13 نکته درباره پرورش و نگهداری گل قاشقی یا پیرومیا

بیش از ۱۰۰۰ گونه از گل قاشقی یا پپرومیا وجود دارد و اکثر آن‌ها بومی آمریکای مرکزی و جنوبی هستند. همه‌ی انواع گونه‌های پپرومیا که به خانواده‌ی فلفل تعلق دارند، نیمه گوشتی هستند و نیازهای بسیار مشابهی دارند. برگ‌های این گیاه، ضخیم و گوشتی، صاف یا براق هستند و می‌توانند سایه رنگ‌های مختلف سبز، قرمز، خاکستری و کرم را داشته باشند. الگوی روی برگ ممکن است مرمری، راه راه یا یکدست باشد. گل‌های گیاه پپرومیا کوچک و بسیار ریز هستند، و به صورت خوشه‌ای روی مخروط‌های عمودی رشد می‌کنند. زمانی که گیاه آپارتمانی پپرومیا کوچک است می‌تواند در گلدان و تراریوم باشد. در محیط داخلی، گیاه پپرومیا بالغ هرگز بلندتر از ۳۰ تا ۴۵ سانت نمی‌شود و بنابراین برای روی میز و داخل خانه گیاه مناسبی است. برخی از انواع این گیاه برای آویزان کردن واقعا عالی هستند. محبوب‌ترین انواع گیاه قاشقی برای داخل آپارتمان پپرومیا کاپراتا و پپرومیا ابلق هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا ۱۳ نکته درباره پرورش و نگهداری گل قاشقی یا پیرومیا را بدانید.

نکاتی در رابطه با نگهداری گل قاشقی یا پیرومیا

۱. نور

در پرورش و نگهداری گل قاشقی یا پیرومیا نور نقش مهمی دارد. این گیاه در نور غیر مستقیم کنار پنجره به خوبی رشد می‌کند. این گیاه حتی زیر نور فلورسنت هم رشد می‌کند. نور ناکافی باعث می‌شود که رشد گیاه پپرومیا که به طور کلی بسیار کند است، کاملا متوقف شود. نور مستقیم خورشید، برگ‌های این گیاه را می‌سوزاند.

۲. آب

صبر کنید تا ۵۰ درصد از خاک گلدان خشک شود و بعد به آن آب بدهید. آبیاری بیش از حد، منجر به پوسیدگی ریشه می‌شود و در واقع علت اصلی مشکلات جدی گیاه پپرومیا است. بهتر است این گیاهان را از ته آبیاری کنید. این روش سبب می‌شود که برگ‌ها خشک بمانند و به جلوگیری از بیماری‌های گیاهی کمک می‌کند. برگ‌های ضخیم این گیاه حاوی آب هستند و اجازه می‌دهند که گیاه بتواند به مدت طولانی بدون رطوبت بماند.

۳. کود

به صورت ماهانه در بهار و تابستان به این گیاه کود بدهید به این ترتیب که کود گیاهان آپارتمانی را رقیق کنید تا قوت آن به نصف کاهش پیدا کند. تغذیه‌ی پپرومیا در پاییز و زمستان ضرورتی ندارد.

۴. دما

دمای بین ۶۰ تا ۸۰ درجه‌ی فارنهایت ایده‌آل‌ترین دما برای این گیاه است. درجه حرارت زیر ۵۰ تا ۵۵ درجه فارنهایت و هوای سردی که از پنجره و درها وارد می‌شود، باعث آسیب دیدن برگ این گیاه می‌شود.

۵. رطوبت

گیاهان پپرومیا در اصل به جنگل‌های بارانی برزیل تعلق دارند و به محیط گرم و مرطوب علاقمند هستند.

۶. گل دهی

گل‌های گیاه قاشقی یا پپرومیا کوچک و ریز هستند. در واقع برگ‌های این گیاه به آن جذابیت و زیبایی می‌دهند.

۷. آفات

رپورتاژ

آفات گیاهان آپارتمانی مانند شپشک آردی و شته می‌توانند مشکل‌زا باشند.

۸. بیماری‌ها

لکه‌حلقوی، ویروسی است که روی برگ‌ها شکل‌های گرد خیلی زشت ایجاد می‌کند، , در رطوبت بالا که گیاه پپرومیا خیلی دوست دارد، رشد می‌کند. از آن‌جایی که هیچ درمان خوبی برای این بیماری گیاهی وجود ندارد، شاید مجبور شوید برگ‌های آسیب‌دیده و حتی کل گیاه را دور بیندازید. خشک نگه داشتن برگ پپرومیا و فراهم آوردن گردش هوای خوب برای جلوگیری از بروز بیماری‌ها ضرورت دارد.

۹. خاک

برای این گیاه از خاک گلدانی شل استفاده کنید که آب به سرعت از آن عبور می‌کند.

۱۰. اندازه‌ی گلدان

زمانی که ریشه‌ی گیاه گلدان فعلی را پر کرده‌است می‌توانید آن را به گلدان بزرگ‌تری منتقل کنید. کاشت پپرومیا در گلدانی که بیش از حد بزرگ است، مانع از این می‌شود که خاک گلدان خشک شود و در نتیجه ریشه‌ی گیاه می‌پوسد.

۱۱. هرس

گیاه پپرومیا را می‌توان در هر قسمتی در طول ساقه هرس کرد. این گیاه از گره‌های زیر بریدگی روی ساقه دوباره رشد می‌کند

۱۲. تکثیر

این گیاه به آسانی از قلمه‌های برگ، قلمه‌ّهای ساقه و شاخه‌ها تکثیر می‌شود. اطمینان حاصل کنید که انتهای بریده شده از برگ‌های گیاه قاشقی یا ساقه‌هایی که برای تکثیر این گیاه استفاده می‌شوند به مدت چند ساعت یا یک شب قبل از کاشت بمانند تا خشک ‌شوند.

۱۳. اطلاعاتی در مورد سمی یا غیر سمی بودن این گیاه

گیاه قاشقی غیرسمی است.

انواع گل های آپارتمانی:‌ ۲۶ بهترین گل آپارتمانی برای خانه شما

منبع houseplant411
نوشته‌های مرتبط