درمان سرفه خشک: ۳۶ درمان خانگی سرفه خشک که واقعا معجزه هستند

سرفه مداوم عذاب آور است و می‌تواند کاملا باعث آشفتگی شود. اساسا دو نوع سرفه وجود دارد. نوع اول سرفه خلط دار است که سعی می‌کنید خلط یا عفونت درون سینه‌تان را با سرفه بیرون بریزید که در واقع نوع خوب آن است و می‌توان با خوردن شربت خلط آور به این فرآیند کمک کرد. در طرف دیگر، سرفه خشک وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر آن را فرو بنشانید چون می‌تواند کاملا مزمن و ماندگار باشد. سرفه خشک اغلب به خاطر آلرژی، سرماخوردگی، یا حتی بودن در محیط غبار آلود به وجود می‌آید. در این نوشتار ۳۶ درمان خانگی سرفه خشک را بیان میکنیم که واقعا برای درمان سرفه خشک شما معجزه میکند.

هرچند داروهای مختلفی وجود دارند که می‌تواند سرفه‌ی شما را درمان کند، اما مجبور نیستید همیشه به دارو تکیه کنید. در حقیقت، در اینجا ۳۶ درمان خانگی سرفه خشک که می‌توانید برای رهایی از سرفه خشک آنها را به کار ببندید به شما معرفی می‌شود.

در ادامه ۳۶ درمان خانگی سرفه خشک آمده است

۱. عسل

عسل به عنوان یکی از بهترین درمان‌های سرفه خشک شناخته می‌شود چون غلظت و ویسکوزیته‌ی آن می‌تواند لایه‌ی تحریک شده‌ی دستگاه تنفسی شما را بپوشاند. این درمان طبیعی همچنین به خاطر داشتن خواص ضد باکتریایی به مقابله با هر باکتری که ممکن است باعث سرفه‌ی شما شده باشد کمک می‌کند. شما می‌توانید یک قاشق چایخوری عسل خام را سه بار در روز برای تسکین خارش گلوی‌تان مصرف کنید.

۲. لیمو

اگر به دنبال راه‌حل سریعی برای درمان سرفه خشک هستید، چرا از کمی لیمو استفاده نکنید؟ کمی نمک و فلفل سیاه را روی یک برش از لیمو بپاشید و بعد آن را خیلی سریع بمکید. هرچند این درمان برای کسانی که قلب ضعیفی دارند مناسب نیست اما از اینکه چقدر سریع سرفه خشک شما را درمان می‌کند تعجب زده خواهید شد.

۳. دمنوش شیرین بیان

ریشه‌ی شیرین بیان خلط آور و تسکین دهنده است، که همزمان مجاری تنفسی‌تان را آرام می‌کند و مخاط شما را نرم و رقیق می‌کند و از حجم آن می‌کاهد. آب را بجوشانید و ریشه‌ی شیرین بیان (۲ قاشق غذاخوری) را داخل لیوان بریزید. لیوان را از آب جوش پر کنید(۲۳۰ گرم) و بگذارید ریشه‌ی شیرین بیان به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خیس بخورد. دو بار در روز یک فنجان کامل از این نوشیدنی بخورید.

۴. غرغره آب نمک

خیلی‌ها وقتی گلو درد دارند از غرغره‌ی آب نمک استفاده می‌کنند ولی همین علاج می‌تواند برای درمان سرفه خشک هم به کار بسته شود. وقتی که نمک بیشتری روی مخاط گلو باشد، آب شروع به جاری شدن می‌کند تا اینکه همه چیز را متعادل کند. وقتی که آب پایین می‌رود، ورم گلو و دستگاه تنفسی‌تان نیز فروکش خواهد کرد که در نتیجه موجب تسکین خواهد شد.

۵. شربت نعناع زنجبیل

این درمان سرفه قطعا نتایجی را به بار خواهد آورد که به دنبالش هستید بدون آن که برای افزودن زنجبیل به سیستم‌تان با مشکل مواجه شوید. زنجبیل به عنوان یک خلط آور شناخته می‌شود که می‌تواند به بیرون راندن خلط از ریه‌های‌تان کمک کند. و فراتر از آن، زنجبیل می‌تواند به تسکین خارشی که اغلب از انتهای گلو شروع می‌شود کمک کند تا اینکه شما نگران دچار شدن به سرفه‌های خشک و پی در پی نباشید.

