درمان خلط گلو زرد: 14 مهمترین علل و درمان خلط زرد رنگ

سرفه به طور معمول برای همه رخ می‌‌دهد و اکثر مردم بابت آن نگرانی به دل‌شان راه نمی‌دهند. معمولا در میان آدم‌هایی که سالم هستند، خلط شفاف است و در صورتی که به مقدار کم تولید شود طبیعی در نظر گرفته می‌شود. اما، این احتمال وجود دارد که گاهی مخاط به رنگ خاکستری، سبز، قهوه‌ای، صورتی یا رنگ دیگری باشد. عدم شفافیت خلط و رنگی بودن آن به این معناست که عفونت یا مشکل دیگری وجود دارد. در این مقاله ما در مورد خروج خلط گلو زرد همراه با سرفه صحبت خواهیم کرد. آیا تا به حال خلط گلو زرد سرفه کرده‌اید؟ آیا این اتفاق سبب نگرانی شما شده‌است؟ در این نوشتار به شما درباره ۱۴ مهمترین علل بروز و درمان خلط گلو زرد رنگ توضیح خواهیم داد.

درمان خلط گلو زرد

اگر متوجه شده‌اید که هنگام سرفه خلط خارج شده از گلوی‌تان به رنگ زرد است، ممکن است دچار عفونت باکتریایی شده باشید.

در اغلب موارد، موکوس یا خلط زرد روشن نشان می‌دهد که بدن‌تان در حال مبارزه با عفونت است.

در این صورت، احتمالا حجم بیش‌تری از مخاط همراه با سرف از گلوی‌تان خارج خواهد شد.

با این حال، عوامل متعددی وجود دارند که ممکن است سبب زرد شدن مخاط شوند. در مورد این عوامل در ادامه بیش‌تر خواهید آموخت. همچنین در مورد داروهایی که می‌توانند به شما کمک کنند که این اختلال را حل کنید نیز صحبت خواهیم کرد.

اگر متوجه شده‌اید که مخاط زرد رنگی از طریق سرفه از گلوی‌تان خارج می‌شود، این مقاله برای‌تان بسیار مفید خواهد بود و به شما کمک خواهد کرد که به درستی با این مشکل برخورد کنید.

علل بروز خلط گلو زرد

۱. عفونت باکتریایی یا ویروسی

در صورتی که هنگام سرفه کردن خلط زرد رنگ سفت از گلوی‌تان خارج می‌شود، ممکن است به عفونت ویروسی یا باکتریایی دچار شده باشید. در واقع، موکوس یا خلط گلو زرد نشان می‌دهد که بدن در حال مبارزه با عفونت است. این عفونت باعث می‌شود که خلط ضخیم شده و در گلوی‌تان جمع شود.

گاهی عفونت باکتریایی می‌تواند سبب شود که خلط سبز یا حتی قهوه‌ای شود.

۲. سرماخوردگی یا آنفولانزا

یکی از شایع‌ترین علل سرفه کردن مخاط زرد، سرماخوردگی یا آنفولانزا است. در صورتی که سرما خورده‌اید، احتمالا با سرفه کردن موکوس یا خلط شفافی از گلوی‌تان خراج خواهد شد، اما گاهی اوقات ممکن است زرد روشن باشد. اگر تب نداشتید و علائم دیگری هم تجربه نکردید، جایی برای نگرانی وجود ندارد.

۳. برونشیت

خروج خلط گلوی زرد در حین سرفه کردن نیز یکی از علائم برونشیت است. چنان‌چه احتمالا می‌دانید برونشیت اختلالی است که ممکن است توسط عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی ایجاد شود. اما، برونشیت علائم دیگری هم دارد از جمله تب یا گلودرد.

۴. آسم

اگر سرفه‌ی شما مدت زمان زیادی طول بکشد احتمالا به این معنی است که به آسم مبتلا شده‌اید. شایع‌ترین علائم آسم عبارتند از مشکلات تنفسی، تنگی قفسه‌ی سینه و خس خس کردن سینه. اگر آسم دارید، به احتمال بسیار زیاد در حین سرفه کردن خلطی از گلوی‌تان خارج می‌شود که زرد رنگ است. آسم ممکن است التهاب تنفسی ایجاد کند و می‌تواند مقدار زیادی خلط گلو زرد تولید کند.

