مراحل آمادگی برای آزمون آیلتس – چگونه بدون کلاس برای IELTS بخوانیم؟

اغلب شما دوست دارید بدون رفتن به کلاس و صرف هزینه‌های زیاد، به صورت خودآموز و در خانه خود، برای شرکت در آزمون آیلتس آماده شوید. آماده شدن برای آزمون آیلتس بدون رفتن به کلاس، مستلزم تعهد و اجرای تکنیک‌های عملی است. در این مقاله شما را با پیچیدگی‌های مراحل آمادگی برای آزمون آیلتس آشنا می‌کنیم، همچنین تکنیک‌ها و نکات مفیدی را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا به کمک آنها نمره مطلوبی در آیلتس کسب کنید.

آزمون آیلتس چیست؟

آیلتس یا IELTS مخفف International English Language Testing System و به معنای سیستم بین‌المللی آزمون زبان انگلیسی است. آزمون آیلتس مسیری را برای ورود به کشورهای انگلیسی زبان برای تحصیلات عالی یا استخدام فراهم می کند. موسسات و سازمان‌های زیادی در کشورهای آمریکا، بریتانیا، استرالیا، کانادا، ایرلند و نیوزلند، آزمون آیلتس را به رسمیت می‌شناسند. از این رو تمام کسانی که قصد دارند از سراسر نقاط جهان، به کشورهای دیگر مهاجرت (تحصیلی یا کاری) کنند، باید مهارت‌های زبان انگلیسی خود را از طریق این آزمون ثابت کنند. چهار مهارت اصلی زبان که در آزمون آیلتس سنجیده می‌شوند عبارتند از: مهارت شنیداری (Listening)، خواندن (Reading)، نوشتن (Writing) و صحبت کردن (Speaking).

برای شروع به یادگیری زبان انگلیسی و تقویت پایه‌های خود در هر سطحی که قرار داشته باشید، حتماً از مجموعه آموزش زبان انگلیسی فرادرس در لینک زیر استفاده کنید:

مراحل آمادگی برای آزمون آیلتس به صورت گام به گام

کسب نمره مورد نیاز در آزمون آیلتس کاملاً بستگی به میزان آمادگی شما در این آزمون دارد. آیلتس به هیچ وجه سخت‌ترین آزمون بین‌المللی دنیا نیست و هر کسی با توجه به میزان پشتکار خود و تمرین و تقویت چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی می‌تواند در آن موفق شود. حتی افراد نیتیو (Native) انگلیسی زبان هم نیاز دارند که با آمادگی قبلی این آزمون را پشت سر بگذارند، چراکه در غیر این صورت، امتحان آیلتس برایشان سخت به نظر خواهد رسید. نکته قابل توجه در آزمون آیلتس قالب و شرایط امتیازدهی آن است و به همین خاطر، آشنایی با این عناصر برای شرکت در آزمون آیلتس امری ضروری است. نکات کلیدی آمادگی برای آیلتس به طور خلاصه شامل موارد زیر می‌شود:

  • درک قالب آزمون آیلتس
  • امتیازات مورد نیاز
  • ایجاد مهارت‌های خاص
  • تمرین کردن

در ادامه با جزئیات بیشتری به این موارد می‌پردازیم تا نقشه راه آماده شدن برای آزمون آیلتس خود را بدانید. ما مراحل آمادگی برای آزمون آیلتس را به سه بخش زیر تقسیم می‌کنیم که هر بخش شامل مراحل جداگانه مختص خود است:

  1. آشنایی کلی با آزمون آیلتس
  2. مهم‌ترین نکات برای آمادگی در آزمون آیلتس
  3. بهترین تکنیک‌ها برای آمادگی در هر بخش آزمون آیلتس

آشنایی کلی با آزمون آیلتس

این بخش شامل مراحل زیر است:

نوع آزمون خود را بدانید

به طورکلی دو نوع آزمون آیلتس وجود دارد: آیلتس جنرال یا عمومی (General) و آیلتس آکادمیک یا تحصیلی (Academic). همانطور که از نام این آزمون‌ها پیداست، آزمون آیلتس آکادمیک برای دانشجویان و دانش‌آموزانی است که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند، اما آیلتس جنرال بیشتر مختص به مقاصد مهاجرتی یا زندگی و کار کردن در کشورهای دیگر است. آزمون بخش‌های Speaking و Listening در هر دو آزمون جنرال و آکادمیک آیلتس یکسان است. اما بخش‌های Reading و Writing در این دو آزمون تفاوت‌های زیادی با هم دارد و تمرکز آن بیشتر روی زبان انگلیسی آکادمیک است.

