خواص فلفل قرمز: 13 فایده فلفل قرمز برای سلامتی و زیبایی

خاستگاه فلفل تند مکزیک است، هرچند امروز بزرگ‌ترین تولیدکننده، صادرکننده، و مصرف‌کننده‌ی فلفل قرمز هند است. فلفل تند از طریق مبادله با کلمبیا به دنیا معرفی شد و پرتغالی‌ها در قرن ۱۶ام آن را به قاره‌ی آسیا آوردند، و  هم برای خوراکی و هم به عنوان دارو مصرف می‌شود. با این‌که داروها یا مکمل‌های به دست آمده از فلفل تند کم‌یاب است اما خواص فلفل قرمز مخصوصا فلفل قرمز تند برای سلامتی و زیبایی بسیار زیاد است.

رنگ قرمز این فلفل به خاطر وجود ترکیب کپسایسین است و حاوی یکی از قدرتمندترین آنتی‌اکسیدان‌ها به نام کارتنوئید است. درست مانند کپسانتین، ویولاکسانتین نیز مسئول رنگ زرد فلفل است، هرچند کارتنوئید موجود در آن به اندازه‌ی فلفل قرمز نیست. فلفل قرمز در مقایسه با رنگ‌های دیگر مانند سبز، زرد و سیاه تندتر است. فلفل قرمز را می توان برای چند هفته در جای خشک و خنک نگهداری کرد. سطح حرارت فلفل قرمز در مقیاس اسکویل اندازه گیری می شود که از 0 (بدون گرما) تا بیش از 2 میلیون (بسیار داغ) متغیر است. انواع مختلفی از فلفل قرمز از جمله فلفل کاین، هالوپینو و هابانرو وجود دارد.

خواص فلفل قرمز

۱. ارزش غذایی بالایی دارد

فلفل قرمز منبع خوبی از ویتامین های A و C و همچنین پتاسیم و فیبر است و در بسیاری از غذاها در سراسر جهان از جمله غذاهای مکزیکی، تایلندی و هندی استفاده می شود.

۲. باعث افزایش متابولیسم میشود

مطالعات نشان می‌دهند که فلفل قرمز می‌تواند متابولیسم را افزایش داده و گرسنگی را نیز سرکوب کند. برای این مسئله ما باید از کپسایسین ( که ماده شیمیایی ترموژنیک نیز گفته می‌شود) تشکر کنیم. این ترکیب گرمای زیادی را در بدن تولید می‌کند و چربی‌ها و کالری‌ها را می‌سوزاند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف غذاهای سرشار از کپسایسین می‌تواند سرعت متابولیکی بدن را تا ۲۰ درصد افزایش دهد.

انواع فلفل تند: ۵۰ نوع مختلف فلفل تند و چیلی در جهان

۳. به کاهش وزن کمک می کند

همانطور که گفتیم فلفل قرمز حاوی کپسایسین است که نشان داده است متابولیسم را افزایش می دهد و اشتها را کاهش می دهد. مطالعه‌ای در ۲۰۱۴ دریافت افرادی که فلفل قرمز را در هر وعده غذایی خود داشتند، تمایل به خوردن کمتر و احساس سیری بیشتری را تجربه کردند. این مورد به این معناست که افزودن کپسایسین به رژیم غذایی می‌تواند اشتهای شما را سرکوب کند. همچنین به این معناست که فلفل کاین به فرآیند کاهش وزن کمک می‌کند.

۴. سلامت قلب را بهبود می بخشد

پتاسیم و فیبر موجود در فلفل قرمز ممکن است به کاهش فشار خون و سطح کلسترول کمک کند.

فلفل کاین چیست: ۱۳ شگفت انگیزترین خواص فلفل کاین

۵. ایمنی بدن را بالا می‌برد

همه می‌دانند تمام خوراکی‌های سرشار از ویتامین C برای ایمنی بدن خوب است. از این گذشته فلفل قرمز سرشار از بتاکاروتن و پرو ویتامین A است که عملکرد مشابهی برای دستگاه ایمنی دارد. هم‌چنین فلفل تند سرشار از آنتی‌اکسیدان است که یک لایه‌ی محافظ دیگر برای بدن فراهم می‌کند.

۶. هضم غذا را بهبود می بخشد

رپورتاژ

فیبر موجود در فلفل قرمز ممکن است به تنظیم هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک کند.

خواص فلفل سیاه: ۲۱ فایده فلفل سیاه برای پوست، مو و سلامتی

۷. در پیشگیری از کم خونی موثر است

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، پاپریکا حاوی آهن است؛ آهن در تشکیل گلبول‌های قرمز خون نقش مهمی ایفا می‌کند. به علاوه، میزان بالای ویتامین C در این چاشنی توانایی بدن را در جذب آهن افزایش می‌دهد. به همین خاطر، برای پیشگیری از کم خونی پاپریکا را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

۸. سلامت چشم را بهبود می بخشد

ویتامین A موجود در فلفل قرمز ممکن است به جلوگیری از دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن کمک کند.

خواص فلفل دلمه ای سبز: ۱۷ فایده فلفل دلمه سبز برای سلامتی، پوست و مو

۹. خطر سرطان را کاهش می دهد

برخی از مطالعات نشان می دهد که کپسایسین ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد.

۱۰. سلامت پوست را بهبود می بخشد

نشان داده شده است که کپسایسین باعث بهبود آبرسانی پوست و کاهش التهاب می شود.

۱۱. عامل ضد التهابی است

فلفل شیرین،‌ درست مانند سایر انواع فلفل نظیر فلفل قرمز دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند التهاب را کاهش دهد. از این رو، فلفل شیرین قادر است برخی مشکلات مربوط به التهاب در بدن، نظیر درد و تورم را برطرف کند.

۱۲. خلق و خو را بهبود می بخشد

کپسایسین ممکن است ترشح اندورفین را تحریک کند، که می تواند خلق و خو را بهبود بخشد و استرس را کاهش دهد.

۱۳. به عملکرد مغز کمک میکند

برخی از مطالعات نشان می دهد که کپسایسین ممکن است عملکرد شناختی و حافظه را بهبود بخشد.

نوشته‌های مرتبط