۵. ذات‌الریه یا پنومونی

یکی از علل احتمالی زرد بودن خلط گلو، پنومونی است. این بیماری در واقع نوعی التهاب در ریه‌ها است. اگر به پنومونی مبتلا شده باشید، کیسه‌های هوا پر از مایع می‌شوند، به این ترتیب احتمالا در هنگام سرفه کردن مخاط زرد رنگی را خواهید دید. پنومونی علائم دیگری هم دارد از جمله تب، لرز و مشکلات تنفسی.

۶. عفونت سینوس

اگر خلط گلوی زرد دارید، ممکن است به عفونت سینوسی یا سینوزیت مبتلا شده باشید. سینوس معمولا با هوا پر می‌شود، اما گاهی اوقات ممکن است با مایع یا خلط مسدود شده باشد که در این صورت یک محیط عالی برای رشد باکتری‌ها ایجاد خواهد شد. بنابراین ممکن است عفونت باکتریایی در آن رخ بدهد. عفونت سینوسی علائم دیگری هم دارد از جمله درد صورت، گلودرد، سرفه‌ی مداوم، سردرد، گرفتگی بینی و غیره.

۷. آلرژی

بسیاری از مردم به گرده و برخی حیوانات حساس هستند. این افراد اگر واکنش آلرژیک به چیزی نشان دهند، ممکن است شروع به سرفه کنند. این سرفه معمولا خلط زرد دارد. برخی دیگر از علائم آلرژی عبارتند از خارش چشم و گلو، و همچنین عطسه‌ی مکرر.

اگر مخاط زرد تنها علامت آلرژی باشد، احتمالا بیش از دو هفته طول خواهد کشید و هر سال در همین زمان سر و کله‌اش پیدا خواهد شد. علائم آلرژی به محض این‌که ماده‌ی آلرژی‌زا از هوا حذف شود و همین‌طور در صورتی که درمان مناسب را دریافت کنید، از بین خواهد رفت.

۸. سرطان ریه

در صورتی که علت خروج خلط گلو زرد، سرطان ريه باشد، واقعا دچار یک اختلال بسیار جدی شده‌اید. اگر متوجه خلط گلو زرد شدید و اگر بیش از یک یا دو  هفته درد در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه داشتید، باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین علائم سرطان ریه ممکن است یک مخاط صورتی باشد یا مخاطی که حاوی خون است. در چنین شرایطی مراجعه به پزشک ضروری خواهد بود، در ادامه‌ی مطلب بیش‌تر در اینباره خواهید خواند.

این‌ها برخی از شایع‌ترین علل ایجاد خلط گلوی زرد هستند. اما، باید این را نیز بدانید که گاهی اوقات سیگار کشیدن نیز می‌تواند روی این اختلال تأثیر بگذارد. مطالعات انجام شده، نشان داده‌اند که سیگار کشیدن می‌تواند موجب تولید مخاطی اضافی در گلو شود. همچنین برخی غذاها نیز وجود دارند که ممکن است باعث ایجاد خلط شوند از جمله محصولات لبنی یا غذاهای چرب، بنابراین توصیه می‌شود که از مصرف آن‌ها پرهیز کنید.

حالا که می‌دانید علت بروز این اختلال چیست، به شما خواهیم گفت که چه‌طور با آن مقابله کنید. به خواندن این مقاله ادامه دهید، زیرا ممکن است برای شما بسیار مفید باشد.

درمان خلط گلو زرد

اگر در هنگام سرفه کردن خلط زرد از گلوی‌تان خارج شود، به درمان مناسب نیاز خواهید داشت. بسیار مهم است که قبل از درمان علت اصلی زرد بودن خلط را پیدا کنیم تا به درستی درمان شود. در این مقاله به شما نکاتی را ارائه می‌دهیم و برخی از راهکارهای طبیعی را در اختیارتان می‌گذاریم که ممکن است به شما کمک کنند. قبل از این‌که به دنبال دریافت کمک پزشکی باشید، می‌توانید این داروهای خانگی را امتحان کنید.

رپورتاژ

۱. لیمو و عسل

مخلوط لیمو و عسل برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات استفاده می‌شود. این ترکیب دارای مزایای زیادی برای سلامتی است و باید آن را امتحان کنید.

