آموزش کارکنان چگونه بر بهره وری تاثیر می گذارد؟

هر مدیر موفقی خوب می‌داند که حتی اگر بهترین محصول یا خدمات را در شرکت خود ارائه دهد، در نهایت موفقیت شرکت او به عملکرد کارمندانش بستگی دارد؛ به همین دلیل اگر کارمندان بهره‌وری مناسبی نداشته باشند؛ قطعاً شرکت نمی‌تواند به نتایج چشمگیری برسد و حتی ممکن است دچار شکست‌های سنگینی شود. بسیاری از مدیران ممکن است در مورد اینکه آموزش کارکنان چگونه بر بهره وری تاثیر می گذارد اطلاعات مناسبی ندارند و همین موضوع باعث شود که به آموزش کارکنان خودشان اهمیت خاصی ندهند و آموزش کارمندان و پرسنل خود را در اولویت پایین قرار دهند. باید بدانید که آموزش، نقش بسیار اساسی در موفقیت و افزایش بهره‌وری یک سازمان دارد و می‌تواند بهره‌وری را تا چند برابر افزایش دهد.

گاهی اوقات دانستن یک تکنیک کوچک یا آشنایی با یک مهارت جزئی، باعث می‌شود که کارمندان در راستای افزایش فروش سازمان تلاش کنند و سازمان را به اهداف بزرگ‌تر و موفقیت‌های بیشتری برسانند. به همین خاطر در این مقاله می‌خواهیم در مورد این صحبت کنیم که آموزش کارکنان چگونه بر بهره وری تاثیر می گذارد و اصلاً چه فوایدی را برای رشد و پیشرفت سازمان دارد و آموزش دادن به کارکنان چگونه می‌تواند روی درآمد یک سازمان تأثیر مستقیم بگذارد. اگر مدیر یک سازمان یا مسئول منابع انسانی هستید و می‌خواهید در مورد این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنید تا بهره‌وری را در سازمان خودتان افزایش دهید و نتایج چشمگیر و فوق‌العاده‌ای دریافت کنید، حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات جالبی را به شما ارائه دهیم. قبل از اینکه به سراغ ادامه مقاله برویم مایلم آموزش مدیریت منابع انسانی فرادرس را به شما معرفی کنم؛ برای دریافت این آموزش روی لینک زیر کلیک کنید:

آموزش کارکنان یا آموزش سازمانی چیست؟

در دنیای امروز دانش و مهارت‌های مختلف، هر روزه در حال تغییر هستند و به همین خاطر که هر سازمانی باید هم قدم با علم، پیشرفت کرده و دانش‌های جدید را کسب کند تا بتواند در بازار با نوآوری و با تکیه بر دانش و مهارت‌های جدید، پیشرفت بیشتری داشته باشد و بین رقبا حرفی برای گفتن داشته باشد. به همین خاطر بحث آموزش سازمانی در فرهنگ شرکت‌ها مطرح شده است که کمک می‌کند سازمان‌ها بتوانند کارمندان خودشان را به روز کرده و علوم جدید را وارد سازمان خود کنند تا سریع‌تر پیشرفت کنند و حضور قدرتمندی در بازار داشته باشند.

این مهارت‌ها و دانش‌های درون سازمانی، به دو صورت عمومی و تخصصی ارائه می‌شود و هر سازمانی براساس نیاز خود می‌تواند از آنها استفاده کند. مثلاً آشنایی با نرم افزارهای جدید یا نسخه‌های جدیدتر آفیس که در اداره‌ها و سازمان‌ها بسیار کاربرد دارد، یکی از نمونه‌های آموزش سازمانی در ایران محسوب می‌شود. حالا سؤال اینجا است که آموزش کارکنان چگونه بر بهره وری تاثیر می گذارد و باعث می‌شود که شرکت شما بتواند رشد و پیشرفت بیشتری در بازار و در بین رقبا داشته باشد؟ در ادامه با هم این موضوع را بررسی می‌کنیم تا بتوانید اطلاعات جامع و کاملی را در این زمینه کسب کنید و آگاهانه‌تر انتخاب کنید که چطور آموزش کارمندان را در سازمان خودتان به کار ببرید.

