9 فایده مصرف روزانه تخم مرغ برای بدن که شگفت زده تان میکند

تخم‌مرغ به عنوان یک ماده‌ی خوراکیِ حاوی کلسترول زیاد، حسابی بدنام است به این ترتیب که گفته می‌شود در صورت مصرف آن به میزان زیاد و به طور منظم ممکن است دچار مشکلات قلبی شوید. هرچند این حرف کمی غلو‌آمیز به نظر می‌رسد، اما به هر حال بعضی از افراد هنوز هم تخم‌مرغ را علی‌رغم پروفایل تغذیه‌ای قوی که دارد و همه کاره بودن‌اش، کلا نادیده می‌گیرند و حتی بدتر (به نظر ما)، غذاهای تخم‌مرغی بی‌مزه می‌خورند به این ترتیب که فقط سفیده‌ی تخم‌مرغ را به املت‌شان اضافه می‌کنند!

ما این نوشتار را آماده کرده‌ایم تا به شما بگوییم که لازم نیست از مصرف تخم‌مرغ پرهیز کنید. بله، این ماده‌ی خوراکی حاوی کلسترول است، اما در سال‌های اخیر معلوم شده‌است که وقتی شما کلسترول می‌خورید، در سیستم گوارشی شما تجزیه می‌شود و در شریان‌های شما به عنوان مولکول‌های کامل رسوب نمی‌کند.

در عوض، چربی اشباع‌شده است که منجر به افزایش سطح کلی کلسترول می‌شود. هیچ ارتباطی بین خوردن تخم‌مرغ و کلسترول بالا یا بیماری‌های قلبی کشف نشده‌است.

بیایید با هم نگاهی داشته باشیم به برخی از دلایلِ مصرف روزانه تخم مرغ . این شواهد به حدی قانع‌کنند هستند که حتی ممکن است بخواهید چند مرغ گوشه‌ی حیاط خانه‌تان نگه دارید و تخم‌مرغ را مستقیما از منبع‌اش دریافت کنید!

۱. تخم‌مرغ منبعی غنی از پروتئین است

پروتئین‌ها بلوک سازنده‌ی هر سلولی در بدن شما هستند و بنابراین یک جزء بسیار حیاتی از رژیم غذایی روزانه محسوب می‌شوند. بدون پروتئین کافی، بدن برای بازسازی سلول‌ها به شیوه‌ای سالم دچار مشکل خواهد شد و شما ممکن است کم کم احساس کنید که بدن‌تان ضعیف شده و تحلیل می‌رود.

تخم‌مرغ یک منبع بی‌نظیر از پروتئین است به این ترتیب که هر تخم‌مرغ حدود ​​۶ گرم از این ماده‌ی مغذی دارد. حتی بهتر این‌که تخم‌مرغ شامل تمام اسیدهای آمینه‌ای است که شما برای استفاده‌ی مناسب از پروتئین مصرف شده نیاز دارید. این امر منطقی به نظر می‌رسد با توجه به این‌که اگر تخم‌مرغ بارور شده باشد، باید به عنوان یک منبع کامل سوخت برای جوجه‌ی در حال رشد عمل کند.

۲. یک ماده‌ی طبیعی برای افزایش سطح انرژی بدن است

نوشیدنی‌های انرژی‌زا را فراموش کنید! آن‌ها چیزی جز کافئین و قند نیستند. اگر وعده‌های غذایی را به طور منظم مصرف می‌کنید اما هنوز احساس خستگی دارید ممکن است که رژیم غذایی شما ویتامین‌های گروه B را به میزان کافی نداشته باشد.

مواد غذایی مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، بیوتین و فولات مستقیما مسئول تبدیل غذای مصرفی به انرژی قابل استفاده هستند.

