درمان کهیر: ۳۰ درمان خانگی کهیر سریع، مؤثر و بدون عوارض

کهیر که با عنوان اورتیکاریا(urticaria) نیز شناخته می‌شود، در قالب شیوع ناگهانی پلاک(ورم)ها یا برجستگی‌های قرمز کمرنگ روی پوست تعریف می‌شود. در این مقاله با ۳۰ روش درمان کهیر آشنا خواهید شد که به کمک آن ها می توانید بدون داروهای شیمیایی و عوارض شان به درمان خانگی کهیر بپردازید.

علائم و نشانه‌های کهیر کدام‌اند؟

وقتی متوجه‌ی برآمدگی‌های قرمز رنگی روی پوست می‌شوید که با خارش همراه هستند، می‌توانید حدس بزنید که به کهیر مبتلا شده‌اید. چه چیزهایی باعث بروز کهیر می‌شوند؟

برخی مطالعات نشان می‌دهند استرس، عفونت، و آلرژی‌ها (حساسیت‌ها) از دلایل اصلی ایجاد کهیر هستند. به علاوه، برخی محرک‌های شایع کهیر نیز نظیر مواد شیمیایی، گزش و نیش حشرات، شوره‌ی بدن حیوانات و غیره باعث بروز کهیر می‌شوند. گاهی اوقات کهیر با نیش حشرات اشتباه گرفته می‌شود. با این‌که این دو دارای برخی شباهت‌ها هستند، تفاوت‌های فراوانی نیز با یکدیگر دارند.

علائم کهیر عبارت هستند از :

دانه‌های خارش‌دار، و برآمدگی‌های قرمز یا صورتی رنگی که اندازه‌شان تغییر می‌کند،‌ ناگهان ظاهر، جا به جا، و ناپدید می‌شوند و دوباره‌ بعد از دوره‌ی زمانی کوتاهی سر و کله‌شان پیدا می‌شود. کهیر به سرعت ناپدید، ولی ناگهان مجددا پدیدار می‌شود. این علائم ممکن است در هر جایی از بدن‌تان ظاهر شوند و از چند دقیقه تا چند ماه روی بدن‌تان جا خوش کنند. کهیر مزمن بیش از شش ماه به درازا می‌انجامد و بیمار همواره در نواحی متاثر از کهیر احساس خارش می‌کند. کهیر معمولی فقط ۲۴ ساعت روی پوست باقی می‌ماند و بعد از آن نیز اثری از خود به جای نمی‌گذارد.

قبل از این‌که بخواهید دنبال بهترین راه‌حل‌ها و درمان‌های خانگی برای رفع کهیر از بدن و صورت‌تان بگردید، باید مطمئن شوید که مشکل‌تان مربوط به کهیر است یا خیر. نباید کهیر را با نیش حشرات و آنژیوادم اشتباه گرفت. آنژیوادم با ایجاد بافت‌های متورم زیر سطح پوست شناخته می‌شود.

هم‌چنین آنژیوادم به دلیل مصرف برخی داروهای خاص، نقص‌های وراثتی، و واکنش‌های حساسیتی ایجاد می‌شود. با وجود این، آنژیوادم با علائم دیگری نظیر تورم در دهان و چشم‌ها، ورم پاها، ورم دست‌ها و گلو،‌ گرفتگی ماهیچه‌ی معده، و سختی تنفس همراه است. اگر به کهیر مبتلا شده‌اید، مهم است بدانید نوشیدنی‌های الکلی، خاراندن پوست، استرس‌های هیجانی، و فعالیت بدنی ممکن است وضعیت پوست‌تان را وخیم‌تر کنند. بنابراین، برای تشخیص دقیق نوع بیماری، باید به پزشک مراجعه کنید.

۳۰  بهترین درمان‌ خانگی طبیعی برای کهیر روی صورت و بدن

کهیر را می‌توان با انواع مختلفی از روش‌های درمانی مداوا کرد؛ از جمله استفاده از کرم‌ها، داروها، و درمان‌های خانگی طبیعی برای رفع کهیر. با وجود این، توصیه می‌شود برای مداوای کهیر از درمان‌های خانگی استفاده کنید، زیرا داروها و کرم‌ها ممکن است عوارض جانبی ناخواسته‌ای به همراه داشته باشند.

