خواص بادام زمینی خام: 29 خاصیت بادام زمینی برای سلامتی، پوست و مو

رایج‌ترین روش‌های استفاده از بادام زمینی در هند، به شکل روغن و میان وعده برشته است. بادام زمینی معمولا به عنوان روغن دانه در هندوستان کاربرد دارد. زیرا از زمین گرفته می‌شود و به همین دلیل نام بادام زمینی گرفته‌ است. بادام زمینی در تمام فصول سال موجود است. بادام زمینی در بسیاری از خانه‌های هند به صورت میان وعده استفاده می‌شود. در واقع، بادام زمینی از خانواده حبوبات است اما چون تمام خواص مغزها مانند بادام، بادام هندی و غیره را دارد، در خانواده مغزها گنجانده می‌شود.

خواص بادام زمینی خام برای سلامتی

برخی خواص مهم بادام زمینی برای سلامتی در این‌جا آمده است.

۱. سرشار از انرژی

بادام زمینی دارای ویتامین، مواد معدنی، مواد مغذی و آنتی اکسیدان است، بنابراین منبع خوبی از انرژی است.

۲. کلسترول

بادام زمینی، کلسترول بد را پایین آورده و کلسترول خوب را بالا می‌برد. بادام زمینی، اسیدهای چرب تک غیر اشباع و به ویژه اسید اولئیک دارد که از بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند.

۳. رشد

بادام زمینی، سرشار از پروتئین است. اسیدهای آمینه موجود در آن برای رشد بدن مناسب هستند.

۴. مبارزه با سرطان معده

آنتی اکسیدان‌های پلی فنولی، به میزان زیادی در بادام زمینی وجود دارند. اسید پی-کوماریک، با کاهش تولید نیتروس آمین سرطان‌زا،  توانایی کاهش خطر سرطان معده را دارد.

۵. مبارزه با بیماری‌های قلبی، عصبی، آلزایمر و عفونت‌ها

آنتی اکسیدان پلی فنولی – رزوراترول -موجود در بادام زمینی، از بیماری‌های قلبی، سرطان‌ها، بیماری‌های عصبی و عفونت‌های ویروسی یا قارچی جلوگیری می‌کند.

۶. کاهش احتمال سکته

آنتی اکسیدان رزوراترول موجود در بادام زمینی با افزایش تولید نیتریک اکسید ، از سکته قلبی جلوگیری می‌کند.

۷. آنتی اکسیدان

بادام زمینی، آنتی اکسیدان بالایی دارد. این آنتی اکسیدان‌ها در زمان جوشانده شدن بادام زمینی، فعال‌تر می‌شوند. افزایش دو لایه‌ای در بیوچانین-A و افزایش چهار لایه‌ای در ژنیستئین ایجاد می‌شود. این، آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد.

۸. محافظت از پوست

ویتامین E موجود در بادام زمینی به حفظ انسجام غشای مخاطی سلول و پوست کمک می‌کند. این ویتامین، در برابر رادیکال‌های آزاد که باعث آسیب می‌شوند،  از پوست محافظت می‌کند.

۹. ویتامین‌ها

بادام زمینی، حاوی B کمپلکس، ویتامین‌هایی مانند نیاسین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، ویتامین B9، پانتاتونیک اسید و غیره است.

۱۰. مواد معدنی

پتاسیم، منگنز، مس، کلسیم، منیزیم، آهن، سلنیوم و روی، برخی از مواد معدنی موجود در بادام زمینی هستند.

۱۱. سنگ صفرا

حدود ۳۰ گرم یا دو قاشق غذاخوری بادام زمینی در هفته می‌تواند تا ۲۵٪ شما را از سنگ صفرا یا بیماری‌های کیسه صفرا نجات دهد. این خاصیت شگفت انگیز بادام زمینی، تمام بیماری‌ها را مهار می‌کند.