آموزش کارکنان چگونه بر بهره وری تاثیر می گذارد؟

آموزش کارکنان چگونه بر بهره وری تاثیر می گذارد ؟

در این بخش می‌خواهیم به مهم‌ترین فواید آموزش سازمانی اشاره کرده و هرکدام را بررسی کنیم تا بتوانید با این موضوع کاملاً آشنا شوید و اهمیت بالای آموزش کارمندان را درک کنید. موارد زیر از جمله مزیت‌های آموزش سازمانی کارکنان هستند:

به روز شدن دانش سازمان

یک شرکت یا سازمان، از تک تک اعضایی که دارد تشکیل می‌شود و وقتی دانش یک سازمان قدیمی باشد، قطعاً چابکی و خلاقیت خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند در بازار حرف زیادی برای گفتن داشته باشد. به همین خاطر نیاز است که سازمان به صورت مداوم دانش کارمندان خود را به روز کرده و از این طریق بتواند دانش‌های جدید را به کار گرفته و از آنها در جهت رشد بیشتر استفاده کند. مثلاً فرض کنید در یک سازمان برای بازاریابی تلفنی، از دفتر، کاغذ و… استفاده می‌شود که این موضوع باعث می‌شود پیگیری مشتریان بی‌نظم و بدون برنامه انجام شود یا کار بازاریابان با این سیستم‌های قدیمی بسیار سخت باشد.

اما سازمان دیگری دانش خود را به‌روز کرده و با آموزش سازمانی، کارمندان خود را به یک سیستم CRM حرفه‌ای مجهز کند؛ در این سازمان پیگیری مشتریان به صورت سیستماتیک و طبق برنامه انجام خواهد شد و نظم بسیار بالایی دارد و به همین خاطر، نرخ تبدیل مشتریان نیز افزایش پیدا کرده و در نهایت فروش سازمان بیشتر خواهد شد. پس به‌روزرسانی دانش سازمان یکی از مهم‌ترین فوایدی است که آموزش کارمندان برای یک شرکت به دنبال دارد.

افزایش اعتماد به نفس کارکنان

یکی دیگر از فواید آموزش سازمانی، این است که باعث افزایش اعتماد به نفس کارکنان می‌شود و کمک می‌کند که افراد بتوانند در سازمان موثرتر واقع شوند. مثلاً در حالت عادی ممکن است کارمندان اعتماد به نفس کافی را برای پذیرفتن چالش‌های مختلف نداشته باشند و حس کنند نمی‌توانند از پس مشکلات سازمان بربیایند. اما وقتی آموزش سازمانی وجود داشته باشد و این فرصت را پیدا کنند که مهارت‌های خود را افزایش دهند، می‌توانند اعتمادبه‌نفس بیشتری برای برطرف کردن مشکلات سازمان و پذیرفتن مسئولیت‌های بیشتر داشته باشند و به همین خاطر قطعاً بهره‌وری آنها افزایش پیدا خواهد کرد.

احساس مهم بودن در سازمان

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باعث دلسردی کارکنان در یک سازمان می‌شود، این است که افراد حس می‌کنند در سازمان مفید نیستند. احساس کافی نبودن، در نهایت منجر به این می‌شود که افراد بهره‌وری کمتری داشته باشند و برای کارهای سازمان تلاش کافی نکنند، یکی از فواید مهمی که آموزش کارکنان در سازمان دارد، این است که باعث می‌شود کارکنان حس کنند واقعاً برای سازمان مهم هستند و رشد آنها اهمیت بالایی دارد، به همین خاطر سعی می‌کنند بیشتر خودشان را نشان دهند تا بتوانند به رشد سازمان کمک بیشتری کنند.

آموزش کارکنان چگونه بر بهره وری تاثیر می گذارد؟

رپورتاژ

افزایش چابکی سازمان

هر سازمانی به دنبال این است که چابک‌تر از قبل واکنش نشان دهد و بتواند در چالش‌ها و فرصت‌های بازار، سریع‌تر وارد شده و موفقیت‌های زیادی را کسب کند. آموزش سازمانی می‌تواند این فرصت را در اختیار هر سازمانی قرار دهد و کمک کند که سازمان چابکی بیشتری داشته باشد. مثلاً فرض کنید یک سازمان با روش‌های جدید بازاریابی مانند دیجیتال مارکتینگ یا استفاده از شبکه‌های اجتماعی، آشنایی نداشته باشد و از این روش‌ها استفاده نکند. در این سازمان قطعاً خیلی از فرصت‌ها از دست می‌رود و سازمان موردنظر نمی‌تواند بازارهای جدید و پول‌سازی که در بازاریابی اینترنتی وجود دارد را کشف کرده و از آنها استفاده کند.