چنان‌چه احتمالا همه‌ی ما می‌دانیم، آبلیمو بسیار اسیدی است، بنابراین می‌تواند مخاط را برای مدت کوتاهی تجزیه کند. شما باید دو قاشق چایخوری آبلیمو و یک فنجان آب گرم را با هم مخلوط کنید. به این ترتیب چای لیمو خواهید داشت. وقتی چای لیمو آماده شد، فقط باید یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید. این محلول گلو را تسکین می‌دهد و به شما کمک می‌کند از شر خلط گلو زرد  خلاص شوید. توصیه می‌شود که هر روز صبح یا عصر این درمان را انجام دهید تا زمانی که علائم ناپدید شوند.

۲. انواع چای گیاهی

در صورتی که خلط گلوی زرد داشته باشید، چای‌ها و دمنوش‌های گیاهی می‌توانند یک درمان بسیار موثر باشند. چای گیاهی دستگاه تنفسی را تسکین می‌دهد و خلط را تجزیه می‌کند. ما توصیه می‌کنیم که به منظور حل این مشکل دمنوش گیاه ختمی، آویشن یا گندنای کوهی را امتحان کنید. برای تهیه‌کردن هر یک از این دمنوش‌ها خیلی ساده مقداری از گیاه را به آب جوش اضافه کنید و کمی صبر کنید تا دم بکشد. به این ترتیب چای مورد نیازتان را خواهید داشت. چای زنجبیل تازه هم می‌تواند بسیار مفید باشد، به ویژه اگر به یک عفونت ویروسی در دستگاه تنفسی مبتلا شده باشید.

نه تنها چای‌ها و دمنوش‌های گیاهی برای سرفه مفید هستند، بلکه مایعات گرم مانند سوپ مرغ نیز می‌توانند تا حد زیادی به تسکین مشکل کمک کنند.

۳. محلول آب نمک

اگر در حین سرفه کردن خلطی از گلوی‌تان خارج می‌شود که زرد کمرنگ یا پررنگ است، توصیه می‌کنیم با محلول آب و نمک غرغره کنید. خیلی ساده نصف قاشق چایخوری نمک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. محلول را داخل دهان‌تان بگذارید و به مدت چند دقیقه غرغره کنید. توصیه می‌شود که چند بار در روز این روش درمانی را انجام بدهید. این کار گلو را تسکین خواهد داد و در عین حال به پاک کردن خلط زرد رنگ کمک خواهد کرد.

۴. بخور

در صورتی که خلط گلوی زرد ناشی از برونشیت است، توصیه می‌کنیم که به بخار آب داغی را که با چند قطره روغن اکالیپتوس ترکیب شده، استنشاق کنید.

۵. نوشیدن مقدار فراوانی آب

اگر علت خروج خلط زرد رنگ وجود عفونت سینوسی است، پس توصیه می‌شود که در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید. آب به خروج مخاط اضافی کمک خواهد کرد. همچنین می‌توانید دستگاه شستشوی مجرای بینی را امتحان کنید.

۶. اکسپکتورانت‌ها (داروهای خلط‌آور و ضدسرفه)

آیا با سرفه مشکل دارید، باید اکسپکتورانت که در همه‌ی داروخانه‌ها موجود است، مصرف کنید. شما می‌توانید این داروها را بدون نسخه نیز خریداری کنید. اکسپکتورانت خلط را تجزیه و شل می‌کند و آن را از بدن بیرون می‌فرستد.

این‌ها برخی از بهترین روش‌ها و درمان‌های طبیعی هستند که ممکن است به تسکین سرفه و از بین بردن خلط گلو زرد کمک کنند. همچنین، مهم است که در طول درمان، از برخی چیزها پرهیز کنید.

در درجه‌ی اول، پرهیز از سیگار کشیدن و همچنین عدم استنشاق هر گونه محصولات شیمیایی اهمیت بسیار زیادی دارد. ثابت شده که این مواد می‌توانند موکوس یا خلط اضافی در بدن‌تان تولید کنند. همچنین، توصیه می‌شود که از محصولات لبنی و غذاهای چرب که در روغن زیاد سرخ شده‌اند، دوری کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

چنان‌چه دیدید، گاهی اوقات روش‌های خانگی و متدهای ساده ممکن است کمک‌کننده باشند و مخاط اضافی را از بدن‌تان حذف کنند. اما، اگر این روش‌های کمکی به شما نکردند، لازم است به دنبال متدهای درمانی و پزشکی باشیم. اگر در این فکر هستید که چه زمانی برای مراجعه به پزشک، مناسب است، ما به شما می‌گوییم.