با وجود این، اگر علائم کهیر بیش از ۱ ماه به طول انجامید و بدون بهبودی، بارها و بارها به سراغ‌تان آمد، حتما به پزشک یا متخصص حساسیت مراجعه کنید. در ادامه به ۳۰ درمان خانگی طبیعی و سریع برای خلاصی از شر کهیر در طول فصل تابستان اشاره می‌کنیم.

۱. چای سبز

آدم‌ها غالبا استفاده از آنتی ‌هیستامین‌های موجود را – چه به صورت خود درمانی و چه با تجویز پزشک – به عنوان موثرترین درمان برای کهیر و هر نوع مشکل حساسیتی دیگر می‌شناسند. چای سبز یک آنتی هیستامین طبیعی به شمار می‌رود. از این رو، اگر به دنبال درمان خانگی برای کهیر هستید، نباید چای سبز را نادیده بگیرید.

چای سبز منبع خوبی برای پلی‌فنول‌ها و فلاونوئیدها است. این ترکیبات در چای سبز به شکل موثر از آسیب‌های بافتی پیشگیری می‌کنند و دستگاه ایمنی‌تان را تقویت می‌نمایند. به علاوه، خواص ضد التهابی چای سبز، آن را به درمان خانگی مطلوب برای کهیر تبدیل کرده است.

اگر از کهیر رنج می‌برید، فقط کافی است روزی سه فنجان چای سبز بنوشید. برای شیرین کردن چای سبز می‌توانید مقداری عسل به آن اضافه کنید.

۲. پوشیدن دستکش به عنوان درمان خانگی برای کهیر

اگر دست‌تان دچار اورتیکاریا (همان کهیر) یا تاول شده است، باید دستکش به دست کنید. این کار شما را از خاراندن و آسیب زدن به تاول‌ها بر حذر می‌دارد.

خاراندن ممکن است باعث عفونت شود. برای جلوگیری از این مسئله، می‌توانید یک عدد گاز پانسمان را به شیر سرد آغشته کنید و روی ناحیه‌ی خارش‌دار بگذارید. این کمپرس سرد می‌تواند به سرعت احساس آرامش قابل توجهی به شما بدهد.

۳. اجتناب از محرک‌ها

کهیر می‌توانید سادگی مجددا برگردد. از این رو، اگر محرک‌ها و مواد حساسیت‌زای عامل کهیر را در خود شناسایی کرده‌اید، باید به طور کامل از این محرک‌ها اجتناب کنید تا در آینده از بروز مجدد کهیر پیشگیری نمایید. اگر خانه‌تان پر از حشره است، باید چاره‌ای برای‌اش بیندیشید و از شرکت‌های متخصص در این امر کمک بگیرید. مورچه‌ها نیز در ایجاد کهیر می‌توانند مقصر باشند.

۴. لوسیون کالامین

استفاده از لوسیون کالامین را نیز باید در فهرست درمان‌های خانگی کهیر قرار دهید، زیرا در انقباض مویرگ‌ها و انسداد ترشح هیستامین در جریان خون موثر است. به علاوه، لوسیون کالامین حاوی خواص خنک کنندگی و آرام‌بخشی است که می‌تواند خارش و ناراحتی پوست را تسکین دهد.

۵. سرکه سفید به عنوان درمان خانگی برای کهیر

خاصیت اسیدی سرکه سفید در کاهش تورم ناشی از کهیر موثر است. به علاوه، سرکه سفید می‌تواند به تسکین حس خارش کهیر کمک کند.

اگر می‌خواهید کهیر به طور موثر در بدن‌تان درمان شود، باید از دستورالعمل زیر پیروی کنید:

الف. یک قاشق چای خوری سرکه سفید را با یک قاشق غذاخوری آب ترکیب کنید.
ب. پنبه‌ای را به این محلول آغشته نمایید.
پ. پنبه را روی نواحی متاثر از کهیر بمالید.
ت. اجازه دهید سرکه سفید حدود دو ساعت روی پوست‌تان بماند.
ث. پوست‌تان را با آب ولرم بشویید.

