی‌اکسیدان‌ها از طریق محدود کردن آسیب سلولی، احتمالا حتی آهسته یا متوقف کردن رشد سرطان‌ها، خواص سلامتی بیش‌تری دارند. شما با اضافه کردن سیر به رژیم غذایی‌تان اشتباه نخواهید کرد. بار دیگر هم باید اضافه کنیم که فرقی نمی‌کند سیر را به چه صورت استفاده کنید: خام، پودری یا خشک.

۷. سیر بسیار مفید است، اما مصرف بیش از حد آن خالی از اشکال نیست

همیشه در مورد رعایت اعتدال در مصرف هر ماده‌ای شنیده‌ایم. این موضوع در مورد سیر هم صدق می‌کند. اگر نگران این اختلالات هستید، با پزشک‌تان صحبت کنید. سیر به کاهش قند خون کمک می‌کند. اگر دچار دیابت هستید، مصرف سیر ممکن است قند خون‌تان را بیش از حد پایین بیاورد.

اگر فشار خون پایین دارید، تاثیر سیر روی پایین آوردن فشار خون ممکن است برای‌تان خطرناک باشد و در واقع سبب شود که فشار خون‌تان بیش از حد پایین بیاید. احتمال خونریزی نیز، به خصوص در طی عمل جراحی وجود دارد. اگر به طور منظم سیر مصرف می‌کنید، دو هفته قبل از انجام عمل جراحی مصرف آن را متوقف کنید.

کلام پایانی

سیر به غذاها طعم و مزه‌ای فوق‌العاده می‌دهد و هیچ چیز عطری به خوبی سیر و پیازی که در تابه تفت می‌دهید، ندارد. سیر همچنین یک سلاح فوق‌العاده مهم در مجموعه داروهای خانگی و طبیعی شما محسوب می‌شود. این ماده‌ی خوراکی به مدت هزاران سال برای همه چیز استفاده شده‌است: به عنوان یک ماده‌ی پاکسازی‌کننده‌ی عروق گرفته تا مبارزی در برابر تومور. علم مدرن قادر به تایید بسیاری از این ادعاها است.

جالب توجه است که از سوی طبقۀ بالاتر سیر به عنوان غذایی برای رعایا در نظر گرفته می‌شد، احتمالا به دلیل این‌که از قدیم به کارگران داده می‌شد. شاید در این مورد بتوان گفت که رعایا  خوش شانس‌تر از طبقات حاکم بوده‌اند!

اگر شما بوی سیر را روی دست‌های‌تان دوست ندارید یا نمی‌خواهید که دهان و عرق‌تان بوی سیر بدهد، می‌توانید سیر خشک را امتحان کنید. به این ترتیب باز هم از همه‌ی مزایای این ماده‌ی خوراکی بهره‌مند خواهید شد با این تفاوت که دیگر بوی آن روی تن و بدن‌تان حس نمی‌شود!

نوشته‌های مرتبط