برای تهیه‌ی این شربت، لازم است که ۱ قاشق غذاخوری نعناع خشک شده، سه قاشق غذاخوری زنجبیل خرد شده، یک فنجان عسل، و چهار فنجان آب را با هم مخلوط کنید. باید زنجبیل و نعناع را به آبی که قبلا آماده کرده‌اید و قبل از آن که جوش بیاید اضافه کنید. بعد بگذارید آن مخلوط به جوش بیاید سپس وقتی کم شد آن را صاف کنید. عسل را اضافه کنید و هم بزنید. بسته به میزان نیازتان باید یک قاشق غذاخوری از این شربت را هر سه ساعت یک بار در روز مصرف کنید.

۶. دمنوش زنجبیل و ریحان

ریحان یک مسکن طبیعی درد است و زنجبیل به تسکین گلو کمک می‌کند و با میکروب‌هایی که باعث سرفه‌ی خشک می‌شوند، مبارزه می‌کند.

روش استفاده از زنجبیل و ریحان جهت درمان سرفه خشک

– ۲ قاشق چایخوری ریشه‌ی زنجبیل خرد شده و ۴ برگ تازه ریحان را در یک لیوان بریزید.
– یک فنجان آب جوش روی زنجبیل و ریحان داخل لیوان بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.
– ترکیب را صاف کنید و بنوشید.

۷. بخار، بخار، بخار!

باورتان نمی‌شود وقتی صحبت از چیزی برای درمان سرفه، سرماخوردگی یا گرفتگی می‌شود آدم‌ها چقدر اهمیت بخار را دست کم می‌گیرند. بخار نه تنها کاملا خلط و مخاط را، تقریبا بلافاصله، شل و نرم می‌کند بلکه می‌توان روغن‌های معطر فراوانی نیز به آن اضافه کرد که مزایای درمانی شگفت‌انگیزی به همراه خواهد داشت. برای ساخت چنین مخلوط بخصوصی من روغن درخت چای(۳قطره) و روغن اوکالیپتوس(۱ تا ۲ قطره) را با هم ترکیب کرده‌ام، که می‌تواند به تسکین دادن و باز کردن مجاری تنفسی‌تان کمک کند و همچنین با باکتری‌‌ها یا ویروس‌ها مبارزه کند.

آب را بجوشانید و آن را در یک کاسه‌ی عایق حرارت با اندازه‌ی متوسط بریزید و بگذارید ۳۰ تا ۶۰ ثانیه سرد شود، بعد روغن‌های معطر را به آن اضافه کنید. یک حوله روی سرتان بیندازید و روی کاسه خم شوید و نفس‌های عمیق بکشید. این عمل را ۲ تا ۳ بار در روز و هر بار به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه انجام دهید.

۸. چای آویشن

قرن‌ها از آویشن استفاده می‌شده است. حتی در خلال شیوع یکی از ویرانگرترین بیماری‌های همه‌گیر که در تاریخ بشر رخ داد نیز از آن استفاده شد. مرگ سیاه، طاعونی بود که از ۱۳۴۶-۱۳۵۳ میلادی در اروپا شایع شد. مردم برای مبارزه با این بیماری و دور نگه داشتن آن از خود دسته‌دسته گیاه آویشن می‌سوزاندند. آویشن عضلات نای و نایژه را آرام و مجاری تنفسی را باز می‌کند. نتیجه‌ی آن سرفه‌ی کمتر و راحتی بیشتر است.

به آرامی آویشن را درون یک هاون بکوبید و بعد آن را داخل یک لیوان بریزید. ۲۳۰ گرم آب جوش روی آن بریزید و بگذارید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خیس بخورد. برای داشتن طعم بهتر کمی لیمو یا عسل به آن اضافه کنید و آن را به طور کامل سر بکشید. در صورت نیاز این کار را ۲-۳ بار در روز تکرار کنید. نوشیدن چای آویشن قبل از خواب بسیار دلپذیر و لذت بخش است.

