مضرات گریپ فروت: ۱۰ عارضه جانبی مصرف زیاد گریپ فروت

گریپ‌فروت میوه‌ای از خانواده‌ی مرکبات است که نه تنها طعمی خوبی دارد، بلکه سرشار از ترکیبات مفید مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، فلاونوئیدها، فیبرهای غذایی و غیره است. قبلاً در مورد مهمترین مزایای گریپ‌فروت برای سلامتی و زیبایی صحبت کرده‌ایم، بنابراین در این مقاله درباره‌ی مضرات گریپ فروت در صورت مصرف زیاد آن صحبت خواهیم کرد. به طور کلی گریپ‌فروت میوه‌ای بدون خطر است و فواید زیادی برای سلامتی و زیبایی دارد، اما با این وجود این میوه را نیز مانند تمام مواد مغذی دیگر باید در حد اعتدال مصرف کنید.

مضرات گریپ فروت

۱. برای زنان باردار و شیرده مضر است

زنان باردار و زنان شیرده باید اطمینان حاصل کنند که رژیم غذایی سالمی دارند زیرا آن‌چه مصرف می‌کنند بر سلامت کودک نیز تأثیر می‌گذارد. میوه‌های خاصی وجود دارند که باید از آن‌ها در دوران بارداری پرهیز کرد و گریپ‌فروت یکی از این میوه‌ها است. گرچه این میوه بسیار مغذی است و ترکیبات مهمی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، فلاونوئیدها و غیره دارد، اما در مورد اثر خوردن گریپ‌فروت در دوران بارداری و شیردهی اطلاعات زیادی در دست نیست.

بنابراین، به منظور یک بارداری سالم و شیردهی بدون مشکل، بهتر است احتیاط را رعایت کنید و در مرحله‌ی بارداری و شیردهی، گریپ‌فروت مصرف نکنید.

۲. خطر سرطان پستان را افزایش می‌دهد

گریپ‌فروت منبع خوب تعدادی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین C و غیره است که با رادیکال‌های آزاد در بدن ما مبارزه می‌کند، آن‌ها را تثبیت می‌کنند و بنابراین از بروز آسیب توسط آن‌ها جلوگیری می‌کنند. آن‌ها با تثبیت رادیکال‌های آزاد، خطر ابتلا به انواع سرطان را نیز کاهش می‌دهند. با این حال، معلوم شده که گریپ‌فروت برای زنان یائسه چندان مناسب نیست. مطابق با تحقیقات انجام شده زنان یائسه که روزانه مقدار زیادی آب گریپ‌فروت می‌نوشند ۲۵ تا ۳۰ درصد بیش‌تر از بقیه در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

این خطر مرتبط با گریپ‌فروت به دلیل توانایی آب گریپ‌فروت در افزایش سطح استروژن در بدن است. لازم به ذکر است که یک مطالعه که در سال ۲۰۰۸ در “نیویورک تایمز” منتشر شد، نشان داد که بین مصرف گریپ‌فروت و افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان هیچ ارتباطی وجود ندارد، بنابراین به تحقیقات بیش‌تری در این زمینه نیاز داریم.

اما برای اطمینان، بهتر است هنگامی که در دوران یائسگی هستید، میزان مصرف گریپ‌فروت را کاهش دهید.

۳. خطر ابتلا به سرطان و اختلالات حساس به هورمون را افزایش می‌دهد

خوردن گریپ‌فروت بیش از حد برای هورمون‌های ما مناسب نیست زیرا ممکن است باعث افزایش سطح آن‌ها در بدن ما شود. نتیجه این روند می‌تواند بسیار بد باشد زیرا ممکن است خطر ابتلا به اختلالات حساس به هورمون افزایش بیابد. پیشنهاد می‌شود زنانی که از اختلالات حساس به هورمون رنج می‌برند یا در معرض بیماری‌های حساس به هورمون قرار دارند، از گریپ‌فروت پرهیز کنند.

۴. تناقضاتی در مورد گریپ‌فروت وجود دارد

مصرف منظم و متوسط ​​گریپ‌فروت به دلیل ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، فلاونوئیدها، فیبرهای غذایی و غیره موجود در آن‌ها برای سلامتی ما بسیار مفید است. با این حال، برخی از تضادها نیز در رابطه با گریپ‌فروت وجود دارد.

به دلیل این تناقضات، بهتر است گریپ‌فروت را با احتیاط مصرف کنید و در بعضی موارد، بهتر است از مصرف گریپ‌فروت به طور کلی پرهیز کنید. مثلا بیمارانی که از اختلالات اساسی در عضلات قلب رنج می برند باید از گریپ‌فروت صورتی خودداری کنند زیرا این میوه ممکن است در ضربان قلب ایجاد اختلال کند.