مراحل آمادگی برای آزمون آیلتس  – چگونه بدون کلاس برای IELTS بخوانیم؟

با قالب آزمون آیلتس و فرآیند نمره دهی آن آشنا شوید

شما هر چقدر هم که به زبان انگلیسی مسلط باشید، باید بدانید که چه چیزهایی در آزمون آیلتس در انتظارتان هستند و چه چیزهایی نیز از شما انتظار می‌رود. همانطور که گفتیم، آزمون آیلتس به چهار بخش Listening، Speaking، Reading و Writing تقسیم می‌شود که در مجموع، تمام این بخش‌ها 2 ساعت و 45 دقیقه طول می‌کشند. در ادامه این بخش‌ها را تجزیه می‌کنیم تا قالب آیلتس را بهتر بشناسید.

قالب یا بخش های مختلف آزمون آیلتس را بشناسید

یکی از نکات مهم در مراحل آمادگی برای آزمون آیلتس، شناخت قالب سوالات آزمون است. بخش‌های مختلف آزمون آیلتس به همراه نوع سوالات و زمان پاسخگویی به هر بخش، در جدول زیر آورده شده است:

بخش آزمون آیلتس فرمت و نوع سوالات زمان آزمون
Listening 4 بخش شامل مجموعاً 40 سوال 30 دقیقه
Reading 3 بخش شامل مجموعاً 40 سوال 1 ساعت
Writing 2 تسک شامل:

  • گزارش‌نویسی در مورد اطلاعات داده‌شده (حداقل 150 کلمه در مورد یک نمودار، جدول، فرآیند و…)
  • انشاء یا essay در مورد یک موضوع خاص (حداقل 250 کلمه)
1 ساعت
Speaking مکالمه با فرد امتحان گیرنده 10 تا 15 دقیقه

نحوه نمره دهی آزمون آیلتس را بدانید

هر یک از چهار بخش آزمون آیلتس بر اساس یک مقیاس 9 باندی (Band) درجه‌بندی می‌شود، یعنی نمره‌ای از 0 تا 9 به شما داده می‌شود. در نهایت برای محاسبه نمره کلی یا باند آزمون آیلتس شما برابر با میانگین نمرات این چهار بخش خواهد بود. این عدد می‌تواند فقط شامل 0.5 امتیاز اعشاری هم باشد (مثلاً می‌توانید نمره 7.5 بگیرید) اما اعشارهای دیگر (مثل 7.23) نمی‌توانند به عنوان نمره آیلتس ثبت شوند. به همین خاطر اگر میانگین نمره نهایی شما اعشاری کمتر از 0.25 داشته باشد، نمره کلی و اصلی شما رو به پایین گرد می‌شود؛ مثلاً 7.23 تبدیل به 7 و 7.25 تبدیل به 7.5 می‌شود. لازم به ذکر است که شما برای مهاجرت به خارج از کشور معمولاً به نمره آیلتس بالای 6 نیاز دارید.

بهترین نکات برای آمادگی در آزمون آیلتس

با در نظر گرفتن نکات زیر، آمادگی شما برای شرکت در آزمون آیلتس بیشتر خواهد شد:

به موقع شروع کنید

برای آمادگی در آزمون آیلتس باید حداقل هشت هفته (حدود 2 ماه) قبل از آزمون، شروع به آماده شدن کنید. برخی از افراد هم می‌گویند که 6 هفته هم زمان کافی برای آماده شدن است، اما بهتر است که شما چنین ریسکی نکنید. البته زمان شروع شما بستگی به سطح زبانتان نیز دارد؛ اگر در سطح زیر متوسط یا مبتدی قرار دارید، به زمان بیشتری برای مطالعه نیاز خواهید داشت و این 8 هفته در واقع به زبان‌آموزانی که در سطوح متوسط به بالا قرار دارند، توصیه می‌شود. با این حال شما می‌توانید حدود 10 تا 14 روز از این 8 هفته را به مطالعه و تمرین روی یکی از چهار بخش آزمون آیلتس اختصاص دهید تا نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و روی نمونه سوالات تمرینی مختلف کار کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای تسلط بر بخش راتینگ تسک 1 آیلتس آکادمیک، از آموزش زیر در فرادرس استفاده کنید (در انتهای مقاله نیز بیشتر با نکات مربوط به بخش writing آشنا خواهید شد):

یک روتین مطالعه ایجاد کنید

با تنظیم یک برنامه مطالعه و پایبندی به آن، در زمان خود صرفه‌جویی می‌کنید و کارهای بیشتری حین طی مراحل آمادگی برای آزمون آیلتس انجام خواهید داد. برنامه‌ای که ما پیشنهاد می‌کنیم این است که برای هفته اول، روزانه یک یا دو ساعت زمان را به مطالعه زبان انگلیسی اختصاص دهید و سپس شدت آن را برای چند هفته بعدی آن افزایش دهید. در هفته آخر قبل از امتحان، می‌توانید دوباره برنامه خود را سبک‌تر کرده و فقط یک ساعت یا کمتر را صرف تمرین دقیق مهارت‌های خود کنید. توجه کنید که داشتن این دوره «کاهش مطالعه»  ضروری است؛ چراکه باید اجازه دهید ذهن شما کمی آرام شود و قبل از روز امتحان، آرامش کافی داشته باشید.

مراحل آمادگی برای آزمون آیلتس  – چگونه بدون کلاس برای IELTS بخوانیم؟

رپورتاژ

از منابع مطمئن برای مطالعه استفاده کنید

داشتن حداقل یک کتاب راهنمای مطالعه معتبر، کمک شایانی به شما در طی کردن مراحل آمادگی برای آزمون آیلتس خواهد کرد. منبع یا کتاب مناسب دارای نمونه سوالات و پاسخ‌هایی است که می‌توانید روی آنها کار کنید و نکات و ترفندهای مفیدی برای بهبود مهارت‌های خود به دست آورید. 12 تا از بهترین و معروف‌ترین کتاب‌ها برای آمادگی در آزمون آیلتس )به همراه انتشارات یا نویسنده آنها در پرانتز) عبارتند از:

  1. The Official Cambridge Guide to IELTS (Cambridge)
  2. Barron’s IELTS Superpack (Lin Lougheed)
  3. Simone Braverman’s Target Band 7 (Simone Braverman)
  4. IELTS Practice Tests Plus 2 with Key and CD Pack (Judith Wilson, Ms Morgan Terry)
  5. Cambridge IELTS 15 Academic Student’s Book with Answers (Cambridge)
  6. Road to IELTS (British Council)
  7. IELTS Trainer (Cambridge)
  8. Mometrix IELTS Book for General Training and Academic 2021-2022 (Mometrix)
  9. Check Your English Vocabulary for IELTS (Rawdon Wyatt)
  10. Focus on IELTS Foundation: Foundation Coursebook (Sue O’Connell)
  11. IELTS (Academic) 5 in 1 Actual Tests eBook Combo (IELTSmaterial.com)
  12. English Vocabulary in Use (Michael McCarthy, Felicity O’Dell)

در آزمون های آزمایشی آیلتس (Mock) شرکت کنید

کار کردن روزانه روی نمونه سوالات آیلتس روش خوبی برای تمرین و آمادگی در آزمون است، اما هیچ جایگزینی برای شرکت در یک آزمون آزمایشی یا آزمون ماک آیلتس وجود ندارد؛ این آزمون‌ها در موسسات مختلف زبان در ایران برگزار می‌شوند و در آن می‌توانید با فرمت و محدودیت زمانی دقیقی که در روز آزمون اصلی آیلتس شما وجود دارد، آشنا شوید. پیشنهاد می‌کنیم هر دو هفته یک بار سعی کنید خود را تحت فشار و محدودیت‌هایی که قرار است در روز امتحان داشته باشید، قرار دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا با تجربه آزمون آیلتس آشنا شوید تا استرس خود را در روز امتحان کاهش دهید و با شناسایی نقاط ضعف خود، مهارت‌هایتان را بیشتر تقویت کنید.