۹. فلفل و عسل

فلفل سیاه پرفروش‌ترین ادویه‌ی جهان است، اما بیشترین استفاده‌ی آن به دنیای آشپزی محدود می‌شود. آنچه مردم از آن اطلاع ندارند این است که از فلفل سیاه می‌توان به عنوان یک درمان عالی برای سرفه‌هایی که با خلط زیاد یا احتناق سینه همراه هستند استفاده کرد.

عسل خواص ضد باکتریایی به آن می‌افزاید و از تحریک کنندگی بیش از اندازه‌ی آن می‌کاهد. داخل یک لیوان یک قاشق چایخوری پودر فلفل و یک قاشق غذاخوری عسل بریزید و آن را از آب جوش(۲۳۰ گرم) پر کنید. این مخلوط را هم بزنید تا ذرات فلفل پخش و در عسل ذوب شوند. بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه خیس بخورد، بعد یک بار دیگر آن را هم بزنید، و به طور کامل آن را سر بکشید. در صورت نیاز، برای نرم کردن مخاط این عمل را ۱ تا ۲ بار در روز تکرار کنید.

۱۰. چای سبز و عسل

چای سبز گلو را آرام می‌کند در حالی که عسل باکتری‌هایی را که باعث سرفه‌ی خشک می‌شوند، از بین می‌برد. چای را با استفاده از یک چای سبز کیسه‌ای خریداری شده از فروشگاه آماده کنید و کمی عسل برای طعم دادن به آن اضافه کنید، یا می‌توانید دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

روش آماده کردن چای سبز و عسل برای درمان سرفه خشک

– یک لیوان آب را بجوشانید و ۱ قاشق غذاخوری برگ چای سبز را به آن اضافه کنید.
– شعله را پایین بکشید و اجازه بدهید ترکیب ۵ دقیقه‌ی دیگر هم روی حرارت پایین به آرامی بجوشد.
– شعله را خاموش کنید و اجازه بدهید ۱۰ دقیقه دم بکشد.
– ترکیب را صاف کنید، مقداری عسل خام و ارگانیک را برای افزودن طعم و مزه به چای اضافه کنید و به طور منظم آن را بنوشید.

۱۱. زردچوبه

زردچوبه یک ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی است، بنابراین میکروب‌هایی را که باعث سرفه‌ی خشک می‌شوند، از بین می‌برد.

روش ۱

– ۱ قاشق غذا خوری پودر زردچوبه را با ۱ قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید تا یک خمیر آماده شود.
– خمیر حاصل را ۴ بار در روز مصرف کنید.
– این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا از سرفه خشک رهایی بیابید.

روش۲

– ۴ لیوان آب را بجوشانید و ۱ قاشق غذاخوری پودر زردچوبه به آن اضافه کنید.
– خوب هم بزنید و اجازه بدهید به مدت چند دقیقه دم بکشد.
– مقداری آب لیمو و عسل اضافه کنید و خوب هم بزنید.
– این چای را به طور منظم بنوشید تا از شر سرفه خشک خلاص شوید.

۱۲. پیاز خام

پیاز ترکیباتی را که باعث رفلکس سرفه می‌شوند مهار می‌کند و به خارج شدن خلط از گلو کمک می‌کند.

روش استفاده از پیاز خام جهت درمان سرفه خشک

– یک پیاز را ریز خرد کنید.
– پیاز خرد شده را داخل دستگاه میکسر بریزید تا له شود و بعد آب آن را بگیرید.
– یک قاشق غذاخوری عسل به آب پیاز اضافه کنید و اجازه بدهید به مدت ۴ تا ۵ ساعت بماند.
– یک قاشق چایخوری را به عنوان شربت سرفه دوبار در روز مصرف کنید.
– این ترکیب به درمان گلودرد نیز کمک می‌کند.

۱۳. شیر داغ و عسل

شیر داغ به تولید مخاط کمک می‌کند تا گلو و سیستم تنفسی نرم شود، در حالی که عسل گلو را آرام می‌کند و باکتری‌هایی را که باعث عفونت می‌شوند، از بین می‌برد.