این درمان خانگی را باید به مدت دو روز انجام دهید تا علائم کهیر به طور کامل از بدن‌تان ناپدید شوند.

۶. روغن ماهی

روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳  است. این اسیدهای چرب حاوی خواص ضد التهابی هستند؛ از این رو،‌ مصرف روغن ماهی می‌تواند به تسکین التهاب ناشی از کهیر کمک کند. هم‌چنین می‌توانید از کپسول‌های روغن ماهی نیز استفاده کنید. با وجود این، پیش از مصرف این کپسول‌ها، باید با پزشک مشورت کنید و برچسب و دستورالعمل مصرف‌شان را نیز به دقت مطالعه نمایید.

به علاوه، مصرف انواع ماهی‌های سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳  نیز فکر بسیار خوبی است. این قبیل ماهی‌ها شامل ماهی تن، قزل‌آلا، و سالمون می‌شوند. ماهی خال‌خالی نیز منبع خوبی برای اسیدهای چرب امگا-۳  به شمار می‌رود.

همچنین می‌توانید با فشردن کپسول‌های روغن ماهی، روغن را از آن‌ها خارج کنید و روی نواحی کهیر زده‌ی پوست بمالید. این کار را قبل از خواب انجام دهید؛ صبح فردا، پوست‌تان را با آب ولرم بشویید. اگر می‌خواهید به نتیجه‌ی رضایت‌بخشی برسید، باید این کار را هر شب تکرار کنید.

۷. مراقبه و یوگا

همه می‌دانیم برای کاهش استرس و فشار موجود بر ذهن و جسم‌مان باید به طور مرتب یوگا و مراقبه انجام دهیم. استرس و فشار محرک‌هایی هستند که وضعیت کهیر را وخیم‌تر می‌کنند. یوگا و استرس می‌توانند به ذهن‌تان آرامش و سلامتی ببخشند. در نتیجه، می‌توانند فرایند درمان را تسریع کنند. هم یوگا و هم مراقبه تمرینات متعددی را با تنفس عمیق ایجاد کرده‌اند که می‌توانند (تروما) آسیب‌های داخلی را تسکین دهند و شما را از شر استرس برهانند.

از این رو، هر گاه دچار موقعیت‌های استرس‌زا شدید، باید یوگا و مراقبه انجام دهید. یوگا و مراقبه هم‌چنین به عنوان درمان‌‌های خانگی برای کهیر شناخته می‌شوند؛ از این رو، مایل بودیم این درمان خانگی را در این مقاله به شما معرفی کنیم.

۸. مصرف پروبیوتیک‌ها به عنوان درمان خانگی دیگری برای کهیر

به منظور درمان کهیر و پیشگیری موثر از بازگشت آن، باید پروبیوتیک مصرف کنید؛ به ویژه آن‌هایی که به عنوان منبع عالی برای باکتری لاکتوباسیلوس شناخته می‌شوند. این باکتری‌ها برای تقویت دستگاه گوارش و روده‌ها موثر هستند. به علاوه، آن‌ها واکنش‌های حساسیتی را به مواد حساسیت‌زای محیطی کاهش می‌دهند.

توصیه می‌شود از پنیر کوتاژ و دلمه پنیر استفاده کنید که حاوی باکتری‌های زنده هستند. این خوراکی‌ها می‌توانند عملکرد باکتری‌های مفید را در روده‌های‌تان تقویت کنند.

۹. سرکه سیب، آب لیمو، و عسل

در این مقاله از فایده‌ی سرکه‌ سیب برای درمان کهیر در خانه گفته شده است. گاهی اوقات، برای خلاصی سریع‌تر از شر کهیر می‌توانید با ترکیب سرکه سیب، آب لیمو، و عسل یک خمیر تهیه کنید. در ادامه به دستورالعمل این درمان خانگی اشاره می‌کنیم:

الف. ابتدا، یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب بریزید.
ب. سپس، مقداری آب لیمو و هم‌چنین عسل نیز به آن اضافه کنید.
پ. پس از آن، تمام مواد را خوب با یکدیگر مخلوط کنید.
ت. در نهایت، این محلول را روزی سه مرتبه بنوشید تا وضعیت‌تان بهبود یابد.