اگر خلط گلو زرد تنها نشانه‌ای که تجربه می‌کنید، نیست، باید کم کم به فکر باشید. در صورتی که در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه درد دارید یا اگر در روند تنفس‌تان دچار مشکل هستید، باید به پزشک مراجعه کنید. دشواری در تنفس و خس خس سینه علائمی هستند که به شما هشدار می‌دهند، اوضاع سلامتی‌تان را تحت بررسی قرار دهید.

خلط زرد همیشه نشانه‌ای از وجود یک اختلال جدی نیست. اما اگر متوجه شدید در خلطی که در اثر سرفه خارج می‌شود، خون وجود دارد، باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

تب و تعریق شبانه نیز علائم هشداردهنده‌ای هستند و نباید آن‌ها را نادیده بگیرید.

در صورتی که اشتهای‌تان را از دست داده‌اید و متوجه شدید که وزن‌تان را کم کم از دست می‌دهید، باید به دنبال بررسی‌های پزشکی باشید.

همچنین اگر خلط خارج شده در اثر سرفه سبز و زرد است، و در صورتی که تب بیش از 38.3 و سایر علائم را که قبلا ذکر شد، دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید. همه‌ی این علائم ممکن است از وجود یک بیماری جدی خبر بدهند که باید تشخیص داده شده و درمان شود.

خلاصه

چنان‌چه در این مقاله دیدید، مخاط زرد معمولا نشانه‌ای از عفونت ویروسی، باکتریایی یا سینوسی است، اما ممکن است نشانه‌ای از برونشیت، آسم، آلرژی یا برخی دیگر از اختلالات تنفسی هم باشد. در برخی از موارد جدی‌تر، خلط گلو زرد می‌تواند نشانه‌ی سرطان ریه هم باشد.

درمان‌های خانگی زیادی وجود دارند که می‌توانند در درمان این بیماری به شما کمک کنند از جمله مخلوط لیمو و عسل، چای‌ها و دمنوش‌های گیاهی و دیگر مایعات گرم و همین‌طور آب نمک. همچنین توصیه می‌شود در طول درمان مقدار زیادی آب بنوشید و از داروهای اکسپکتورانت که می‌توانند مخاط را تجزیه کرده و آن را از بدن خارج کنند، استفاده کنید.

تمام این روش‌های درمانی علائم را تسکین می‌دهند و میزان مخاطی را که هنگام سرفه کردن بیرون می‌آید، کاهش می‌دهند. همچنین پرهیز از سیگار، خوردن غذاهای چرب و محصولات لبنی و غیره برای درمان این مشکل اهمیت زیادی دارد. همان‌طور که قبلا گفتیم، این غذاها به افزایش تولید مخاط در بدن کمک می‌کنند.

اگر این داروها به شما کمکی نکردند، باید به دنبال درمان‌های پزشکی باشید.

همچنین، اگر متوجه شدید که علائم دیگری نیز در کنار خلط گلو زرد دارید، به این معنی است که احتمالا دچار مشکل جدی‌تری هستید. به عنوان مثال، اگر تعریق شبانه دارید و تب هم می‌کنید، باید به پزشک مراجعه کنید.

همچنین خروج خلط زرد تیره یا خلطی که همراه با خون است، علائم هشداردهنده‌ای هستند مبنی بر این‌که یک مشکل جدی در بدن‌تان وجود دارد. برای جلوگیری از هرگونه عوارض جانبی، لازم است در اسرع وقت به پزشک‌تان مراجعه کنید.

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید و همچنین امیدواریم که برای‌تان مفید بوده باشد. در صورتی که شما هم خلط گلو زرد دارید، بعد از خواندن این نوشتار می‌توانید با وضوح بیش‌تری ببینید که چه اتفاقی در بدن‌تان در حال رخ دادن است. چنان‌چه دیدید، در بیش‌تر موارد دلیل وجود خلط زرد، جدی نیست و ممکن است به آسانی از بین برود. ما مطمئن هستیم که این اختلال را به درستی درمان خواهید کرد و این‌که از این به بعد بیش‌تر مراقب سلامت کلی‌تان خواهید بود.

نوشته‌های مرتبط