به همین ترتیب، مصرف گریپ‌فروت به طور مرتب نیز می‌تواند باعث افزایش یا کاهش سطح برخی داروها در خون شود.

رپورتاژ

۵. با برخی داروهای خاص تداخل ایجاد می‌کند

گریپ‌فروت ممکن است با برخی داروها تداخل داشته و عملکرد آن‌ها را مهار کند. با وجود اینکه چنین مواردی بسیار نادر است اما برای احتیاط، بهتر است در هنگام مصرف دارو، گریپ‌فروت را محدود کنید. بسته به داروها و نحوه تداخل گریپ‌فروت با آن‌ها، گاهی توصیه می‌شود از مصرف این میوه به طور کلی خودداری کنید (در صورتی که در حال مصرف دارو هستید).

مضرات گریپ فروت ۶: خطر ابتلا به آسم ناشی از پکتین را افزایش می‌دهد

گریپ‌فروت ممکن است در بعضی از افراد خصوصاً در افرادی که به پکتین حساسیت دارند باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک شود. چنین افرادی باید از خوردن گریپ‌فروت اجتناب کنند زیرا ممکن است سبب بروز آسم ناشی از پکتین در آن‌ها شود.

۷. عصاره دانه‌ی گریپ‌فروت برای انسان سمی است

گریپ‌فروت خوشمزه‌ای که فواید زیادی را برای سلامتی دارد، برای مصرف انسان غیر سمی است. دی-لیمونن موجود در گریپ‌فروت به طور کلی بی‌خطر شناخته شده‌است. با این وجود ثابت شده که عصاره‌ی دانه گریپ‌فروت برای پوست انسان سمی است.

۸. گریپ‌فروت با استاتین‌ها تداخل ایجاد می‌کند

در صورتی که مشکل کلسترول دارید و دارو مصرف می‌کنید (به خصوص استاتین‌ها)، بهتر است مصرف گریپ‌فروت را متوقف کنید، به این دلیل که این میوه ممکن است با استاتین‌ها به صورت منفی تداخل داشته باشد و عوارضی ایجاد کند. ثابت شده‌است که افراد بالای ۶۵ سال بیش از بقیه در معرض عوارض جانبی استاتین‌ها قرار دارند. خوردن گریپ‌فروت در حین مصرف داروهایی مثل استاتین‌ها، ریسک بروز عوارض را افزایش می‌دهد.

برخی از عوارض جانبی شایع مرتبط با استاتین‌ها عبارتند از ضعف عضلانی، آسیب به کبد، مشکلات گوارشی، بالا رفتن قند خون، عوارض نورولوژیکی، درد مفاصل، و درد عضلات.

۹. افزایش وزن

مصرف منظم و متوسط ​​گریپ‌فروت می‌تواند به عنوان روشی موثر و سالم برای کاهش وزن استفاده شود. این تاثیر به دلیل پایین بودن کالری این میوه (۴۲ کالری در هر ۱۰۰ گرم گریپ‌فروت)، فیبرهای غذایی که دارد و مقدار آب فراوان موجود در آن است. فیبرهای غذایی موجود در گریپ‌فروت باعث می‌شوند تا مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید و میل به خوردن چندباره را در شما کاهش می‌دهد. به این ترتیب پرخوری کنترل می‌شود و احتمال چاقی کاهش می‌یابد.

علاوه بر این، محتوای آب (حدود ۹۱ درصد) گریپ‌فروت نیز نقش مهمی در مدیریت وزن دارد.

اما باید توجه داشت که مصرف زیاد گریپ‌فروت می‌تواند بر رژیم کاهش وزن ما تأثیر منفی بگذارد و حتی می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. این پیامد عمدتا به دلیل سطح بالای قندهای طبیعی در گریپ‌فروت است که باعث افزایش وزن می‌شود.

۱۰. خوردن بیش از حد فیبر با مضراتی همراه است

گریپ‌فروت برای معده ما بسیار مناسب است و نقش مهمی در سالم نگه داشتن دستگاه گوارش ما ایفا می‌کند. این میوه منبع خوب فیبرهای غذایی است که حرکت روده را تنظیم و دفع منظم مواد زائد را تسهیل می‌کنند و به این ترتیب سبب می‌شوند که از شر یبوست خلاص شوید. با این حال، مصرف بیش از حد فیبر با برخی عوارض جانبی همراه است.

برخی از عوارض جانبی شایع مصرف بیش از حد فیبرهای غذایی عبارتند از: گاز، نفخ، گرفتگی معده، اسهال، کم شدن آب بدن، جذب نامناسب مواد مغذی و غیره.

منبع goodhealthall
نوشته‌های مرتبط