۱۲. کاهش خطر افزایش وزن

زنانی که حداقل دو بار در هفته  بادام زمینی یا کره بادام زمینی می‌خورند نسبت به زنانی که نمی‌خورند، کمتر در معرض چاقی قرار می‌گیرند. اگر هر روز صبح بادام زمینی با نان می‌خورید، کمتر در معرض چاقی قرار می‌گیرید.

۱۳. سرطان روده بزرگ

بادام زمینی می‌تواند خطر سرطان روده بزرگ مخصوصا در زنان را کاهش دهد. خوردن حد اقل ۲ قاشق کره بادام زمینی دو بار در هفته می‌تواند خطر سرطان روده بزرگ را در زنان تا ۵۸٪ و در مردان تا ۲۷٪ کاهش دهد. این یکی از بهترین خواص بادام زمینی برای زنان است.

۱۴. کمک به باروری

اگر قبل از بارداری یا حین آن بادام زمینی بخورید، اسید فولیک موجود در آن، خطر تولد کودک با نقص لوله عصبی را تا ۷۰٪ کاهش می‌دهد.

۱۵. تنظیم قند خون

منگنز موجود در بادام زمینی به جذب کلسیم، متابولیسم چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها و تنظیم قند خون کمک می‌کند.

۱۶. مبارزه با افسردگی

سروتونین پایین، به افسردگی منجر می‌شود. تریپتوفان موجود در بادام زمینی، آزاد شدن این ماده شیمیایی را افزایش داده و بنابراین به مبارزه با افسردگی کمک می‌کند.

خوردن بادام زمینی برای سلامتی بسیار خوب است و شما باید حاقل در هفته دو قاشق غذاخوری بادام زمینی بخورید تا بتوانید بیماری‌های خطرناک را مهار کرده و سالم بمانید.

خواص بادام زمینی برای پوست:

خوردن بادام زمینی، علاوه بر رفع گرسنگی، پوست را نیز نرم، انعطاف‌پذیر و جوان می‌کند.

برخی از خواص بادام زمینی برای پوست در این‌جا آمده است:

۱۷. خواص ضد التهابی بادام زمینی، اختلالات پوستی مانند پسوریازیس و اگزما را درمان می‌کند. اسیدهای چرب موجود در بادام زمینی، تورم و قرمزی پوست را نیز کاهش می‌دهند. بادام زمینی، دارای ویتامین E، روی و منیزیم است که پوست را درخشان کرده و با باکتری‌های عامل آکنه مبارزه می‌کند. پروتئین بادام زمینی به بازسازی سلول‌ها کمک می‌کند.

۱۸. بادام زمینی، مقادیر مناسبی اسیدهای چرب دارد که برای سلول‌های عصبی مغز ضروری هستند. این خاصیت به رفع استرس و نوسانات خلق و خو کمک کرده و در نتیجه از مشکلاتی مانند چین و چروک، خطوط و بی طراوتی پوست جلوگیری می‌کند.

۱۹. فیبر موجود در مغزها برای دفع سموم و مواد اضافی ضروری است. سموم موجود در بدن، در ظاهر ما مشخص شده و باعث جوش، بی‌طراوتی و چربی اضافی می‌شوند. خوردن منظم بادام زمینی به دفع سموم از بدن و افزایش سلامت پوست کمک می‌کند.

۲۰. بادام زمینی سرشار از منیزیم است که اعصاب، عضلات و رگ‌های خونی را آرام کرده و جریان خون در پوست را بهبود می‌بخشد. این، باعث جوانی و سلامت پوست می‌شود.

رپورتاژ

۲۱. آسیب پوستی در نتیجه اکسیداسیون- فرآیند شیمیایی که در آن، مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد، الکترون‌های سلول‌های سالم را می‌دزدند- به وجود می‌آید. ویتامین E موجود در بادام زمینی در برابر آسیب  استرس اکسیداتیو از پوست صورت محافظت می‌کند. این ویتامین در برابر اشعه ماوراء بنفش آفتاب و آفتاب سوختگی و آسیب پوستی، از پوست ما محافظت می‌کند.