روش انجام این درمان

– یک قاشق چایخوری عسل را با یک لیوان شیر گرم مخلوط کنید.
– این ترکیب را به طور منظم بخورید تا از سرفه‌ی خشک رهایی پیدا کنید.
– نوشیدن این ترکیب در شب موجب خواب بهتر خواهد شد.

۱۴. ژلاتین

ژلاتین گلو را آرام می‌کند و سرفه‌ی خشک را تسکین می‌دهد.

روش استفاده از ژلاتین برای درمان سرفه خشک

– یک لیوان آب را گرم کنید.
– ۵ تا ۱۰ گرم ژلاتین را به آب اضافه کنید و خوب هم بزنید.
– چند دقیقه صبر کنید تا ترکیب کمی خنک شود.
– این مایع گرم را به طور منظم بخورید.

۱۵. اورگانو (پونه‌ی کوهی)

اورگانو یا پونه‌ی کوهی به شل شدن خلط کمک می‌کند، و به این ترتیب می‌توان آن را به راحتی از سیستم تنفسی خارج کرد.

روش استفاده از اورگانو برای درمان سرفه خشک

– یک فنجان آب را بجوشانید و ۱ قاشق غذاخوری اورگانوی خشک یا ۲ قاشق غذاخوری اورگانوی تازه را داخل آب بریزید و خوب هم بزنید.
– شعله را پایین بیاورید و اجازه بدهید ترکیب روی حرارت کم ۵ دقیقه دیگر هم به آرامی بجوشد.
– شعله را خاموش کنید و ۱۰ دقیقه زمان بدهید تا اورگانو دم بکشد.
– در نهایت ترکیب را صاف کنید و دمنوش حاصل را بنوشید.

۱۶. کشمش

کشمش پر از قندهای طبیعی است که به آرام کردن گلو کمک می‌کنند و سرفه‌های خشک را درمان می‌کنند.

روش استفاده از کشمش جهت درمان سرفه‌ی خشک

– در یک دستگاه مخلوط‌کن نصف فنجان کشمش، ۱/۳ فنجان شکر و ۱ قاشق غذا خوری آب بریزید و مواد را محلوط کنید تا یک خمیر آماده شود.
– مخلوط را در یک تابه‌ی کوچک بریزید و حرارت دهید تا به قوامی سس-مانند برسد.
– چند دقیقه صبر کنید تا ترکیب خنک شود.
– ۲ قاشق غذاخوری از این دارو را هر شب قبل از خواب میل کنید.

۱۷. دمنوش گیاه ختمی

گیاه ختمی باعث کاهش التهاب می‌شود و به عنوان یک مسکن درد عمل می‌کند. این گیاه دارویی همچنین از غشای مخاطی و بافت گلو در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کند.

روش استفاده از گیاه ختمی برای درمان خانگی سرفه خشک

– یک لیوان آب را بجوشانید و سپس ۲ تا ۳ گرم برگ خرد شده‌ی ختمی را داخل آب بریزید و خوب هم بزنید.
– اجازه بدهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.
– ترکیب را صاف کنید و دمنوش حاصل را بنوشید.
– هر روز ۳ فنجان چای ختمی میل کنید.

۱۸. بادیان رومی

بادیان رومی به شل شدن مخاط کمک می‌کند و به این ترتیب سبب می‌شود که راحت‌تر از سیستم تنفسی خارج شود.

روش استفاده از بادیان رومی جهت درمان سرفه خشک

– یک لیوان آب را بجوشانید و یک قاشق چایخوری برگ بادیان رومی خشک شده یا ۳ قاشق چایخوری برگ بادیان رومی تازه را به آن اضافه کنید.
– حرارت را پایین بیاورید و اجازه بدهید ترکیب ۵ دقیقه روی حرارت پایین آرام بجوشد.
– شعله را خاموش کنید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.
– ترکیب را صاف کنید و دمنوش حاصل را بنوشید.

۱۹. نارون قرمز

پوست درخت نارون قرمز، حاوی یک ماده‌ی ژل مانند است که گلو را پوشش می‌دهد و سرفه را به حداقل می‌رساند.