اما حالا تصور کنید که این سازمان به تیم بازاریابی خود آموزش‌های موردنیاز در زمینه استفاده از اینترنت برای بازاریابی را بدهد؛ در این حالت می‌تواند هم در بازارهای فعلی خود فعالیت کرده و از این بازارها برای جذب مشتری استفاده کند و هم از بازارهای جدیدی که وجود دارند استفاده کرده و مشتریان بیشتری را جذب کند. این کار باعث می‌شود در فرصت‌های مختلف بتواند بازاریابی قوی‌تری انجام داده و در نهایت نتایج خیلی بیشتر و بزرگ‌تری نسبت به قبل کسب کند. پس چابکی سازمان نیز پارامتر دیگری است که به کمک آموزش کارمندان می‌تواند ایجاد شود و کمک کند سازمان بهتر و قوی‌تری را داشته باشید.

ایجاد نظم بیشتر در سازمان

یکی از آفت‌های هر سازمانی که می‌تواند آن سازمان را با شکست‌های سنگینی مواجه کند، نداشتن نظم کافی است. وقتی در یک سازمان نظم کافی وجود نداشته باشد، قطعاً مشکلات زیادی به دنبال آن به وجود می‌آید که می‌تواند سازمان را شدیداً با مشکل مواجه کند. این نظم می‌تواند در رفت‌وآمد کارمندان، مدیریت زمان آنها برای کار، نظم در پرونده‌ها و اسناد و بسیاری بخش‌های دیگر باشد. گاهی اوقات با یک آموزش ساده در زمینه نظم دهی به اسناد، یک سازمان می‌تواند سازماندهی شده و بهتر و راحت‌تر عمل کند یا گاهی اوقات آموزش در زمینه مدیریت زمان به کارمندان، کمک می‌کند که افراد به کارهای سازمان در زمان‌های مناسب رسیدگی کنند و پروژه‌های سازمان در زمان مقرر انجام شود.

همچنین آموزش مدیریت پروژه به کارمندان کمک می‌کند که در زمان انجام پروژه‌های سازمان، استرس کمتری را متحمل شده و بتوانند بهره‌وری بیشتری در انجام کارهای خودشان داشته باشند و این موضوع کمک می‌کند که هم به کارهای سازمان به خوبی رسیدگی کنند و هم بتوانند به زندگی شخصی خود برسند و در نهایت شادابی و بهره‌وری بیشتری داشته باشند. یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش هزینه‌های سازمان، آموزش سازمانی نظم به پرسنل است. مثلاً فرض کنید در یک سازمان برای تک تک کارها از کاغذ استفاده می‌شود و از اسناد پرینت گرفته شده و این اسناد در اتاقی بایگانی می‌شوند. چنین کاری هم هزینه زیادی برای خودکار و کاغذ و جوهر پرینتر خواهد داشت و هم هزینه زیادی برای نگهداری اسناد و در نهایت نیز خیلی اوقات اسناد موردنظر به خوبی سازمان‌دهی نشده و گم خواهند شد. اما همین کار کوچک را می‌توان با آموزش اکسل به کارمندان به شیوه‌ای جدید انجام داده و از این همه کاغذبازی و هزینه بی‌فایده جلوگیری کرد و هزینه‌های سازمان را کاهش داد.