۲۲ علائم پیری مانند چین و چروک، تغییر رنگ و کاهش انعطاف‌پذیری، بزرگ‌ترین نگرانی‌های پوستی ما هستند. بادام زمینی، مقدار قابل توجهی ویتامین C دارد که برای تولید کلاژن ضروری است. کلاژن برای حفظ تاندون‌ها، پوست و غضروف ضروری است. این ویتامین، سفتی و انعطاف‌پذیری پوست را تامین کرده و آن را جوان می‌کند.

۲۳.  بتاکاروتن- آنتی اکسیدان موجود در بادام زمینی- برای سلامت پوست بسیار مهم است. بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود که به رشد و ترمیم بافت‌های بدن کمک می‌کند. بنابراین بادام زمینی به درمان سریع‌تر زخم‌ها و کبودی‌ها کمک می‌کند.

۲۴. بادام زمینی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که خواص زیادی برای پوست دارد. اسیدهای چرب امگا۳، التهاب را کاهش داده و از جوش زدن پوست جلوگیری می‌کند. اسید چرب امگا۳، خطر سرطان سلولی فلسی پوست را کاهش می‌دهد. همچنین، پوست را از درون، مرطوب و هیدراته کرده و خشکی و پوسته شدن پوست را درمان می‌کند.

۲۵. بادام زمینی برای درمان مشکلات پوست مانند تاول، راش و روزاسه بسیار موثر است.

۲۶. این روزها، ماسک صورت کره بادام زمینی، محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. گذاشتن کره بادام زمینی طبیعی بر صورت، آلودگی و کثیفی‌ها را پاک کرده و پوست را سالم می‌کند. صورت خود را با پاک کننده بشویید و سپس کره بادام زمینی را روی صورت خود بگذارید. اجازه دهید ماسک خشک شود و سپس آن را با ماساژ دادن صورت با حرکات دورانی بشویید. صورت خود را با آب گرم شسته و خشک کنید. قبل از این کار، تست پچ انجام داده و سپس آن را بر صورت بزنید زیرا واکنش‌های حساسیتی به بادام زمینی، بسیار زیاد هستند. افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند، باید از مصرف آن اجتناب کنند.

خواص بادام زمینی خام برای مو:

بادام زمینی، مواد مغذی زیادی دارد که برای حفظ سلامت مو بسیار مفیدند. بادام زمینی، مقدار زیادی اسید چرب امگا۳ دارد که سلامت پوست سر و فولیکول‌های مو را افزایش داده و رشد مو را بهبود می‌بخشد.

۲۸. بادام زمینی، منبع خوبی از لارژنین است- اسید آمینه‌ای که برای درمان طاسی با الگوی مردانه بسیار مفید است و رشد مو را افزایش می‌دهد.  همچنین، سلامت دیواره‌های عروق را افزایش داده و از لخته شدن خون جلوگیری کرده و گردش خون را بهبود می‌بخشد. گردش خون مناسب در بدن  و مو برای داشتن موی سالم و قوی ضروری است.

۲۹. کمبود ویتامین E می‌تواند باعث شکنندگی و ضعیف شدن مو شود. گنجاندن مقدار مناسب ویتامین E در رژیم غذایی، این اطمینان را می‌دهد که ریشه‌های مو ویتامین‌های مورد نیاز را دریافت کرده و مو قوی و سالم می‌ماند.

انتخاب و نگه‌داری:

– بادام زمینی در تمام سال در فروشگاه‌ها و در پاکت‌های بدون هوا یافت می‌شود. بادام زمینی در شکل‌های مختلف مانند با پوست، بدون پوست، برشته، نمکی و غیره موجود است.

– خریدن بادام زمینی بدون پوست بهتر از مغزهای فرآوری شده است زیرا این مغزها درتماس با مواد شیمیایی قرار می‌گیرند که پوست آن‌ها را نرم کرده و آن‌ها را برای مصرف، نامناسب می‌کنند.