روش استفاده از نارون قرمز برای رفع و درمان سرفه خشک

– در یک فنجان آب گرم، ۱ قاشق غذاخوری پوست درخت نارون قرمز پودرشده را اضافه کنید.
– خوب مخلوط کنید و به مدت ۱۰ دقیقه دم بگذارید.
– چای گرم آماده شده را بنوشید تا از سوزش گلو و سرفه‌ی خشک جلوگیری شود.
– همچنین برای مرطوب کردن گلو با افزایش میزان بزاق، آب‌نبات‌های تهیه شده از پوست نارون قرمز را امتحان کنید.

۲۰. بادام

طبق چند رسم باستانی از بادام برای درمان سرفه خشک استفاده می‌شود. فقط کافی است که چند بادام را با یک لیوان آب پرتقال مخلوط کنید و آن نوشیدنی را در طول روز سر بکشید تا از دست سرفه‌های خشک و آزاردهنده خلاص شوید.

۲۱. تکنیک آرام سرفه کردن

سرفه‌ی شدید بدون توقف، گلو را تحریک می‌کند، باعث بروز آسیب در گلو و سرفه‌ی بیش‌تر می‌شود. وقتی احساس می‌کنید که قرار است سرفه کنید، سعی کنید آن را کنترل کنید. چند سرفه‌ی کوچک و ملایم بکنید برای این‌که موکوس (خلط) به سمت قسمت بالایی مجاری تنفسی حرکت کند، سپس یک سرفه‌ی شدید بکنید تا خلط را تا جایی که می‌توانید خارج کنید.

۲۲. سوپ جوجه یا سوپ مغز قلم

سوپ‌های درست شده از گوشت یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای سرفه خشک هستند، به خصوص آن سرفه‌هایی که به خاطر عفونت ویروسی به وجود آمده‌اند.

بسیاری از پزشکان به جای خود درمانی و مصرف داروهای بدون نسخه، خوردن سوپ را توصیه می‌کنند.

سوای آب گرم که به تسکین گلو و از بین بردن خلط کمک می‌کند، بسیاری از سبزیجات، ریشه‌ها، و ادویه‌های استفاده شده‌ی سوپ در ترکیب با یکدیگر یک علاج مغذی برای سرفه خشک فراهم می‌آورند.

۲۳. سرکه‌ی سیب

سرکه‌ی سیب در بسیاری از درمان‌های خانگی به یک جزء لاینفک و پرکاربرد تبدیل شده است.

رپورتاژ

تعجبی ندارد، چون این مایع اسیدی فایده‌هایی برای بدن دارد که از پروبیوتیک «مادر» موجود در سرکه‌های سیب تصفیه نشده ناشی می‌شوند.

محتوای اسید آن به کشتن جرم‌ها و میکروب‌ها کمک می‌کند و پروبیوتیک‌های مفید آن با باکتری‌های مضر می‌جنگند.

به سبب محبوبیتی که پیدا کرده است، شما هم احتمالا کمی سرکه‌ی سیب در خانه‌ی خود دارید.

یک قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب را با مقدار کافی عسل در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و از مزایای تسکین دهنده‌ی آن نهایت استفاده را ببرید.

خود سرکه مزه‌ی بدی دارد، اما آرامشی که پس از خورد آن نصیب‌تان می‌شود ارزشش را دارد.

بیش از سه بار در روز سرکه‌ی سیب مصرف نکنید چون می‌تواند باعث ناراحتی معده بشود.

۲۴. اکالیپتوس

در بعضی از داروهای مدرن و جدید از اکالیپتوس برای درمان سرفه و انسداد ریه استفاده می‌شود، همان طور که صدها سال از آن به همین طریق استفاده می‌شده است.

برگ‌های اکالیپتوس محلول موضعی رقیق شده‌ای به دست می‌دهد که ممکن است در ناحیه‌ی سینه مورد استفاده واقع شود چون بوی قوی و نعناگونه‌ی آن مجاری تنفسی را باز و لوله‌های نایژه‌ای ملتهب را خنک می‌کند.

