خواص زیرفون: 12 خاصیت شگفت‌انگیز زیرفون برای سلامتی

زیرفون یا تیلیا کورداتا نوعی درخت با برگ‌های قلبی شکل و گل‌های زرد رنگ است. این گیاه بومی غرب اروپاست اما امروز در تمام دنیا یافت می‌شود. سال‌هاست که این گیاه به دلیل خواصی که دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ‌، گل‌ و حتی چوب این درخت برای انسان مفیدند. در این مقاله، می‌خواهیم نگاه دقیق‌تری به برگ‌های زیرفون داشته باشیم. با این‌که گل‌های زیرفون به عنوان چای گیاهی سالم شناخته شده هستند اما برگ‌های این درخت نیز همین خواص را دارند.

این برگ‌های قلبی شکل با نوک‌های تیز می‌توانند از برخی بیماری‌ها جلوگیری کرده یا آن‌ها را درمان کنند. این درخت با بسیاری از داستان‌های کشورهای اروپایی پیوند خورده است. در اسپانیا این باور وجود دارد که نشستن زیر درخت زیرفون، صرع را درمان می‌کند.

از سوی دیگر ایتالیایی‌ها و آلمانی‌ها معتقدند که زیرفون درخت عشق است و چوب آن می‌تواند خانه را از شر شیطان در امان نگه دارد. با وجود این داستان‌ها، امروزه مردم  با استناد به تحقیقات معتقدند برگ‌های زیرفون مفید هستند. تحقیقات اثبات کرده است که خواص برگ‌های زیرفون برای سلامتی به ارزش تغذیه‌ای موجود در آن‌ها ربط دارد.

خواص زیرفون برای سلامتی

مهم ترین خاصیت برگ‌های زیرفون، سرشار بودن آن‌ها از آنتی اکسیدان است. بنابراین، مصرف آن‌ها به عنوان چای بسیار مفید است.

۱. کاهش استرس

چای برگ زیرفون، درست مانند چای گل آن، برای کاهش استرس مفید است. این چای تاثیر خوبی بر آرامش ذهنی ما می‌گذارد. کودکان نیز می‌توانند این چای را مصرف کنند چرا که برای آن‌ها ضرری ندارد. این چای، استرس کودکان را نیز کاهش می‌دهد.

بچه‌ها زمانی که امتحان دارند، به مدرسه جدید می‌روند، نمایش یا کار این چنینی دارند، عصبی و پر از استرس می‌شوند. چای برگ‌ زیرفون را می‌توان به کودکان بیش‌فعال یا ADHD نیز داد زیرا آن‌ها را آرام می‌کند. مطالعه‌ای که در ۲۰۰۸ انجام شد این واقعیت را اثبات کرده است.

۲. رفع بی‌خوابی

همان‌گونه که در بالا گفته شد، چای برگ زیرفون تاثیری آرام‌بخش بر ذهن دارد. این تاثیر، یکی از اثرات مکمل‌های مورد استفاده برای رفع بی‌خوابی است. همان‌گونه که می‌دانیم، استرس عامل اصلی بی‌خوابی است.

بنابراین نوشیدن چای برگ زیرفون قبل از خواب می‌تواند شما را آرام کرده و خواب‌تان را بهبود دهد. همچنین می‌توانید با آب گرمی که برگ‌ زیرفون را در آن دم داده‌اید حمام کنید. این کار نیز تاثیری آرام‌بخش بر شما می‌گذارد.

۳. حفظ سلامت قلب

این برگ‌های قلبی شکل، تاثیر شگفتی بر قلب انسان می‌گذارند. گفته می‌شود برگ زیرفون می‌تواند قلب شما را شاد کند چرا که درد قلب را تسکین می‌دهد. یک مطالعه به این نتیجه دست یافت که برگ زیرفون برای درمان برخی بیماری‌های قلبی مانند تصلب شرایین یا تنگی عروق ناشی از چربی و کلسترول، آنژین یا قلب درد و طپش قلب مفید است.

۴. درمان سرماخوردگی

متخصصان گیاه شناسی توضیح می‌دهند که برگ زیرفون برای درمان سرماخوردگی مفید است. این برگ‌ها می‌توانند تب را کاهش داده وبدن را آرام کنند. این برگ‌ها می‌توانند گلو، سینه و سینوس‌ها را تسکین دهند. بنابراین، مصرف برگ زیرفون برای تسکین مشکلات مربوط به سرماخوردگی مانند گلودرد، مشکلات تنفسی، سرفه و آبریزش بینی مفید است.

۵. کاهش فشار خون

برگ‌های زیرفون علاوه بر کاهش مشکلات قلبی با نرم کردن عروق، می‌توانند فشار خون طبیعی را نیز حفظ کنند. زیرا این برگ‌ها رگ‌های خونی را نرم کرده و فشار خون را کاهش می‌دهند.  به علاوه، از بروز پرفشاری خون جلوگیری می‌کنند.