– در زمان خریدن بادام زمینی خام و بدون پوست، مراقب باشید غلاف بادام زمینی، فشرده و کرم رنگ باشد.

– مراقب باشید نشانه‌ای از رطوبت یا آسیب حشره در آن وجود نداشته باشد زیرا آن‌ها را که تکان می‌دهید، صدایی بلند نمی‌شود.

– از خریدن مغزها با پوست پژمرده خودداری کنید زیرا کهنه بودن مغز را نشان می‌دهد. پوسته مغز باید ترد باشد و به راحتی در بیاید.

– بادام زمینی بدون پوست را می‌توان ماه‌ها در جای خنک و تاریک نگه داشت در حالی که بادام‌های با پوست را می‌توان سال‌ها در ظرف در بسته نگه‌داری کرد.

– چون بادام زمینی  روغن بالایی دارد، در صورت ماندن طولانی مدت در دمای اتاق می‌تواند بشکند. می‌توانید بادام زمینی را در دمای اتاق نگه‌داری کنید اما برای حفظ تازگی و عمر پوست آن، بهتر است آن‌ها را در یخچال بگذارید. آب کم بادام زمینی، مانع از یخ زدن آن می‌شود.

– نباید بادام زمینی را قبل از نگه‌داری، خرد کرد.

– اگر بادام زمینی به درستی نگه‌داری نشود، در طول زمان نرم شده و مزه ترش می‌گیرد.

– مراقب باشید بادام زمینی بوی بدی ندهد، بوی بد نشان دهنده ترش شدن آن است.

– می‌توانید بادام زمینی را در ظرف شیشه‌ای یا پلاستیکی و در کیسه‌های زیپی نگه‌داری کنید.

– بادام زمینی خیلی زود بو را به خود می‌گیرد، از قرار دادن آن در کنار خوراکی‌های بودار خودداری کنید.

– برشته کردن بادام زمینی، عمر پوست آن را کم می‌کند زیرا باعث بیرون آمدن روغن آن می‌شود. بنابراین، بادام زمینی برشته را زود مصرف کنید.

مصرف:

بادام زمینی کاربرد زیادی دارد و می‌توانید این حبوبات سالم را به راحتی در رژیم غذایی خود بگنجانید. حالا خواص خوردن بادام زمینی برای سلامتی را می‌دانید، روش‌های مختلف استفاده از آن در آشپزی را نیز در این‌جا آورده ایم.

جوشاندن بادام زمینی، نوعی روش تهیه بادام زمینی است که در آمریکا رواج دارد.

– بادام زمینی را خوب بشویید و یک ساعت در آب بخیسانید.

– ۱ قاشق چایخوری نمک را به ۲۰۰ میلی لیتر آب اضافه کنید

– یک مشت بادام زمینی اضافه کرده و بگذارید یک ساعت بجوشد

بادام زمینی جوشیده بسیار خوشمزه است و به آن اعتیاد پیدا می‌کنید. بادام جوشیده کاملا سالم است و این کار، خاصیت مبارزه با بیماری بادام زمینی را چهار برابر می‌کند. همچنین، چربی اشباع کمی نیز دارد که آن را به غذای رژیمی عالی تبدیل می‌کند.

به دلیل داشتن پروتئین بالا، بادام زمینی را به شکل‌های مختلف مانند کره، روغن، آرد و پرک فرآوری می‌کنند. روغن بادام زمینی برای آشپزی و تهیه مارگارین به کار می‌رود. این روغن از طریق فشار هیدرولیک، از بادام زمینی با پوست و له شده به دست می‌آید.

آرد بادام زمینی از بادام زمینی‌های بلانچ شده که با کیفیت‌ترین‌شان به صورت الکترونیکی انتخاب می‌شوند، تهیه می‌شود. مغزها برشته شده و برای تولید آرد کم چرب، فرآوری می‌شوند. این آرد در محصولات قنادی، خامه شیرینی پزی، ورقه‌های غلات و ترکیبات پخت نان به کار می‌رود. همچنین برای پخت کلوچه و پای نیز کاربرد نیز دارد.