نه تنها ناحیه‌ی مبتلا را خنک می‌کند و تسکین می‌دهد، بلکه حتی مخاط را شل می‌کند؛ در نتیجه با سرفه کردن خلط بیشتری کنده خواهد شد.

برای دستیابی به نتیجه‌ای مشابه می‌توانید چند قطره روغن اکالیپتوس را به حمامی از بخار اضافه کنید، هرگز نباید از روغن رقیق نشده استفاده کنید، چون بیش از حد تند و قوی است.

درست مثل برگ اکالیپتوس، روغن اکالیپتوس را نیز می‌توان در صورت رقیق کردن با یک روغن حامل روی پوست استعمال کرد.

۲۵. رطوبت ساز (دستگاه بخور)

ثابت شده است که رطوبت سازها به چندین دلیل یکی از بهترین درمان‌های سرفه‌ خشک هستند. هوای خشک می‌تواند پوشش و دیواره‌ی گلو و ریه‌ها را تحریک کند، در نتیجه، رطوبت‌ساز می‌تواند رطوبت کافی را به هوای خانه اضافه کند.

رطوبت اضافه شده مخاط را شل می‌کند و باعث می‌شود در طول شب تنفس آسانتر شود و درد کمتری داشته باشد و همین به طور جدی از سرفه جلوگیری می‌کند.

ویروس‌های آنفلوانزا نیز مکان‌های خشک و سرد را ترجیح می‌دهند، در نتیجه یک رطوبت ساز می‌تواند به از بین بردن عفونت‌های ویروسی کمک کند.

انواع بسیاری از رطوبت‌سازها وجود دارند که می‌توانید از بین آن‌ها دست به انتخاب بزنید، اما این که کدام را انتخاب می‌کنید به اندازه‌ی ادامه‌ی استفاده از آن اهمیت ندارد.

باید رطوبت‌سازتان را بعد از هر بار استفاده تمیز کنید تا از شکل گرفتن پاتوژن‌ها درون آن و پخش شدنش از طریق دستگاه جلوگیری کنید.

۲۶. روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است. همین امر استفاده‌ی بی‌رویه‌ی خود این روغن را خطرناک می‌سازد اما در صورت مصرف درست تسکین فوق‌العاده‌ای به وضعیت ناراحت کننده‌ی سرفه‌ی شما می‌بخشد.

افزودن چند قطره‌ی کوچک روغن درخت چای به یک حمام بخار باعث خواهد شد روغن به همراه بخار به شکلی بی‌خطر وارد مجرای تنفسی‌مان شود. رایحه‌ی قوی و نعناع گونه‌ی آن مجاری تنفسی را باز می‌کند و ریه‌ها را تسکین می‌دهد.

همچنین می‌توانید چند قطره‌ از آن را به یک روغن بی‌خطر مانند روغن بادام یا زیتون اضافه کنید و آن را روی سینه‌ی خود بمالید.

۲۷. سیر

هرچند، وقتی تنها مصرف می‌شود چندان خوش طعم نیست، اما تاریخ نشان داده است که سیر خواص ضد میکروبی قابل توجهی دارد، و همین طور یک تقویت کننده‌ی سلامت کلی سیستم ایمنی بدن به شمار می‌رود.

برای استفاده، ۲-۳ حبه سیر را بگوبید و در آب بجوشانید، و برای طعم دهی کمی عسل به آن اضافه کنید. به عنوان گزینه‌ای دیگر، حبه‌های سیر را درون یک شیشه عسل بیندازید و بگذارید به مدت یک روز زیر نور آفتاب بماند تا عسل طعم سیر را به خود بگیرد. هر چند ساعت یک قاشق چایخوری از آن مصرف کنید تا درد شما تسکین پیدا کند و از مورمور شدن سینه که باعث سرفه می‌شود جلوگیری شود.

همچنین می‌توانید سیر را به غذاهای طعم‌دار به خصوص سوپ، اضافه کنید تا مسکن خوش مزه‌تری به دست بیاید.