کشف استعدادهای جدید در کارمندان

یکی از مشکلاتی که در سازمان‌ها وجود دارد و باعث می‌شود کارمندان نتوانند به خوبی خودشان را نشان دهند و از تمام استعدادهای خودشان استفاده کنند، این است که استعداد واقعی کارمندان کشف نمی‌شود و در جایگاه شغلی مناسبی قرار نمی‌گیرند و همین موضوع باعث می‌شود سازمان نتواند از تمام پتانسیل آنها استفاده کند. مثلاً ممکن است یکی از کارکنان شرکت خلاقیت بالایی در کارهای مختلف داشته باشد و بتوان از او در راستای بهبود تجربه مشتریان یا حتی کارهای تبلیغات و بازاریابی استفاده کرد؛ اما چون کشف استعداد انجام نمی‌شود، چنین فردی را در جایی کسل‌کننده مانند بایگانی اسناد و… استفاده کنید که باعث می‌شود تمام خلاقیت او نابود شده و نتواند به خوبی خودش را بروز دهد.

یا ممکن است فردی برای بازاریابی تلفنی مناسب نباشد و فردی درون‌گرا باشد که بتواند کارهای مربوط به بازاریابی اینترنتی سازمان را به خوبی انجام داده و نتایج فوق‌العاده‌ای ایجاد کند؛ این فرد اگر در جای درست قرار نگیرد نه می‌تواند بازاریابی تلفنی درستی انجام دهد و نه می‌تواند از استعدادهای خوب به خوبی استفاده کند. آموزش کارکنان یا همان آموزش سازمانی این فرصت را در اختیار سازمان می‌گذارد که بتواند استعدادهای جدید کارکنان خود را کشف کرده و آنها را براساس این موضوع سازماندهی کند و بتواند استفاده بهتری از افراد داشته باشد. پس این نکته را جدی بگیرید و به کشف استعدادهای کارکنان خودتان بپردازید تا بتوانید هرکسی را در جای مناسب خود قرار داده و از او استفاده کنید تا هم رضایت شغلی آن فرد بیشتر شود و هم بتواند برای سازمان و شرکت شما مفیدتر واقع شود.

آموزش کارکنان چگونه بر بهره وری تاثیر می گذارد؟

تاثیر مستقیم آموزش کارکنان روی بر بهره‌ وری افراد

در نهایت بعد از توضیحاتی که انجام شد، باز هم به این سؤال برمی‌گردیم که آموزش کارکنان چگونه بر بهره وری تاثیر می گذارد و چطور باعث می‌شود که افراد عملکرد بهتری را از خود نشان دهند؟ باید بگوییم که آموزش سازمانی کمک می‌کند کارمندان خودشان را بهتر بشناسند، مهارت‌های جدیدی یاد بگیرند، مهارت‌های خود را به روز کرده و ارتقا دهند، نظم بیشتری پیدا کنند و در نهایت بتوانند به کار خود بیشتر علاقه‌مند شوند و تمام این موارد به افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد آنها ختم می‌شود.

معرفی آموزش سازمانی فرادرس

در مجموعه آموزشی فرادرس، طرحی برای اجرای آموزش سازمانی در سازمان‌ها و کسب‌وکارهای ایرانی وجود دارد که با استفاده از این طرح شما می‌توانید مهارت‌ها و دانش‌های تخصصی و مهم را به پرسنل خود بدهید و با این کار، زمینه رشد و پیشرفت سازمان خود را فراهم کنید. برای آشنایی با شرایط استفاده از آموزش سازمانی فرادرس، روی لینک زیر کلیک کرده و از آموزش سازمانی فرادرس برای رشد سازمان خود استفاده کنید.

کلام آخر در مورد آموزش کارکنان چگونه بر بهره وری تاثیر می گذارد

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که آموزش کارکنان چگونه بر بهره وری تاثیر می گذارد و کمک می‌کند که یک سازمان بتواند از تمام پتانسیل‌های کارکنان خود استفاده کند و هم رضایت شغلی کارکنان را بیشتر کند و هم کارکنان برای سازمان مفیدتر باشند. در مورد این موضوع نکات مهمی را گفتیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که آموزش سازمانی می‌تواند باعث شکوفایی کارکنان شده و کمک کند آنها و سازمان یک رابطه برد برد داشته باشند و بتوانند در کنار هم رشد کنند. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید در مورد اهمیت آموزش سازمانی در بهره‌وری کارکنان را درک کنید و فواید این کار را بشناسید تا در نهایت تصمیم درستی را در زمینه استفاده از آموزش‌های سازمانی بگیرید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم.

نوشته‌های مرتبط