می‌توانید کره بادام زمینی را به راحتی در خانه تهیه کنید.

– بادام زمینی را برشته و بلانچ کنید. آن را آسیاب کرده تا به غلظت خامه دربیاید.

– برای طعم آن، شیرین کننده یا نمک اضافه کنید

– می‌توانید برای ترد کردن آن، مقداری بادام زمینی خرد شده نیز به آن اضافه کنید.

بادام زمینی برشته میان وعده محبوبی در هند است و طرز تهیه آسانی دارد. بادام زمینی گرد و اسپانیایی، بسیار طعم‌دار است و برای برشته شدن به کار می‌رود.

– بادام زمینی با پوست را در تابه کم عمقی بریزید و برای ۲۰ دقیقه با دمای۳۵۰ درجه فارنهایت برشته کنید.

– آن را از فر بیرون آورده و بگذارید سرد شود.

– آن را با نمک و فلفل طعم‌دار کنید و حالا آماده خوردن است.

بادام زمینی کامل و خرد شده در غذای آسیایی بسیار کاربرد دارد و از خمیر آن برای غلظت سس و سوپ استفاده می‌شود. سوپ بادام زمینی و گوجه فرنگی در آفریقا محبوب است. بادام زمینی برای روی سالادها، تزیین دسرها و غذاهای سرخ کردنی به کار می‌رود. همچنین می‌توانید برای صبحانه، اسموتی بادام زمینی و ماست درست کنید. این اسموتی، شما را تا وقت ناهار سیر نگه می‌دارد.

 

اصل ارزش تغذیهای درصد RDA
انرژی ۵۶۷ کیلوکالری ۲۹٪
کربوهیدرات ۱۶.۱۳ گرم ۱۲٪
پروتئین ۲۵.۸۰ گرم ۴۶٪
چربی کل ۴۹.۲۴ گرم ۱۶۵٪
کلسترول ۰ میلی‌گرم ۰٪
فیبر رژیمی ۸.۵ گرم ۲۲٪
ویتامینها
فولات ۲۴۰ میکروگرم ۶۰٪
نیاسین ۱۲.۰۶۶ میلی‌گرم ۷۵٪
اسید پانتاتونیک ۱.۷۶۷ میلی‌گرم ۳۵٪
پیریدوکسین ۰.۳۴۸ میلی‌گرم ۲۷٪
ریبوفلاوین ۰.۱۳۵ میلی‌گرم ۱۰٪
تیامین ۰.۶۴۰ میلی‌گرم ۵۳٪
ویتامین A ۰ واحد بین‌المللی ۰٪
ویتامین C ۰ ۰٪
ویتامین E ۸.۳۳ میلی‌گرم ۵۵.۵٪
الکترولیتها
سدیم ۱۸ میلی‌گرم ۱٪
پتاسیم ۷۰۵ میلی گرم ۱۵٪
مواد معدنی
کلسیم ۹۲ میلی‌گرم ۹٪
مس ۱.۱۱۴ میلی‌گرم ۱۲۷٪
آهن ۴.۵۸ میلی‌گرم ۵۷٪
منیزیم ۱۶۸ میلی‌گرم ۴۲٪
منگنز ۱.۹۳۴ میلی‌گرم ۸۴٪
فسفر ۷۶ میلی‌گرم ۵۴٪
سلنیوم ۷.۲ میکروگرم ۱۳٪
روی ۳.۲۷ میلی‌گرم ۳۰٪
فیتونوترینتها
بتاکاروتن ۰ میکروگرم
بتا کریپتوزانتین ۰ میکروگرم
لوتئین- زئانتین ۰ میکروگرم

 

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. بادام زمینی را در رژیم غذایی خود گنجانده و از خواص آن بهره‌مند شوید.

نوشته‌های مرتبط