۲۸. فلفل هندی

گرمای حاصل از کپسایسین موجود فلفل هندی سینوس‌ها را باز و مخاط را شل می‌کند، مخاطی که ممکن است در گلو خشک و باعث سرفه شود. این گرما همچنین جریان خون را در بدن افزایش می‌دهد و به درمان سریع‌تر کمک می‌کند.

سوای فایده‌هایی که گرمای حاصل از آن دارد، فلفل هندی حاوی چند ویتامین، مانند ویتامین‌های A و C است که برای بدن مفید هستند.

اگر می‌خواهید درمان خوش‌طعم‌تری را تجربه کنید، فلفل هندی را به سوپ جوجه یا هر سوپ گوشت دیگری اضافه و مصرف کنید.

۲۹. دوش آب گرم

مانند بخار، دوش آب گرم نیز مجاری تنفسی را باز می‌کند، و رطوبت و گرمای لازم را برای ریه‌ها و گلوی خشک شده فراهم می‌آورد.

این گرما فایده‌هایی نیز برای افزایش جریان خون دارد و به تسریع روند درمان بدن کمک می‌کند.

اثر آرامش‌بخش آب گرم استرس را – که می‌تواند مانع درمان شود – نیز کاهش می‌دهد.

برای بهره‌مندی بیشتر از دوش آب گرم می‌توانید روغن‌های معطر یا نمک اپسوم با رایحه‌ی اکالیپتوس را به بخار برخاسته از حمام اضافه کنید تا به پاکسازی مجاری تنفسی کمک کند.

۳۰. هویج

هویج، که ریشه‌هایی مملو از ویتامین C دارد، به جلوگیری از سرفه و عطسه کمک می‌کند چون ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند.

آب هویج یک نوشیدنی خنک، تسکین دهنده، و شیرین است که التهاب ناشی از سرفه‌ خشک را برطرف می‌کند.

خوردن هویج خام یا پخته فایده‌های یکسانی به لحاظ تامین مواد مغذی برای بدن خواهد داشت، هر چند افزودن هویج به سوپ به استخراج مواد مغذی بیشتر از آن کمک خواهد کرد، و علاجی گرمابخش، خوشمزه و مغذی برای سرفه‌ خشک فراهم خواهد آورد.

۳۱. انگور

انگور نیز درمان خنک کننده و تسکین دهنده‌ی دیگری برای معالجه سرفه‌ خشک است.

آنتی اکسیدان‌ها و خواص ضد التهابی انگور آن را به گزینه‌ای بی‌نظیر برای درمان سرفه خشک تبدیل می‌کنند.

به عنوان درمانی برای سرفه خشک، یا انگور را به شکل میوه مصرف کنید یا یک بطری آب انگور خریداری کنید و بنوشید تا از فایده‌های فراوان آن بهره‌مند شوید.

۳۲. آجیل

آجیل‌ها، به خصوص بادام، علاوه بر آن که خوراکی‌های خوشمزه‌ و مملو از مواد مغذی هستند، حاوی خواص ضد التهابی هستند که می‌توانند لوله‌های نایژه‌ای ملتهب و پوشش داخل گلوی فردی را که از سرفه رنج می‌برد آرام سازند.

شما می‌توانید آجیل را بصورت خام مصرف کنید، یا به مدت ۸-۱- ساعت آن را بخیسانید و با کره‌ی آجیل، عسل و مقداری نمک مخلوط کنید.

برای بیشترین میزان بهره‌مندی از این درمان معادل ۲-۴ عدد‌ آجیل را سه بار در روز مصرف کنید.

۳۳. دارچین

دارچین به عنوان یک ضد میکروب و آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند و هر دوی این خاصیت‌ها هنگام مبارزه با سرفه‌ی مزمن بسیار مفید هستند.

گرمای حاصل از دارچین می‌تواند جریان خورن را نیز افزایش دهد و سلامت قلب را بهبود ببخشد.

می‌توانید دارچین را به چای یا تونیک سرکه‌ی سیب‌تان اضافه کنید، یا آن را با عسل مخلوط کنید و هر زمان به آن نیاز داشتید برای رهایی از سرفه یک قاشق چایخوری از آن مصرف کنید.