تخم‌مرغ حاوی مقدار زیادی از ویتامین‌های B است. خوردن تخم‌مرغ در وعده‌ی صبحانه یک راه عالی برای اطمینان از این‌ است که می‌توانید تمام سوختی را که وارد بدن‌تان کرده‌اید، مصرف کنید. اما تصور نکنید که باید مصرف تخم‌مرغ را به وعده‌ی صبحانه محدود کنید. این ماده‌ی خوراکی مقوی را می‌تواند با هر وعده غذایی عالی باشد و وابستگی شما را به نوشیدنی‌های انرژی‌زا کاهش دهد.

۳. روند رشد موها را تسریع می‌کند

همان ویتامین‌های گروه B که در بالا قید شدند به رشد موهای سالم نیز کمک می‌کنند. کمبود بیوتین اغلب با ریزش مو مرتبط است و بیوتین ممکن است با ریزش بیش از حد موها مبارزه کند.

ویتامین‌های گروه B به طور کلی به تولید گلبول‌های قرمز خون که برای انتقال اکسیژن و مواد مغذی به پوست سر و فولیکول‌های مو ضروری هستند، کمک می‌کند. بنابراین، کافی بودن سطح ویتامین B در بدن برای رشد موهای سالم و قوی لازم است.

دفعه‌ی بعد که موهای‌تان را کوتاه کردید اما از مدلش خوش‌تان نیامد، می‌توانید مقدار تخم‌مرغ مصرفی‌تان را افزایش بدهید تا رشد موهای‌تان تسریع شود.

۴. به حفظ قوه‌ی بینایی کمک می‌کند

زمانی که پای مواد غذایی مفید برای چشم و قوه‌ی بینایی به میان می‌آید، هویج معمولا به دلیل بتا کاروتنی که دارد،  (ترکیبی که در بدن  به ویتامین A تبدیل می‌شود) بیش از هر ماده‌ی غذایی دیگری مطرح می‌شود. تخم‌مرغ نیز ویتامین A را به میزان بالایی دارد و در عین حال دارای اثر محافظتی مشابهی هم برای حفظ سلامت چشم‌ها است.

ویتامین A همراه با لوتئین می‌تواند به رادیکال‌های آزاد در بافت چشم حمله کند و ممکن است به دور نگه داشتن برخی از اختلالات مرتبط با سن مانند گلوکوم (آب سیاه)، آب مروارید و دژنراسیون ماکولا از چشم‌های‌تان کمک کند.

رپورتاژ

دریافت لوتئین کافی نیز ممکن است باعث حفظ قوه‌ی بینایی شما شود یا دست کم سرعت تحلیل رفتن آن را کند کنَد، چون به هر روی با ژنتیک که نمی‌توانید مبارزه کنید.

۵. از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند

مردن اغلب از مصرف تخم‌مرغ پرهیز می‌کنند، زیرا بر این باور هستند که برای قلب بد و مضر است، اما در واقع ممکن است عکس این باور درست باشد. مطالعات نشان می‌دهند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته‌ی مغزی در افرادی که در حدود یک تخم‌مرغ در روز به هر شکلی مصرف می‌کنند کم‌تر از افرادی است که تخم‌مرغ را در رژیم غذایی‌شان ندارند.

ما واقعا نمی‌دانیم که این تاثیر مثبت تخم‌مرغ از کجا ناشی می‌شود، اما آن‌چه در این میان اهمیت دارد این است که شما یک عذرخواهی جانانه به تخم‌مرغ‌های بیچاره بدهکار هستید!

۶. عملکرد مغز را بهبود می‌دهد

آیا می‌دانید که پرچربی‌ترین قسمت بدن انسان چیست؟ بله، مغز! چرا که این ارگان تقریبا از ۶۰٪ چربی تشکیل شده‌است. شما همچنین باید چربی‌های خوب را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید تا مغز‌تان عملکرد خود را به درستی انجام بدهد. زرده‌ی تخم‌مرغ دقیقا همان ماده‌ی خوراکی است که برای داشتن یک مغز سالم و شاد نیاز دارید.

به نظر می‌رسد که تاثیر خوردن تخم‌مرغ بر مغز انسان در میان نوزادان و بزرگسالان یک جور باشد. در صورتی که فرزندتان در سنین پایین عادت به خوردن تخم‌مرغ داشته باشد، مغز او در مراحل حیاتی رشد و نمو به خوبی مورد حمایت خواهد بود.