۱۰. بلغور جو دو سر و جوش شیرین

رپورتاژ

بلغور جو دو سر تاثیر مثبتی بر کهیر می‌گذارد. این خوراکی با خواص ضد التهابی، ضد تحریک، و آرام‌بخشی‌اش می‌تواند خارش پوست‌تان را تسکین دهید و به درمان کهیر سرعت ببخشد. بنابراین اگر می‌خواهید خیلی سریع از شر کهیر خلاص شوید، باید ترکیب بلغور جو دو سر و جوش شیرین را امتحان کنید. در ادامه به دستورالعمل استفاده از این درمان خانگی اشاره می‌کنیم:

الف. ابتدا، دو فنجان بلغور جو دو سر خرد شده و یک فنجان جوش شیرین را آماده و با هم مخلوط کنید.
ب. سپس، ترکیب این دو ماده را در وان گرم حمام‌تان بریزید.
پ. اکنون آب وان را خوب به هم بزنید تا این دو ماده در آن حل شوند.
ت. سرانجام، وارد وان شوید و ۱۵ دقیقه در آن‌ استراحت کنید.
ث. روزی دو بار این کار را انجام دهید.
ج. این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا وضعیت‌تان بهبود یابد.

۱۱. بلغور جو دو سر و نشاسته‌ی ذرت

ترکیب بلغور جو دو سر و نشاسته‌ی ذرت نیز یکی دیگر از درمان‌‌های خانگی مفید برای کهیر به شمار می‌رود. برای درمان کهیر می‌توانید از دستورالعمل زیر پیروی کنید:

الف. ابتدا، دو فنجان بلغور جو دو سر، دو قاشق غذاخوری نشاسته‌ی ذرت و مقداری آب آماده کنید.
ب. سپس، این مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید تا به خمیر نرمی تبدیل شوند.
پ. بعد از آن، این خمیر را روی نواحی کهیر زده‌ی پوست‌تان بمالید.
ت. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید.
ث. در نهایت، پوست‌تان را با آب گرم بشویید.
ج. این درمان خانگی را روزی یک بار انجام دهید تا وضعیت‌تان بهتر شود.

۱۲. زنجبیل، شکر، و سرکه

در فهرست درمان‌های خانگی مفید و طبیعی برای کهیر، باید از ترکیب زنجبیل، شکر، و سرکه نیز یاد کنیم. برای بهره‌مندی از این درمان خانگی باید طبق دستورالعمل زیر عمل کنید:

الف. ابتدا، یک چهارم فنجان شکر قهوه‌ای، یک قاشق غذاخوری زنجبیل تازه، و یک چهارم فنجان سرکه آماده کنید.
ب. سپس، تمام مواد را به مدت چندین دقیقه بجوشانید.
پ. بعد از آن، این مواد را با آب گرم مخلوط کنید.
ت. این محلول را چندین بار در روز روی نواحی کهیر زده‌ی پوست‌تان بمالید.
ث. این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا پوست‌تان به طور کامل بهبود یابد.

۱۳. پوست درخت توسکای قرمز

بسیاری از آدم‌ها با خواص پوست درخت توسکای قرمز آشنا نیستند. ولی در حقیقت، استفاده از پوست این درخت یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای کهیر است. برای استفاده از پوست درخت توسکای قرمز برای رفع کهیر، دو روش وجود دارد:

اولین روش:

الف. ابتدا، مقداری پوست تمیز درخت توسکای قرمز تهیه کنید.
ب. سپس، آن را در آب بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه به آن حرارت دهید.
پ. پس از آن، اجازه دهید کمی خنک شود.
ت. در نهایت، این دمنوش را حسب نیاز چندین بار در طول روز بنوشید تا وضعیت پوست‌تان بهبود یابد.

روش دوم:

الف. ابتدا، مقداری پوست تمیز درخت توسکای قرمز تهیه کنید.
ب. آن را خرد کنید.
پ. سپس، آن را روی پوست‌تان بمالید.
ت. بعد از حدود ۱۰ دقیقه، پوست‌تان را با آب گرم بشویید.
ث. این کار را روزی یک بار انجام دهید تا مشکل‌تان بر طرف شود.