۳۴. رازیانه

این گیاه وقتی به صورت دمنوش،  و بالاخص همراه با گیاهان دیگری مثل ریشه گل ختمی و آویشن، مصرف می‌شود مخاط را شل می‌کند و گلو درد را تسکین می‌دهد.

دانه‌های رازیانه را در آب تقریبا جوش به مدت ۵-۸ دقیقه بخیسانید و دمنوش به دست آمده را بنوشید.

برای طعم دهی بیشتر می‌توانید تعدادی از گیاهان و ادویه‌های دیگر را نیز به این دمنوش اضافه کنید.

۳۵. تخم کتان

درمانگران باستانی برای سرفه‌های مکرر تخم کتان تجویز می‌کردند، و بسیاری از بازارهای سنتی هنوز هم این خوراکی را برای بیماری‌های ریوی توصیه می‌کنند.

این گیاه یک ماده‌ی ضد التهابی است که ممکن است دلیل کارساز بودنش برای درمان سرفه خشک همین باشد.

می‌توانید تخم کتان را با آب بجوشانید و مثل دمنوش مصرف کنید، یا می‌توانید آن را به همراه یک مخلوط گرانولا یا به صورت مخلوط در اسموتی‌ها بخورید.

تخم کتان، به عنوان یک خوراکی، چندین خاصیت و استفاده‌ در آشپزی دارد، بنابراین به راحتی راهی پیدا خواهید کرد که آن را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید و به عنوان درمان طبیعی سرفه خشک از آن بهره ببرید.

۳۶. بارهنگ

این گیاه با باد کردن در آب و ایجاد لایه‌ی مخاطی که دیواره‌ی گلو را می‌پوشاند وارد عمل می‌شود،  درد را تسکین می‌دهد و سرفه‌ را سرکوب می‌کند.

بارهنگ در صورت مصرف با چای یا دمنوش‌های گیاهی می‌تواند بیشترین فایده‌ را برای درمان سرفه خشک به همراه داشته باشد.

نکات دیگری برای پیشگیری و درمان سرفه‌ خشک

– سر خود را هنگام خواب بالا بگذارید. این حالت به کاهش سرفه کمک می‌کند.

– مایعات زیادی بنوشید، به ویژه آب و آب میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک.

– از دستگاه رطوبت‌ساز برای اضافه کردن رطوبت به هوای خشک استفاده کنید.

– ویتامین A و C را برای حمایت از سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرفه‌ی خشک مصرف کنید.

– انگور بخورید یا آب انگور ترکیب شده با یک قاشق غذاخوری عسل بنوشید.

– برش‌های زنجبیلی که رویش مقداری نمک دریا پاشیده‌اید میل کنید.

– ۱۰ عدد بادام را شب تا صبح خیس بگذارید و صبح روز بعد پوست آنها را جدا کنید. سپس بادام‌های پوست کنده را له کنید و ۲۰ گرم شکر و ۲۰ گرم کره به آن اضافه کنید. ترکیب حاصل را دو بار در روز میل کنید.

– هویج حاوی مواد مغذی و ویتامین‌هایی است که به درمان سرفه خشک کمک می‌کنند. هویج یا آب هویج را ۴ تا ۵ بار در روز میل کنید.

– سرکه سیب و عسل را به نسبت مساوی مخلوط کنید و ۲ قاشق غذاخوری از این ترکیب را قبل از رفتن به رختخواب بخورید.

– دمنوش‌های گیاهی را به طور منظم بنوشید تا گلو نرم شود.

– به طور منظم سیر بخورید.

اگر سرفه خشک بیش از ۱۰ روز طول کشید، با پزشک‌تان مشورت کنید. پس از آن‌که سرفه خشک شما درمان شد، از این روش‌ها برای پیشگیری از عود مجدد آن استفاده کنید.

برای اطلاع از دیگر روش های درمان خانگی برای انواع بیماری ها و ناراحتی ها اینجا کلیک کنید.

درمان خارش گلو: ۳ روش و ۱۷ درمان برای رفع خارش گلو

منبع well-beingsecrets homeremediesforlife everydayroots
نوشته‌های مرتبط