مراحل آمادگی برای آزمون آیلتس  – چگونه بدون کلاس برای IELTS بخوانیم؟

بهترین تکنیک‌ها برای آمادگی در هر بخش آزمون آیلتس

در این بخش از مراحل آمادگی برای آزمون آیلتس، بهترین تکنیک‌ها برای توسعه مهارت‌های خود در هر چهار بخش این آزمون آیلتس را بررسی می‌کنیم.

نکات بخش Listening آیلتس

یادداشت‌برداری را تمرین کنید

برای آمادگی در امتحان Listening یا مهارت شنیداری، این که فقط بنشینید و به صداهای ضبط شده گوش دهید، کافی نیست؛ زیرا ممکن است برخی اطلاعات ضروری را بعد از شنیدن فراموش کنید! بنابراین باید علاوه بر گوش دادن، یادداشت‌برداری هم داشته باشید تا بتوانید پاسخ‌های فایل‌های صوتی را به خود یادآوری کنید. اما یادداشت‌برداری مهارتی است که باید آن را تمرین کنید، زیرا ما نمی‌توانیم هم‌زمان هم با تمرکز گوش کنیم و هم با جزئیات بنویسیم. یک ترفند برای حل این موضوع را با مثال زیر در نظر بگیرید:

جمله “My name is Sean, I’m thirty years old, and I’m from Ireland”، تعداد 12 کلمه دارد و نوشتن آن حداقل 10 ثانیه طول می‌کشید و گفتن آن فقط 3 ثانیه! اما اطلاعات کلیدی این جمله چیست؟ Sean، thirty و Ireland. پس فقط همین اطلاعات را وارد یادداشت‌های خود کنید. توجه کنید که فقط با یادداشت‌برداری از اطلاعات حیاتی Listenng می‌توانید بقیه اطلاعات را به طور منطقی در ذهن خود جمع‌آوری کنید.

مراحل آمادگی برای آزمون آیلتس  – چگونه بدون کلاس برای IELTS بخوانیم؟

برای آمادگی در بخش Listening می‌توانید تمرین خود را با گوش دادن به کلیپ‌های صوتی ساده در YouTube یا جاهای دیگر شروع کنید. ثبت اطلاعات کلیدی را تمرین کنید و در عین حال مطمئن شوید که مفهوم کلیپ را نیز به طور کامل درک می‌کنید. پس از پایان گوش دادن، سعی کنید از این یادداشت‌ها برای کنار هم قرار دادن داستان یا کلیپ استفاده کنید. اگر نوشتن اطلاعاتی که کسب می‌کنید به زبان فارسی برایتان راحت‎تر است، می‌توانید به فارسی یادداشت‌برداری کنید. هر بار که تمرینات خود را بیشتر می‌کنید، سطح دشواری تمرینات را نیز افزایش دهید و ببینید که تا چه حد از پس آن برمی‌آیید.

نکات بخش Reading آیلتس

بدانید که لازم نیست معنای تمام کلمات را بفهمید

یکی از وظایف اصلی شما در درک مطلب، فهمیدن هر کلمه بدون دانستن معنای آن است. به این سوال فکر کنید: آیا همیشه تمام اصطلاحاتی که در زبان اول خود (فارسی) می‌خوانید را درک می‌کنید؟ احتمالاً نه! اما این موضع شما را از درک مقالات یا داستان‌های دیگری که می‌خوانید، باز نمی‌دارد. آزمون Reading آیلتس شما نیز اغلب حاوی کلماتی عمداً پیچیده است، اما اجازه ندهید که این کلمات شما را نگران کنند. هنگامی که در حال مطالعه یا حل یک نمونه سوال آیلتس هستید، ببینید که آیا هنوز هم می‌توانید معنای کلی یک جمله را بر اساس موارد زیر بفهمید:

  • کلمات دیگر موجود در جمله
  • موضوع کلی جمله

پس از این کار در مراحل آمادگی برای آزمون آیلتس، می‌توانید به سراغ دیکشنری بروید تا معنای کلمات ناآشنا را بررسی کنید.