۶. سم‌زدایی بدن

مصرف برگ زیرفون می‌تواند تولید عرق و ادرار را افزایش دهد. این عملکرد را به ماده‌ای به نام پی- کوماریک نسبت می‌دهند. برگ زیرفون به سم‌زدایی بدن کمک می‌کند. همان‌گونه که می‌دانیم، بدن ما سموم را از طریق عرق و ادرار دفع می‌کند. خروج سموم و مواد اضافی، شما را از بیماری‌ها دور کرده و سلامت عمومی‌تان را حفظ می‌کند.

۷. جلوگیری از سرطان

رپورتاژ

آنتی اکسیدان موجود در برگ زیرفون با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. سال‌هاست که می‌دانیم رادیکال‌های آزاد قوی‌ترین عوامل بروز سرطان هستند.

علاوه بر این، برگ زیرفون دارای خاصیت ضد التهاب است که می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی که به دلیل التهاب در سلول‌ها به وجود آمده‌اند جلوگیری کند.

۸. درمان برونشیت

آنتی اکسیدان‌های موجود در برگ زیرفون، به ویژه کوئرستین و کائمفرول، نقش فعالی در مبارزه با رادیکال‌های آزاد موجود در دستگاه تنفسی ایفا می‌کنند. برگ‌های زیرفون برای رفع مشکلات تنفسی مانند برونشیت مفید هستند.

۹. مفید برای پوست

آنتی اکسیدان موجود در برگ‌های زیرفون، علاوه بر جلوگیری از بیماری‌های مزمن، برای پوست نیز مفید است. این ماده می‌تواند به کاهش مشکلات پوستی مانند خارش کمک کند. همچنین می‌تواند با کند کردن فرآیند پیری، جوانی پوست را حفظ کند.

آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند از بروز چین و چروک‌ و کک و مک ناشی از نور خورشید نیز جلوگیری کنند. به علاوه، استفاده موضعی از برگ زیرفون می‌تواند سلولیت را نیز درمان کند.

۱۰. درمان سردرد

یکی از خواص برگ‌های زیرفون برای سلامتی، درمان سردرد است. برگ‌ها و گل‌های زیرفون در کاهش تنش عامل سردرد موثر هستند. این برگ‌ها می‌توانند درد ناشی از سردرد به‌ویژه میگرن را رفع کنند. برگ‌های زیرفون می‌توانند از مشکلات مویرگ‌ها که معمولا به سردرد منجر می‌شود جلوگیری ‌کنند.

۱۱. تسکین روماتیسم

خاصیت ضد التهابی برگ‌های زیرفون باعث می‌شود بتوانند روماتیسم را تسکین دهند. این برگ‌ها می‌توانند التهاب موجود در مفاصل و استخوان‌ها را کاهش دهند.

۱۲. حفظ سلامت دستگاه گوارش

برگ‌های زیرفون تاثیر شگفتی در درمان مشکلات گوارشی دارند. می‌توانند مشکلاتی مانند نفخ، ناراحتی معده و دردهای شکمی را رفع کنند. تنها با نوشیدن یک فنجان چای برگ زیرفون، از خواص این برگ‌ها برای سلامتی بهره‌مند شوید. این خاصیت به ترکیبات موجود در برگ‌های زیرفون که ناراحتی‌های گوارشی را تسکین می‌دهند ارتباط دارد.

توصیه‌هایی برای مصرف برگ زیرفون

طب سنتی چینی از گذشته تا کنون از برگ‌ زیرفون به دلیل خواص خنک کننده‌ای که دارد استفاده کرده است. بنابراین خوردن یک لیوان چای سرد برگ زیرفون در یک روز آفتابی، عالی است.

می‌توانید هنگامی که چای گرم است، مقداری عسل به آن اضافه کنید. برای افزایش خواص این چای، از عسل محلی استفاده کنید.

پس از آن چند تکه یخ به آن اضافه کرده و میل کنید. این چای سرد و خوشمزه شما را خنک می‌کند. به علاوه از خواص برگ‌ زیرفون نیز بهره‌مند می‌شوید.

احتیاط در استفاده از درمان برگ زیرفون

به هر حال، اگر باردار یا شیرده هستید بهتر است از مصرف برگ‌های زیرفون پرهیز کنید. بی‌خطر بودن این برگ‌ها در دوران بارداری و شیردهی اثبات نشده است. بنابراین بهتر است از مصرف آن‌ها خودداری کنید

مصرف برگ زیرفون به افرادی که به بیماری حاد قلبی دارند نیز توصیه نمی‌شود زیرا استفاده دائم و زیاد از آن‌ها می‌تواند این وضعیت را تشدید کند.

بنابراین، درمورد مصرف برگ زیرفون در کنار داروهای بیماری قلبی با پزشک مشورت کنید.

نوشته‌های مرتبط