۷. از سطح سالم کلسترول در بدن حمایت می‌کند

تمام مطالب بدی که در مورد تخم‌مرغ می‌شنویم روی میزان کلسترول این ماده‌ی خوراکی تمرکز دارند. بله، تخم‌مرغ یک غذای حاوی کلسترول بالا است، اما دو نوع اصلی کلسترول وجود دارد: LDL و HDL. HDL نوع “خوبِ کلسترول” است و این همان چیزی است که در تخم‌مرغ پیدا می‌کنید.

LDL نوع خطرناکی است که شما را در معرض خطر بالای بیماری قلبی قرار می‌دهد. در حالی که خوردن تخم‌مرغ به افزایش سطح HDL شما کمک می‌کند.

تخم‌مرغ باعث بروز تغییر در سطح LDL شما می‌شود، که این یک نتیجه‌ی مثبت است. چند نوع زیرگروه LDL وجود دارد، از جمله مولکول‌های کوچک و متراکم و مولکول‌های بزرگِ “پرزدار”. نوع کوچکتر خطرناک‌‌تر است، و تخم‌مرغ در واقع قادر به تبدیل آن به نوع بزرگ است. این فرایند می‌تواند اثر محافظتی روی قلب شما داشته باشد.

۸. تخم‌مرغ سرشار از کولین است

اگر در این فکر هستید که اصلا کولین چیست، باید بدانید که شما تنها نیستید. این ماده‌ی مغذی حیاتی برای بهبود حافظه، خلق و خو، کنترل عضلانی و سایر عملکردهای بدن مورد نیاز است. کمبود کولین می‌تواند منجر به آسیب کبدی شود.

بیش‌تر کولین در بدن شما از غذایی است که می‌خورید، اما بسیاری از مردم این ماده‌ی مغذی را از طریق رژیم غذایی‌شان به اندازه کافی دریافت نمی‌کنند. تخم‌مرغ به میزان فراوانی کولین دارد، به طوری که مصرف آن به طور مرتب می‌تواند مقدار این ماده‌ی مغذی را در بدن‌تان به یک سطح سالم‌تر نزدیک کند.

۹. از پوست‌تان مراقبت می‌کند

به نظر می‌رسد که کاروتنوئیدهای موجود در تخم‌مرغ علاوه بر محافظت از بافت‌های ظریف چشم‌تان، از پوست نیز محافظت می‌کنند. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که این مواد مغذی به فیلتر کردن اشعه‌ی مضر UV قبل از ورود به پوست و ایجاد آسیب کمک می‌کنند.

این بدان معنا نیست که شما دچار آفتاب‌سوختگی نخواهید شد، بنابراین قرار نیست که بی‌خیال استفاده از کرم‌های ضد آفتاب شوید فقط به این دلیل که برای صبحانه تخم‌مرغ می‌خورید! تاثیر تخم‌مرغ از این جهت است که خطر ابتلا به سرطان پوست را در طول عمر شما کم خواهد کرد، بنابراین به مصرف این ماده‌ی مغذی ادامه دهید.

تخم‌مرغ‌های بینوا متحمل بی‌انصافی‌های زیادی شده‌اند با این باور اشتباه که سطح کلسترول بدن را بالا می‌برند، اما در نهایت، خوردن آن‌ها ممکن است یکی از سالم‌ترین عادت‌های شما باشد.

شاید حق با انجمن تخم‌مرغ آمریکا است و شعار جذاب آن، “تخم‌مرغ، خوردنیِ باورنکردنی” حقیقت داشته باشد! و در واقع ممکن است تخم‌مرغ برای قلب‌مان بیش‌ترین فایده را داشته باشد. مطمئنا، هدف انجمن تخم‌مرغ این است که تخم‌مرغ بیش‌تری را به فروش برساند، اما دست کم معلوم شده‌است که این محصول واقعا برای قلب و ذهن آدم‌ها مفید است.

نوشته‌های مرتبط