نکات بخش Writing آیلتس

تمرین کنید که به صورت زمان‌بندی‌شده بنویسید:

سعی کنید به ساختاردهی زمان خود در حد مجاز عادت کنید. به این معنا که برای فکر کردن و آماده‌سازی پاسخ‌های خود، خواندن مجدد و انجام هر گونه اصلاح فقط چند دقیقه وقت بگذارید و بخش بیشتر زمان خود را به نوشتن اختصاص دهید. مدیریت زمان در بخش رایتینگ، یکی از مهم‌ترین مراحل آمادگی برای آزمون آیلتس است؛ چراکه تحویل یک نوشته ناقص باعث پایین آوردن نمره رایتینگ شما می‌شود.

نکات بخش Speaking آیلتس

با خودتان یا شخص دیگری که زبان انگلیسی بلد است مکالمه کنید:

وقتی صحبت از مکالمه به هر زبانی می‌شود، هیچ راهی بهتر از تمرین عملی آن وجود ندارد. همه افراد هنگام صحبت کردن، اشتباهات جزئی مرتکب می‌شوند، حتی انگلیسی زبانان نیتیو؛ اما تفاوت آنها با ما این است که آنها روی این اشتباهات کوچک تمرکز نمی‌کنند. پس با در نظر گرفتن این موضوع، با صدای بلند به زبان انگلیسی فکر کنید! این کار باعث می‌شود که با زبان انگلیسی راحت باشید و هنگام امتحان اسپیکینگ آیلتس، توجه امتحان‌گیرنده را به تسلط خود روی زبان جلب کنید.

مراحل آمادگی برای آزمون آیلتس  – چگونه بدون کلاس برای IELTS بخوانیم؟

علاوه بر این، توجه کنید که نباید پاسخ‌های مکالمات را به طور کامل را حفظ کنید! با وجود اینکه معمولاً شباهت‌هایی در انواع سوالاتی که از شما پرسیده می‌شود، وجود دارد، اما تلاش برای حفظ کردن یک «گفتار» کار خطرناکی است؛ چراکه اولاً، شما می‌توانید آن را فراموش کنید و ثانیاً، سؤال‌ها می‌توانند تأکید متفاوتی داشته باشند، به این معنا که هر چیزی که ممکن است در پاسخ بگویید، بی‌معنی خواهد بود. و در نهایت، وقتی چیزی را تا آخرین کلمه حفظ می‌کنیم، معمولاً رباتیک به نظر می‌رسیم! به یاد داشته باشید که بخش Speaking آیلتس معادل مکالمه، درک و ارتباط است. برای تسلط بر بخش اسپیکینگ آیلتس پیشنهاد می‌کنیم آموزش اسپیکینگ آيلتس فرادرس را تهیه کنید:

کلام آخر درباره مراحل آمادگی برای آزمون آیلتس

دریافت مدرک آیلتس با نمره بالا، فرصت‌های زیادی را وارد زندگی شما می‌کند و درهای مختلفی به روی اهداف تحصیلی یا شغلی شما نیز باز می‌شود. اما رمز موفقیت و دریافت نمره بالا، آمادگی مناسب و آموزش موثر است. آمادگی موثر با آشنایی شما با قالب آزمون و انواع مختلف وظایف و سوالات آن آغاز می‌شود که با بررسی نمونه سوالات رسمی آن امکان‌پذیر است. سپس هنگامی که با نمونه سوالات احساس راحتی کردید، می‌توانید با انجام یک آزمون آزمایشی آیلتس، خود را محک بزنید تا سطح مهارتتان را به طور کامل درک کنید و متوجه شوید که کدام حوزه به توجه و تمرین بیشتری نیاز دارد. استفاده از منابع آموزشی فرادرس که در این مقاله ذکر کردیم نیز می‌تواند شما را بیشتر برای شرکت در آزمون آیلتس آماده کند.

نوشته‌های مرتبط