۱۴. دمنوش ریشه‌ی شیرین بیان

ریشه‌ی شیرین بیان نیز درمان خانگی موثری برای کهیر تلقی می‌شود که می‌توانید برای رفع مشکل‌تان از آن بهره بگیرید. شیرین بیان می‌تواند التهاب ناشی از کهیر را کاهش دهد، زیرا دارای خواص ضد التهابی است. بنابراین،‌ برای استفاده از این درمان خانگی، باید از دستورالعمل زیر پیروی کنید:

الف. ابتدا، مقداری ریشه‌ی شیرین بیان تهیه کنید.
ب. سپس، آن را به مدت ۱۵ دقیقه در آب حرارت دهید.
پ. مقداری عسل به آن اضافه کنید.
ت. در نهایت، این دمنوش را چندین بار در روز بر حسب نیاز بنوشید.
ث. این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا وضعیت‌تان بهتر شود.

به این نکته توجه کنید، اگر در حال مصرف داروهای دیابت هستید، نباید از این درمان خانگی استفاده کنید.

۱۵. روغن زیتون و روغن هسته‌ی انگور

وقتی آدم‌ها به کهیر دچار می‌شوند، پوست‌شان خشک‌تر می‌شود. بنابراین، بهترین درمان خانگی برای این وضعیت، روغن زیتون است. به علاوه، خواص ضد التهابی و آنتی هیستامینی موجود در روغن هسته‌ی انگور می‌تواند حساسیت‌های شایع را که باعث ایجاد اختلالات پوستی نظیر کهیر می‌شوند، از همان ابتدا درمان کند. بنا به همه‌ی دلایل فوق، اگر مایل هستید از این درمان خانگی استفاده کنید، باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

الف. ابتدا، ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون را در یک کاسه‌ی شیشه‌ای بریزید.
ب. سپس، ۳ تا ۴ قطره روغن هسته‌ی انگور به آن اضافه کنید.
پ. اکنون روغن‌ها را خوب به هم بزنید.
ت. تکه پنبه‌ای را به این روغن‌ها آغشته کنید.
ث. سپس، روغن اضافه را از پنبه بچلانید.
ج. آن را روی ناحیه‌ی کهیر زده‌ی پوست بمالید.
چ. ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید.
ح. در آخر، پوست‌تان را با آب گرم بشویید.
خ. این درمان خانگی را روزی ۲ بار انجام دهید تا مشکل پوست‌تان بر طرف شود.

۱۶. نشاسته‌ی ذرت به عنوان درمان خانگی برای کهیر

اگر به دنبال راه درمان کهیر می‌گردید، بهتر است بدانید برخی مطالعات نشان داده‌اند نشاسته‌ی ذرت می‌تواند کهیر را درمان کند. این ماده می‌تواند خارش و التهاب ناشی از کهیر را کاهش دهد. به منظور استفاده از این درمان خانگی، باید از دستورالعمل زیر پیروی کنید:

الف. ابتدا، یک قاشق چای خوری نشاسته‌ی ذرت را در یک بشقاب بریزید.
ب. پد مخصوص کرم پودر را خوب تمیز کنید و به نشاسته‌ی ذرت آغشته نمایید.
پ. سپس آن را روی نواحی کهیر زده‌ی پوست‌تان بمالید.
ت. دو دقیقه صبر کنید.
ث. سپس، باز هم با پد کرم پودر مقدار دیگری نشاسته‌ی ذرت به پوست‌تان بزنید.
ج. هر وقت روی پوست‌تان احساس خارش کردید، این کار را انجام دهید.

۱۷. دمنوش (چای) بابونه

دمنوش بابونه نیز یکی دیگر از بهترین راه‌حل‌ها برای درمان کهیر است. اگر به دلیل استرس دچار کهیر شده‌اید، باید یک فنجان چای بابونه را امتحان کنید. چای بابونه دارای اثر آرام‌بخش است و به ذهن‌تان آرامش می‌دهد. برای تهیه‌ی دمنوش بابونه، باید مراحل زیر را انجام دهید:

الف. ابتدا مقداری آب را بجوشانید.
ب. سپس، برگ‌های بابونه را در آب جوش بریزید تا بعد از چند دقیقه در آن دم بکشد.
پ. دمنوش‌تان را صاف کنید.
ت. در صورت تمایل، می‌توانید مقداری شکر یا عسل به آن اضافه کنید.
ث. در نهایت، این دمنوش را بر حسب نیاز بنوشید تا وضعیت پوست‌تان بهبود یابد.

۱۸. کرم ویتامین C

ویتامین C می‌تواند تاثیر هیستامین را کاهش دهد و ناراحتی‌های ناشی از کهیر را ساکت کند. بنابراین، برای خلاصی از شر کهیر، باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

الف. ابتدا، به مقدار کافی کرم ویتامین C بردارید.
ب. آن را روی ناحیه‌ی کهیر زده‌ی پوست بمالید.
پ. اجازه دهید کرم به پوست‌تان نفوذ کند تا به سرعت نتیجه بگیرید.

به خاطر داشته باشید، برای رسیدن به بهترین نتیجه، باید کرمی تهیه کنید که حاوی ترکیبی از ویتامین C و روی باشد.

مطالب مرتبط: درمان خارش گلو: ۳ روش و ۱۷ درمان برای رفع خارش گلو

۱۹. فندق افسونگر

فندق افسونگر به خاطر خواص قبض‌اش شهرت دارد. فندق افسونگر می‌تواند هیستامینی را که باعث تشدید این وضعیت می‌شود، کاهش دهد. بنابراین، به منظور استفاده از این درمان خانگی، باید کارهای زیر را انجام دهید:

الف. ابتدا،‌ به مقدار کافی لوسیون یا کرم حاوی فندق افسونگر بردارید.
ب. سپس، آن را روی نواحی کهیر زده‌ی پوست بمالید.
پ. اکنون، چند دقیقه صبر کنید.
ت. سرانجام، پوست‌تان را با آب گرم بشویید.
ث. از این درمان خانگی بر حسب نیاز استفاده کنید.

۲۰. نکات آخر

برای خلاصی از شر کهیر، نه تنها باید درمان‌های خانگی بالا را انجام دهید، بلکه باید نکات زیر را نیز به خاطر بسپارید:

الف. تا آن‌جا که می‌توانید از استرس دور بمانید.
ب. لباس‌های نخی با بافت نرم و گشاد بپوشید.
پ. خوراکی‌های سرشار از ویتامین C بیش‌تر بخورید؛ خوراکی‌هایی از قبیل گیلاس، توت فرنگی، کیوی، و غیره.
ت. در دوران ابتلا به کهیر از حمام داغ خودداری کنید.
ث. تا آن‌جا که می‌توانید از نور آفتاب دوری کنید.
ج. به طور مرتب ورزش کنید یا تمرینات یوگا انجام دهید.
چ. از سویا، آجیل، شیر، تخم مرغ، و محصولات لبنی که می‌توانند باعث ایجاد واکنش‌های حساسیتی شوند، دوری کنید.

چنان‌چه مایل هستید اطلاعات بیش‌تری در مورد انواع درمان‌های خانگی برای بیماری‌ها و مشکلات سلامتی به دست آورید، به بخش درمان‌های خانگی سایت بازده مراجعه نمایید.

امیدوار هستیم مطالعه‌ی مقاله‌ی ۳۰ درمان خانگی طبیعی و موثر برای کهیر، توانسته‌ باشد کمک‌تان کند تا بهترین و مناسب‌ترین درمان‌های خانگی را برای خلاصی آسان و سریع از شر کهیر به دست آورید. با وجود این، باید خاطرنشان کنیم این مقاله صرفا جهت انتقال اطلاعات به خوانندگان تهیه شده است؛ از این رو، پیش از استفاده از این درمان‌های خانگی برای رفع کهیر از صورت و بدن‌تان، با پزشک مشورت کنید.

۱۶ فایده ترکیب سرکه سیب و عسل برای سلامتی

منبع allremedies
نوشته‌های مرتبط